26
  • nlght
    #26
    "Az eset bebizonyította, hogy bármennyire is fejlettek a robotbuszok, de a figyelmetlen gyalogosokkal szemben gyakorlatilag tehetetlenek."

    Az Eset már jól kinőtte magát vírusirtó cégből :)
  • lammaer
    #25
    Az önvezető autók tuti biztonságosabbak lesznek mint az ember által vezetettek.
  • duke
    #24
    Nem azt mondom hogy itt tartunk, mert jelenleg meg nincsennek onvezetok, de nincs ra ok, hogy ha majd elkeszulnek, akkor egy jarmu ne tudjon szazad masodperc alatt reagalni.
    De az 5 masodpercnel nyilvan messze jobbak reakcio idok, ekkora kesleltetessel,
    meg egyenes, ures uton sem lehetne az uton tartani a jarmuvet.
  • ostoros
    #23
    "század másodperc alatt"? Majd ha túljutunk az öt másodpercen, akkor visszatérünk erre...
  • duke
    #22
    "Féktávolságon belüli elé lépés esetén elméletileg sem megoldható"

    Mindegyik nem, de szerintem az onvezetok, ha majd mar tenyleg mukodnek, akkor az ember szamara megoldhatatlan fektavolsagonbeluli helyzetek 90 szazalekat megoldjak. Mert hamarabb kezd el fekezni, hamarabb kezdi el a kitero manovert, es tobb helye is lesz kiterni, mert abban a pillanatban lekomunikalja a szemkozti savban erkezokkel, hogy kezdjenek fekezni, es adjanak helyett a kitereshez.
    De azt is eltudom kepzelni, hogy az auto ugy dont, hogy inkabb gyorsitani kezd, folleg ha jol gyorsulo elektromos jarmurol van szo, mert jobb az auto oldalaval elsodorni, mint elutni az embert. Ilyen dontesekre egy ember keptelen lenne, mig az onvezeto szazad masodperc alatt kiszamolja es hozza kezd a pontos kivitelezeshez.
  • Csaba161
    #21
    Dehogynem! Még féktávolság előtt látod, hogy jön merőlegesen az útra és ezért fékezel.
    Ezt hívják defenzív vezetésnek, és ezt már az elején tanítják a vezetés oktatásánál!
    Na, ezt nem vette észre a robotbusz programja...
  • A1274815
    #20
    "Féktávolságon belüli elé lépés esetén elméletileg sem megoldható a baleset elkerülése."

