Dojcsák Dániel

U2 3D - koncertfilm

A világ egyik legnépszerűbb rockbandája, a U2 tavalyelőtti dél-amerikai koncertturnéjára engedte be a 3D kamerákat.

Három dimenziós moziba menni jó dolog, hiszen egy otthon egyelőre nem előállítható élményben lehet részünk. A 11, illetve 14 éves halacska és dinófilm nézése után egy egészen más műfaj bemutatójára került sor múlt héten. Aki kíváncsi Bono ráncaira, szeretne a fülébe nézni fél méterről vagy aki sosem látott még százezres tomboló tömeget felülről szinte élőben, annak mindenképp erősen ajánlott a film.

A koncertfilm jó ideje népszerű műfaj, főként az adott előadó rajongóinak körében, de többnyire mindenki otthon az aprólékosan összeállított házimozi rendszerén szereti újra és újra átélni a koncertek hangulatát. Moziba nem is lenne való ez a kategória, de a teljes 3D élmény felmenti a filmet ezen előítélet alól. A 85 perces alkotás ráadásul a világ első három dimenziós koncertfilmje, ami már garancia az eddig nem látott élményekre.


Felmerülhet a kérdés, hogy miért éppen a U2? Vannak manapság sokkal népszerűbb zenekarok is, sokkal többeket megmozgató muzsikák, viszont az ír énekes vallásos békeszeretete, a lágy, mindenki számára befogadható dallamok és a jól ismert slágerek biztos sikerre számíthatnak a mozipénztáraknál is. A koncertturné tavalyelőtt februárban-márciusban Dél-Amerikában zajlott le, a magyarországi koncertközönség számára ráadásul hihetetlen tömegek jelenlétében. Óriási futball stadionokat töltöttek meg az emberek, az pedig tény, hogy egy koncert negyedmillió emberrel már önmagában legalább olyan érdekes, mint egy űrállomás vagy egy T-Rex. A teljes Vertigo turné során egyébként 131 koncerten 4,6 millió ember váltott jegyet a U2-ra, amivel a zenekar 389 millió zöldhasút kaszált.


A film a készítők szerint több, mint 100 órányi nyersanyagból lett összevágva, ami 7 koncert több kamerával való rögzítését jelenti természetesen, és nem nettó 100 órányi koncertet. Egy teszt felvétel után az első többkamerás felvétel Mexikóvárosban történt, utána Sao Paulo ban vették fel a távoli jeleneteket, Santiagoban pedig a dobost felülről. A közeli felvételekhez a U2 beleegyezett abba, hogy 10 dalt eljátszanak kizárólag a 3D kamerák kedvéért egy teljesen üres helyszínen, mivel bármilyen közönség zavarta volna a kamerákat vagy a kamerák a közönséget. Ez a biankó felvétel egyébként a buenos airesi koncert helyszínén történt, ahol utána két koncertet is tartottak. A felvételek legnagyobb része itt történt, 9 kamerával és egy 140 fős stáb segítségével rögzítették a szuperrendezvényt. Később Melbournben vettek fel még további képeket a közönségről is, de az eredetileg tervezett 92 perc helyett így is csak 85 lett a végleges változat.


Legyen valaki függő U2 rajongó vagy csak simán laikus zenekedvelő, biztosan nem fog csalódni. Nem is kell túlzottan felkészülni, hiszen a Beautiful Day, a Sunday Bloody Sunday, a Pride vagy a With or Without You dallamait a legtöbb ember álmából felkeltve is el tudná dúdolni, hát még ha sok hangfalból üvöltenek ezek a dalok. A koncertfilm 11 dallal kedveskedik, illetve két szám a visszataps. Sorrendben: Vertigo, Beautiful Day, New Year's Day, Sometimes You Can't Make It on Your Own, Love and Peace or Else, Sunday Bloody Sunday, Bullet the Blue Sky, Miss Sarajevo, Pride, Where the Streets Have no Name, One, illetve a The Fly és a With or Without You. A premier előtti előadáskor ráadásul még a mozi WC-jében is U2 szólt, szóval teljes volt a hangulat.


Maga a koreográfia megállja a helyét bármely más koncertfilm mellett, bár a 3D-re tekintettel én el tudtam volna viselni valamivel több képet a közönségről és valamivel kevesebbet a sztárok közelijéről. A lehetetlennek tűnő kameraállások mellett meghökkentő volt az ugráló tömeg térbeli megjelenése, hiszen ezt így, ebben a formában lehetetlen látni, 2D-ben pedig nem az igazi. A hangmérnökök is jól dolgoztak, gyönyörűen szólnak a hangszerek, jó a zene és a közönség visításának az aránya. Már-már megható mikor a tömeg egy emberként énekli némelyik slágert.

