Berta Sándor

Csak idő kérdése, hogy mikor üt el valakit egy robotautó

Az amerikai döntéshozók szigorítanának az önállóan közlekedő autókra vonatkozó jogszabályokon. A Google projektfelelőse biztos benne, hogy lesznek még balesetek.

Az Amerikai Egyesült Államok vezetőnek számít a robotautó fejlesztésének és tesztelésének a területén. A világon egyetlen más országban sem tesztelnek ennyi önállóan közlekedő közúti járművet. Egyes szakértők szerint ez a folyamat túl gyorsan halad előre és ez akár már a közeljövőben problémákat okozhat. "Nincs kétségem afelől, hogy egyszer valaki meg fog halni a technológia miatt. A kérdés sokkal inkább az, hogy mikor és mit tehetünk azért, hogy ezt a kockázatot a minimálisra csökkentsük" - fejtette ki Missy Cummings, a Duke Egyetem Humán és Autonómia Laboratóriumának vezetője az Amerikai Egyesült Államok Szenátusának közlekedési bizottsága előtt.

A szakember azért bírálta a jelenlegi robotautó-tesztelési szabályokat, mert azok szerinte túl lazák és az ágazat még nem készült fel az utcai tesztekre. Számos gyártó átláthatóságról beszél, de eközben még a saját tesztelési protokolljaikat sem hozták nyilvánosságra. Cummings arra is felhívta a figyelmet, hogy az önállóan közlekedő gépkocsik megjelenésének a közúti forgalomra gyakorolt hatásai még nehezen előreláthatók. "Tudjuk, hogy sok ember - legyen szó kerékpárosokról, gyalogosokról vagy más autósokról - megpróbálja majd kijátszani a robotjárműveket, vagy azért, hogy megelőzhesse azokat vagy egyszerűen szórakozásból" - tette hozzá a kutató.

Úgy tűnik, hogy a törvényhozók osztják Cummings véleményét. Két szenátor, Ed Markey és Richard Blumenthal is kritizálta a gyártókat. Blumenthal arra mutatott rá, hogy nagyon törékeny a technológia hitelessége, ha nincsenek olyan szabványok, amelyekben az emberek bízhatnak és amelyek nem csupán az autógyártókra vonatkoznak, hanem minden szereplőre.

A Google járműve február közepén ütközött össze egy busszal. A Lexus RX450h típusú önállóan közlekedő gépkocsiba Mountain View területén koccant egy menetrend szerint közlekedő járattal. Szerencsére személyi sérülés és komolyabb kár nem történt, csupán a busz sárvédője sérült meg. Chris Urmson, a Google robotjármű-fejlesztésért felelős vezetője kifejtette, hogy az egy kemény nap volt a számukra. Mind az ő autójuk, mind a buszvezető rossz következtetést vontak le azzal kapcsolatban, hogy a másik miként fog viselkedni.


Urmson kijelentette, hogy ilyen balesetek - sőt, még súlyosabbak is - mindig elő fognak fordulni. Volt korábban is olyan eset, amikor egy idős nő a kerekes székében az utca közepén üldözött egy kacsát. De a túl lassú, csiga módjára történő vezetés sem kevésbé veszélyes - Urmson ezzel kapcsolatban azt mondta, hogy nem is tudta, hogy van ilyen trend.

Mindennek ellenére meggyőződése, hogy a robotgépkocsijaik sokkal biztonságosabbá teszik az utakat, mert az emberek még több hibát vétenek és számos őrült jelenetet láttak. Az eset jelzés volt a Google számára, hogy tovább kell finomítania a rendszerén. A cég autói eddig sokezer más gépkocsival és járókelővel találkoztak. Az ennek során gyűjtött adatok segíthetnek abban, hogy a társaság és annak járművei képesek legyenek más közlekedési résztvevők viselkedését az eddiginél sokkal jobban előrejelezni.

