Berta Sándor
Telefonnal irányítható robotautó
A Berlini Szabad Egyetem Mesterséges Intelligencia Munkacsoportjának tagjai távirányító rendszert dolgoztak ki a Spirit of Berlin robotautóhoz.
Az informatikusok egy olyan szoftvert készítettek, amely az iPhone segítségével lehetővé teszi a jármű irányítását, ideértve az elektromos motor, a gázpedálok és a fék vezérlését is. Az iDriver nevű programtól érkező utasításokat rádióhullámokkal juttatják el a fedélzeti rendszerhez. Az új megoldásnak köszönhetően a Spirit of Berlin vezetői a kiszállásuk után is képesek irányítani a robotautót, így szabadon leparkolhatják a járművet, de akár elő is hozhatják azt egy mélygarázsból. Mindez a fedélzeti lézeres távolságmérők és a videokamerák segítségével valósítható meg. A készülékekről érkező jelek szintén az iPhone kijelzőjén jeleníthetők meg, így a vezető minden olyan objektumot vagy személyt, illetve helyzetet lát, amit az érzékelők is.
A tudósok a német oktatási minisztérium ForMaT programja keretében azt vizsgálják, hogy az önálló közlekedésre képes járművek miként változtathatják majd meg az emberek jövőbeni életét. "Sokkal egyszerűbb egy vezető nélküli taxit a mobiltelefonunk segítségével a házunk elé rendelni. Az autó képes arra, hogy engem és más személyeket is elhozzon egy adott címről vagy helyről. Egy ilyen megoldással energiát lehetne megtakarítani, ezzel párhuzamosan jelentős mértékben csökkenthető lenne az utak forgalma is" - jelentette ki Raúl Rojas a Berlini Szabad Egyetem informatikus professzora és a projekt vezetője.
Azt ugyanakkor a szakember is elismerte, hogy az iDriver jelenlegi formájában még nem alkalmas a sorozatban gyártott autókba való beépítésre. Többek között javítani kell a járókelők és más autók felismerésén. Az ehhez szükséges technológiák viszont már elérhetők. Rojas ugyanakkor optimista volt: "Tíz éven belül már engedélyezni fogják az olyan gépkocsik forgalomba hozatalát, amelyek képesek egyedül is közlekedni. Egy a városi környezetben is megbízható technológia kifejlesztéséhez azonban még néhány évtizednek el kell telnie."
A kutatók mindenesetre már nyilvánosságra hoztak egy videót, amely a technika jelenlegi állapotát mutatja be. A felvételt alig egy hét alatt 130 000-szer nézték meg és ezzel jelenleg a legnépszerűbb német tudományos videó.
Az informatikusok egy olyan szoftvert készítettek, amely az iPhone segítségével lehetővé teszi a jármű irányítását, ideértve az elektromos motor, a gázpedálok és a fék vezérlését is. Az iDriver nevű programtól érkező utasításokat rádióhullámokkal juttatják el a fedélzeti rendszerhez. Az új megoldásnak köszönhetően a Spirit of Berlin vezetői a kiszállásuk után is képesek irányítani a robotautót, így szabadon leparkolhatják a járművet, de akár elő is hozhatják azt egy mélygarázsból. Mindez a fedélzeti lézeres távolságmérők és a videokamerák segítségével valósítható meg. A készülékekről érkező jelek szintén az iPhone kijelzőjén jeleníthetők meg, így a vezető minden olyan objektumot vagy személyt, illetve helyzetet lát, amit az érzékelők is.
A tudósok a német oktatási minisztérium ForMaT programja keretében azt vizsgálják, hogy az önálló közlekedésre képes járművek miként változtathatják majd meg az emberek jövőbeni életét. "Sokkal egyszerűbb egy vezető nélküli taxit a mobiltelefonunk segítségével a házunk elé rendelni. Az autó képes arra, hogy engem és más személyeket is elhozzon egy adott címről vagy helyről. Egy ilyen megoldással energiát lehetne megtakarítani, ezzel párhuzamosan jelentős mértékben csökkenthető lenne az utak forgalma is" - jelentette ki Raúl Rojas a Berlini Szabad Egyetem informatikus professzora és a projekt vezetője.
Azt ugyanakkor a szakember is elismerte, hogy az iDriver jelenlegi formájában még nem alkalmas a sorozatban gyártott autókba való beépítésre. Többek között javítani kell a járókelők és más autók felismerésén. Az ehhez szükséges technológiák viszont már elérhetők. Rojas ugyanakkor optimista volt: "Tíz éven belül már engedélyezni fogják az olyan gépkocsik forgalomba hozatalát, amelyek képesek egyedül is közlekedni. Egy a városi környezetben is megbízható technológia kifejlesztéséhez azonban még néhány évtizednek el kell telnie."
A kutatók mindenesetre már nyilvánosságra hoztak egy videót, amely a technika jelenlegi állapotát mutatja be. A felvételt alig egy hét alatt 130 000-szer nézték meg és ezzel jelenleg a legnépszerűbb német tudományos videó.