19
  • M2 #19
    Igazából a közösségi robotautók a tömegközlekedést is kiváltják, sokkal optimálisabb hatásfokkal. Ugyanis nem kell bazi nagy járműveknek az egész várost behálózva tekeregni, megállókban fékezni-gyorsulni, félüresen vagy üresen kóvályogni a csúcsidőn kívül. Mosolyogni fogunk ekkora szintű pazarláson.
  • M2 #18
    Minden csak pénz kérdése. Ha majd lesz egy szép nagy adó a saját autó vásárláson és tartáson, akkor az elcsúszik a luxus kategóriába.

    Mondjuk közösségi autó bérlés évi 200 ezer forint (és nincs több költség), saját autó adója évi 1 millió (plusz a rengeteg költség, bekerülési ár, szervíz stb.).
  • kvp
    #17
    Ehhez kepest ha tehetem tomegkozlekedest hasznalok, viszont az igaz hogy az automatizalas a meglevo rendszereken is sokat tud javitani. Leirtam hogyan, az infrastruktura atalakitasa nelkul. A kifejezetten autora tervezett varosokban (pl. usa) ez meg nehezebb. Ott olcsobb es egyszerubb automata elektromos jarmuveket hasznalni. A magyar nagyvarosokban meg a tomegkozlekedest, mert erre lenne igazabol csak hely.

    Varosok eseten megfelelo tervezettseggel ki lehet valtani az autot, ahogy pl. liftbol is tobbnyire kozoset hasznalunk. Viszont egy ilyen atalakitas nem trivialis es meg uj epitesu varosoknal is nehez feladat.
  • molnibalage83
    #16
    Egyes embereknek fixa idea a saját tulajdon és a megosztott használatot képtelenek elfogani. Ezzen nem kvp maradisárága célzok, úgy átlagban az emberiségre. A városok egyik legkomolyabb problémája az, hogy az autós közlekedés és a parkolás aránytalanul nagy területet vesz el a rendelkezésre álló térből...
  • M2 #15
    Még kevesebben fogják fel, hogy a közösségi taxizás meg robotautókkal olcsóbb lehet majd, mint a saját személyautó használata. Minek parkoló, ha megy tovább útjára a kocsi?
  • kvp
    #14
    Ugy latom senki nem fogta fel mi az egyik rovidtavu es olcso elonye a robotautoknak. Az, hogy a meglevo parkolokban kevesebb helyet foglalnak. Ugyanis nem kell helyet hagyni a kiszallasra, nem kell helyet hagyni arra, hogy egy auto a tobbiek elmozdulasa nelkul is ki tudjon allni, mivel ezeket a feladatokat ember nelkul nagymertekben optimalizalni lehet.

    Tehat az ember kiszall a robotautobol a kiszallo helyen, a robot bemegy a parkoloba es beall a tobbi jarmu kozze, mondjuk 2-2 cenit hagyva ki elol es hatul. Az autok nyugodtan parkolhatnak 4 reteg melyen, legfeljebb ha a legbelso akar kiallni, akkor a masik 3 addig kitolat es felreall. Mindehez nem kellenek uj parkolok, csak surubbre festett es hosszabb csikok. Igy a kozlekedoutak egy reszet (4-es peldanal 75%-at) is be lehet csikozni meg tobb autonak.

    A fenti elrendezes tehat tobb autot enged meg ugyanakkora helyen. Raadasul mivel a robotautok ujak, ezert lehetnek kapasbol elektromos hajtasuak, ami a varosok levegojenek is jot tesz. Gyakorlatilag mindenkinek lehet egy kis, olcso robotautoja, amit konnyu elsuvasztani egy kis parkolo sarkaba amikor eppen nem hasznalja. Es meg jogositvany se kell hozza, tehat az altalanos iskolas gyerek is kaphat egy sajatot. Az iskola parkolojaban meg szepen tornasorba allnak a kocsik egy hosszu csikba, mert ugyis egyszerre mennek majd haza, tehat nem kell tudni veletlenszeruen kiallni. Azsiaban egyebken erre van pelda, ugy parkolnak le az emberek lokharitotol lokharitoig az allomas park and ride parkolojaban, hogy adott ido elott biztosan nem tudjak majd kivenni az autojukat. Ez is noveli a hatekonysagot.

