Berta Sándor
Egyre nagyobb gondot okoz a telefonspam
Fokozatosan nő azoknak a távközlési cégeknek a száma, amelyek kéretlen telefonhívásokkal zaklatják az embereket és így próbálják meg felhívni a figyelmet az új szolgáltatásaikra.
A spam alatt általában a kéretlen elektronikus reklámleveleket értjük. Németországban azonban egyre nő a telefonos hirdetések száma. Ugyan a módszer különböző, ám mindkét esetben kéretlen reklámtevékenységről van szó, így nem csoda, hogy a német fogyasztóvédőkhöz folyamatosan özönlenek a dühös emberek bejelentései.
"A telefonspamben a telekommunikációs vállalatok járnak az élen, szeretnek mindent az emberekre zúdítani. A lista második helyén a szerencsejátékkal foglalkozó cégek állnak. Sajnos ki kell mondanunk, hogy a jelenlegi törvények gyakorlatilag semmilyen védelmet vagy megoldást nem kínálnak a problémára" - mondta Klaus Müller, az Északrajna-Vesztfáliai Fogyasztóvédelmi Központ vezetője. Az intézmény szakemberei szeretnék mielőbb felhívni a figyelmet a problémára, ezért megbeszéléseket kezdeményeztek a német szövetségi parlament, a Bundestag képviselőivel. A központ azt szeretné elérni, hogy változtassanak a jelenlegi jogszabályokon és szigorúan büntessék a telefonon terjedő kéretlen reklámüzenetek készítőit és terjesztőit.
Ugyan van már ilyen törvény, azonban láthatóan semmi hatása és visszatartó ereje nincsen. Csak az északrajna-vesztfáliai fogyasztóvédőkhöz évente 12 000 panasz érkezik spam-telefonhívások miatt. Csak idén augusztusban és szeptemberben kétezren tettek panaszt, közülük 500-an írásban, faxon, elektronikus vagy hagyományos levélben. A legtöbb bejelentő mélységesen fel van háborodva és el van keseredve. Hiába van azonban világos jogi szabályozás, sem az, sem pedig az emberek dühe nem tartja vissza a cégeket az új reklámlehetőségtől.
A jelenlegi német törvények szerint egyébként telefonban csak akkor lehet hirdetni vagy reklámozni bármit, ha a hívott fél erre előzetesen engedélyt adott. Minden más esetben törvénytelen. A távközlési és a szerencsejáték cégeken kívül gyakran folyamodnak ehhez a megoldáshoz a pénzügyi intézetek, az újságterjesztő vállalkozások és az utazási irodák is.
Csak az északrajna-vesztfáliai fogyasztóvédők négy cég ellen tettek panaszt, illetve feljelentést. Látszólag azonban semmi sem történik, minden folytatódik tovább és lassan minden embernek lesznek tapasztalata az új, immár telefonon érkező spamről.
A spam alatt általában a kéretlen elektronikus reklámleveleket értjük. Németországban azonban egyre nő a telefonos hirdetések száma. Ugyan a módszer különböző, ám mindkét esetben kéretlen reklámtevékenységről van szó, így nem csoda, hogy a német fogyasztóvédőkhöz folyamatosan özönlenek a dühös emberek bejelentései.
"A telefonspamben a telekommunikációs vállalatok járnak az élen, szeretnek mindent az emberekre zúdítani. A lista második helyén a szerencsejátékkal foglalkozó cégek állnak. Sajnos ki kell mondanunk, hogy a jelenlegi törvények gyakorlatilag semmilyen védelmet vagy megoldást nem kínálnak a problémára" - mondta Klaus Müller, az Északrajna-Vesztfáliai Fogyasztóvédelmi Központ vezetője. Az intézmény szakemberei szeretnék mielőbb felhívni a figyelmet a problémára, ezért megbeszéléseket kezdeményeztek a német szövetségi parlament, a Bundestag képviselőivel. A központ azt szeretné elérni, hogy változtassanak a jelenlegi jogszabályokon és szigorúan büntessék a telefonon terjedő kéretlen reklámüzenetek készítőit és terjesztőit.
Ugyan van már ilyen törvény, azonban láthatóan semmi hatása és visszatartó ereje nincsen. Csak az északrajna-vesztfáliai fogyasztóvédőkhöz évente 12 000 panasz érkezik spam-telefonhívások miatt. Csak idén augusztusban és szeptemberben kétezren tettek panaszt, közülük 500-an írásban, faxon, elektronikus vagy hagyományos levélben. A legtöbb bejelentő mélységesen fel van háborodva és el van keseredve. Hiába van azonban világos jogi szabályozás, sem az, sem pedig az emberek dühe nem tartja vissza a cégeket az új reklámlehetőségtől.
A jelenlegi német törvények szerint egyébként telefonban csak akkor lehet hirdetni vagy reklámozni bármit, ha a hívott fél erre előzetesen engedélyt adott. Minden más esetben törvénytelen. A távközlési és a szerencsejáték cégeken kívül gyakran folyamodnak ehhez a megoldáshoz a pénzügyi intézetek, az újságterjesztő vállalkozások és az utazási irodák is.
Csak az északrajna-vesztfáliai fogyasztóvédők négy cég ellen tettek panaszt, illetve feljelentést. Látszólag azonban semmi sem történik, minden folytatódik tovább és lassan minden embernek lesznek tapasztalata az új, immár telefonon érkező spamről.