Dojcsák Dániel
Büszke magára a T-Online - idén tartalomban erősítenek
Simó György bajnokcsapatként mutatta be a T-Online háremébe tartozó új és régi érdekeltségeket, melyek közül az új csatárok az iWiW és az Adnetwork, az év felfedezettje az IPTV, a gólkirály pedig az [origo]. Mellesleg a T-Online vezére megtalálta gimis szerelmét az iWiWen.
A T-Online késő tavaszi sajtótájékoztatója a megszokottal ellentétben nem az elérés típusú eredményekről és tervekről szólt, hanem sokkal inkább a tartalmakról és a szolgáltatásokról. Ugyan Simó fontosnak tartotta kiemelni a számadatokat is, melyek azt mutatják, hogy haladunk előre, de sajnos Magyarország még mindig nem tartozik az internetes sikertörténetek közé. Persze világszinten sem történt semmilyen újszerű dolog idén a netpiacon, csupán a számok lettek nagyobbak. USA és Korea csúcson vannak, de nagyon jön fel az európai liga is.
Itthon jelenleg ott tartunk, hogy a mobilpiac eddigi meredek ívelése megtört és már jóval laposabban emelkedik, a vezetékes szegmens pedig végérvényesen orra bukott. A grafikon harmadik vonala, az ADSL viszont valahol a kép alján kullog, az íve messze elmarad a mobilétól és jóval lejjebb is van. Simó elmondta, hogy az iparág már nem tud mit tenni az ügy érdekében. Elérték a politika által olyannyira kívánt 5 ezres padlószintet, de kiderült hogy az ár annyira nem motivál tömegeket. Emiatt a T-Online is szegmens specifikus reklámkampányokkal és csomagokkal kívánja elősegíteni az új előfizetők bekapcsolódását. Ilyen lehet az alkalmi internetezőknek és az időseknek szóló ajánlat a közeljövőben.
Áttérve az esemény igazi lényegére Simó az iWiW - Adnetwork - IP-TV triót húzta elő mellényzsebéből, mint témát. Természetesen a social networking hazai sztárjával kezdett, ahol is igyekezett eloszlatni a félelmeket és a rémhíreket a rendszerrel kapcsolatban. Az április 28-i akvizíciós bejelentés óta közel 80 000 új tag regisztrált, naponta általában 3-13 ezren, így 740 000-re növekedett az ismerősök után kajtatók száma. A sajtó által felfújt elpártolással kapcsolatban csak annyit mondott, hogy naponta körülbelül 80-120 ember törli magát, ami töredéke az új felhasználók számának. Egyébként a rekord törlés az egy nap alatt 278 darab volt.
Arra kérdésre, hogy mit látott a T-Online ebben a rendszerben, ami miatt megvásárolta, Simó azt vázolta fel, hogy a portálok megjelenésekor az [origo], az ingyenes levelezés divatossá válásakor a freemail került hozzájuk és most egy új tartalomforma megjelenésével az iWiW következett, amit be szerettek volna építeni a rendszerükbe. Az iWiW elérte azt a méretet, amikor egy start-up cég már képtelen finanszírozni a fejlesztéseket, képtelen követni a növekedést, a T-Online viszont erősnek érzi magát erre a feladatra. Éppen ezért nem jósol sok jövőt a konkurens social networköknek.
Most éppen a rendszer stabilizációja zajlik, a funkciók újra elérhetővé váltak és közlése szerint már minden vállalható sebességgel töltődik be. Amennyiben ezek a fejlesztések befejeződnek, hamarosan újra lehet meghívót küldeni - persze akkor is csak megfelelő feltételek mellett. Szóba kerültek a hirdetések is, amivel kapcsolatban szintén nyugtató válasz érkezett: az online hirdetési piacon 7 éve markáns szerepet betöltő origo sales csapata vette kezébe az iWiW-et, és ugyan nagy az érdeklődés iránta, de nem engednek be minden hirdetést a rendszerbe. Igyekeznek úgy megoldani a bevételszerző tevékenységet, hogy az legjobban simuljon a felhasználók szokásaihoz.
