Berta Sándor
Csak idő kérdése, hogy mikor üt el valakit egy robotautó
Az amerikai döntéshozók szigorítanának az önállóan közlekedő autókra vonatkozó jogszabályokon. A Google projektfelelőse biztos benne, hogy lesznek még balesetek.
Az Amerikai Egyesült Államok vezetőnek számít a robotautó fejlesztésének és tesztelésének a területén. A világon egyetlen más országban sem tesztelnek ennyi önállóan közlekedő közúti járművet. Egyes szakértők szerint ez a folyamat túl gyorsan halad előre és ez akár már a közeljövőben problémákat okozhat. "Nincs kétségem afelől, hogy egyszer valaki meg fog halni a technológia miatt. A kérdés sokkal inkább az, hogy mikor és mit tehetünk azért, hogy ezt a kockázatot a minimálisra csökkentsük" - fejtette ki Missy Cummings, a Duke Egyetem Humán és Autonómia Laboratóriumának vezetője az Amerikai Egyesült Államok Szenátusának közlekedési bizottsága előtt.
A szakember azért bírálta a jelenlegi robotautó-tesztelési szabályokat, mert azok szerinte túl lazák és az ágazat még nem készült fel az utcai tesztekre. Számos gyártó átláthatóságról beszél, de eközben még a saját tesztelési protokolljaikat sem hozták nyilvánosságra. Cummings arra is felhívta a figyelmet, hogy az önállóan közlekedő gépkocsik megjelenésének a közúti forgalomra gyakorolt hatásai még nehezen előreláthatók. "Tudjuk, hogy sok ember - legyen szó kerékpárosokról, gyalogosokról vagy más autósokról - megpróbálja majd kijátszani a robotjárműveket, vagy azért, hogy megelőzhesse azokat vagy egyszerűen szórakozásból" - tette hozzá a kutató.
Úgy tűnik, hogy a törvényhozók osztják Cummings véleményét. Két szenátor, Ed Markey és Richard Blumenthal is kritizálta a gyártókat. Blumenthal arra mutatott rá, hogy nagyon törékeny a technológia hitelessége, ha nincsenek olyan szabványok, amelyekben az emberek bízhatnak és amelyek nem csupán az autógyártókra vonatkoznak, hanem minden szereplőre.
A Google járműve február közepén ütközött össze egy busszal. A Lexus RX450h típusú önállóan közlekedő gépkocsiba Mountain View területén koccant egy menetrend szerint közlekedő járattal. Szerencsére személyi sérülés és komolyabb kár nem történt, csupán a busz sárvédője sérült meg. Chris Urmson, a Google robotjármű-fejlesztésért felelős vezetője kifejtette, hogy az egy kemény nap volt a számukra. Mind az ő autójuk, mind a buszvezető rossz következtetést vontak le azzal kapcsolatban, hogy a másik miként fog viselkedni.
Urmson kijelentette, hogy ilyen balesetek - sőt, még súlyosabbak is - mindig elő fognak fordulni. Volt korábban is olyan eset, amikor egy idős nő a kerekes székében az utca közepén üldözött egy kacsát. De a túl lassú, csiga módjára történő vezetés sem kevésbé veszélyes - Urmson ezzel kapcsolatban azt mondta, hogy nem is tudta, hogy van ilyen trend.
Mindennek ellenére meggyőződése, hogy a robotgépkocsijaik sokkal biztonságosabbá teszik az utakat, mert az emberek még több hibát vétenek és számos őrült jelenetet láttak. Az eset jelzés volt a Google számára, hogy tovább kell finomítania a rendszerén. A cég autói eddig sokezer más gépkocsival és járókelővel találkoztak. Az ennek során gyűjtött adatok segíthetnek abban, hogy a társaság és annak járművei képesek legyenek más közlekedési résztvevők viselkedését az eddiginél sokkal jobban előrejelezni.
Urmson arra nem akart konkrétan kitérni, hogy a járműveik mikor lesznek igazán kiforrottak. A robotautók elterjedése kis lépésekben valósul majd meg és egyre több automatizált funkció fog megjelenni azokban. Az etikai kérdések kapcsán megjegyezte, hogy azok szerinte filozofikus felvetések, amelyekre nincs igazán jó válasz. Eleve úgy programozzák a gépkocsijaikat, hogy alapvetően defenzíven működjenek és különösen az olyan sérülékeny közlekedési résztvevőkkel kerüljék el az ütközéseket, mint a gyalogosok.