    A tomegkozlekedes pedig akkor jo ha gyorsabb mint a gyaloglas es kenyelmesebb mint az auto. Ez kisebb tavolsagokon jo, amikor az autos ut es a parkolokereses tobb idot igenyel, mint a valamivel lassabb tomegkozlekedes, parkolokereses nelkul, tovabba nincs nagy csomag az utazonal. Ebben az esetben a tomegkozlekedes nem csak olcsobb, de kenyelmesebb is. (ha megfelelo szinvonalu)

    Idealis esetben kertvarosi eletforma eseten az auto a kozlekedes kb. 50%-at biztositja. Az ember elmegy vele az allomasra, ott lerakja, bemegy dolgozni a vonattal, ami kb. a gyarkapuban (vagy az irodahaz elott) rakja le. Hazafele pedig leszallva a vonatrol megveszi az allomason levo bevasarlokozpontban amit kell es berakja a kocsijaba, amivel aztan hazamegy. Ezt a strukturat koveti jopar amerikai nagyvaros, biztositva a nagy surusegu kozlekedest a belvarosban es az auto jelentette mozgasi kenyelmet a kis surusegu kertvarosban.
  • M2 #13
    "az emberek mérhetetlen butasága és rövidlátása."

    Jaja, például aki nem veszi észre magáról, hogy ő nem városba, hanem tanyára való... :-)
  • gforce9
    #12
    Az áruházak pont full nem fognak számítani ahogy folyamatosan térünk át az online vásárlásra. Azért néhány alapvetéssel nem ártana tisztában lenned, mielőtt többoldalas okosításokat írsz.
  • tomazin
    #11
    Kevesebb drog, több logika.
    De szerintem költözz be az üllői, nagykörútra a panasonic felé és tárd ki az ablakot egész nap, hogy bejöhessen az élő autókból áradó kipufogószag.
    Vagy mégjobb. Veszek neked jegyet pekingbe, és lakhatsz ott is.

    Jah én meg megyek a halodokló hollandokhoz, belgákhoz, ahol a sok agymosott biciklizik, ahelyett, hogy kocsiban kényelmesen utaznak.
    Utoljára szerkesztette: tomazin, 2016.01.02. 20:24:52
  • halgatyó
    #10
    Még írhatnék párszáz oldalt, de csak egyetlen apróságot fogok, ami szintén nem hangzik el soha a tudatipari szennyáradatban: az emberek mérhetetlen butasága és rövidlátása.
    Az az ember, aki egy nagy választákú áruház környékén lakik, és azon dühöng, hogy miért jön "mindenki" autóval az ő lakóhelye közelébe, mert "nem bírja azt a naaagy forgalmat" (hogy mi a baja vele, azt ő maga sem tudja) nagyon rövidlátó.
    Ugyanis az ő lakása közelében levő nagyáruház működését pont azok az emberek teszik lehetővé, akik oda járnak vásárolni. Ha nem tennék, akkor az emberünknek kellene jó messzire mennie (és ő is autóval menne).

    A másik: akik az "autósok" kiszorítását szorgalmazzák, általában metróközelben laknak. Csakhogy nem mindenki tud metróállomás közelében lakni! Egy kicsit jobban bele kellene gondolnunk a másik ember sorsába, mielőtt a pokolba (pokol=napi több órás bumlizás, az értékes élet elpocsékolása) küldenénk.

    Végezetül erről az autóvezető robot-kutatásról: ennek csak egyik terméke az autóvezetés (= DÖNTÉSI KÉPESSÉG, LEHETŐSÉG, VAGYIS A SZABADSÁG ÉS BIZTONSÁG) kivétele az emberek kezéből!

