Dojcsák Dániel
The Witcher
Kiadó: CD Projekt
Fejlesztő: CD Projekt Red
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Pentium IV 2,4 GHz, 1024 MB RAM, 8 GB szabad hely, DirectX 9-et támogató 128 MB-os videokártya
Ajánlott: Intel Pentium Core 2 Duo , 2 GB RAM, nVidia Geforce 7900 GTX
Hasonló játékok: Oblivion, Gothic 3
Kategória: szerepjáték
Riviai Geralt. A legendás Witcher végre megérkezett és érzelem nélküli tekintete megdermeszt mindenkit. A szerepjátékok egyik mintapéldánya nem egyszerű kalandot kínál a játékosoknak, hanem az Andrzej Sapkowski által megálmodott világ teljes pompáját festi a monitorokra. Kötelező darab.
"Később azt mondták, hogy a férfi északról jött. Roper Kapujától. Gyalog érkezett, terhelt lovát a kantáránál fogva vezette. Késő délután volt, így a tímárok, szíjártók, istállók már rég bezárta, az utcák szinte üresen álltak. Meleg volt, de a férfi vállain fekete köpeny pihent. Felhívta magára a figyelmet. Az idegen bár nem volt öreg, haja mégis szinte teljesen ősz volt. Köpenyege alatt egy viseltes bőrzubbonyt hordott, melynek váll- és nyakrészénél fűzők díszelegtek. Mikor levette a köpenyét, a körülötte állók észrevették, hogy az ismeretlen kardot hord - ez önmagában még nem volt szokatlan, hiszen Vizima összes férfija viselt fegyvert - de egyik sem a hátán tartotta a pengéjét, mint egy íjat vagy tegezt" - Andrzej Sapkowski, A Witcher.
A Witcher nem egy új világ. A közel 20 éves történetet a híres lengyel fantasy író hozta létre anno, most pedig egy szintén lengyel fejlesztőcsapat komponált rá egy vérbeli PC-s szerepjátékot. A történet komplex, nagyon sok szereplő tűnik fel a különböző helyszíneken, figyelni kell, hogy ki mit mond, mi hol történik. A harci jelenetek és a dialógusok, a keresgélések és olvasgatás egy teljesen jó egyensúlyt kapott. Nem hentelős hack'n'slash, de nem is altatódal a játék. Habár többnyire lineárisnak tűnik a cselekmény, válaszaink, döntéseink komolyan befolyásolják az eseményeket. Nincs egyértelműen jó avagy rossz döntés, nem lehet zsákutcába futni, de ennek ellenére különböző vágányokon haladhat a történet. Összesen három különböző befejezéssel, egy végigjátszás alatt legalább 90 óra játékidővel, számos bejárható területtel és temérdek karakterrel csábít a játék.
A művésziesség nem kizárólag a történet alapjaiban lelhető fel, hanem a készítők precízen odafigyeltek arra, hogy a megjelenítés is illeszkedjen az elképzelt fantázia birodalomhoz és a magával ragadó történethez. A grafikai motor csak egy része ennek, ami ugyan nem hasonlítható a legújabb FPS-játékok vívmányához, de a legtöbb RPG-t messze fölülmúlja. A fényekkel, speciális effektekkel való játszadozás egy teljesen egyedi hangulatot teremt a játéknak, ami annyira képes beszippantani a játékost, hogy az idő, mint olyan megszűnik létezni és csak az a kérdés, hogy mikor kell legközelebb előrántani az ezüst kardot néhány szörnyeteg lemészárolásának okán.
A játékban az időjárás változása vagy a napszakok körforgása szintén egy komoly hozzáadott érték, utóbbi pedig nemcsak látványelem, hanem a hős képességeitől kezdve, a karakterek, szörnyek viselkedéséig és bizonyos küldetések teljesíthetőségéig sok mindent befolyásol. Az időt ugyan meg lehet pörgetni némi pihenéssel, meditációval, de a vérbeli hősök ki tudják használni a nappalt és az éjszakát is teljes egészében.
