Berta Sándor

A robotautók miatt megváltozhat a parkolás is

A közeljövőben át kell majd alakítani a garázsok és parkolók használatát.

A bécsi Zöldek szerint az önállóan közlekedő gépkocsik és a telekocsi-szolgáltatások megjelenése hamarosan oda vezethet, hogy erősen meg fog változni a garázsokban és a parkolóházakban a meglévő helyek kihasználása. Christoph Chorherr, a párt várostervezési ügyekért felelős szóvivője kijelentette, hogy a robotjárművek közlekedését ugyan várhatóan egy évtizeden belül engedélyezik majd, de az autonóm parkolás és közlekedés a parkolóházakban már valószínűleg előbb meg fog valósulni.

Az önállóan parkoló autók sokkal kevesebb helyet foglalnak, hiszen nem kell helyet biztosítani az ajtók kinyitásához és a vezetők kiszállásához, azaz a meglévő garázsokba 30-40 százalékkal több gépkocsi férhetne be. Chorherr szerint a meglévő garázsok átépítésekor és az újak létesítésekor figyelembe kellene venni ezt a dolgot, a megváltozó igényeket. A nem használt garázsokat irodákká vagy lakásokká kellene átalakítani. Amennyiben ez nem sikerül, akkor a több emeletes mélygarázsokból könnyen "üresen álló katakombák" lehetnek.


A Zöldek munkatársa két projektterületet is említett. Aspern városában egy garázst kifejezetten úgy építenek fel, hogy később át lehessen építeni, míg a bécsi főpályaudvar környékén lévő városfejlesztési területen hibridgarázs készül. Ezek a programok követendő példaként szolgálhatnak más beruházások számára. A párt jövőre egyeztetéseket kezdeményez az összes érintett fél (autógyártók, parkolóház-üzemeltetők, fejlesztők) képviselőivel. Ugyanakkor kérdéses, hogy az emberek miként fogadják majd a változtatásokat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • M2 #19
    Igazából a közösségi robotautók a tömegközlekedést is kiváltják, sokkal optimálisabb hatásfokkal. Ugyanis nem kell bazi nagy járműveknek az egész várost behálózva tekeregni, megállókban fékezni-gyorsulni, félüresen vagy üresen kóvályogni a csúcsidőn kívül. Mosolyogni fogunk ekkora szintű pazarláson.
  • M2 #18
    Minden csak pénz kérdése. Ha majd lesz egy szép nagy adó a saját autó vásárláson és tartáson, akkor az elcsúszik a luxus kategóriába.

    Mondjuk közösségi autó bérlés évi 200 ezer forint (és nincs több költség), saját autó adója évi 1 millió (plusz a rengeteg költség, bekerülési ár, szervíz stb.).
  • kvp #17
    Ehhez kepest ha tehetem tomegkozlekedest hasznalok, viszont az igaz hogy az automatizalas a meglevo rendszereken is sokat tud javitani. Leirtam hogyan, az infrastruktura atalakitasa nelkul. A kifejezetten autora tervezett varosokban (pl. usa) ez meg nehezebb. Ott olcsobb es egyszerubb automata elektromos jarmuveket hasznalni. A magyar nagyvarosokban meg a tomegkozlekedest, mert erre lenne igazabol csak hely.

    Varosok eseten megfelelo tervezettseggel ki lehet valtani az autot, ahogy pl. liftbol is tobbnyire kozoset hasznalunk. Viszont egy ilyen atalakitas nem trivialis es meg uj epitesu varosoknal is nehez feladat.
  • molnibalage83 #16
    Egyes embereknek fixa idea a saját tulajdon és a megosztott használatot képtelenek elfogani. Ezzen nem kvp maradisárága célzok, úgy átlagban az emberiségre. A városok egyik legkomolyabb problémája az, hogy az autós közlekedés és a parkolás aránytalanul nagy területet vesz el a rendelkezésre álló térből...
  • M2 #15
    Még kevesebben fogják fel, hogy a közösségi taxizás meg robotautókkal olcsóbb lehet majd, mint a saját személyautó használata. Minek parkoló, ha megy tovább útjára a kocsi?
  • kvp #14
    Ugy latom senki nem fogta fel mi az egyik rovidtavu es olcso elonye a robotautoknak. Az, hogy a meglevo parkolokban kevesebb helyet foglalnak. Ugyanis nem kell helyet hagyni a kiszallasra, nem kell helyet hagyni arra, hogy egy auto a tobbiek elmozdulasa nelkul is ki tudjon allni, mivel ezeket a feladatokat ember nelkul nagymertekben optimalizalni lehet.

    Tehat az ember kiszall a robotautobol a kiszallo helyen, a robot bemegy a parkoloba es beall a tobbi jarmu kozze, mondjuk 2-2 cenit hagyva ki elol es hatul. Az autok nyugodtan parkolhatnak 4 reteg melyen, legfeljebb ha a legbelso akar kiallni, akkor a masik 3 addig kitolat es felreall. Mindehez nem kellenek uj parkolok, csak surubbre festett es hosszabb csikok. Igy a kozlekedoutak egy reszet (4-es peldanal 75%-at) is be lehet csikozni meg tobb autonak.