    A másik terméke hadászati, szerintem. A hadseregek által használható, minél önállóbb robotok kifejlesztésébe ÍGY LEHET BEVONNI ŰRIÁSI PÉNZEKET A CIVIL SZFÉRA TERÜLETÉRŐL. Ez nem egyedülálló, és nem is először történik ilyesmi, ponrt a számítástechnika területe a legjobb példa erre.
    (Az más kérdés, hogy a "szocialista" vagyis annak nevezett tömb összeomlása után miért nem ragadták meg a lehetőséget a békésebb világrend kialakítására... ez messzire vezetne)
  • halgatyó
    #9
    Az autózás ellehetetlenítése (ennek egyik formája ez a robotautó baromság) HELYETT a KÖZLEKEDÉSI SZÜKSÉGLETEK OKAIT kellene végre felmérni, és orvosolni! Jaaaa, hogy az valamiféle állami beavatkozást igényelne? Egy olyan világban, amikor az állam a visszaszorítandó, funjkcióitól, hatalmától megfosztandó, ósdinak meg rossz gazdának kikiáltott képződmény, legalábbis az emberiség lgaljasabb gyilkosai szemében... akiknek a középosztályt védő állam nagyon útjukban van.

    Érdekes az az ÁL-HUMÁNUM, amit az arcunkba hazudnak, és amit ugyancsak az autósok mocskolására használnak ürügyül: a rokkantparkolók.
    Akinek már állt be a dereka életében, vagy fájt a térde úgy igazán, az tudja, hogy arra az 1-2-3 hétre bizony sokkal nyomorékabb, mint akiknek az önkurmányzat rokkantkártyát adott! Az orvos pedig (egyre kevesebb van) fizikailag nem tud mindig kimenni a beteg lakására. Tehát a betegnek kell bemennie a rendelőbe.
    VILLAMOSSAL, BUSSZAL. Gratulálok az autóelleneseknek! Hadd ne mondjak őszinte véleményt, mert az csúnya lesz nagyon.
    Vagy a rendelőből kijőve azt tapasztalnia, hogy kerékbilincs van az autóján. Hát most nagyon kultúrált leszek: az Igazság Istene adja meg, hogy egyszer végre egy olyan világban élhessek, ahol nincsenek autóellenesek, nincs fizetőparkolás, nincsenek útdíjak, c**ányok, bűnözők, liberálisok, mega többi szemét.

    Valamikor 2004-ben (úton az Infórádiót hallgatva) egy interjú volt a fővárosi mentőszolgálat (valahogy így hívták) főnökével, akik kifejtette, hogy nem tudnak mindenkihez betegszállítóval kimenni, tessék bemenni a kórházba/rendelőbe egyénileg! Igen, ez 2004-ben hangzott el. Azóta óriásit ROMLOTT a helyzet.
  • halgatyó
    #8
    Vizsgáljuk meg az autókiszorítósdi néhány társadalom-gazdaságra (+ városszerkezetre, életminőségre, stb, mint a társadalom gazdaság részeire) gyakorolt hatását.
    Itt van például a boltok forgalma. Fontos tényező az életminőségünkben. Pl. az, hogy egy NAGYOBB VÁLASZTÉKÚ és olcsóbb boltot milyen messzire találunk, addig mennyit kell közlekedni.
    Nos, az autókiszorítósdit bevezető területeken levő boltok forgalma már kezdetben is csökkenni kezd. A környékbeli lakók nem tudnak akkora forgalmat generálni, mint a nagyobb területről odajáró, sokkal több vásárló, akik ráadásul cipekedésben is potensebbek (az autó miatt). A boltok forgalma tehát csökkenni kezd.
    A forgalom csökkenése azonban visszahat a választékra, mert a boltnak nagyon fontos az ÁRUK FORGÁSI SEBESSÉGE. A ritkábban elvitt árukat inkább csak vevőcsalogatónak éri meg tartaniuk.
    Hosszabb távon pedig megindul az autózni igenis akaró lakosság (a jobban képzett, tehetősebb emberek, vagyis a középosztály) elvándorlása (pl. kiköltözése a garantáltan autózhatónak tartott agglomerációba).
    Ettől kezdve az autókiszorítósdi területen levő boltokat egyre inkább csak a környékbeli kisnyugdíjasok (a kis szatyrocskájukkal nem sok mindent visznek) és az ottmaradt munkanélküliek és alkeszok fogják ELTARTANI. Továbbá: az elköltözők helyébe (a csökkenő árú lakások miatt) kezd beköltözni a lumpen réteg, megkeserítve a boltosok és a környékbeli kisnyugdíjasok életét.

