Dojcsák Dániel
ÜberSoldier: Übergagyi
![](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersolider.gif)
Kiadó: CDV Software
Fejleszto: Burut Software
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Pentium IV 2,4 GHz, 512 MB RAM, 2,5 Gbyte szabad hely, Radeon 9600/ Geforce FX 5700
Ajánlott: 3 GHz-es Intel Pentium IV vagy AMD Athlon XP 3200+, 1 GB RAM, Nvidia 6600+/ Radeon X800,
Hasonló játékok: Castle of Wolfeinstein
Kategória: FPS
Már azokkal a mondatokkal is Dunát lehet rekeszteni, hogy a gagyi világháborús FPS-ekkel Dunát lehet rekeszteni. Ennek ellenére mégsem hagytam ki eme felemelőnek semmiképp sem mondható, rettenetesen gyenge német-orosz koprodukciót sem, amit Unterizé... vagyis ÜberSoldier névvel láttak el készítői.
Ne tegyük nagyon magasra a lécet, hasonlítsuk csak össze a néhány héttel ezelőtt tesztelt Commandos Strike Force játékkal az ÜberSoldiert. Elsőre azt gondoltam, hogy hűha milyen szép grafika, kellemes menü, kellemesen túli kemény metál menüzene. Talán idáig tartott az öröm. Az első küldetést elindítva percek alatt derült ki a lényeges dolgok 80%-a. Szedett-vetett irányítás, komolytalan ellenfelek még komolytalanabb mesterséges intelligenciával és nevetséges útvonalkereséssel. Béna fegyver-animációk, gyötrelmes fizika, görcsberándulósan gyenge történet és dilettáns feladatok. Hűha. Azt hiszem ki is merítettem a játék elemzését.
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth01.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth02.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth03.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth04.jpg)
Nézzük azért, mi van a napos oldalon. Az előbbiek fényében meglepően szép grafikával találkozunk, ami nemcsak a menü és a scriptelt grafikus motor által előállított kép, de agyon shaderezett és agyon élsímított változata. Ez tényleg szép, sőt talán néhány helyen jobb is tud lenni, mint néhány riválisa, de cserébe olyan gépigénye van, mint a Doom III-nak meg Chuck Norrisnak együttvéve.
Maga a történet természetesen egy titkos náci kísérlet balsikeréről szól, mégpedig az Úr 1944. évében, mikor is Európa népei keményen ölték egymást. Sikerült kifejleszteni olyan zombikatonákat, akik nemcsak erősek és bátrak, de minden parancsát teljesítik annak, akit először meglátnak öntudatra ébredésük után. (Kiskacsa-hatás) Viszont mikor mi felébredünk, a szövetségesek épp lerohanják a diliházat (sic!), így mi egy überszövetségi katona leszünk.
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth05.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth06.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth07.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth08.jpg)
Orosz testvéreink valószínűleg nem ismerték azt a szót, hogy optimalizálás, ezért is lehetséges, hogy a mindössze 2,3 gigás játék 1 giga memória alatt nem nagyon nyújtja a maximális élvezetet. Valószínűleg azért, mert mind az épületek, mind a tárgyak és mind a modellek textúrái igen nagyok és igen sok effekt is van rajtuk, igaz úgy tűnt, mintha csak a 2.0-ás shadereket támogatná a játék. Viszont vannak mindenféle extra árnyékok, amik nélkül mondjuk szerényebb gépen is vállalhatóbb teljesítményre számíthatunk.
Sőt, a kísérlet legjobban sikerült tagja mindenféle Mátrixból ellesett képességre is szert tett, mint például a golyók megállítása, bár Neo bakfitty volt ehhez képest, mert itt a csávó vissza is tudja lőni a golyókat az erőterével. Persze a képességhez energiát gyűjteni igen nehéz, de legalább van még egy dolog, amivel szívni kell a játék során. A fegyverek közül kiemelték a készítők a kést, ami külön gombot kapott, így bármikor előkaphatjuk az aktuális fegyver helyett, hogy elvágjuk valakinek a torkát szép csendben. Persze itt nem nagyon kell a komoly lopakodós szituációkra gondolni. Az esetek nagy részében eleve úgy vesszük észre az ellenségeket, hogy azok üvöltve rohannak felénk vagy valami fedezék mögül zúdítanak ránk sortüzet. Amennyiben mégis leszúrnánk valakit, az majdnem biztosan feláll 3 másodperc múlva és üt rajtunk még egyet.
