Gyurkity Péter

Google+: a harmadik nekifutás

Eddig kétszer próbálkozott a Google a közösségi szféra meghódításával, de még megkapaszkodnia sem nagyon sikerült. Első versenyzőjük egyetlen kontinens határain belül tudott csak hódítani, második kísérletük pedig egyenesen kudarcba fulladt. A jelek szerint azonban ez a kudarc nem volt hiábavaló, az első beszámolók és tapasztalatok alapján ugyanis sokan úgy gondolják, hogy a Google+ elérheti mindazt, ami sem az Orkutnak, sem pedig a Buzznak nem sikerült: legalább kikezdhetik a Facebook előnyét, ami mindenképpen nagy szó a webkettesnek nevezett virtuális térben. Eközben keresőjüket és egyéb szolgáltatásaikat is tovább finomítják, amely ezúttal a kinézet újraszabásában ölt testet.

Igazából nem is három, hanem négy próbálkozásra került sor az utóbbi néhány évben a keresőcég részéről, hiszen a már említett két platformon kívül a végül hamvába holt Wave is ide sorolható, mint a világot feje tetejére állítani hivatott forradalmi fejlesztés. Ez ugyan még a végleges változat megjelenéséig sem jutott el (ami mondjuk a Google termékeinél meglehetősen gyakran előfordul, gondoljunk csak a GMail hosszú évekig tartó bétafázisára), ám számos funkciója otthonra talált egyéb platformokban, további részletei pedig a jövőben megjelenő újításokban érkeznek majd meg az otthonokba és irodákba. A Google+ keretein belül is találkozunk néhányukkal, de az ismételgetés helyett talán érdemes végigfutni az új jövevény főbb részletein.


Az egyelőre privát meghívók révén elérhető rendszer öt alapvető funkcióra épít, célja pedig a közösségi élmény újraformálása, a Google szokásához híven egyszerű és letisztult módon, logikus válaszokat keresve a mindennapos kérdésekre. Ennek érdekében újragondolták a kapcsolatok felépítésének módját, ezekhez pedig a saját birodalmukon belül nagy számban most is elérhető platformokat csatolnának a még nagyobb kényelem jegyében.

Az információk és tartalmak megosztását úgy képzelik el, hogy az többnyire a téma iránt valóban érdeklődők között zajlik majd, nem egy globális kapcsolati lista, hanem a különböző, éppen az érdeklődés, valamint a kapcsolat típusa és minősége alapján kialakított csoportok mentén. Ez ugyan némileg bonyolítja a képet, hiszen kézi rendezésre kényszerülünk családunk, barátaink és ismerőseink listájában, de reményeik szerint ez vonzóbb modell lehet, mint a megszokott, spammelésre egyébként kiválóan alkalmas változat.


A Circles, vagyis Körök alapja éppen ez, a meglévő közösségi platformok (Facebook és társai) uralmának kikezdése, egy némileg módosított formátumban ahol kézzel dobálhatjuk kapcsolatainkat az egyes kategóriákba. A Facebook felhasználói bázisa egyébként immár 700 millió fő körül jár, ami egyes vélemények szerint kritikus tömegnek számít, innentől kezdve pedig stagnálás, vagy akár csökkenés következhet, mivel az első, exponenciális növekedéssel jellemezhető periódus után az emberek óvatosabban, fenntartásokkal közelítenek majd minden közösségi szolgáltatáshoz. A Körök révén kapcsolatainkat osztályozhatjuk és kategorizálhatjuk (nagyjából úgy, mint ahogy az a Groups esetében történt a Facebook oldalán), ezen kategóriákkal pedig külön-külön érintkezhetünk, nem érintve az azon kívül esőket.


