Napi Online

Hamisítványok miatt perlik az eBayt

Túlságosan sok olcsó, állítólagos Louis Vuitton-, Dior- vagy Tiffany-termék tűnik fel az eBay aukciós site árverésein ahhoz, hogy a gyártók szemet hunyjanak fölötte.

Két nagy francia luxuscikkgyártó, a Louis Vuitton és a Tiffany beperelte az online-vállalkozást a hamisítványok miatt. Állításuk szerint a márkaneveikkel kínált árucikkek kevesebb mint tíz százaléka eredeti, s bár az eBay együttműködik velük a csalók kiszűrésében, a probléma évről évre súlyosabb lesz, és minden erőfeszítésük ellenére egyre nagyobb károkat okoz - tudósít a Business Week.

A kereseteket Franciaországban nyújtották be, ahol igen komolyan veszik a luxusipar hírnevét. Az ottani törvények szerint például egy hamis Vuitton-kézitáska birtoklásáért az eredeti darab árának kétszeresére is büntethetik a vétkest. A Google Inc.-t néhány hónappal ezelőtt 400 ezer dollár megfizetésére kötelezték, mert böngészőjének találatai között megjelent egy olyan cég hirdetése, amely hamis Louis Vuitton-termékeket kínált. Ezen a döntésen is fellelkesedve a most indított perben 50 millió dollár kártérítést követel a cég az eBaytől.


Jogászok szerint ugyanakkor nem lesz egyszerű dolga a luxuscikkgyártónak, ha bizonyítani is akarja, hogy valóban ekkora kárt szenvedett az amerikai cég online-kereskedésében. Ehhez több ezer különálló esetet kell felmutatnia, amelyekben egyértelműen kimutatható a hamisítás. Ha viszont sikerrel jár, az az eBaynek okozhat nagyon komoly fejfájást. Ebben az esetben ugyanis a bíróság nem csupán Franciaországra vonatkozóan, hanem az egész világra kiterjedően kötelezheti az aukciós site-ot, hogy tüntesse el a nem eredeti Vuitton-termékeket kínáló ajánlatokat, ami teljesen felforgathatja az eBay nyílt, korlátlan kereskedésre épülő üzleti filozófiáját.

A bírósági ügyek összességében tehát messzebb vezető következményekkel járhatnak az eBayre nézve. Az online-piactér hitelességének ismételt megkérdőjelezése elfordíthatja attól a vásárlókat és a korrekt értékesítéssel próbálkozó eladókat is. Az elmúlt időszakban ugyanis elszaporodtak az átverések, a csalók újabb és újabb módszereket találnak ki az internetes kereskedési rendszerek becsapására, és a bóvlik szaporodása miatt egyre több a vásárlói panasz is.

Az eBay azt állítja, mindent megtesz a kalózkodó árusok felderítésére és minden átveréssel kapcsolatos vásárlói kifogást kivizsgál, de álláspontja szerint egy márka hitelességének fenntartása elsősorban a márkatulajdonos feladata. Nem tehető felelőssé egy pláza tulajdonosa minden egyes bérlőéjéért - hoz hasonlatot a hagyományos kereskedés világából a cég.

Bár a márkanevek védelmével foglalkozó jogászok nem osztják ezt az álláspontot - mondván, hogy a pláza tulajdonosának igenis tudnia kell, milyen kereskedés folyik a házában -, azért az eBay érvelése sem hatástalan. Ezt bizonyítja egy 2002-es eset, amikor a svájci Rolex első fokon elvesztett egy pert az eBayjel szemben egy németországi bíróságon, s most kénytelen a német legfelsőbb bíróságon keresni igazát.

A tesztvásárlások sem segítik az aukciós site-ot. Az első félévben durván 300 ezer Dior és 150 ezer Vuitton márkanév alatt kínált árucikknek néztek utána, és több mint 90 százalékuk hamisítványnak bizonyult. Egy 188 dollárért kínált "teljesen új Vuitton-útitáska" például nem csupán a felkészült vásárló, hanem bárki számára gyanús lehetett, hiszen igazából 885 dollárba kerül, és kizárólag a márkaboltokban, illetve exkluzív luxusbutikokban kapható.

Aki viszont nem volt eléggé gyanakvó, az nagyon megjárhatta, akár 500 dollárral is átverhették. Egy hölgy egy különleges kézitáskával járt így, és hiába kérte kára megtérítését az eladótól, az a füle botját se mozdította addig, amíg a becsapott, ám jogaiért harcolni kész amazon el nem árasztotta az eBay vásárlói fórumait az esetéről szóló beszámolókkal. Hiába járt azonban most sikerrel, elhatározta, hogy soha többé nem vesz drága holmikat az online-áruházban. Ha sokan hozzá hasonló következtetésre jutnak, az vaskos dollárkötegekben mérhető kárt okozhat az eBaynek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • angol #2
    sőt általában aki ócsóért zizzent fullos cuccot az nagyon jól tudja hogy vagy kamionról lecsúszott vagy nem frankó, és ebay-nek igaza van nehogymár egy fotóról eldöntse valaki hogy orig a termék vagy gagyi, ez az eladó felelősége.
  • Atomy #1
    "Egy 188 dollárért kínált "teljesen új Vuitton-útitáska" például nem csupán a felkészült vásárló, hanem bárki számára gyanús lehetett, hiszen igazából 885 dollárba kerül, és kizárólag a márkaboltokban, illetve exkluzív luxusbutikokban kapható."
    Én egy abszolút felkészületlen vásárló vagyok, sosem halottam erről a Vuitton márkáról tehát arról sem hogy 885 dollárba kerül. Viszont még a 188 dollárt is sokallom egy táskáért.