Berta Sándor
Fogyasztói fórumokat manipulálnak a cégek?
Világszerte egyre népszerűbbek azok az oldalak, ahol a felhasználók megoszthatják egymással az egyes termékekről és szolgáltatásokkal kapcsolatban szerzett tapasztalataikat.
Fogyasztóvédők azonban most arra figyelmeztettek, hogy számos vállalat igyekszik a valódinál kedvezőbb színben feltüntetni magát és ezért hajlandók akár a fórumbejegyzéseket is módosítani vagy dicsérő megjegyzésekkel elárasztani a honlapokat. Gyakran derül ki, hogy egy terméket vagy szolgáltatást magasztaló bejegyzés írója valójában az adott cég munkatársa. Sok fogyasztói portálon szabályos dicshimnuszokat lehet találni például a mosógépekről: "szinte hangtalan motorral működnek", "a legjobb mosási eredmények érhetők el a segítségükkel a legalacsonyabb hőmérséklet mellett is", "csúcsminőség - szuperalacsony áron". A legtöbb mondat akár egy reklámból is származhatna és pont ez szúrt szemet a szakembereknek.
"A felhasználóknak nagyon óvatosan kellene bánniuk a fogyasztói fórumokon található bejegyzésekkel. A világhálón meglévő névtelenség ugyanis szinte felkínálja a vásárlók megtévesztésének a lehetőségét" - jelentette ki Georg Tryba, az Észak-Rajna-Vesztfáliai Fogyasztóvédelmi Központ munkatársa. Tryba évek óta figyelemmel kíséri a virtuális véleménymegosztó honlapokat. Tapasztalatai szerint gyakran derül ki, hogy egy-egy álnév mögött valójában nem egy egyszerű vásárló, hanem egy cég marketingrészlegének alkalmazottja bújik meg.
A szakember a legnagyobb problémának az emberek hiszékenységét tartja. A ciao.de, a doyoo.de és más hasonló oldalakat időközben sokan megbízhatóbb forrásnak tartják, mint mondjuk a nemzetközileg elismert Stiftung Warentestet. Ezt megerősítette a müncheni Consline piackutató cég legfrissebb felmérése is, Dirk Schachtner, a kutatás vezetője rámutatott, hogy a mai vásárlói döntéseket elsősorban a világhálón fellelt források határozzák meg. Az egyes honlapok látogatóinak zöme jobban megbízik egy névtelen bejegyzésben, mint egy hivatalos teszt eredményében.
Tény, hogy más vevők valódi tapasztalatainak komoly, akár döntő súlya is lehet, hiszen gyakran csak így válhatnak ismertté az olyan hibák, amiket egy rövid teszt nem deríthet ki. A gond csak akkor van, amikor a gyártók megpróbálják manipulálni a felhasználókat és a hamis bejegyzéseket használják fel döntéseik befolyásolására. A fogyasztóvédők érdekes tesztet végeztek. Tíz a Stiftung Warentest által elégtelennek minősített terméket választottak ki és megvizsgálták, hogy azokról korábban milyen fórumbejegyzések születtek. Tízből kilenc termék esetében szinte csak elégedett véleményt találtak. Ez mindenképpen elgondolkoztató.
A legnagyobb problémát az jelenti, hogy jelenleg a hamis írásokat közzétevő cégek vagy azok munkatársai ellen szinte egyáltalán nem, vagy csak ritkán lehet jogi úton fellépni. "Nagyon nehéz lenne levezetni, hogy itt valójában egy bűncselekmény valósul meg" - közölte Arthur Wetzel, a No Abuse In Internet (NAIIN) nevű civil szervezet elnöke.
Fogyasztóvédők azonban most arra figyelmeztettek, hogy számos vállalat igyekszik a valódinál kedvezőbb színben feltüntetni magát és ezért hajlandók akár a fórumbejegyzéseket is módosítani vagy dicsérő megjegyzésekkel elárasztani a honlapokat. Gyakran derül ki, hogy egy terméket vagy szolgáltatást magasztaló bejegyzés írója valójában az adott cég munkatársa. Sok fogyasztói portálon szabályos dicshimnuszokat lehet találni például a mosógépekről: "szinte hangtalan motorral működnek", "a legjobb mosási eredmények érhetők el a segítségükkel a legalacsonyabb hőmérséklet mellett is", "csúcsminőség - szuperalacsony áron". A legtöbb mondat akár egy reklámból is származhatna és pont ez szúrt szemet a szakembereknek.
"A felhasználóknak nagyon óvatosan kellene bánniuk a fogyasztói fórumokon található bejegyzésekkel. A világhálón meglévő névtelenség ugyanis szinte felkínálja a vásárlók megtévesztésének a lehetőségét" - jelentette ki Georg Tryba, az Észak-Rajna-Vesztfáliai Fogyasztóvédelmi Központ munkatársa. Tryba évek óta figyelemmel kíséri a virtuális véleménymegosztó honlapokat. Tapasztalatai szerint gyakran derül ki, hogy egy-egy álnév mögött valójában nem egy egyszerű vásárló, hanem egy cég marketingrészlegének alkalmazottja bújik meg.
A szakember a legnagyobb problémának az emberek hiszékenységét tartja. A ciao.de, a doyoo.de és más hasonló oldalakat időközben sokan megbízhatóbb forrásnak tartják, mint mondjuk a nemzetközileg elismert Stiftung Warentestet. Ezt megerősítette a müncheni Consline piackutató cég legfrissebb felmérése is, Dirk Schachtner, a kutatás vezetője rámutatott, hogy a mai vásárlói döntéseket elsősorban a világhálón fellelt források határozzák meg. Az egyes honlapok látogatóinak zöme jobban megbízik egy névtelen bejegyzésben, mint egy hivatalos teszt eredményében.
Tény, hogy más vevők valódi tapasztalatainak komoly, akár döntő súlya is lehet, hiszen gyakran csak így válhatnak ismertté az olyan hibák, amiket egy rövid teszt nem deríthet ki. A gond csak akkor van, amikor a gyártók megpróbálják manipulálni a felhasználókat és a hamis bejegyzéseket használják fel döntéseik befolyásolására. A fogyasztóvédők érdekes tesztet végeztek. Tíz a Stiftung Warentest által elégtelennek minősített terméket választottak ki és megvizsgálták, hogy azokról korábban milyen fórumbejegyzések születtek. Tízből kilenc termék esetében szinte csak elégedett véleményt találtak. Ez mindenképpen elgondolkoztató.
A legnagyobb problémát az jelenti, hogy jelenleg a hamis írásokat közzétevő cégek vagy azok munkatársai ellen szinte egyáltalán nem, vagy csak ritkán lehet jogi úton fellépni. "Nagyon nehéz lenne levezetni, hogy itt valójában egy bűncselekmény valósul meg" - közölte Arthur Wetzel, a No Abuse In Internet (NAIIN) nevű civil szervezet elnöke.