Berta Sándor
Fényalapú kommunikáció jöhet az autonóm autóknál
Az információk közlését minden közlekedési résztvevőnek értenie kell.
Az INITIATIVE nevű kutatási projektben résztvevő szakemberek azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy új koncepciókat fejlesszenek ki a fényalapú kommunikációval kapcsolatban az önállóan közlekedő járművekhez. A program fő kérdése, hogy az autonóm gépkocsik hogyan kommunikálhatnak a gyalogosokkal és a kerékpárosokkal. A kutatók különböző kommunikációs módokat próbálnak ki valódi körülmények között egy hálózatba kötött tesztelési területen.
A projekt tagja a HELLA, a Karlsruhei Technológiai Intézet (KIT), a Fraunhofer Társaság Optronikai, Rendszertechnikai és Képkiértékelési Intézetének (IOSB), a Würzburgi Közlekedéstudományi Intézet (WIVW), a Saar-vidéki Egyetem, valamint két cég, az Electric-Special Photronic Systeme és a version1. A program három esztendőn át tart. Dr. Michael Kleinkes, a HELLA karosszériavilágításért és a fénytechnikai fejlesztésekért felelős vezetője kiemelte, hogy kommunikáció nélkül ma már nem lehet elképzelni a közlekedést. Ahol autók, más járművek vagy gyalogosok találkoznak, ott fontos, hogy tudjanak kommunikálni egymással, például az utcákon való áthaladáskor vagy a nem világos helyzetekben.
Amennyiben a jövőbeli gépkocsik legalább bizonyos szituációkban önállóan tudnak haladni és a vezetők mással tudnak foglalkozni, ott továbbra is biztosítani kell, hogy az önállóan közlekedő járművek kommunikálni tudjanak más közlekedési résztvevőkkel. Ezen a területen pedig a fény kiemelt szerepet kaphat.
Az INITIATIVE keretében a szakértők megvizsgálják többek között, hogy egy autonóm autó miként tud jelezni a többi közlekedőnek fényalapú rendszerek, például LED-es kijelzők segítségével. Kleinkes szerint a nehézséget az jelenti, hogy a kommunikációs forma minden napszakban és éjjel is kiválóan, egyszerűen és gyorsan érthető legyen. Jelenleg még nincs ilyen egységes kommunikációs rendszer, de a megalkotása alapvető ahhoz, hogy az automatizált közlekedés valósággá váljon.
Tavaly novemberben derült ki, hogy az Audi az OLED technológiára épít, amely a Q5-ös SUV járművei hátsó lámpáinál már rég nem csak világításra szolgál, hanem gyakorlatilag kommunikációra is. Lehetőség nyílhat ugyanis különböző szimbólumok, animációk és feliratok megjelenítésére, amelyek például a veszélyes útszakaszokra, csúszós utakra hívhatják fel az adott gépkocsi mögött haladók figyelmét. A nagy mértékű precizitás és a variálhatóság nagyon sok lehetőséget kínál a tervezők számára.
Az INITIATIVE nevű kutatási projektben résztvevő szakemberek azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy új koncepciókat fejlesszenek ki a fényalapú kommunikációval kapcsolatban az önállóan közlekedő járművekhez. A program fő kérdése, hogy az autonóm gépkocsik hogyan kommunikálhatnak a gyalogosokkal és a kerékpárosokkal. A kutatók különböző kommunikációs módokat próbálnak ki valódi körülmények között egy hálózatba kötött tesztelési területen.
A projekt tagja a HELLA, a Karlsruhei Technológiai Intézet (KIT), a Fraunhofer Társaság Optronikai, Rendszertechnikai és Képkiértékelési Intézetének (IOSB), a Würzburgi Közlekedéstudományi Intézet (WIVW), a Saar-vidéki Egyetem, valamint két cég, az Electric-Special Photronic Systeme és a version1. A program három esztendőn át tart. Dr. Michael Kleinkes, a HELLA karosszériavilágításért és a fénytechnikai fejlesztésekért felelős vezetője kiemelte, hogy kommunikáció nélkül ma már nem lehet elképzelni a közlekedést. Ahol autók, más járművek vagy gyalogosok találkoznak, ott fontos, hogy tudjanak kommunikálni egymással, például az utcákon való áthaladáskor vagy a nem világos helyzetekben.
Amennyiben a jövőbeli gépkocsik legalább bizonyos szituációkban önállóan tudnak haladni és a vezetők mással tudnak foglalkozni, ott továbbra is biztosítani kell, hogy az önállóan közlekedő járművek kommunikálni tudjanak más közlekedési résztvevőkkel. Ezen a területen pedig a fény kiemelt szerepet kaphat.
Az INITIATIVE keretében a szakértők megvizsgálják többek között, hogy egy autonóm autó miként tud jelezni a többi közlekedőnek fényalapú rendszerek, például LED-es kijelzők segítségével. Kleinkes szerint a nehézséget az jelenti, hogy a kommunikációs forma minden napszakban és éjjel is kiválóan, egyszerűen és gyorsan érthető legyen. Jelenleg még nincs ilyen egységes kommunikációs rendszer, de a megalkotása alapvető ahhoz, hogy az automatizált közlekedés valósággá váljon.
Tavaly novemberben derült ki, hogy az Audi az OLED technológiára épít, amely a Q5-ös SUV járművei hátsó lámpáinál már rég nem csak világításra szolgál, hanem gyakorlatilag kommunikációra is. Lehetőség nyílhat ugyanis különböző szimbólumok, animációk és feliratok megjelenítésére, amelyek például a veszélyes útszakaszokra, csúszós utakra hívhatják fel az adott gépkocsi mögött haladók figyelmét. A nagy mértékű precizitás és a variálhatóság nagyon sok lehetőséget kínál a tervezők számára.