Berta Sándor

Flash - HTML5 konvertálót jelentetett meg az Adobe

A vállalat által elérhetővé tett Wallaby nevű programnak egyelőre csak az előzetes verziója érhető el, de alighanem sok webes fejlesztő és felhasználó érdeklődését felkelti majd.

A kísérleti eszköz segítségével a Flash-anyagokat HTML5-tartalmakká lehet átalakítani, ezáltal azok megjeleníthetővé válnak többek között az Apple készülékein, az iPhone-on és az iPaden is. A konvertáló szoftver különösen hasznos lehet még az Apple Safari böngészőjét használóknak. A programnak köszönhetően a Flash-tartalmakból HTML5-fájlok, skálázható vektorgrafikák és CSS-ek ötvözetét felvonultató anyagok hozhatók létre, s ezek később egy webszerkesztő szoftverrel beilleszthetők a honlapokba. Mindez azt jelenti, hogy ezeknek a felvételeknek a megtekintéséhez már nem lesz szükség a böngészőkbe integrált külön Flash-lejátszó modulokra.


Apple iPad - a weblapon csak egy kék kocka jelzi a flash reklám helyét

Bár a Wallaby még egyáltalán nem kiforrott megoldás, de nagy lehetőségek rejlenek benne. Az Adobe elsősorban a Flash-bannerek átkonvertálásának esélyét emelte ki, mivel ezek a reklámok fontos bevételi forrást jelentenek a portálok üzemeltetőinek, akik így már megszólíthatják ajánlataikkal az Apple-készülékek tulajdonosait is. Az Adobe ilyen módon szeretné kikerülni a Steve Jobs által meghirdetett Flash-bojkottot. Mint ismeretes, a társaság vezetője tavaly májusban nyílt levelében azt írta, hogy szerinte a Flash alapvetően nem való a hordozható eszközökre, mert nem működik megfelelően és hibamentesen, továbbá nem támogatja az érintőképernyők használatát.

Julien Theys, a Screen Digest elemzője szerint az Adobe új alkalmazását a webes fejlesztők mindenképpen üdvözölni fogják, hiszen ők egyre több tartalmat szeretnének elérhetővé tenni a különböző mobil platformokon. "Ugyan a Flash - HTML5 átalakítás soha nem nyújt olyan jó végeredményt, mint a natív kód alkalmazása, de néhány esetben egy gyors és költséghatékony megoldást jelenthet. Arra számítok, hogy a Flash a következő hónapokban erősödni fog, különösen amiatt, mert a mobil eszközöknél a számítási teljesítmény egyre kisebb szerepet játszik" - nyilatkozta a szakember.

A Wallaby még csak a Webkit alapú böngészőket támogatja és egyelőre a Windows XP, Vista és 7, illetve a Macintosh OS X 10.5 és 10.6 operációs rendszerekre érhető el a telepítője. Az alkalmazás még csak 32 bites verzióban létezik. A szoftvert tesztelték az iOS 4.2-es, a Chrome 8.0.552.215-ös és a Safari 5.0.3-as változatával.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • sanyicks #41
    Értek javaul, html4-ül javascriptül, phpul, lua-ul, most kezdek c#-ul érteni. Jelenleg canvasra és html5-re nincs szükségem mert most nem web közelbe programozgatok. De nem is kell ismerni, sok szép html5 demo van ám a neten, azokat próbálgatom felhasználóként.
    A fizetett/megszállott okoskodó, és főleg az ilyen "legjobb"-nak címzett emberek világmegváltó véleménye valahogy nem érdekel.
    Viszont a demokat látom hogy néznek ki(jól mind2ben), hogy futnak én ebből indulok ki. Flashnál is szintén abból indulok ki miket látok rajta ;)
  • sanyicks #40
    Egyébként ha benézel a chrome 9-es hírek topikjaiba mondjuk ph-n (mert 9-től elérhető a webgl), akkor ott láthatod hogy többszáz ember próbálgatta a webgl demokat, csak te vagy olyan szerencsétlen hogy nem tudod elindítani :D
  • sanyicks #39
    Persze most gyorsan lemoddelleztem maxban egy az egyben ugyanazt a modellt, majd tökéletesen megcsináltam egy olyan programmal amit még nem is láttam közelről, úgy hogy még a win7-es átlátszó fejléceken átlátható megfelelő képre is figyeltem :D
  • sanyicks #38
    chrome 9 stabil, vagy 10-el biztosan működik, firefox legújabb bétával is kéne. Opera 10.50 previewwel is nagyjából ment de nem túl stabil hiszen nem stabil verzió. Ie-ről fogalmam sincs, az nem érdekel.
    Persze böngészőn kívül webgl-t támogató driver is kell, ami ati-nál úgy ősz környékétől van (a legújabb az a biztos), nvidia is elvileg támogatja, fogalmam sincs mikortól, viszont az intel nem támogatja, ugyanis nekik először egy rendes gpu-t kéne összehozni :D.
  • Komolytalan #37
    3DS Max, video recording, tetszőleges böngésző keret, print screen, Adobe Premier, merge, enjoy :-D
  • Komolytalan #36
    Mesélj már valamit magadról kisgyerek. Mondjuk hogy értesz-e valamihez egyáltalán a fikázáson kívül. Tudod-e mi az a html5, raktál-e már benne össze valamit, rajzoltál-e már a canvas-szel, webgl-el, ne adj isten a flasht ismered-e olyan szinten hogy akár csak egy falteniszt megírtál benne.
    Csak azért írom ezt, mert #28-ban linkelt hozzászólás gazdája Magyarország egyik legjobb webes programozója, aki megfelelő mélységig ismeri a flasht és a html5-öt is ahhoz, hogy tudjon róla véleményt mondani. Úgyhogy anyád p.csáját lollerezzél kis takony.
  • sanyicks #34
    loller
  • sanyicks #33
    Azért fura hogy a 2002-es canvas túlszárnyalja grafikában még is a 2011-es flasht :DDD
  • sanyicks #32
    User error.
  • Komolytalan #31
    Szerintem menjél el marketingesnek ahelyett hogy messziről ugatod a programozást, az jobban megy neked:
    "A html5-nek van egy nagy előnye a flash-el szemben: nem kell végigjárnia ugyanazt az utat, a flash már kitaposta neki az ösvényt és lehet tudni, hogy merre kell haladnia."
    Magyarán az, hogy a html5 gyengébb architektúrájú (pixelpontatlan leírónyelv+interpreter JS vs pixelpontos vektor/bitmap grafika+AS3, ami teljesen OOP, tipizált nyelv), az nem baj. Említésre se méltó hogy a jelenleg sem végleges html5 2002-es flash featureöket vonultat fel canvas néven. Még csak amiatt se aggódjunk, míg flash plugin fő verziószámok 1-2 évente lépnek (és ezek tényleg komoly változást jelentenek), addig html szabványok bő 10 évente követik egymást, ami a web történetében örökkévalóságnak számít (a html4.01 1999-es szabvány). Á, mindez nem gond, mert a html szabványt kreálók látják ám hogy hova kell tartani. Értem. Nem baj.