A következő témára kevesebb súly jutott, valamiért az Adnetwork nem érdekes annyira, hogy sokat beszéljenek róla. Simó felmondott egy házifeladat szerű kis monológot arról, hogy a tartalompiacon nemcsak a nagy szereplők vannak, akik egyébként elviszik a hirdetési bevételek 80%-át, hanem bizony ott a többszáz kicsi portál, amiknek a látogatottsága önmagában nem, de összegyűjtve szintén komoly hirdetési piac. A T-Online úgy látja, hogy a felvásárolt cég jelenleg csak egy lehetőség, ami nem fog hirtelen komoly bevételeket termelni, de a későbbiekben akár jelentős szerepet is kaphat. A kis weboldalak fejlődése értékes új tartalmakhoz juttatná az internetes piacot, de nincs forrásuk a fejlesztésekre.
Egyébként 2006 első negyedévében a Magyar Online Hirdetési Indexben (MOHI-ban) résztvevő nyolcak (Habostorta, HáziPatika, Index.hu, Napi Online, Portfolio.hu, Ringier Online, Sanoma Online, T-Online [origo] portfolió) reklámbevétele: 939 millió 411 ezer forint volt, ami 70 százalékot meghaladó növekedés a tavalyi azonos időben mért 550 millió 200 ezer Ft-hoz képest. A tiszta online hirdetési árbevételek - vagyis a barterbevételeket és egyéb nem hirdetésjellegű bevételeket, valamint az ügynökségi jutalékot nem tartalmazó forgalom - eddig mért legnagyobb negyedéves bővülése egyes megfigyelők szerint annak köszönhető, hogy a politikai pártok a webes felületeket is intenzíven vásárolták a kampány során.
A harmadik joker, az IPTV még csak mézesmadzag stádiumban van, de most legalább már nem csak beszélni tudtak róla, hanem meg is tudták mutatni élesben a rendszert és annak egy összefoglaló demóját. Az áprilistól indult tesztüzemben a T-szakemberek és ismerőseik próbálgathatták az internetes TV-t, majd július 1-től publikus teszt indul Budapesten és Zalaegerszegen. Ezt követően az ősz folyamán Budapesten és öt vidéki városban kereskedelmi forgalomba kerül az új szolgáltatás, majd az év végéig minden nagyvárosba eljut és végül lefednek minden T-Com területet.
Az 5 város ahol indulhat nem lett felsorolva, de a prezentációban megjelenő ici-pici szedett-vedett térképen jelölve voltak a területek, ebből úgy tűnt, mintha Pécs, Székesfehérvár. Miskolc, Eger és Zalaegerszeg lenne ez az öt, de ezt ne vegye senki készpénznek. Korábban egy cikkünkben előrevetítettük, hogy a T-szolgáltatások integrálódhatnak, s ezt először hivatalos forrás is megerősítette: Simó hozta fel az IPTV témánál példaként azt a funkciót, amikor mondjuk egy focimeccset nézve az ugyanazon műsort bámuló iWiWes ismerőseinknek azonnal a képernyőn megjelenő üzenetet (vagy körlevelet - sic) küldhetünk. Simó György hangsúlyozta, hogy a szolgáltatással megszűnik a kábeltelevíziók monopol helyzete, mivel interneten keresztül választhatnak csatornát az előfizetők.
A mostani tesztidőszakban 35 tévécsatorna és 4 mozicsatorna kínálata érhető el, az IPTV videotékájában pedig több mint 250 film közül lehet válogatni, köztük 185 mozifilm, 20 animációs film, 14 magyar film és 35 felnőtt film található meg. Egyébként az IPTV demója igencsak hasonlított a korábbi Antenna Hungária digitális TV megoldására. Egy set-top-box segítségével válogathatunk a digitális műsorújságból, bárhol megállíthatjuk egy pisi erejéig a filmet, kölcsönözhetünk online (VOD) és beállíthatjuk kedvenc műsoraink felvételét, amiket később bármikor megnézhetünk. Pápá főműsoridő, pápá klasszikus reklámblokkok.
A sok techológiai részlet mellett épp csak egyetlen egy dologról nem esett szó, mégpedig az árakról, de valószínűleg még a kezdeti időszakban sem lesz drágább a jelenleg földrajzilag szinte teljesen monopol kábelszolgáltatók kínálatánál. Eztán bárki fizethet a telefonvonalért, a TV-ért és az internetért egy csomagban, legyen a boríték rózsaszín vagy akár narancssárga.