    Attól függ mennyire mászott be a sávba, illetve van-e valaki másik sávban.
  • Akva
    #12
    Féktávolságon belüli elé lépés esetén elméletileg sem megoldható a baleset elkerülése. A gyalogosokat is számítógépnek kéne irányítania.
  • duke
    #11
    A gyakorlatban ez nem lesz annyira problema. Mert tipikusan nem ugy tortennek a balesetek, hogy a gyalogos tigrisugrassal vetodik az auto ele, vagy ejtoernyovel erkezik az utra, hanem a vezeto oda nem figyelese, es sebesseg tullepese miatt tortennek az esemenyek. De meg a fektavon belul is, sokkal nagyobb az eselye a robotnak a jobb reakcio ideje miatt, es az miatt hogy nem lepi tul a megengedett sebeseget, hogy legalabb biztonsagos, nem halalos sebessegre lassuljon, kiterjen, illetve a kettot egyszerre, precizen vegrehajtsa.
  • Ender Wiggin
    #10
    arról nem érdemes álmodozni, hogy féktávon belüli akadállyal is megbirkózik az önvezető. nem csodatévő. azzal mindig is lesz gond, hogy az önvezetők egyazon utat használják, mint a nem önvezető biciklis, gyalogos, motoros és autós...
  • Zoltan1984
    #9
    Elsore szepen hangzik, viszont a logikad alapjan nem csak a setaloutcaknal, hanem mindenhol ahol kozvetlenul egy lassabb dolog mellett haladsz el par km/h-ra kellene lassitani. Gyalogatkelonel, vagy uttest melletti jardanal, bicigli sav, vagy ugy altalanosan kolso savban halado lassabb jarmu mellett elhaladva. A szembe jovo autokrol mar nem is beszelve. Ott a logikad szerint tolatni kellene, hogy ne utkozzetek, ha savot valt. :D Vezetes kozben van egy elvarhato viselkedes a tobbiektol. Ha nem szamolsz ezzel, az paradox modon pont baleseteket okoz, mert kiszamithatatlanna teszi a vezetot. Ez altalaban tipikus kezdo vezeto hiba, amit vizsgaig ki kell nonie. Es pont ez az egyik dolog ami nehezze teszi az az onvezetest.
    A cikkben szereplo gyalogos valoszinuleg orulhet, hogy nem ember vezette, mert ilyen balesetek altalaban nem hamserulessel vegzodnek.
  • duke
    #8
    Nincs itt semmi baj, csak az embereknek meg hozza kell szokniuk az uj vezetesi stilushoz. Hogy a robotok nem fekezgetnek minden alkalommal, csak azert mert valami hulye ember elejuk megy.
    De majd megszokjak, hogy a " A robot nem jatek ".
    Utoljára szerkesztette: duke, 2019.07.23. 00:21:51
  • kvp
    #7
    Tervezesi hiba. Ha a jarmu nem latja be az elotte levo teret vagy latja hogy van olyan objektum ami ele tud kerulni, akkor a sebesseget addig kell csokkentenie amig minden objektum fektavon kivulre nem kerul. Ez az ut szelen allo emberek eseten kb. 4-5 km/h-nak felel meg amikor elhalad mellettuk, mert mi van ha az egyik ott allo ember hirtelen ele ajul. Akkor lehet gyorsan menni amikor latszik hogy nincs az utban semmi es nincs takarasban sem semmi ami mogul kiugorhatna barmi. A vizsgalando resz egy a jarmu elott levo esemenyhorizont, amin belul barmi ele tud ugrani.

    Persze egy olyan setaloutcas ovezetben mint a seestadt a fenti strategia kb. mindig setatempot jelentene.
  • Zombee
    #6
    Attól függ. Hülyeség ellen nincs védelem. Ha a gyökér pl. hirtelen fordul rá a (jó esetben) zebrára, akkor hiába a satufék, 30-cal is el lesz csapva, ami teljesen szabályos sebesség. És ugye a cikk nem tér ki arra, hogy az eset egyáltalán gyalogátkelőn történt-e.
  • Cobra.
    #5
    Az önvezető járműveknek mondjuk pont az lenne a fő előnyük, hogy váratlan helyzetekben gyorsabban tudjanak reagálni, mint az élő sofőrök. Ezen láthatóan van még mit javítani.
    Viszont az esetnél jó lenne tudni, hogy a gyalogossal mi történt volna, ha ember vezeti a buszt?
  • Bruce_Willis
    #4
    Lassú a reakcióideje, ennyi...
    Dolgozni kell még ezen.
    Utoljára szerkesztette: Bruce_Willis, 2019.07.22. 21:27:28
  • duke
    #3
    Az ilyenekre van egy rakas jogszabaly nalunk is es nyilvan mindenhol. Ha valaki ok nelkul, szandekosan hirtelen fekezesere, iranyvaltoztatasra kesztet egy jarmuvet, az biztos hogy kimeriti a kozlekedes biztonsaga elleni buncselekmeny fogalmat vagy valamelyik masik hasonlo torvenyt. Kb a vonatot kovel dobalok szintjen kezelnek.
  • nlght
    #2
    És ha a hirtelen fékezéstől a buszon megsérülne valaki, akkor ki lenne a felelős?
  • duke
    #1
    "Semmit sem tehet a figyelmetlen gyalogosok ellen a robotbusz? "

    Dehogynem. Egy robot kezet kell a jarmu elejere tenni, ami pofanveri az ilyen mobil telefon bamulo zombikat. Es persze feltolti az errol keszult videot, hogy rohogjunk az idiotakon.