A Sparks segítségével megjelölhetjük, hogy mely témák iránt érdeklődünk, ezt követően pedig az ezen témákhoz kapcsolódó híreket és egyéb tartalmakat kapunk több mint 40 különböző nyelven az oldalon keresztül. Ezeket megoszthatjuk ismerőseinkkel, társaloghatunk azokról, vagyis egyfajta kibővített üzenőfalat képzelhetünk el, amely a hangsúlyos területek mentén rendeződik. Itt jön be a képbe a keresőbe nemrég integrált +1 gomb, amelyre kattintva "lájkolhatjuk" az egyes tartalmakat, egész oldalakat, avagy híreket, a kapcsolódó szolgáltatásokhoz pedig természetesen csatlakoznak az olyan meglévő portálok, mint a Google News, vagy a YouTube, hogy a kínálat még könnyebben elérhető legyen mindenki számára.


A Hangouts tulajdonképpen egy egyszerű videochat és azonnali üzenetküldő funkció, ennek megjelenése azonban komoly hatással lehet a riválisokra és általában véve a közösségi hálózatokon barangoló felhasználókra. A Google ugyan egyfajta videó-Twitterként írja le a szolgáltatást, amelyen keresztül ügyes-bajos dolgainkról fecseghetünk barátainkkal egy webkamera segítségével, ám a konferenciabeszélgetés, a YouTube videók szinkronizált megtekintése a konferencia részeként, valamint a később akár ide integrálható telefonhívások révén már a Skype egyeduralma is veszélyben foroghat, ahogy azt egyes elemzők előrevetítik.

Ez persze jelenleg pusztán találgatás, de logikus lépésnek tűnik a Skype elleni offenzíva, amely egy komplett közösségi platformmal karöltve akár még sikeres is lehet. És talán nem véletlen, hogy többen a Facebook kapcsán is egy érkezőben lévő videochat funkcióról beszélnek (együttműködve az immár a Microsoft részeként működő céggel), miközben a Skype 5.3 éppen a Facebook News Feed és állapotjelzők importálását teszi lehetővé az oldalról.


A Mobile révén saját okostelefonunkról elküldött üzeneteinkhez hozzáadhatjuk aktuális tartózkodási helyünket, így a beszélgetés másik oldalán azonnal látják hol járunk éppen (ez persze kikapcsolható). Az Instant Upload a képek készítésekor automatikusan feltölti a felvételeket a felhőbe, ahol azok saját albumunk részeként megoszthatók ismerőseinkkel - ez a feltöltések körülményességét hivatott kiküszöbölni. A Huddle a csoportos üzenetekkel segít összehangolni a kiválasztott személyek időbeosztását, itt a csoport tagjai találkozókat és egyéb eseményeket szervezhetnek néhány üzenettel.


Ezek tehát a jelenleg elérhető főbb szolgáltatások, de a világhálón máris megjelentek a jóslatok és előrejelzések a jövőben érkező kiegészítésekről. A Google Games megjelenése egyáltalán nem lenne meglepő, hiszen a közösségi játékok ma már alapvető tartozéknak számítanak minden, magára valamit is adó portálon (ezekből olykor komoly bevételek is befuthatnak az alkotókhoz), a Google Questions pedig valószínűleg egy Q&A funkció lenne, a könnyebb tájékozódás érdekében. Ide számos egyéb kezdeményezés is felsorakozhat, hiszen még a privát meghívók fázisában járunk, hónapok telhetnek el, mire megnyitják a rendszert a nagy nyilvánosság előtt. Érdeklődés márpedig van a platform iránt, annál is inkább, mivel a meghívásokat le kellett állítani, miután kiderült, hogy a tagok által elküldött üzenetek révén szinte bárki bevonható a rendszerbe - ezzel néhányan nekiálltak kísérletezni, ám a megnövekedett forgalom miatt az illetékesek végül letiltották a meghívásokat.

A Google eközben keresőjét sem hanyagolja el, az utóbbi napokban egy fekete fejléccel egészítették ki a megszokott felületet, amely minden bizonnyal összefügg a Google+ bejelentésével és várható véglegesítésével. A GMail, valamint a keresési találatok kinézete is megújult, ezek többé-kevésbé egységessé váltak, amivel egyrészt a nagyobb átláthatóság, valamint a HTML5 és a WebGL korszakára történő felkészülés a cél, szem előtt tartva, hogy ma már a hűtőtől kezdve a meteorológiai központokban található szuperszámítógépekig minden létező eszközön internetezhetünk, ez pedig új követelmények elé állítja a népszerű szolgáltatások üzemeltetőit. A Google Maps és számos egyéb oldal hasonló változásokon esik majd át az elkövetkező hónapokban, ahogy kiterjesztik az új séma alkalmazását.

Arról egyelőre csak találgathatunk, hogy a Google+ milyen esélyekkel lép a színre. Kétségtelen, hogy az eddigi próbálkozások nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket - az Orkut megmaradt Latin Amerika belterjes platformjának, a Buzz negatív visszhangot váltott ki, majd a feledés homályába merült, a Wave pedig ízekre szakadt, hogy végül egészen más formában és felállásban találjon utat magának a felhasználókhoz. Az is biztos, hogy a Google nagy lemaradásban van a közösségi szférában és egy ilyen kiugrási lehetőség megragadása talán bepótolná ezt, különös tekintettel meglévő bázisukra, amely kellő alapot biztosíthat egy valóban életképes megoldás megmaradásához. Lehet hogy a Facebook 700 millió regisztrált taggal óriásnak számít, ezt viszont egy még nagyobb konglomerátum, így az immár 1 milliárd (!) felhasználó igényeit kiszolgáló keresőcég a földbe döngölheti.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sir Ny #33
    nem
  • atomjani #32
    A Google plus jobb. Ha kell meghívó kipróbálásra, akkor írj az [email protected] emailre.
    Akármennyi meghívó küldhető a regisztrálás után. Érdemes kipróbálni.
  • VRSDM #31
    s ezzel egyidőn áldozik le az almának.
  • netperformer #30
    Én nemzetközi vélemények alapján azt jósolom, hogy a nem is olyan távoli jövőben a myspace sorsára jut a facebook. Szinte mindenki kivétel nélkül át fog menni a Google+-ra, amint megtudja, hogy van olyan...
  • Rotyoka #29
    Elég rendesen, mert sokkal több Gmail cím van mint ahány Fb regisztráció
  • Pharaoh #28
    Meghívóval én sem tudok most bejutni, de a google az összes google fiókot nyilnánossá teszi, gondolom idővel egy klikk és mindenki akinek valaha volt köze a google-hoz bekerüla googleplus-ba is. Akkor a facebookot is megszorongathatja.
  • Cucmey #27
    Egy kedves ismerősöm küldött meghívót aki a legelső körben került fel a tesztelők közé. Nekem működött minden tökéletesen eddig.
  • Gerygrey #26
    És hogy jutottál be? Mert én is kaptam meghívót, de kapacitási gondokra hivatkozva nem engednek be vele :(
  • Szefmester #25
    Gondolom mivel jelenleg még a zárt béta fázisban van, majd amikor bárkit meghívhat bárki akkor lehetne nyílt bétának hívni, vagy véglegesnek attól függően hogy ezt most valaki előnynek vagy hátránynak fogja e fel. :)

    Mivel meghívó nélkül is lehet a fosbúkra regelni én is csináltam egy teljesen kamureget, semmi infót nem megadva, még a hozzá tartozó mailfiókot is csak egyszer használtam. S mindezt miért? Mert pár oldalon egy egy nyereményjáték vagy speciális információ csak ott volt elérhető. Hát köszi
  • Cucmey #24
    ma kaptam meghívót. Első blikkre sokkal jobban átlátható és egyszerűbben kezelhető a google+ mint a facebook. de majd meglátjuk hogy mi sül ki belőle. tesztelési fázis alatt van az egész.