47
-
M2 #47 Az elektromos meghajtású robotjárműveket be is lehet tenni a föld alá, így az időjárási gondok is egyből megoldottak. A városlakók meg visszakapnák végre az utcákat és végre elfelejthetnék ezt a 150 éves rémálmot, amikoris az utcákat uralják az autók és legjobb esetben kapnak az emberek oldalanként 1-1 métert.
A jelenlegi helyzet az önsorsrontás tipikus példája: hogy a seggemet kényelmes SAJÁT autóval cipeltessem, odaadom az életteremet. Mivel az életterem túl szűk, el kell menekülnöm amikor csak lehet, persze SAJÁT autóval. Röhej! -
gforce9 #46 Az ABS-el való fékezés jeges úton vs egyátalán nem fékezés. Melyik autó áll meg hamarabb? -
ostoros #45 Meg szarvas, meg macska, kutya, focilabda és gyerek az úttesten. -
Ender Wiggin #44 Az ABS nem feltétlenül eredményez rövidebb fékutat, mert fékezni is meg lehet tanulni (lásd pl. az ABS nélküli versenyautók, mégis hihetetlenül hatákonyan fékeznek velük). Erre lenne jó a kötelező tanpálya a jogsikhoz, ahol felvizezett gyantán aztán mindenki megtanulná, hogy szabad-e egyáltalán fékezni csúszós úton...NEM! (a számítógép nem tudja megfogni a kiperdülő autót, ellenben az ember igen - a játékszimulátorok és a gyakorlatban a rántópados gyakorlatok kiválóan fel tudják erre is készíteni az embert). És itt írta valaki, hogy a robotizáció pillangó-effektus. A robotautó csak akkor üzemképes, ha az úton csak robotautóval talákozik. De akkor mi legyen a motorossal, a biciklissel, a buszokkal, kamionokkal, gyalogosokkal?
A másik vicc, amiről szintén volt itt szó, hogy 1 millió tesztkilométer napos időben, száraz úton semmit sem bizonyít a robot javára. Eső, hó, felfestetlen, kátyus út. Ez a való világ 90%-ban. -
ostoros #43 Kamu. -
gforce9 #42 "Szal egy a kocsiját jól ismerő sofőr lehet, hogy előbb, megáll, mint az elektronizált."
Na ezt gondold át újra, talán belevéve az emberi és a gépi fékkésedelmi időt.
"Az a béna sofőröket segíti."
Az én autómban sincs, de volt már rá példa, hogy jól jött volna. Jeges úton elém lépett egy idióta. Aztán menet közben úgy egyensúlyozni a fékkel, hogy fékezzek, de ne csússzak meg, hogy kormányozni is tudjak, az akármennyi év vezetés is van mögöttem (több mint 20 év), sosem olyan pontos, mintha automatika csinálja.
Az meg hogy egy robotautó hogy viselkedik jelenleg, az kb semmit sem számít. Nulláról tökéletesre ritkán fejlesztenek valamit azonnal. -
#41 Momentán az ABS-szel szerelt kocsi fékútja esetenként hosszabb. Igaz a fékezés közben végig irányítható marad. Szal egy a kocsiját jól ismerő sofőr lehet, hogy előbb, megáll, mint az elektronizált.
Nem feltétlenül attól jó egy kocsi mert sok 3 betűs rendszer van benne. Az a béna sofőröket segíti. Azokat én sem engedném az utakra, ahogy írtam. A bénasofőrnek készül a robikocsi is, hogy akár részegen is autóba ülhessen. Szal szerintem el vagy tévedve, a mostani robisofőr jobban vezet, mint aaaa.... Söfőrök c. műsor első 3 helyezettje.
Pl. XD
"Ugyanez a robotizálásnál: olyan érzékelőik és reakcióidejük van/lesz, ami az embereknek soha. Radarok minden irányba, hálózati kommunikáció..."
Húúúú, ha te mondod. És akkor a reklámbrossúra helyett videózzunk, ha nem a napfényes Káliforniában kell menni, hanem egy kis vizet kap a jármű, a Hundályé legalább is így viselkedik:
-
Sequoyah #40 Pontosan, uj vezetok mindig lesznek, akik hibaznak, mert nincs tapasztalatuk. Viszont a robot bir az elodeinek osszes tapasztalataval akkro is, ha epp most kordul le a gyartosorrol. -
Sequoyah #39 Az autovezetes nem kreativ munka, hanem egy szabalyokkal pontosan leirhato munka. Az ilyen fajta munkak teren a gepek hagyomanyosan jobb munkat vegeznek.