A T-Online késő tavaszi sajtótájékoztatója a megszokottal ellentétben nem az elérés típusú eredményekről és tervekről szólt, hanem sokkal inkább a tartalmakról és a szolgáltatásokról. Ugyan Simó fontosnak tartotta kiemelni a számadatokat is, melyek azt mutatják, hogy haladunk előre, de sajnos Magyarország még mindig nem tartozik az internetes sikertörténetek közé. Persze világszinten sem történt semmilyen újszerű dolog idén a netpiacon, csupán a számok lettek nagyobbak. USA és Korea csúcson vannak, de nagyon jön fel az európai liga is.
Itthon jelenleg ott tartunk, hogy a mobilpiac eddigi meredek ívelése megtört és már jóval laposabban emelkedik, a vezetékes szegmens pedig végérvényesen orra bukott. A grafikon harmadik vonala, az ADSL viszont valahol a kép alján kullog, az íve messze elmarad a mobilétól és jóval lejjebb is van. Simó elmondta, hogy az iparág már nem tud mit tenni az ügy érdekében. Elérték a politika által olyannyira kívánt 5 ezres padlószintet, de kiderült hogy az ár annyira nem motivál tömegeket. Emiatt a T-Online is szegmens specifikus reklámkampányokkal és csomagokkal kívánja elősegíteni az új előfizetők bekapcsolódását. Ilyen lehet az alkalmi internetezőknek és az időseknek szóló ajánlat a közeljövőben.
Áttérve az esemény igazi lényegére Simó az iWiW - Adnetwork - IP-TV triót húzta elő mellényzsebéből, mint témát. Természetesen a social networking hazai sztárjával kezdett, ahol is igyekezett eloszlatni a félelmeket és a rémhíreket a rendszerrel kapcsolatban. Az április 28-i akvizíciós bejelentés óta közel 80 000 új tag regisztrált, naponta általában 3-13 ezren, így 740 000-re növekedett az ismerősök után kajtatók száma. A sajtó által felfújt elpártolással kapcsolatban csak annyit mondott, hogy naponta körülbelül 80-120 ember törli magát, ami töredéke az új felhasználók számának. Egyébként a rekord törlés az egy nap alatt 278 darab volt.
Arra kérdésre, hogy mit látott a T-Online ebben a rendszerben, ami miatt megvásárolta, Simó azt vázolta fel, hogy a portálok megjelenésekor az [origo], az ingyenes levelezés divatossá válásakor a freemail került hozzájuk és most egy új tartalomforma megjelenésével az iWiW következett, amit be szerettek volna építeni a rendszerükbe. Az iWiW elérte azt a méretet, amikor egy start-up cég már képtelen finanszírozni a fejlesztéseket, képtelen követni a növekedést, a T-Online viszont erősnek érzi magát erre a feladatra. Éppen ezért nem jósol sok jövőt a konkurens social networköknek.
Most éppen a rendszer stabilizációja zajlik, a funkciók újra elérhetővé váltak és közlése szerint már minden vállalható sebességgel töltődik be. Amennyiben ezek a fejlesztések befejeződnek, hamarosan újra lehet meghívót küldeni - persze akkor is csak megfelelő feltételek mellett. Szóba kerültek a hirdetések is, amivel kapcsolatban szintén nyugtató válasz érkezett: az online hirdetési piacon 7 éve markáns szerepet betöltő origo sales csapata vette kezébe az iWiW-et, és ugyan nagy az érdeklődés iránta, de nem engednek be minden hirdetést a rendszerbe. Igyekeznek úgy megoldani a bevételszerző tevékenységet, hogy az legjobban simuljon a felhasználók szokásaihoz.