A települések is külön szót érdemelnek. A karakterek többsége folyamatosan csinál valamit, a katonák összevissza masíroznak, a pórnép bóklászik mindenfelé, az árusok közül is van aki néha elugrik elintézni valamit és a főszereplők is gyakran elkóborolnak. A játékban főszerepet betöltő város, Vizima ugyan nem túl nagy, mint ahogy a területek többsége is kissé stilizált, már ami a méretet illeti, de ez nem von le semmit a térkép értékéből. Talán annak lehet örülni, hogy nincsenek fél órás gyaloglások, mint a legtöbb MMORPG-ben. A tágabb értelemben vett helyszín, Temeria királysága éppen az óriási háború utáni lábadozás időszakát éli. Ebben a királyságban az emberek mellett a másfélék is megférnek, ha nem is szeretik őket annyira, de a törpök, tündék és egyéb lények is megtalálják a számításaikat. A háború következménye viszont, hogy mindenfelé tolvajbandák fosztogatnak és különféle ádáz szörnyek lepik el a kevésbé frekventált területeket. Ahol pedig bűnözés és szörnyinvázió van, ahol az emberek nem tudják megoldani maguk a problémáikat, ott Witcherre lesz szükség. A Witcherek egy félig emberi mutáns faj, akik úgynevezett mutagének segítségével emberfeletti képességekre és hatalmas erőre tettek szert. A háborút viszont ők is megsínylették, túl csábítóak voltak a féltve őrzött titkaik, így alig maradtak néhányan Kaer Morhenben, otthonukban. A járvány sújtotta és vér áztatta földeken egyre nagyobb a káosz, s épp ezekben az időkben tűnik fel a történet főhőse újra. Újra, hiszen 5 évvel ezelőtt úgy tűnt, hogy megölték őt.
Társai ájultan szállítják vissza a gyengélkedő hőst, aki semmire nem emlékszik a múltjából vagy akár az elmúlt 5 évből. Az ereje viszont nem hagyta el, így azonnal beszáll az események alakításába. Erődjüket újabb támadás éri, egy varázsló lopja el laboratóriumukból titkaikat, de ezt ők nem hagyhatják.
A megmaradt csapat szétválva útnak indul, hogy kiderítse, ki felelős mind ezért. Geralt dél felé indul, Vizima irányába, de a dolga messze nem olyan egyszerű, mint ahogy gondolta. Kalandjai során találkozik régi ismerősökkel, legalábbis olyanokkal, akik ismerik őt, de ő nem emlékszik rájuk sem. Újabb barátságokat is sző, de ennél jóval több ellenséget szerez magának. Mivel nincsenek érzelmei, ezért sohasem okoz neki gondot megbüntetni, aki rászolgált, kardjai rezdülés nélkül metszenek el bármilyen torkot. Kicsit Jack Bauer hatást kelt, hiszen többnyire egyedül járja a vidéket, előfordul, hogy foglyul ejtik, az is, hogy barátokat kell ölnie, de mindenek előtt az igazság bajnokaként kutatja a hazugságokat, rejtett dolgokat.
Fő ellenségei az emberek között a Szalamandra nevű terrorszervezet tagjai, de többször meggyűlik a baja civilekkel, katonasággal és gyakorlatilag bárkivel, aki rosszban sántikál. Az emberlakta településeken kívül pedig az acél kard helyett az ezüstöt forgatja, ami a mutáns szörnyek testrészeit hivatott egymástól elválasztani. Kalandjai során gyakran kerül olyan kihívások elé, ami még az ő képességeit is fölülmúlja. A Witcherek viszont szert tettek az alkímia tudományára is, így szinte minden helyzetre tudnak egy kis meglepetéssel szolgálni. Alkohol alapokból főzeteket tudnak készíteni, melyek mérgezőek ugyan, de átmenetileg valamilyen hasznos hatással bírnak, mint gyógyítás, állóképesség növelés, sötétben látás, méregimmunitás stb. A zsírokból olajakat készítenek, ami a kardokra kenve megmérgezi vagy egyszerűen jobban hasítja az ellenfeleket, sőt porokból képesek bombákat is gyártani.
Geralt visszatérésekor ugyan egész jó bőrben van, de nem tündököl egyből régi fényében. Fejlődnie kell, amihez a tapasztalatot a feladatok elvégzéséből és az ellenfelek likvidálásából nyeri. Szintlépések után meditálva sajátíthat el új képességeket, mozdulatokat vagy készségeket. A játékos eldöntheti ugyan, hogy az erő, akarat, intelligencia oldalakra, vagy a különböző fegyverstílusokra helyezi a hangsúlyt, de a játékban előre haladva nem kell specializálódni teljesen, simán lehetséges szinte mindent a maximumra fejleszteni.