Az egyetlen gond az autovezetesnel, hogy rengeteg helyzet, es igy rengeteg szabaly van. De minden egyes esetben amikor egy helyzetet az automatika nem jol old meg, es balesetet okoz, az automatikat modositani lehet. Igy elobb utobb a le nem fedett helyzetek elfogynak, es mindent kezelni fog.
Ezzel szemben az emberek ugyan azokat a hibakat kovetik el ujra es ujra, nem tanulnak egymas hibaibol. vagy gondolod 20 ev mulva mindenki tokeletesen fog vezetni? Nem stolbucirol van szo, hanem a mindennapi emberi hibakrol, amik a baleseti statisztikak szerint leteznek.
Hogy a vezetes egy elvezeti cikk is, az egeszen mas kerdes. -
#38 Átjött az infó mi!?
XD -
M2 #37 Már most is biztonságosabb. ABS, ESP ésatöbbi rendszerek sokkal jobbak mint az ember.
Vegyünk csak egy egyszerű "robotot" a légzsákokat. Emberi sofőr fel tud fújni egy lufit a baleset bekövetkezése és a kasztnival találkozása előtt?
Ugyanez a robotizálásnál: olyan érzékelőik és reakcióidejük van/lesz, ami az embereknek soha. Radarok minden irányba, hálózati kommunikáció... -
ostoros #36 Elmebaj az egész. A robotizált közlekedés nem lesz biztonságosabb. -
bdzsana #35 Engem aztán rohadtul nem érdekel, hogy milyen veszélyes dolgot akarsz csinálni, tőlem belenyúlhatsz villával a konnektorba, vagy leugorhatsz egy hegyről esernyővel, de ha bárki mást veszélybe akarsz sodorni élvezetből akkor rohadj meg, ennyi.
A közúti közlekedés ha egyszer biztonságosabb lesz robotokkal akkor át kell állni és kész. -
bdzsana #34 Hát ja, ha egy nap 10 ember vezette autó jár az utakon, akkor minden ember külön külön 1 nap tapasztalatot szereznek.
Ha egy nap 10 robot vezette autó jár az utakon, akkor minden autó 10 nap tapasztalatot szerez aznap, mert ugyanazt a szoftvert és adatbázist használják.
A kollektív és folyamatos tanulás teszi majd őket verhetetlenné.
Gondolj csak be ha elterjednek, akkor egyetlen nap alatt képesek lesznek annyi tapasztalatot szerezni, mint amit egy ember több ezer év alatt tudna csak. -
#33 Azért ne Stól Buciból indulj ki! XD
Az emberek jelentős része jobban vezet, mint a jelenlegi robot gépjárművek. Ez tény.
Az meg hogy, mindenkinél majd egyszer talán jobban vezetnek, az a fejlesztők vágyálma, sci-fi. Ezt vagy elérjük valaha, vagy nem.
Amit meg egyesek itt írnak, hogy ki az embert a közútról, az nagyjából egészéből az egész lényegét öli meg. Mi a következő lépés? Betiltják a bicós, meg a gyalogos kőzlekedést? Azt, hogy az ember azt egyen, amit akar? No extrém sport, ja és éljenek a robotkatonák!
Igen, élni veszélyes! De had döntse már el az egyén, hogy mit vállal be és mit nem. -
Sequoyah #32 A kulonbseg az, hogy a robotauto minden egyes baleset utan tanul (vagyis a fejlesztok updatelik, hogy kezelje az uj hibat), mig az emberi vezetok mindig ugyanilyenek maradnak.
Csak ido kerdese, hogy a robotauto mikor lesz egyertelmuen jobb mint az ember. -
kvp #31 A robotautok akkor a legbiztonsagosabbak ha minel kevesebb az emberi interakcio. Ez idealis esetben 100% automatizalast jelent ahol a robotok az emberi vezetoket kb. ugy kezelik mint ma a normal vezetok egy lathatoan ittas es szaguldozo sofort.