A következő témára kevesebb súly jutott, valamiért az Adnetwork nem érdekes annyira, hogy sokat beszéljenek róla. Simó felmondott egy házifeladat szerű kis monológot arról, hogy a tartalompiacon nemcsak a nagy szereplők vannak, akik egyébként elviszik a hirdetési bevételek 80%-át, hanem bizony ott a többszáz kicsi portál, amiknek a látogatottsága önmagában nem, de összegyűjtve szintén komoly hirdetési piac. A T-Online úgy látja, hogy a felvásárolt cég jelenleg csak egy lehetőség, ami nem fog hirtelen komoly bevételeket termelni, de a későbbiekben akár jelentős szerepet is kaphat. A kis weboldalak fejlődése értékes új tartalmakhoz juttatná az internetes piacot, de nincs forrásuk a fejlesztésekre.
Egyébként 2006 első negyedévében a Magyar Online Hirdetési Indexben (MOHI-ban) résztvevő nyolcak (Habostorta, HáziPatika, Index.hu, Napi Online, Portfolio.hu, Ringier Online, Sanoma Online, T-Online [origo] portfolió) reklámbevétele: 939 millió 411 ezer forint volt, ami 70 százalékot meghaladó növekedés a tavalyi azonos időben mért 550 millió 200 ezer Ft-hoz képest. A tiszta online hirdetési árbevételek - vagyis a barterbevételeket és egyéb nem hirdetésjellegű bevételeket, valamint az ügynökségi jutalékot nem tartalmazó forgalom - eddig mért legnagyobb negyedéves bővülése egyes megfigyelők szerint annak köszönhető, hogy a politikai pártok a webes felületeket is intenzíven vásárolták a kampány során.
A harmadik joker, az IPTV még csak mézesmadzag stádiumban van, de most legalább már nem csak beszélni tudtak róla, hanem meg is tudták mutatni élesben a rendszert és annak egy összefoglaló demóját. Az áprilistól indult tesztüzemben a T-szakemberek és ismerőseik próbálgathatták az internetes TV-t, majd július 1-től publikus teszt indul Budapesten és Zalaegerszegen. Ezt követően az ősz folyamán Budapesten és öt vidéki városban kereskedelmi forgalomba kerül az új szolgáltatás, majd az év végéig minden nagyvárosba eljut és végül lefednek minden T-Com területet.
Az 5 város ahol indulhat nem lett felsorolva, de a prezentációban megjelenő ici-pici szedett-vedett térképen jelölve voltak a területek, ebből úgy tűnt, mintha Pécs, Székesfehérvár. Miskolc, Eger és Zalaegerszeg lenne ez az öt, de ezt ne vegye senki készpénznek. Korábban egy cikkünkben előrevetítettük, hogy a T-szolgáltatások integrálódhatnak, s ezt először hivatalos forrás is megerősítette: Simó hozta fel az IPTV témánál példaként azt a funkciót, amikor mondjuk egy focimeccset nézve az ugyanazon műsort bámuló iWiWes ismerőseinknek azonnal a képernyőn megjelenő üzenetet (vagy körlevelet - sic) küldhetünk. Simó György hangsúlyozta, hogy a szolgáltatással megszűnik a kábeltelevíziók monopol helyzete, mivel interneten keresztül választhatnak csatornát az előfizetők.
A mostani tesztidőszakban 35 tévécsatorna és 4 mozicsatorna kínálata érhető el, az IPTV videotékájában pedig több mint 250 film közül lehet válogatni, köztük 185 mozifilm, 20 animációs film, 14 magyar film és 35 felnőtt film található meg. Egyébként az IPTV demója igencsak hasonlított a korábbi Antenna Hungária digitális TV megoldására. Egy set-top-box segítségével válogathatunk a digitális műsorújságból, bárhol megállíthatjuk egy pisi erejéig a filmet, kölcsönözhetünk online (VOD) és beállíthatjuk kedvenc műsoraink felvételét, amiket később bármikor megnézhetünk. Pápá főműsoridő, pápá klasszikus reklámblokkok.
A sok techológiai részlet mellett épp csak egyetlen egy dologról nem esett szó, mégpedig az árakról, de valószínűleg még a kezdeti időszakban sem lesz drágább a jelenleg földrajzilag szinte teljesen monopol kábelszolgáltatók kínálatánál. Eztán bárki fizethet a telefonvonalért, a TV-ért és az internetért egy csomagban, legyen a boríték rózsaszín vagy akár narancssárga.