Amikor Geralt nem harcol, akkor sem unatkozik. A városokban több módja is van a kikapcsolódásnak. Egyik kedvenc elfoglaltságává a kockapóker válik, ahol többnyire nyerni tud, így a szórakozáson felül még szép summát is keres vele. Kissé rangon aluli számára, de sosem hagyja ki a helyi kocsmákban, a helyi vagányok megleckéztetését egy kis bunyó révén, amivel szintén kereshet pénzt, vagy apró értéktárgyakat nyerhet el az ellenfelektől. Igazi férfiként pedig az ivás sem okoz problémát, nem kell kétszer mondani neki, hogy egy jó ivászatba is szálljon be, egészen addig, amíg valaki ki nem dől. Apropó igazi férfi. A Witcher ugyan terméketlen, de technikailag semmi problémája nincs férfiasságával, így amikor teheti a csábításból is kiveszi a részét. Ugyan nem túl sok női karakter van a játékban, de nagyrészüket Geralt a történet adott pontján gerincre vágja, amit később egy kis szívecske jelez majd a karakter részen a naplójában.
Ha viszont kipihente magát kellőképp, akkor Geralt sohasem tétlen. Fő céljai mellett gyakorta vállal el bérmunkát, hiszen a Witcherek arról híresek, hogy pénzért bármilyen bajtól megszabadítják az embereket. Hősünk két fegyvert hord magánál mindig: egy acél- és egy ezüst kardot. Előbbi az emberfélék kaszabolására alkalmas, míg az utóbbi a szörnyek ellen igazán hatásos. Harc közben a Witcher képes különféle stílusokban küzdeni. Vannak lények, melyek erős páncélzattal rendelkeznek, de lassan mozognak, őket az erős stílus kényszeríti földre, míg a gyorsabb, de gyengébb lényekre is megvan a megfelelő válasza. Ha pedig többen támadnak rá egyszerre, akkor rutinos harcosként a csoportos stílust veti be, ami egyszerre többeket is sebez, sőt némelyiküket egy időre földre is tudja kényszeríteni.
A fémek mellett a mágia is szerepet játszik, hiszen Geralt is képes alkalmazni a Jeleket. Ezek különböző varázslatok, melyek az állóképességét veszik igénybe, ezért csak korlátozottan képes őket használni. Tud lökéshullámot generálni, tűzlabdát lőni, lassító csapdát állítani, mágikus páncélt maga köré vonni vagy félelmet kelteni. A taktikus harcos mindig tudja, hogy mikor melyiket használja, hiszen ellenfeleit ismeri, könyveket olvasott róluk, s a naplójába lejegyezte, hogy melyiknek mi a gyenge pontja. A napló mellett fontos felszerelése a táskája, ahol az élelmet, alkímiához szükséges növényeket, kiegészítőket, ékszereket, tekercseket és könyveket tárolja.
Ezeket egyébként többnyire vagy találja valahol, vagy legyőzött ellenfeleitől veszi el, vagy elnyeri játékon, esetleg egy árustól veszi. Fegyvereit is tudja fejleszteni, amennyiben megvannak a megfelelő hozzávalók, akkor a kovács újraveri a kardot, a páncélkészítőtől pedig borsos áron ugyan, de jobb mentét is tud vásárolni. Hiába cseréli le viszont mindenét és hiába oldja meg a problémákat, fehér haja, függőleges pupillája és félelemkeltő megjelenése miatt korcsnak nevezi mindenki, sok helyen megvetik és nem látják szívesen. Ez a witcher sorsa. Grafika: A Bioware motor ugyan nem tökéletes, hiszen néha egymásba lógnak textúrák, néhol hibás ez-az, kicsit kevés a karakter modellek száma, de körülbelül ez minden, ami negatívat lehet róla mondani. A napszakok változásai, a szereplők megjelenése, a helyszínek tervezése mind profi munkára vall. A lengyel srácok igazán kitettek magukért és jó munkát végeztek. Amellett, hogy a játék lehetne bármilyen kinézetű, hiszen élvezetes, rádobtak még egy lapáttal. Szerepjáték kategóriában a felső kategóriába tartozik, igaz, ezzel nem kedveztek azoknak a játékosoknak, akiknek a régebbi gépe van.
Kezelőfelület: A harcrendszer egy egészen érdekes egyedi fejlesztés. Nem kell minden mozdulathoz klikkelni, hanem a támadássorozat elindítása kerül csak egy ujjmozdulatba és amikor az befejeződött, egy újabb klikk a kombó folytatását eredményezi. Ehhez inkább ritmusérzék, mintsem ügyesség szükségeltetik, de nem is kapunk ínhüvelygyulladást tőle. A kameramód egy szerepjátékban mindig kényes kérdés. Kinek a pap, kinek a papné, itt viszont jelen van minden variáció. Közeli vagy távoli izometrikus nézet és váll fölötti nézetet is választhat a játékos, ki hogy szereti. Az izometrikus nézetben egérrel is lehet futtatni a karaktert, illetve néhány mozgás onnan érhető el egyszerűbben. Kicsit sokáig tanul megszokni teljes egészében az irányítást, de kiegyensúlyozott, ezért később olyan természetességgel lehet mozogni vele, mintha így születtünk volna.
