Berta Sándor
Már az e-mailek 95 százaléka spam
Az Európai Hálózati és Információs Biztonsági Hivatal (ENISA) felméréséből kiderült, hogy a spamhelyzet rosszabb, mint amire előzetesen számítottak. Bosszúságon kivül biztonsági problémát is jelentenek.
Az ENISA az európai internetszolgáltatók tapasztalatára volt kíváncsi, ezért felmérést készített az elektronikus levélforgalomról. A hivatal munkatársai összesen 30 európai állam száz netszolgáltatóját keresték meg. Ezekhez a cégekhez összesen 80 millió elektronikus postafiók tartozik. A jelentés rámutatott, hogy jelenleg minden az internetszolgáltatókhoz beérkező száz elektronikus levélből 95 spam.
Az ENISA szakértői ezenkívül arra voltak kíváncsiak, hogy az egyes cégeknek milyen problémákkal kell leggyakrabban megküzdeniük és hogy milyen technikákkal, módszerekkel próbálnak meg gátat szabni a spameknek. A megkérdezett szakemberek elmondták, hogy általában spamlistákat használnak, emellett nagy hangsúlyt helyeznek a felhasználók és a vállalatok felvilágosítására, valamint igyekeznek irányelveket kidolgozni és elérni, hogy a törvényalkotók szigorúbb jogszabályokkal büntessék a spamküldést.
A válaszadók 70 százaléka szerint a kéretlen elektronikus reklámküldemények rendkívül komoly, biztonsági problémát is jelentenek, és 25 százalékuk közölte, hogy az ügyfélpanaszok több mint tíz százalékát teszik ki a spamekkel kapcsolatos bejelentések. A szolgáltatók egyharmada évente több mint egymillió eurót fordít a spamellenes küzdelemre, míg a kisebb internetszolgáltatók egynegyedénél ez az összeg több mint 10 000 euró évente.
"A kéretlek reklámlevelek egy szükségtelen, időrabló és drága terhet jelentenek. Hatékonyabb megoldásokra van szükség: a szolgáltatóknak azonosítaniuk kell azokat a forrásokat, ahonnan származnak. A politikai döntéshozóknak és a hatóságoknak pedig meg kell oldaniuk a spamszűrők, az adatvédelem és a szolgáltatói kötelezettségek közötti konfliktusokat" - jelentette ki Udo Helmbrecht, az ENISA ügyvezető igazgatója.
Az internetszolgáltatók azért is igyekeznek eredményes harcolni a spammerek ellen, hogy ezáltal a konkurenseikkel szemben üzleti előnyre tegyenek szert és még több ügyfelet tudjanak magukhoz csábítani, illetve megtartani. Az ENISA bejelentette, hogy az idei év végén nyilvánosságra hozzák a botnetekre szóló jelentésüket is, hogy így segítsék a spam elleni harcot.
Az ENISA az európai internetszolgáltatók tapasztalatára volt kíváncsi, ezért felmérést készített az elektronikus levélforgalomról. A hivatal munkatársai összesen 30 európai állam száz netszolgáltatóját keresték meg. Ezekhez a cégekhez összesen 80 millió elektronikus postafiók tartozik. A jelentés rámutatott, hogy jelenleg minden az internetszolgáltatókhoz beérkező száz elektronikus levélből 95 spam.
Az ENISA szakértői ezenkívül arra voltak kíváncsiak, hogy az egyes cégeknek milyen problémákkal kell leggyakrabban megküzdeniük és hogy milyen technikákkal, módszerekkel próbálnak meg gátat szabni a spameknek. A megkérdezett szakemberek elmondták, hogy általában spamlistákat használnak, emellett nagy hangsúlyt helyeznek a felhasználók és a vállalatok felvilágosítására, valamint igyekeznek irányelveket kidolgozni és elérni, hogy a törvényalkotók szigorúbb jogszabályokkal büntessék a spamküldést.
A válaszadók 70 százaléka szerint a kéretlen elektronikus reklámküldemények rendkívül komoly, biztonsági problémát is jelentenek, és 25 százalékuk közölte, hogy az ügyfélpanaszok több mint tíz százalékát teszik ki a spamekkel kapcsolatos bejelentések. A szolgáltatók egyharmada évente több mint egymillió eurót fordít a spamellenes küzdelemre, míg a kisebb internetszolgáltatók egynegyedénél ez az összeg több mint 10 000 euró évente.
"A kéretlek reklámlevelek egy szükségtelen, időrabló és drága terhet jelentenek. Hatékonyabb megoldásokra van szükség: a szolgáltatóknak azonosítaniuk kell azokat a forrásokat, ahonnan származnak. A politikai döntéshozóknak és a hatóságoknak pedig meg kell oldaniuk a spamszűrők, az adatvédelem és a szolgáltatói kötelezettségek közötti konfliktusokat" - jelentette ki Udo Helmbrecht, az ENISA ügyvezető igazgatója.
Az internetszolgáltatók azért is igyekeznek eredményes harcolni a spammerek ellen, hogy ezáltal a konkurenseikkel szemben üzleti előnyre tegyenek szert és még több ügyfelet tudjanak magukhoz csábítani, illetve megtartani. Az ENISA bejelentette, hogy az idei év végén nyilvánosságra hozzák a botnetekre szóló jelentésüket is, hogy így segítsék a spam elleni harcot.