Ez egyébként előfordulhat még pisztoly, de gépfegyver, távcsöves, gránát és egyéb baráti eszközök esetén is, ha valaki vízszintesbe helyeznek, akkor az ott is marad. A távcsöves puska leckét is feladták már a profi II. Világháborús FPS-ek, akár a Commandos is. Itt természetesen ezt is sikerült elég gyengén kivitelezni. Pedig három egymás utáni fejlövés bónusz energiát ér a spéci képességhez - sok sikert hozzá. Nem lehetetlen persze, csak adott szituációban, mikor 8 gépfegyveres ellenség cikk-cakkban rohangál össze-vissza, akkor nem olyan egyértelmű.
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth09.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth10.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth11.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth12.jpg)
Aki emlékszik a Doom II szörnyeinek mozgáskultúrájára és azt rossznak találta, akkor itt komoly kuriózumra fog lelni a 2006-os évből. Egyszerűen nem hittem el, hogy ma létezik olyan, hogy két AI, mikor észleli hogy megérkeztem és támadni kéne, akkor a felém futás közben egy oszlopnál összeragad és nem bírják kikerülni sem egymást, sem az oszlopot hosszú másodpercekig. Ha mondjuk egy barikád mögött vannak, amit hátra kéne megkerülni, akkor inkább futkosnak a hozzám legközelebbi oldalán fel-alá, de az sem volt semmi az egyik korai pályán, mikor egy tűzfal négy ablakából zárótűz, de valami csoda folytán kirobbant az egész fal, a katonákkal együtt.
A küldetésekhez nem nagyon kell tudni idegennyelveket, ugyanis kimerül abban, hogy a mini térképen a piros jel felé haladva mindent likvidálunk, ami mozog és nincs a feje felett sárga jel. A sárga jel itt nem valami rasszista megkülönböztetés, csupán a szövetséges NPC-k jele. A küldetések nem is hosszúak, kivéve legnehezebb fokozaton, de ott is inkább a gyorstöltés és gyorsmentés lesz a barátunk, ha nem akarjuk megtöbbszörözni a játékidőt amiatt, hogy folyton szétkapnak minket.
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth13.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth14.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth15.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth16.jpg)
Egyébként a könnyű fokozaton is abárolnak az ellenfelek, de nem céloznak olyan jól és nincs egyáltalán teleszórva a pálya elsősegélycsomagokkal. Tényleg vicces, hogy szinte mindenhol van csomag, csak figyelni kell, folyamatosan szedni, menni előre, semmivel nem törődve és zúzni. Persze előfordult, hogy hoppon maradtam, mikor nekikoccanva egy asztalnak felborítottam azt és beesett mögé a pakk, Misi meg éhen maradt.
A játék fizikája tényleg nagyon kemény. Minden ami mozog, az nikecel, ami meg nem mozog az nagyon nem. Az ajtók önműködőek, az ablakok nagyrésze pedig mozaikablak, tehát kilőni ki lehet, de átmenni rajta nem. A legjobb mókának azt tartom, mikor a küldetésekben az a feladat, hogy segítsük a csapatot átjutni valahol. Ott elég ha vaktában lövöldözünk, majdnem biztos, hogy sikerre visszük. Grafika:
![](https://media.sg.hu/kep/3csillag.gif)
Játékmenet:
![](https://media.sg.hu/kep/3csillag.gif)
Kezelőfelület:
![](https://media.sg.hu/kep/4csillag.gif)
Zene, hangeffektek:
![](https://media.sg.hu/kep/2csillag.gif)
Intelligencia, nehézség:
![](https://media.sg.hu/kep/1csillag.gif)
Összegzés:
![](https://media.sg.hu/kep/2csillag.gif)
Kapcsolódó letöltések:
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth17.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth18.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth19.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth20.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth21.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth22.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth23.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth24.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth25.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth26.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth27.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth28.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth29.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth30.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth31.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth32.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth33.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth34.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth35.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth36.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth37.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth38.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth39.jpg)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2006_04/ubersth40.jpg)