A virtualis tablak es jelzok vasutas megfeleloje az in cab signalling ami embervezette jarmuveknel is elonyos mert a jarmu egy kijelzon (pl. szelvedo) jeleniti meg a tablakat es jelzeseket. Egyreszt hamarabb lathatoak ami nagy sebessegnel elonyos, masreszt nem lehet ellopni oket, harmadreszt ha a jarmu tudja mi van a tablan/jelzon be is tartathatja azt a vezetovel. A jelzesek idojarasfuggo frissitesenek lehetoseget nem is emlitve, pl. kod eseten pillanatok alatt kimehet a 30-as tabla a sztradara es mindjart nincs annyi rafutasos baleset akarhogy is nyomjak a vezetok a gazt. Ez a robotautoktol fuggetlen, de a robotautok eletet is megkonnyito fejlesztes lenne ami raadasul nem is kerulne sokba. Az EUnak egyebkent van ra terve hogy bevezetik, a kotelezo muholdas helyzetmeghatarozas gsm alapu naplozasaval egyutt. (kb. mondasz egy digitalisan hitelesitett helyzetet, megmondom epp max. mennyivel mehetsz alapon)
PS: Tesztvaros van. Emberek nelkuli a DARPA varosi tesztpalya, emberes meg a nevadai torvenyhozas alapjan Las Vegas... -
Ender Wiggin #30 "A Tesla már aktiválta, a Mercedes S osztály már szintén képes önmagát vezetni."
Aha, álom, édes álom. A neten fent van az összes rendszer statisztikája arról, hogy a teljes vezetett km-ből mennyit kellett az autóban ülő sofőrnek átvenni az irányítást vezetnie. A Mercedes messze a legrosszabb az összes közül (van vagy 10), 50%-ban az embernek kellett vezetnie, ami siralmas. A Google áll a legjobban egyébként, de ők tették bele a legtöbb tesztkilométert. -
#29 Oroszoknál kéne tesztelni ezeket.Ott kb bemondásra adnak jogsit a youtube nézőknek pedig szép perceket adnak.Ami ott megy az epic fail na ott legyen talpon akármelyik robot autó -
gforce9 #28 Hát ha a fémgyűjtők ellopják a stoptáblát akkor te nem tudod, hogy meg kell állni. A robotautót ez full nem érinti. -
#27 Pont ezért biztonságosabb. Egy tábla fizikailag vagy ott van, vagy nem. Ha meg a rendszer zárt és biztosított, akkor egy tábla ott van a memóriában és szenzorhiba, kitakarás esetén is pont úgy figyelembe veszi a rendszer. -
#26 Csak amíg a lerohadt tábla, út, láthatatlan felfestés a bíróság elött komoly tényező, addig hiába hivatkozol arra, hogy mit mondott Matild a navidból!
És ez a robikocsi esetében is így lesz.
Ha nem, a robikocsi gazdája, vagy a balesetet okozó robikocsi ez alol felmentést kap, akkor diszkrimináció ellenes mozgalmat indítok!
XD -
#25 Momentán én ott veszem elő a kocsit, amikor értelme van. Ha csak A-B között utazok, akkor tömegközi. Ha nincs tömegközi és vagy szállítok valamit, és vagy élvezem, hogy vezethetek akkor autó. Nézd, mert sokan sérülnek meg bicósok, mopedesek és nincs rajtuk védőfelszerelés, ezért lehetne az a trend, hogy ezeket a közlekedési formákat korllátozzuk betiltjuk. Nem ez van.
Az autókat korlátozzák, próbálják biztonságossabbá tenni. Miért nem a háztartási baleseteket pécézték ki?
Amit írsz arra én meg azt mondom, hogy majd a piac eldönti, hogy mit akar. Jelenleg minden egyes várositelepjárós/sportkocsi tulaj potenciális olyan júzer, aki a vezetés egy részét önllóan akarja végezni (mégha épp a hétvégén próbált megölni egy Volvó xc90-et vezető a tempomat okos és agresszív használatával). És minden kisautós valszeg potenciális vevő a zéró vezetési élményt biztosító robikocsira.
Nem hiszem, hogy csak egy opció, vagy csak kettő lenne a jövőben.
Rohadt alma kérdése. Szal, ha a melegeknek, kisebbségieknek joguk van megutáltatniuk magukat a társadalom nagyobbik részével, akkor erre az autóvezetők egy részének is joga van szerintem, vagy nem? XD -
#24 Így van... már most is a jobbfajta fizetős navik/térképek, kellően részletesek, táblával, sebességlimittel, minden egyéb infóval. -
#23 Nem egészen értek egyet. Olcsó mentség az utak, táblák, felfestések állapotára fogni a jelenlegi közlekedési morál állapotát. Aki akar, az szabályosan közlekedik, aki meg nem akar, az meg nem.
Mikrobi pedig egy értelmezhetetlen felfestés esetén lassít és jóval a megengedett sebesség alatt lendül tovább a problémán. -
#22 Nem ismerek olyan embert, aki legalább 1x ne vétett volna a KRESZ ellen... sőt csak olyan embereket ismerek, akik többször és rendszeresen vétenek a KRESZ szabályai ellen. Tényleg nem értem, hogy lehet egyáltalán kérdés, hogy mi a jövő, mi a helyes út.
Aki pedig versenyezni vezetni szeretne, annak rengeteg lehetősége van most is, vagy ott vannak a jobbnál jobb szimulátorok. -
#21 "lásd M4 metro."
Nem. Amiről én beszélek az egy jármű, amit te veszel meg, te tartasz fent, és oda megy, ahová te szeretnéd. A tömegközlekedés más lapra tartozik, még akkor is, ha csak ironizálsz. :-)
Nem kell vizsgálni ki milyen állapotban van, mert ha végre az összes jármű ilyen lesz, akkor elmehet A-ból B-be a totál vak ember, a totál részeg ember és a totál elmebeteg ember éppen úgy, mint a teljesen normális. Mert az autón kívül fellökhetik, megölhetik egymást, de amíg az autó halad egyik pontól a másikba, addig béke van és nyugalom. (A gonosz haxorokat és rekedt torkú tenoristákat én most kihagyom a buliból, így egyszerűbb.)
Nem a rohadt almákkal van bajom, hanem abból, hogy gyakorlatilag bárki lehet egyelten pillanatra rohadt alma és ez az az emberi tényező, ami miatt nincs sok keresnivalónk a volán mögött. Felesleges. Tessék utazás közben pihenni, gyereket gyártani, fórumozni, etc. -
#20 Kérlek most hagyjuk abba a személyeskedést, jó!? Köszi!
"A technika már adott, egy kísérleti várost pár éven belül fel lehetne húzni, ahol működnének akár az általam leírtak is."
Őöööö, ha megosztanád az erre a tervre, projektre vonatkozó konkrét linket megköszönném!
"De nézzük a jelent és a közeljövőt: a nagy autógyárak 5 év múlva terveznek kijönni az önvezető autókkal, én ezt pesszimistábban, inkább 10 évre veszem."
Pipa!
"A Tesla már aktiválta, a Mercedes S osztály már szintén képes önmagát vezetni."
Igen. Hozzá tenném elég korlátozott körülmények között, pl. autópályán.
"Az autó által végzett parkolás, sávtartás, dugóban araszolás, vészfékezés lassan szériatartozék lesz."
Pipa.
"Akkor miért 50 év? Mert a társadalmi átalakuláshoz kell a hosszabb idő, szerintem 40 év. Mint ahogy lovakkal se jár már senki a városban, az ember vezette autók is szép lassan kiszorulnak majd."
Ami miatt, az első VR sisakok bemutatása óta 20 évnek kellett eltellnie, a kis lekűzdendő akadályok miatt, amit a jelenlegi rendszer nem tud kezelni.
Kátyuk, úthibák, szemét az úton. Eső, szél, hó, ónoseső egyéb időjárási körülmények. Átrohanó cica, kutya vaddisznó, szarvas. "Szembesütő", érzékelést zavaró Nap, köd, felvert szutyok. Motor hiba, műszaki meghibásodások, félrehúzó kormány, rossz világítás, index, kopott kuplung, gyenge fék. És persze a jól karakterezhetően, totál kiszámíthatatlan autóstársak, Mr. Suzuki (aki mindenhova behajt), Ms Corsa (aki mindíg 50-nel megy), Don Pajero (aki mindíg úgy megy ahogy ő akar, közös metszet, nem használnak indexet).