Urmson arra nem akart konkrétan kitérni, hogy a járműveik mikor lesznek igazán kiforrottak. A robotautók elterjedése kis lépésekben valósul majd meg és egyre több automatizált funkció fog megjelenni azokban. Az etikai kérdések kapcsán megjegyezte, hogy azok szerinte filozofikus felvetések, amelyekre nincs igazán jó válasz. Eleve úgy programozzák a gépkocsijaikat, hogy alapvetően defenzíven működjenek és különösen az olyan sérülékeny közlekedési résztvevőkkel kerüljék el az ütközéseket, mint a gyalogosok.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • M2 #47
    Az elektromos meghajtású robotjárműveket be is lehet tenni a föld alá, így az időjárási gondok is egyből megoldottak. A városlakók meg visszakapnák végre az utcákat és végre elfelejthetnék ezt a 150 éves rémálmot, amikoris az utcákat uralják az autók és legjobb esetben kapnak az emberek oldalanként 1-1 métert.
    A jelenlegi helyzet az önsorsrontás tipikus példája: hogy a seggemet kényelmes SAJÁT autóval cipeltessem, odaadom az életteremet. Mivel az életterem túl szűk, el kell menekülnöm amikor csak lehet, persze SAJÁT autóval. Röhej!
  • gforce9 #46
    Az ABS-el való fékezés jeges úton vs egyátalán nem fékezés. Melyik autó áll meg hamarabb?
  • ostoros #45
    Meg szarvas, meg macska, kutya, focilabda és gyerek az úttesten.
  • Ender Wiggin #44
    Az ABS nem feltétlenül eredményez rövidebb fékutat, mert fékezni is meg lehet tanulni (lásd pl. az ABS nélküli versenyautók, mégis hihetetlenül hatákonyan fékeznek velük). Erre lenne jó a kötelező tanpálya a jogsikhoz, ahol felvizezett gyantán aztán mindenki megtanulná, hogy szabad-e egyáltalán fékezni csúszós úton...NEM! (a számítógép nem tudja megfogni a kiperdülő autót, ellenben az ember igen - a játékszimulátorok és a gyakorlatban a rántópados gyakorlatok kiválóan fel tudják erre is készíteni az embert). És itt írta valaki, hogy a robotizáció pillangó-effektus. A robotautó csak akkor üzemképes, ha az úton csak robotautóval talákozik. De akkor mi legyen a motorossal, a biciklissel, a buszokkal, kamionokkal, gyalogosokkal?
    A másik vicc, amiről szintén volt itt szó, hogy 1 millió tesztkilométer napos időben, száraz úton semmit sem bizonyít a robot javára. Eső, hó, felfestetlen, kátyus út. Ez a való világ 90%-ban.
  • ostoros #43
    Kamu.
  • gforce9 #42
    "Szal egy a kocsiját jól ismerő sofőr lehet, hogy előbb, megáll, mint az elektronizált."

    Na ezt gondold át újra, talán belevéve az emberi és a gépi fékkésedelmi időt.

    "Az a béna sofőröket segíti."
    Az én autómban sincs, de volt már rá példa, hogy jól jött volna. Jeges úton elém lépett egy idióta. Aztán menet közben úgy egyensúlyozni a fékkel, hogy fékezzek, de ne csússzak meg, hogy kormányozni is tudjak, az akármennyi év vezetés is van mögöttem (több mint 20 év), sosem olyan pontos, mintha automatika csinálja.

    Az meg hogy egy robotautó hogy viselkedik jelenleg, az kb semmit sem számít. Nulláról tökéletesre ritkán fejlesztenek valamit azonnal.
  • NEXUS6 #41
    Momentán az ABS-szel szerelt kocsi fékútja esetenként hosszabb. Igaz a fékezés közben végig irányítható marad. Szal egy a kocsiját jól ismerő sofőr lehet, hogy előbb, megáll, mint az elektronizált.
    Nem feltétlenül attól jó egy kocsi mert sok 3 betűs rendszer van benne. Az a béna sofőröket segíti. Azokat én sem engedném az utakra, ahogy írtam. A bénasofőrnek készül a robikocsi is, hogy akár részegen is autóba ülhessen. Szal szerintem el vagy tévedve, a mostani robisofőr jobban vezet, mint aaaa.... Söfőrök c. műsor első 3 helyezettje.
    Pl. XD



    "Ugyanez a robotizálásnál: olyan érzékelőik és reakcióidejük van/lesz, ami az embereknek soha. Radarok minden irányba, hálózati kommunikáció..."
    Húúúú, ha te mondod. És akkor a reklámbrossúra helyett videózzunk, ha nem a napfényes Káliforniában kell menni, hanem egy kis vizet kap a jármű, a Hundályé legalább is így viselkedik:
  • Sequoyah #40
    Pontosan, uj vezetok mindig lesznek, akik hibaznak, mert nincs tapasztalatuk. Viszont a robot bir az elodeinek osszes tapasztalataval akkro is, ha epp most kordul le a gyartosorrol.
  • Sequoyah #39
    Az autovezetes nem kreativ munka, hanem egy szabalyokkal pontosan leirhato munka. Az ilyen fajta munkak teren a gepek hagyomanyosan jobb munkat vegeznek.
    Az egyetlen gond az autovezetesnel, hogy rengeteg helyzet, es igy rengeteg szabaly van. De minden egyes esetben amikor egy helyzetet az automatika nem jol old meg, es balesetet okoz, az automatikat modositani lehet. Igy elobb utobb a le nem fedett helyzetek elfogynak, es mindent kezelni fog.
    Ezzel szemben az emberek ugyan azokat a hibakat kovetik el ujra es ujra, nem tanulnak egymas hibaibol. vagy gondolod 20 ev mulva mindenki tokeletesen fog vezetni? Nem stolbucirol van szo, hanem a mindennapi emberi hibakrol, amik a baleseti statisztikak szerint leteznek.

    Hogy a vezetes egy elvezeti cikk is, az egeszen mas kerdes.
  • NEXUS6 #38
    Átjött az infó mi!?
    XD