Gyurkity Péter
Csak e-autót vehetünk Európában 2035-től
Az EP megszavazta az elképzelések egy részét, több fontos részletet azonban elvetettek.
Az elektromos autók kérdése továbbra is megosztja a vásárlókat, nemrég olvashattunk arról, hogy a britek fele nem akar ilyen járművet, legalábbis nem az elkövetkező 10 évben. Most az uniós törvényhozók szavaztak egy fontos javaslatcsomagról, amelynek nagy részét elfogadták, így belátható időn belül megszűnik a hagyományos meghajtású autók forgalmazása.
Az Európai Parlament hivatalos oldalán közzétett bejegyzésben arról írnak, hogy a Fit for 55 csomag, pontosabban annak részleteiről szavaztak a napokban a képviselők, elfogadva, illetve elvetve azok egy részét. Megfelelő támogatást kapott például a hagyományos meghajtású autók eladásának 2035-ös betiltása, onnantól kezdve tehát kizárólag elektromos fejlesztéseket szerezhetnénk be (legalábbis az elsődleges piacon), eközben azonban az új személygépkocsik és kisteherautók kibocsátáscsökkentési szintjeit is meghatározták, ez tehát 55 és 50 százalék lesz, méghozzá az évtized végéig, tehát az erre vonatkozó szabványok és előírások esetében további komoly változásokra számíthatunk.
A legfőbb cél a klímasemlegesség elérése, ezt azonban 2050-re vetítik előre, ami nagyon messze van még – ki tudja, hogy addig hogyan változik majd a közhangulat, illetve ki milyen módon igyekszik majd kijátszani az előírásokat. Fontos részlet, hogy a képviselők nem szavazták meg a károsanyag-kibocsátás kereskedelmének felülvizsgálatára vonatkozó javaslatot, ez tehát egyelőre nem valósul meg, mint ahogy az EU-n kívülről beszállított, magas kibocsátással érkező termékekre vonatkozó vámot sem hajlandók (egyelőre) kivetni, vagyis az ETS és a CBAM tekintetében egyelőre nincs előrelépés. Ezen két tervezetet most visszaküldik a környezetvédelmi bizottsághoz, amely tovább rágcsálhatja a két témát.
A tagállamokkal lefolytatandó tárgyalások jönnek a sorban, legalábbis az elfogadott részletek esetében, ebbe a körbe a környezetbarát mezőgazdaság, valamint az repülésben használt üzemanyagok kérdése is bekerül majd.
Az elektromos autók kérdése továbbra is megosztja a vásárlókat, nemrég olvashattunk arról, hogy a britek fele nem akar ilyen járművet, legalábbis nem az elkövetkező 10 évben. Most az uniós törvényhozók szavaztak egy fontos javaslatcsomagról, amelynek nagy részét elfogadták, így belátható időn belül megszűnik a hagyományos meghajtású autók forgalmazása.
Az Európai Parlament hivatalos oldalán közzétett bejegyzésben arról írnak, hogy a Fit for 55 csomag, pontosabban annak részleteiről szavaztak a napokban a képviselők, elfogadva, illetve elvetve azok egy részét. Megfelelő támogatást kapott például a hagyományos meghajtású autók eladásának 2035-ös betiltása, onnantól kezdve tehát kizárólag elektromos fejlesztéseket szerezhetnénk be (legalábbis az elsődleges piacon), eközben azonban az új személygépkocsik és kisteherautók kibocsátáscsökkentési szintjeit is meghatározták, ez tehát 55 és 50 százalék lesz, méghozzá az évtized végéig, tehát az erre vonatkozó szabványok és előírások esetében további komoly változásokra számíthatunk.
A legfőbb cél a klímasemlegesség elérése, ezt azonban 2050-re vetítik előre, ami nagyon messze van még – ki tudja, hogy addig hogyan változik majd a közhangulat, illetve ki milyen módon igyekszik majd kijátszani az előírásokat. Fontos részlet, hogy a képviselők nem szavazták meg a károsanyag-kibocsátás kereskedelmének felülvizsgálatára vonatkozó javaslatot, ez tehát egyelőre nem valósul meg, mint ahogy az EU-n kívülről beszállított, magas kibocsátással érkező termékekre vonatkozó vámot sem hajlandók (egyelőre) kivetni, vagyis az ETS és a CBAM tekintetében egyelőre nincs előrelépés. Ezen két tervezetet most visszaküldik a környezetvédelmi bizottsághoz, amely tovább rágcsálhatja a két témát.
A tagállamokkal lefolytatandó tárgyalások jönnek a sorban, legalábbis az elfogadott részletek esetében, ebbe a körbe a környezetbarát mezőgazdaság, valamint az repülésben használt üzemanyagok kérdése is bekerül majd.