    Még egyetlen disznósz@r önkormányzat sem szavaztatta meg a lakosságot az autóellenes intézkedések meghozatala előtt! Ennyit a naponta százszor a pofánkba hazudott demokráciáról.
    Pedig volna miről szavazni! Persze CSAKIS MEGFELELŐ TÁJÉKOZTATÁS UTÁN.
    Például: micsoda dolog az, hogy valaki bármikor ingyen odaállhat a házam elé, de én nem állhatok oda az övé elé? ÚGY LENNE IGAZSÁGOS, HOGY HA NEKEM FIZETNEM KELL AZ Ő HÁZA ELŐTT (VAGY BE SE HAJTHATOK A KÖRNYÉKÉRE), AKKOR NEKI IS FIZETNIE KELLJEN (DE CSAKIS NEKI!) AZ ÉN HÁZAM ELŐTT (VAGY BE SE HAJTHASSON A KÖRNYÉKEMRE, DE CSAKIS Ő!) Ez gyakorlatilag azt jelentené, hogy aki autómentes környéken akar élni, az hadd tegye, de akkor annak tudatában szavazzon rá, hogy neki se lehet autója!

    ÍGY LENNE IGAZSÁGOS, TISZTESSÉGES ÉS MÉLTÁNYOS. Így senkit se kényszerítenének arra, hogy mások autóját tűrje, ha nem akarja, és minket sem kényszerítenének arra, hogy fizessük a világ legmocskosabb maffiájának azért, mert megállunk autóval ott, ahol DOLGUNK VAN (igen: dolgunk van! nem viccből!), vagy hogy futóműgyilkos buckákon huppogjunk át 30 méterenként... (szívből kívánom, hogy aki ilyen buckákat rakat mindenhová, az legyen összeégett beteg egy mentőautóban, amelyik már a húszadik buckán huppog keresztül!!!)
  • halgatyó
    #7
    AZ EMBEREK 90 %-A AZ AUTÓZÁS MELLETT VAN. Vagy lenne, ha anyagilag vagy egyéb okból megtehetné.
    AZ AUTÓ MAGA A MOZGÁSI SZABADSÁG! A mozgás az élet. A mozdulatlanság a halál.
    Akinek autója van, az előtt kitágul a horizont. Nem kell buszmegállókban várakoznia, nem kell a drága életét erre pocsékolnia meg óránként 20 km sebességgel haladó tömegnyomoros szarládákon zötykölődnie.

    Az autók ellenségei nagyon kevesen vannak ahhoz képest, hogy a sajtóban mekkora a hangjuk.
    Ma Magyarországon 1000 lakosra 300 személyautó jut. (az ezredfordulón a nyugat-európai országokban 400-500 között volt ez az arány) Mivel az autók túlnyomó többsége CSALÁDI HASZNÁLATI ESZKÖZ, egy meglévő autóra 2,5 embert számítva, ez 7,5 millió EMBER, akiknek a családja ez mellett döntött.
    Ha ehhez hozzávesszük azokat is, akik anyagi okokból nem engedhetik meg maguknak, akkor nyugodtan kijelenthetjük: az embereknek LEGALÁBB 90%-a az autózást választotta!

    És ez nem egyszerű választás, hanem annál sokkal sokkal több! Nem azt jelenti, hogy elmegyünk egy helyiságbe és húzogatunk X-eket egy papírra... NEM! Ez azt jelenti (a legtöbb embernél), hogy évekig spórolnak, tervezgetnek, AZ ÉLETTÜKKEL ÉS A LEMONDÁSUKKAL SZAVAZNAK, mégis az autóellenes szemetek úgy állítják be, mintah csak egy felesleges luxuscikk lenne, ami a "kényelem" miatt (szeretik nagyon ezt a szót használni, amely az "elpuhultság", meg a "puhányság" szinonimája, mintegy sugallva, hogy mennyire megvetik a mozgási szabadságot fontosnak tartó embereket)

    A nap mindenkinek 24 órából áll. Ebből ugye 8+ óra a munka, 8 óra alvás (vagy se), aztán ott a házimunka, a bevásárlások, a gyerekek leckéjének kikérdezése és a velük való foglalkozás, aztán valami szabadidő sem ártana, meg a képzettséget igénylő munkáknál valami önképzés....
    NA mi maradt ki az előbbi listából? Igen: A KÖZLEKEDÉS!

    Az emberi léptékű városok helyett a mega-giga-városok virágkorát éljük. Ráadásul egyre nehezebb megfelelő munkahelyet találni, egyre távolabb kell menni. Ahol két ember (házastársak) keres munkát, ott LEGFELJEBB az egyik tud közelre járni (de legtöbbször az egyik sem). LEGALÁBB az egyiknek naponta órákat kell bumliznia a tömegnyomor-közlekedéssel reggelente és délutánonként.

    Lehetne a munkahelyeket közelebb vinni a lakásokhoz, de ezt ívben szarják le a döntéshozók és a sajtóipari tudatmanipulátorok. Nekik (és megbízóiknak) pont az a céljuk, hogy ne legyen szabadidőnk, ne tudjunk és ne akarjunk gondolkodni, mindenki nézze bambán a szartévék műsorát esténként, elalvás előtt, amikor a leg-meggyőzőbb a hatás.

    Lehetne EMBERI LÉPTÉKŰ városokat fejleszteni, max. 40-60 ezer lakosúakat, ahol az ember gyalog vagy biciklivel tud naponta munkába járni, de ez egy halk nyekkenés erejéig sem vetődik fel a tudatipari szennyáradatban. Én fiatal koromban kb. 40 ezres városban éltem, a gimibe kb. 15 perc alatt értem be gyalog. Meglehetős megvetéssel néztem azokat, akik a buszmegállóban álldogálva várták a helyi csuklós csigajáratot, amellyel kb. akkor értek be, amikor én.

    Ma ugyanazok, akik a társadalmat és a gazdaságot tönkreteszik folyamatosan, pont azok óbégatnak, hogy jaaaj zsúfolt a város, meg jaaaj rossz a levegő... de ők persze autóval tesznek meg még 500 métert is, de elvárnák, hogy mások meg 10+ kilométerről bumlizzanak. (aztán az ovodába a gyerekért, meg menjenek gyalog az orvosi rendelőbe, fájós térddel, derékkal, mert nyomorékigazolványt nem adnak ám akárkinek.. erről majd később)
  • halgatyó
    #6
    Ez az egész egy egy ravaszul ADAGOLT büdös mocskos aljasság! Ebből semmiféle plussz hely nem lesz, csak az autózás TOVÁBBI ellehetetlenítése, és tudatipari mocskolása. Erre mindig találnak valami ÜRÜGYET az ürügy gyártók.
    A parkoló autók helyfoglalásáról: Budapesten az EMBEREK tulajdonában van majdnem 600ezer autó. Ha egy forgalmas napon "feljön" Budapesrtre 400ezer vidéki autó (1. ennyi sose jön fel, ez kb. 600ezer ember lenne, 2. MIÉRT jönnek? mit nem találnak meg otthon? miért nem találják meg? stb)
    akkor az 1 millió autó. Mekkora helyet foglal el ez?
    Ha egy autónak 15 m2 helyet biztosítunk (ez bőségesen elég), akkor 1 millió autó 15 km2 helyet foglal. EZ BUDAPEST TERÜLETÉNEK 2,5 %-A!
    Vagyis értelmes, emberközpontú, józan (nem autóellenes pofátlansággal és pénzsóvársággal) megtervezett városban bővel elfének a parkoló autók! Még mélygarázsra se lenne szükség.
    Kb. 1990-ig, amíg nyugaton emberközpontú társadalmak és propsperáló középosztályok voltak, semmi gond sem volt a parkolással (meg az úthasználatért sem kellett fizetni) Az azóta a nyakunkba trükközött valiberális rablókapirtalizmus, az emberi történelem legaljasabb és legmocskosabb rendszere megcsinálta, hogy ne legyen hely a városokban, lehetőleg senki se találjon munkát a lakóhelye közelében, és naponta órákat kelljen bumliznia a tömegnyomor közlekedésen, amit a sajtóagymosás átnevezett "közösségi" közlekedésre, és ezt a foslék kifejezést súlykolja a birkák fejébe.

    Mert ugyanmár milyen "közösség" ez??? Egy rakás közönyös, gyáva, fáradt figura, lehet hogy 100-an vannak a villamoson, de ha valaki elkezdenek verni a cigányok, a többi 100 kibámul az ablakon meg a cipője orrát nézi! Ez közösség???? Ordítva hányok!

    Egyetlen szempontból "közösségi" ez: a közösség fizeti a száz- és százmilliárdokat, amelyeket lenyel a rendszer, cserébe pedig olyan "szolgáltatást" nyújt, amelytől menekül mindenki, aki azt megteheti! A napokban olvastam épp, hogy a BKV funkcik nem használják a tömeg(nyomor)közlekedést, hanem autóval járnak munkába (természetesen cégessel, és nekik nincsenek parkolási gondjaik)
    Majd folytatom
  • bakkerman
    #5
    Amikor a buszok nagyresze mar nem a cuclizmusbol visszamaradt budos szutykok lesznek
  • molnibalage83
    #4
    És mikor jön el az a pillanat, amikor azzal számolunk, hogy kevesebb autó legyen és a közösségi közlekedést fejlesszük? Aránytalanul nagy részét foglalják el a városnak az autók közlekedés + parkolással együtt.
  • barret
    #3
    És gondolom ezért majd nekünk kell pluszban fizetni! Nem a két szép szemünkért fogjuk
    megkapni a számítógép vezérelt autó raktárakat..
  • duke
    #2
    " azaz a meglévő garázsokba 30-40 százalékkal több gépkocsi férhetne be."

    En is ezt mondom mar evek ota, hogy a robot autok egyuttal parkolasi problemakat is megoldjak, mert hirtelen egyharmaddal tobb parkolo lesz, ugy hogy ezt szinte semmibe sem fog kerulni.
  • SupraMKIII
    #1
    Megint egy szervezet, aminek nyilatkozás kényszere van... Minden tartalom nélkül!

    A parkoló helyek akkor lehetnek kisebbek, ha már MINDEN autó automatikusan parkol. Ezen felül a parkolók méretét alapvetően befolyásolja (ahogy a képen is látszik) magának a háznak a szerkezete.

    Tehát igen, Ha minden autó olyan, lesz, és minden parkoló házat lebontanak és így építenek, akkor tényleg lehet helyet megtakarítani.

    Majd 50-100 év múlva.

    Nem kellene a nyilvános szereplést valamilyen szinthez, mondjuk egy 50-es IQ teszt kitöltéséhez kötni?!?!