Sajnos a hangerő viszont egy szokásos mozi filmhez mérhető inkább, mint egy igazi koncerthez. Épp ezért maradok híve továbbra is a hétköznapi 3D-s koncerteknek, mármint az olyanoknak, amin magunk is ott vagyunk, de a National Geographic által jegyzett térbeli U2 filmet még biztosan megnézném néhányszor. A filmet hazánkban az Aréna Cinema City IMAX termében, illetve A Palace Westendben vetítik.

U2 3D
amerikai koncertfilm, 85 perc, 2008

Rendező: Catherine Owens, Mark Pellington
Felvételvezető: Peter Anderson (3D), Tom Krueger
Producerek: Jon Shapiro, Peter Shapiro, John Modell, Catherine Owens
Zene: U2

Bono (saját maga)
The Edge (saját maga)
Adam Clayton (saját maga)
Larry Mullen, Jr. (saját maga)
+ a tömeg

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Vogel #16
    Én a real-3D-t javaslom.
  • NeoExDeath #15
    Remek koncert!
    Én ugyan nem voltam még a Real-D ben, de mindenképpen az imax-ot ajánlom, azt a vászonméretet nem hinném hogy lehet helyettesíteni.

    A U2 többi koncertfilmjéhez képest kissé kevésbé látványosak a felvételek, a kameraállások, de viszont 3D :) És nagyon kellemes élmény, hogy az ember tudja, hogy nem zavarják ki 40 perc múlva, ez imaxban nem gyakori :)

    Ja, és gratula annak aki a U2 3D plakátján Bono-t Bond-nak írta.. :)
  • aDannyBoy #14
    szerintem meg imaxba :)
    mondjuk olyan ember kéne, aki mindkettőben látta :)
  • gertitorpe #13
    Az IMAX kicsit más. Vagy 2x akkora a vászon és sokkal élesebb a kép. Viszont az tény hogy a Real-3d a jövő. Míg az IMAX analógy 70mm eres iszonyatnagy kópiával dolgozik addig a westendes megoldás digitális. Én ott dolgozok és hááát szegény gépészek jól nekifeszültek a 200kg-os filmnek mire felrakták a helyére:P

    Nem tudom hogy észrevettétek-e hogy a plakátokon Digitálisan csak a Weastendben felirat olvasható. Hát ez úgy volt hogy mind a két pénzéhes multi szupertitkosan megvásárolta a filmet hogy majd ő kizárólagosan:DD
    Volt is egy kis ideg idebenn az Arénában mikor megjelent az exitben az a cikk.
  • endale #12
    Maj' letőttöm oszt nézem a 19-es monitoron. Az lesz ám az élmény!!
    (persze csak vicc, de valaki biztosan felteszi a bithu-ra, mint a többi IMAX filmet)
  • winnie #11
    a westendbe érdemes. a film másodlagosan kerül az imax-be - bár ez nem élő, de a real-d-ben az a durva, hogy azzal élő eseményeket is lehet 3d-ben adatni.
  • Cat #10
    A RealD csak másolat, az IMAX-ba menj.
  • Yany #9
    Vajon melyikben jobb nézni, az Arenában (IMax), vagy a Westendben (RealD)?
  • bunny #8
    "Sajnos a hangerő viszont egy szokásos mozi filmhez mérhető inkább" - szerintem neked a hallásod már rég odavan barátom. Én leginkább füldugóra vágytam, nem több hangerőre.

    Hogy ne legyen off, szerintem iszonyatosan jó a film, nekem nagyon bejött, gyakorlatilag semmi negatívumot nem tudok rá mondani. Szépen szólt, jó a 3D hatás, ötletes kameraállások. másztszí!
  • Alien! #6
    énis az 5. sorból néztem,tényleg szenzációsan átjön a hangulat...még az se zavart hogy az elöttem ülő gyerek néha felállt,meg csápolt...Viszont ahhoz képest,hogy állítólag a legfejlettebb 3d-s technikával lett forgatva,az imax filmek közül ennek a legkevesebb a térhatása,és "leggyengébb" a képminősége...A másik 2 film sokkal szebb és élesebb volt....