    A fenti elrendezes tehat tobb autot enged meg ugyanakkora helyen. Raadasul mivel a robotautok ujak, ezert lehetnek kapasbol elektromos hajtasuak, ami a varosok levegojenek is jot tesz. Gyakorlatilag mindenkinek lehet egy kis, olcso robotautoja, amit konnyu elsuvasztani egy kis parkolo sarkaba amikor eppen nem hasznalja. Es meg jogositvany se kell hozza, tehat az altalanos iskolas gyerek is kaphat egy sajatot. Az iskola parkolojaban meg szepen tornasorba allnak a kocsik egy hosszu csikba, mert ugyis egyszerre mennek majd haza, tehat nem kell tudni veletlenszeruen kiallni. Azsiaban egyebken erre van pelda, ugy parkolnak le az emberek lokharitotol lokharitoig az allomas park and ride parkolojaban, hogy adott ido elott biztosan nem tudjak majd kivenni az autojukat. Ez is noveli a hatekonysagot.

    A tomegkozlekedes pedig akkor jo ha gyorsabb mint a gyaloglas es kenyelmesebb mint az auto. Ez kisebb tavolsagokon jo, amikor az autos ut es a parkolokereses tobb idot igenyel, mint a valamivel lassabb tomegkozlekedes, parkolokereses nelkul, tovabba nincs nagy csomag az utazonal. Ebben az esetben a tomegkozlekedes nem csak olcsobb, de kenyelmesebb is. (ha megfelelo szinvonalu)

    Idealis esetben kertvarosi eletforma eseten az auto a kozlekedes kb. 50%-at biztositja. Az ember elmegy vele az allomasra, ott lerakja, bemegy dolgozni a vonattal, ami kb. a gyarkapuban (vagy az irodahaz elott) rakja le. Hazafele pedig leszallva a vonatrol megveszi az allomason levo bevasarlokozpontban amit kell es berakja a kocsijaba, amivel aztan hazamegy. Ezt a strukturat koveti jopar amerikai nagyvaros, biztositva a nagy surusegu kozlekedest a belvarosban es az auto jelentette mozgasi kenyelmet a kis surusegu kertvarosban.
  • M2 #13
    "az emberek mérhetetlen butasága és rövidlátása."

    Jaja, például aki nem veszi észre magáról, hogy ő nem városba, hanem tanyára való... :-)
  • gforce9 #12
    Az áruházak pont full nem fognak számítani ahogy folyamatosan térünk át az online vásárlásra. Azért néhány alapvetéssel nem ártana tisztában lenned, mielőtt többoldalas okosításokat írsz.
  • tomazin #11
    Kevesebb drog, több logika.
    De szerintem költözz be az üllői, nagykörútra a panasonic felé és tárd ki az ablakot egész nap, hogy bejöhessen az élő autókból áradó kipufogószag.
    Vagy mégjobb. Veszek neked jegyet pekingbe, és lakhatsz ott is.

    Jah én meg megyek a halodokló hollandokhoz, belgákhoz, ahol a sok agymosott biciklizik, ahelyett, hogy kocsiban kényelmesen utaznak.
    Utoljára szerkesztette: tomazin, 2016.01.02. 20:24:52
  • halgatyó #10
    Még írhatnék párszáz oldalt, de csak egyetlen apróságot fogok, ami szintén nem hangzik el soha a tudatipari szennyáradatban: az emberek mérhetetlen butasága és rövidlátása.
    Az az ember, aki egy nagy választákú áruház környékén lakik, és azon dühöng, hogy miért jön "mindenki" autóval az ő lakóhelye közelébe, mert "nem bírja azt a naaagy forgalmat" (hogy mi a baja vele, azt ő maga sem tudja) nagyon rövidlátó.
    Ugyanis az ő lakása közelében levő nagyáruház működését pont azok az emberek teszik lehetővé, akik oda járnak vásárolni. Ha nem tennék, akkor az emberünknek kellene jó messzire mennie (és ő is autóval menne).

    A másik: akik az "autósok" kiszorítását szorgalmazzák, általában metróközelben laknak. Csakhogy nem mindenki tud metróállomás közelében lakni! Egy kicsit jobban bele kellene gondolnunk a másik ember sorsába, mielőtt a pokolba (pokol=napi több órás bumlizás, az értékes élet elpocsékolása) küldenénk.

    Végezetül erről az autóvezető robot-kutatásról: ennek csak egyik terméke az autóvezetés (= DÖNTÉSI KÉPESSÉG, LEHETŐSÉG, VAGYIS A SZABADSÁG ÉS BIZTONSÁG) kivétele az emberek kezéből!

    A másik terméke hadászati, szerintem. A hadseregek által használható, minél önállóbb robotok kifejlesztésébe ÍGY LEHET BEVONNI ŰRIÁSI PÉNZEKET A CIVIL SZFÉRA TERÜLETÉRŐL. Ez nem egyedülálló, és nem is először történik ilyesmi, ponrt a számítástechnika területe a legjobb példa erre.
    (Az más kérdés, hogy a "szocialista" vagyis annak nevezett tömb összeomlása után miért nem ragadták meg a lehetőséget a békésebb világrend kialakítására... ez messzire vezetne)