Berta Sándor

Jönnek az intelligens autópályák

Peter Ramsauer német közlekedési miniszter WLAN-modulokkal látná el az autókat és az útépítési, illetve -javítási helyszíneket, hogy így lehessen megakadályozni a dugók és veszélyes helyzetek kialakulását.

Az úgynevezett kooperatív intelligens közlekedési rendszereket (C-ITS) 2015-től tervezik bevezetni, az autógyártóknak addig kell felszerelniük az általuk piacra dobott járművek egy részét WLAN-modulokkal, hogy így biztosítsák az automatikus kommunikációt a gépkocsik és a kihelyezett modulok között. Miközben az utóbbiak folyamatosan információkat küldenek a közlekedési helyzetről a vezetőknek, addig a fedélzeti egységek szintén különböző adatokat (pontos tartózkodási hely, sebesség, eső- és ködhelyzet) osztanak meg valós időben. Az ADAC adatai alapján tavaly 285 000 dugó volt a német autópályákon, amelyek teljes hossza elérte az 595 000 kilométert. Az így elvesztegetett idő 230 000 órát, míg az emiatt keletkező nemzetgazdasági kár több mint 100 milliárd eurót tett ki.

Ramsauer egyeztetni akar Doris Bures osztrák és Melanie Schultz holland közlekedési miniszterrel, hogy közösen írjanak alá egy nyilatkozatot. Az új rendszert fokozatosan vezetnék be, először Hessenben, majd egy korridort hoznának létre Rotterdam, Frankfurt am Main és Bécs között. Végül Észak-Rajna-Vesztfáliában, Hessenben, Rajna-vidék-Pfalzban, Baden-Württembergben és Bajorországban szerelik fel a hálózatot. Amennyiben ezek a tesztek is sikeresek, akkor az összes német autópályára kiterjesztik a rendszert. A 300 milliós projektben a szövetségi közlekedési minisztérium és több tartomány mellett részt vesz a BMW, a Daimler, a Ford, az Opel és a Volkswagen. Az a gyártókra lesz bízva, hogy az aktuális közlekedési információkat a navigációs eszköz képernyőjén vagy a műszerfalon jelenítik meg.


Ramsauer azt szeretné, hogy a közlekedés még folyamatosabb és balesetmentes legyen, s eközben a jelenlegi infrastruktúrából akarnak még többet kihozni, úgy, hogy emellett az adatvédelem sem lesz elhanyagolva. Ebben segíthetnek a korszerű telekommunikációs és informatikai rendszerek, illetve olyan új technológiák, amikkel a közlekedést még intelligensebb módon lehet majd irányítani.

Az Európai Bizottság már 2008 decemberében egy akcióterv elfogadásával fontos lépést tett az intelligens közlekedési rendszerek bevezetése és népszerűsítése felé. A szervezet azért szeretné felgyorsítani a C-ITS-ek bevezetésének folyamatát, mivel ezek a megoldások hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a közlekedés még tisztább, biztonságosabb és hatékonyabb legyen. Az egyes járművekben elhelyezett fedélzeti modulokból egy hatékony, olcsó és megbízható dugó-előrejelző rendszert lehetne létrehozni. Magyarországon az M0 autóúton 2009 októberében vezették be a dugó-előrejelző rendszert.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • nextman #4
    Nehogy a terroristak kezebe keruljon...
  • HuAn82 #3
    A híres német precízitás.
  • teddybear #2
    Németeknél ez szvsz működni fog, de nálunk, a sok önző idiótával nem.
  • The Seer #1
    Jó az ötlet, csak legyen a megvalósítás is az.