Az Amerikai Egyesült Államok vezetőnek számít a robotautó fejlesztésének és tesztelésének a területén. A világon egyetlen más országban sem tesztelnek ennyi önállóan közlekedő közúti járművet. Egyes szakértők szerint ez a folyamat túl gyorsan halad előre és ez akár már a közeljövőben problémákat okozhat. "Nincs kétségem afelől, hogy egyszer valaki meg fog halni a technológia miatt. A kérdés sokkal inkább az, hogy mikor és mit tehetünk azért, hogy ezt a kockázatot a minimálisra csökkentsük" - fejtette ki Missy Cummings, a Duke Egyetem Humán és Autonómia Laboratóriumának vezetője az Amerikai Egyesült Államok Szenátusának közlekedési bizottsága előtt.
A szakember azért bírálta a jelenlegi robotautó-tesztelési szabályokat, mert azok szerinte túl lazák és az ágazat még nem készült fel az utcai tesztekre. Számos gyártó átláthatóságról beszél, de eközben még a saját tesztelési protokolljaikat sem hozták nyilvánosságra. Cummings arra is felhívta a figyelmet, hogy az önállóan közlekedő gépkocsik megjelenésének a közúti forgalomra gyakorolt hatásai még nehezen előreláthatók. "Tudjuk, hogy sok ember - legyen szó kerékpárosokról, gyalogosokról vagy más autósokról - megpróbálja majd kijátszani a robotjárműveket, vagy azért, hogy megelőzhesse azokat vagy egyszerűen szórakozásból" - tette hozzá a kutató.
Úgy tűnik, hogy a törvényhozók osztják Cummings véleményét. Két szenátor, Ed Markey és Richard Blumenthal is kritizálta a gyártókat. Blumenthal arra mutatott rá, hogy nagyon törékeny a technológia hitelessége, ha nincsenek olyan szabványok, amelyekben az emberek bízhatnak és amelyek nem csupán az autógyártókra vonatkoznak, hanem minden szereplőre.
A Google járműve február közepén ütközött össze egy busszal. A Lexus RX450h típusú önállóan közlekedő gépkocsiba Mountain View területén koccant egy menetrend szerint közlekedő járattal. Szerencsére személyi sérülés és komolyabb kár nem történt, csupán a busz sárvédője sérült meg. Chris Urmson, a Google robotjármű-fejlesztésért felelős vezetője kifejtette, hogy az egy kemény nap volt a számukra. Mind az ő autójuk, mind a buszvezető rossz következtetést vontak le azzal kapcsolatban, hogy a másik miként fog viselkedni.
Urmson kijelentette, hogy ilyen balesetek - sőt, még súlyosabbak is - mindig elő fognak fordulni. Volt korábban is olyan eset, amikor egy idős nő a kerekes székében az utca közepén üldözött egy kacsát. De a túl lassú, csiga módjára történő vezetés sem kevésbé veszélyes - Urmson ezzel kapcsolatban azt mondta, hogy nem is tudta, hogy van ilyen trend.
Mindennek ellenére meggyőződése, hogy a robotgépkocsijaik sokkal biztonságosabbá teszik az utakat, mert az emberek még több hibát vétenek és számos őrült jelenetet láttak. Az eset jelzés volt a Google számára, hogy tovább kell finomítania a rendszerén. A cég autói eddig sokezer más gépkocsival és járókelővel találkoztak. Az ennek során gyűjtött adatok segíthetnek abban, hogy a társaság és annak járművei képesek legyenek más közlekedési résztvevők viselkedését az eddiginél sokkal jobban előrejelezni.
Urmson arra nem akart konkrétan kitérni, hogy a járműveik mikor lesznek igazán kiforrottak. A robotautók elterjedése kis lépésekben valósul majd meg és egyre több automatizált funkció fog megjelenni azokban. Az etikai kérdések kapcsán megjegyezte, hogy azok szerinte filozofikus felvetések, amelyekre nincs igazán jó válasz. Eleve úgy programozzák a gépkocsijaikat, hogy alapvetően defenzíven működjenek és különösen az olyan sérülékeny közlekedési résztvevőkkel kerüljék el az ütközéseket, mint a gyalogosok.