Te érzékeled ezeket a körülményeket és reagálsz rájuk valahogy, amiről persze a KRESZ könyvben nem sokat írnak. A robikocsi meg azt teszi, ami a legbiztonságosabb, egyszerűen leállítja a kocsit. Ami azt jelenti, hogy ha ma csak robikocsik lennének, akkor az autók, a forgalom 85%-a leállna. -
Macropus Rufus #19 "Viszont a naprakész pontos térkép, amin rajta van minden"
az már régen rossz ha egy autó térkép alapján közlekedik. Te sem térképről olvasod le az utca táblákat... -
Macropus Rufus #18 " hogy nem is tudta, hogy van ilyen trend."
na neeee. Robot autót fejlesztenek és nincsenek tisztában azzal, hogy van ilyen???
Jaj anyám.... :o -
#17 Csak idő kérdése mikor esik valaki fejére egy cserép. -
M2 #16 Ott vannak a nézeteim, konkrétan te reagáltál rá - majd el is felejtetted. Nem tehetek róla, hogy a memóriád csak fél óráig működik és visszaolvasni meg nem bírsz.
Az 50 éves idő egyáltalán nem sci-fi. A technika már adott, egy kísérleti várost pár éven belül fel lehetne húzni, ahol működnének akár az általam leírtak is.
De nézzük a jelent és a közeljövőt: a nagy autógyárak 5 év múlva terveznek kijönni az önvezető autókkal, én ezt pesszimistábban, inkább 10 évre veszem. A Tesla már aktiválta, a Mercedes S osztály már szintén képes önmagát vezetni. Az autó által végzett parkolás, sávtartás, dugóban araszolás, vészfékezés lassan szériatartozék lesz.
Akkor miért 50 év? Mert a társadalmi átalakuláshoz kell a hosszabb idő, szerintem 40 év. Mint ahogy lovakkal se jár már senki a városban, az ember vezette autók is szép lassan kiszorulnak majd.
Részemről lezártam, olvass, értelmezz! -
#15 Nade ez a cikk marhára nem arról szól, amiről te írsz, hanem sokkal inkább arról, amiről én, kedves Mr. Asimov!
;)
Szívesen meghallgatom a nézeteidet, de közöld kérlek előtte, hogy te sem gondolod komolyan őket. Köszi! XD -
M2 #14 Szerinted én a máról írtam? Atyaúristen, de sötét van egyeseknél! -
#13 Valójában könnyebb és gyorsabb a rendszeren virtuális táblákat megadni, mint fizikailag kitenni és updatelni... -
#12 Hmmm, érdekes! És mondd csak, a te bolygódon milyen a klíma?
Túl sok sci-fit nézel! itt nálunk ilyen? Ja, talán 100 év múlva.
XD -
#11 Naprakész pontos térkép.. mikor lesz olyan? Mert ugye ez már megoldható lenne, mégis olyan utcákba visz be a Google Maps-is ahova már évek nem lehet behajtani :) -
M2 #10 Jó, hívjuk mikrobinak.
Mikrobinak nem kellenek táblák, jelzőlámpák, útfestések. Tökéletesen el lesz nélkülük.
Mikrobi olyan összhangban tud együttműködni a többiekkel, amire az ember soha nem lenne képes.
Az első mikrobi belezuttyan egy friss kátyúba, megjelöli a központi adatbázisban, a többi már kikerüli és indul is a helyszínre a betonozó-mikrobi. Az kiteszi a virtuális forgalomkorlátozást és elvégzi a munkát, másnap már nincs kátyú. Nem lopja szét az anyagot, nem betonozza le a "maradékból okosba" a szomszéd mikrobi járdáját... -
gforce9 #9 " a rosszul felfestett útburkolati jeleknél, fától eltakart táblát épp hogy kiszúrva"
Ez kb megoldhatatlan. Viszont a naprakész pontos térkép, amin rajta van minden(az ideiglenes táblák és útburkolati jelek) az megoldható, az informatikai rendszerek erre már képesek. Csak az útépítőket kell ellátni eszközökkel ahhoz, hogy az ideiglenes jeleket táblákat nem csak a rajzasztalon kell feltüntetni, hanem a rendszerbe is fel kell vinni.
Utoljára szerkesztette: gforce9, 2016.03.17. 11:17:36 -
#8 Anno lovak tapostak el embert vagy lovacskocsik. (Szegény Pierre Curie-t is.) Aztán autók. Ennek fényében én nem látom annyira kritikusnak a helyzetet, a kérdés az lesz a hülye jogászoknak, hogy akkor kit hibáztasanak.