Játszhatóság: Akivel a héten találkoztam és a szokásosnál mélyebb fekete csíkot véltek felfedezni a szemem alatt, azok mostmár sejthetik mi történt. A történet olyannyira magával ragadó és annyi mindent kell felfedezni, megoldani, hogy nehezen teszi le az ember az egeret, többnyire az állít meg csak, ha elfelejtek sokáig menteni és meghalok. A 100 órás játékidő végre olyasmi, amiért a legkritikusabbak is nyugodtan ki mernek adni pénzt, ez nem egy 5 órás FPS. (1,3 Ft/perc egyszeri végigjátszás esetén?) A dialógusok hangulatosak, a küldetések egészen változatosak, de persze a kötelező darabokat felsorakoztatva.
Kísérgetés, szörnyírtás, főellenség vadászat, tisztítás, hozzávaló gyűjtögetés, üzenettovábbítás és csacsogás. Van minden. Ha el kénye helyezni a képzeletbeli nagy játéktérképen a programot, akkor egy olyan pontba szúrnám a gombostűt, ami félúton van a komoly megszállott szerepjátékvilágokhoz, de mégis nyúlik kicsit a köz számára is élvezhető kategóriába. Nincs 2d9, nem olyan érdekes, hogy mennyi XP-t kapunk vagy mekkorát sebzünk, de nem is kell tápolni, és nem is bugyuta hent, mint a másik oldal. Teljesen jól kiegyensúlyozott, mindenki számára élvezhető kaland.
AI, nehézség: Három nehézségi fokozat közül választhatunk, ki-ki vérmérséklete szerint tegye. Mindháromhoz le van írva, hogy körülbelül mire lehet számítani, nyilván a legnehezebb teljesítéséhez sokkal több előregondolkodás, sokkal több bóklászás, keresgélés társul, mint a többihez, de attól maguk az események nem lesznek másak. Mesterséges intelligenciáról többnyire itt nem kell beszélnünk. A karakterekkel csevegve forgatókönyveket követünk, nincs annyi variáció, mint egy Neverwinter Nights-ban, de éppen elegendő ahhoz, hogy lássuk, nem egy filmet nézünk, hanem játszunk. Az ellenfelek lehettek volna talán némileg szofisztikáltabbak, többnyire ha tudjuk, hogy melyik módszer végez velük és ügyesen találjuk el őket, akkor nem érhet baj.
Hangok és zene: Olyan magyar szinkront kapott a játék, amivel talán még semmilyen korábbi lokalizáció sem büszkélkedhet. Több millió forint költségű szinkronmunka áll a játék hazai változatában, melyben olyan neves szinkronszínészek szólalnak meg, mint Csík Csaba Krisztián (Geralt, zseniális) Csondor Kata, Csőre Gábor, Forgács Gábor, Németh Kriszta, Rosta Sándor, Seder Gábor, Kiss Virág, Menszátor Magdolna, Presits Tamás, Spilák Klára, Versényi László vagy Zsigmond Tamara. Ki ne ismerné a hangjukat? Többnyire nem lelkesedem a lokalizált dolgokért, de ez olyan pluszt adott hozzá a játékhoz, ami miatt nem éri meg kihagyni. Ráadásul a játék doboza rejt még egy audio CD-t is, amin a játék legszebb melódiái köszönnek vissza, ami relaxációs lemeznek sem rossz munkahelyen vagy vezetés közben.
Összegzés: 100 óra játék, gyönyörű grafika, érdekes kalandok, teljes magyar szinkron, térkép a dobozban, soundtrack a dobozban, minőségi fantasy világ, satöbbi. Mindez 7900 Ft-ért pedig már-már ajándék... karácsonyi ajándék? Aki szeretne egy szép történetet, örül annak, hogy magyarul történik minden, az legyen akár profi vagy kezdő játékos, mindenképp érdemes közelebbről megvizsgálnia a dolgot. Sőt, a játék annyira felcsigázott, hogy nem hiszem, hogy várnék a folytatásig, valószínűleg Sapkowski írásait eljött az ideje közelebbről is megismerni.
Kapcsolódó letöltések: