Dojcsák Dániel
ÜberSoldier: Übergagyi
Kiadó: CDV Software
Fejleszto: Burut Software
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Pentium IV 2,4 GHz, 512 MB RAM, 2,5 Gbyte szabad hely, Radeon 9600/ Geforce FX 5700
Ajánlott: 3 GHz-es Intel Pentium IV vagy AMD Athlon XP 3200+, 1 GB RAM, Nvidia 6600+/ Radeon X800,
Hasonló játékok: Castle of Wolfeinstein
Kategória: FPS
Már azokkal a mondatokkal is Dunát lehet rekeszteni, hogy a gagyi világháborús FPS-ekkel Dunát lehet rekeszteni. Ennek ellenére mégsem hagytam ki eme felemelőnek semmiképp sem mondható, rettenetesen gyenge német-orosz koprodukciót sem, amit Unterizé... vagyis ÜberSoldier névvel láttak el készítői.
Ne tegyük nagyon magasra a lécet, hasonlítsuk csak össze a néhány héttel ezelőtt tesztelt Commandos Strike Force játékkal az ÜberSoldiert. Elsőre azt gondoltam, hogy hűha milyen szép grafika, kellemes menü, kellemesen túli kemény metál menüzene. Talán idáig tartott az öröm. Az első küldetést elindítva percek alatt derült ki a lényeges dolgok 80%-a. Szedett-vetett irányítás, komolytalan ellenfelek még komolytalanabb mesterséges intelligenciával és nevetséges útvonalkereséssel. Béna fegyver-animációk, gyötrelmes fizika, görcsberándulósan gyenge történet és dilettáns feladatok. Hűha. Azt hiszem ki is merítettem a játék elemzését.
Nézzük azért, mi van a napos oldalon. Az előbbiek fényében meglepően szép grafikával találkozunk, ami nemcsak a menü és a scriptelt grafikus motor által előállított kép, de agyon shaderezett és agyon élsímított változata. Ez tényleg szép, sőt talán néhány helyen jobb is tud lenni, mint néhány riválisa, de cserébe olyan gépigénye van, mint a Doom III-nak meg Chuck Norrisnak együttvéve.
Maga a történet természetesen egy titkos náci kísérlet balsikeréről szól, mégpedig az Úr 1944. évében, mikor is Európa népei keményen ölték egymást. Sikerült kifejleszteni olyan zombikatonákat, akik nemcsak erősek és bátrak, de minden parancsát teljesítik annak, akit először meglátnak öntudatra ébredésük után. (Kiskacsa-hatás) Viszont mikor mi felébredünk, a szövetségesek épp lerohanják a diliházat (sic!), így mi egy überszövetségi katona leszünk.
Orosz testvéreink valószínűleg nem ismerték azt a szót, hogy optimalizálás, ezért is lehetséges, hogy a mindössze 2,3 gigás játék 1 giga memória alatt nem nagyon nyújtja a maximális élvezetet. Valószínűleg azért, mert mind az épületek, mind a tárgyak és mind a modellek textúrái igen nagyok és igen sok effekt is van rajtuk, igaz úgy tűnt, mintha csak a 2.0-ás shadereket támogatná a játék. Viszont vannak mindenféle extra árnyékok, amik nélkül mondjuk szerényebb gépen is vállalhatóbb teljesítményre számíthatunk.
Sőt, a kísérlet legjobban sikerült tagja mindenféle Mátrixból ellesett képességre is szert tett, mint például a golyók megállítása, bár Neo bakfitty volt ehhez képest, mert itt a csávó vissza is tudja lőni a golyókat az erőterével. Persze a képességhez energiát gyűjteni igen nehéz, de legalább van még egy dolog, amivel szívni kell a játék során. A fegyverek közül kiemelték a készítők a kést, ami külön gombot kapott, így bármikor előkaphatjuk az aktuális fegyver helyett, hogy elvágjuk valakinek a torkát szép csendben. Persze itt nem nagyon kell a komoly lopakodós szituációkra gondolni. Az esetek nagy részében eleve úgy vesszük észre az ellenségeket, hogy azok üvöltve rohannak felénk vagy valami fedezék mögül zúdítanak ránk sortüzet. Amennyiben mégis leszúrnánk valakit, az majdnem biztosan feláll 3 másodperc múlva és üt rajtunk még egyet.
Ez egyébként előfordulhat még pisztoly, de gépfegyver, távcsöves, gránát és egyéb baráti eszközök esetén is, ha valaki vízszintesbe helyeznek, akkor az ott is marad. A távcsöves puska leckét is feladták már a profi II. Világháborús FPS-ek, akár a Commandos is. Itt természetesen ezt is sikerült elég gyengén kivitelezni. Pedig három egymás utáni fejlövés bónusz energiát ér a spéci képességhez - sok sikert hozzá. Nem lehetetlen persze, csak adott szituációban, mikor 8 gépfegyveres ellenség cikk-cakkban rohangál össze-vissza, akkor nem olyan egyértelmű.
Aki emlékszik a Doom II szörnyeinek mozgáskultúrájára és azt rossznak találta, akkor itt komoly kuriózumra fog lelni a 2006-os évből. Egyszerűen nem hittem el, hogy ma létezik olyan, hogy két AI, mikor észleli hogy megérkeztem és támadni kéne, akkor a felém futás közben egy oszlopnál összeragad és nem bírják kikerülni sem egymást, sem az oszlopot hosszú másodpercekig. Ha mondjuk egy barikád mögött vannak, amit hátra kéne megkerülni, akkor inkább futkosnak a hozzám legközelebbi oldalán fel-alá, de az sem volt semmi az egyik korai pályán, mikor egy tűzfal négy ablakából zárótűz, de valami csoda folytán kirobbant az egész fal, a katonákkal együtt.
A küldetésekhez nem nagyon kell tudni idegennyelveket, ugyanis kimerül abban, hogy a mini térképen a piros jel felé haladva mindent likvidálunk, ami mozog és nincs a feje felett sárga jel. A sárga jel itt nem valami rasszista megkülönböztetés, csupán a szövetséges NPC-k jele. A küldetések nem is hosszúak, kivéve legnehezebb fokozaton, de ott is inkább a gyorstöltés és gyorsmentés lesz a barátunk, ha nem akarjuk megtöbbszörözni a játékidőt amiatt, hogy folyton szétkapnak minket.
Egyébként a könnyű fokozaton is abárolnak az ellenfelek, de nem céloznak olyan jól és nincs egyáltalán teleszórva a pálya elsősegélycsomagokkal. Tényleg vicces, hogy szinte mindenhol van csomag, csak figyelni kell, folyamatosan szedni, menni előre, semmivel nem törődve és zúzni. Persze előfordult, hogy hoppon maradtam, mikor nekikoccanva egy asztalnak felborítottam azt és beesett mögé a pakk, Misi meg éhen maradt.
A játék fizikája tényleg nagyon kemény. Minden ami mozog, az nikecel, ami meg nem mozog az nagyon nem. Az ajtók önműködőek, az ablakok nagyrésze pedig mozaikablak, tehát kilőni ki lehet, de átmenni rajta nem. A legjobb mókának azt tartom, mikor a küldetésekben az a feladat, hogy segítsük a csapatot átjutni valahol. Ott elég ha vaktában lövöldözünk, majdnem biztos, hogy sikerre visszük. Grafika: Ötös lenne egyébként, de mivel hasonszőrű társai jóval kisebb gépigény mellett képesek ugyanezt produkálni, ezért csak közepes. Ellentétben a szintén orosz fejlesztésű Heroes of Might and Magic 5-tel, ami bétasága ellenére is kifejezetten jól van optimalizálva, itt úgy tűnik, mintha a fejlesztők csak összehánytak volna 8 kiló textúrát 15 deka shaderrel, majd megpirították volna egy kis DirectX-en. Marvel megszállottaknak ajánlom a maximális grafikai beállítást bármilyen gépük is legyen, csak a szövegbuborékok fognak hiányozni.
Játékmenet: A küldetések laposak és egyszerűek. Ez valaki számára vonzó lehet, bár az szerintem aberrált kicsit ahhoz képest, hogy mennyire simulékony, gördülékeny, kreatív történetek és kampányok aranyozzák be a világháborús hősök mindennapjait egyéb, akár több éve megjelent anyagokban is. Ellenfél cserébe mindig van, eltévedni nem nagyon lehet, félreérteni feladatot szintén nem.
Kezelőfelület: Az alap funkciók ismertek: wsad+egér, de a speciális feladatokat, mint a késelés balshifttel vagy a mátrix lassítás q betűvel a tutorial megtanítja nekünk. A menü egyébként teljesen korrekt, sőt ha úgy veszem, ez a játék egyetlen probléma nélküli része. Amennyiben nem számítom bele a rossz sniper puskát.
Zene, hangeffektek: Elsőre ígéretes dallamok, majd nagy üresség. Zene helyett főleg ambientek, space technóra hasonlító irreleváns zörejek. A hangoknál nem merek nagyon ítélkezni, mert annyira rossz a játék, hogy a megszokott hangok ellenére mégis rossznak tűnik minden mellett. A beszédhangokat szerintem angolul jól beszélő oroszok mondták fel, mert bár erre nem mernék megesküdni de elég fura volt néhány kiejtés.
Intelligencia, nehézség: A mesterséges intelligenciáról már ejtettem pár szót korábban, valóban botrányos. A világ első nagysikerű FPS-ének a Wolfeinstein 3D-nek az AI-jére emlékeztet. Az Oblivion után elég komolyan húzgáltam a számat mikor a 2 bites AI-k rám törtek. Lát vagy nemlát, ha lát, akkor lő, szúr, harap, köp, fúj. A nehézség vegyes, IQ nem kell hozzá. Menj innen oda és közben lőj ripityára mindenkit. Viszont a sok idétlen ellenfél megnehezíti a dolgunk. Nem is látni még őket mikor már tüzelnek, ha meg folyosós helyen vagyunk, akkor gyakran megpuszilgatnak minket mielőtt tüzet nyithatnánk.
Összegzés: Ugyan a rovat neve hétvégi ajánló, de időről-időre illik bemutatni valamit, ami képviseli a sötét oldalt is. Ezeknek a játékoknak az egyetlen érdeme, hogy tudjuk értékelni a minőségi programokat, hogy a mércét lejjebb tudjuk engedni kicsit. Beleesik mindenki abba a hibába, hogy mindig a legjobbat gondolja átlagnak, de elég csak belepillantani ebbe a játékba és kiderül, hogy másképp állnak a dolgok. Azt hittem pár éve befellegzett ennek a gyenge minőségű vonalnak. Ne vegyük meg, még akkor se, ha "Százforint a 3 überszoldzsör", sőt még ingyen se. Uninstalláltam is, amilyen hamar csak lehetett!
Kapcsolódó letöltések: