Szekeres Viktor
Sky kapitány és a holnap világa
Nem sokkal az amerikai premier egy éves évfordulója előtt végre hozzánk is elért a tavalyi év legszokatlanabb látványvilágú sci-fi-je. Szegény, hányattatott sorsú Sky kapitánynak és a holnap világának forgalmazó híján valahogy ugyanis sikerült kimaradnia a tavaly téli európai premierek sorából, de szerencsére ezúttal nem feledkeztek el a filmről és dugták a tékák alsó polcaira itthon, mint például az anyagilag jóval sikeresebb Pillangóhatást.
Persze valószínűleg a vászonrakerülésben leginkább a sztárok jelenléte (Gwyneth Paltrow, Angelina Jolie, Judd Law) számított - mindezen ismert nevek ellenére a film mind Amerikában (37 millió dollár bevétel), mind Európában (20 millió dollár bevétel) alaposan megbukott anyagilag. Pedig sokat vesztettek azok, akik mellőzték a filmet, hiszen a Sin City-hez hasonlóan a teljes film zöld háttér előtt, egy stúdióban készült, sőt a főbb szereplőkön kívül szinte minden egyéb komputer által generált.
A film cselekménye egy olyan érdekes világban játszódik, amely furcsa ötvözete a 30-40-es évek film noir-jainak (a film képi világa is végig sárga-fekete és van benne minden végzet asszonyától kezdve Errol Flynn-alteregóig), valamint egy futurisztikus, enyhén szürreális sci-fi-nek óriásrobotokkal és zeppelinekkel. A történetről annyit érdemes tudni, hogy valamilyen oknál fogva hírneves tudósok tünedeznek el és a miértet kinyomozandó egy újságírónő, Polly Perkins (Gwyneth Paltrow) ered a történtek nyomába, miután egy titokzatos levelet kap egy ismeretlentől. Mint kiderül bizonyos Totenkopf doktor az, akinek valamiért el akaródzik pusztítani a világot. A várost pedig mindeközben repülő alkalmatosságok és a Világok harca-beliekhez is hasonlító nagy robotok lepik el.
Meglepő, hogy egy elsőfilmes író és rendező nagyszabású terve zöld utat (és 75 millió dollárt) kapott, viszont annál sajnálatosabb, hogy szegény Kerry Conran minden erőfeszítése ellenére sem tudta megszólítani a tömegeket - talán ez esetben, ha szigorúan az anyagi oldalt nézzük, akkor a kevesebb több lett volna, de igazából nincs miért szégyenkeznie a rendezőnek, hiszen borzasztóan látványos világot teremtett, mely annak ellenére, hogy teljes mértékben szémítógépek által generált, mégis valóságosnak hat, él és lélegzik. Az egészben talán az a legjobb, hogy számtalan kikacsintás, utalás, filmbeli gesztus állít emléket a 30-as évek filmjeinek - s ezek közül nem egy színpadias, szinte nyálas - de természetesen ironikus módon, szándékosan, és a jobb szemű nézők ilyenkor láthatják esetleg az ablaküvegben a rendező kaján vigyorra húzódó arcát.
Bár egyértelműen a vizualitás az, ami magasba emeli a filmet, a többi komponenssel, a hozzávalók megfelelő adagolásával sincs gond, jó a film és élvezhető, de mintha valami mégis hiányozna és emiatt nem lehet egy új klasszikus születéséről beszélni a Sky kapitány és a holnap világa esetében. Aki kedveli az igényes filmeket vagy a sci-fi-ket, esetleg azokat a sci-fi-ket, amelyek igényesek, azok nagy valószínűséggel már tudják, hogy ezt a filmet és nem a Charlie és a csokigyárat nézik meg szombat este.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése (Mérete 2,3 MB, formátuma .wmv)
Persze valószínűleg a vászonrakerülésben leginkább a sztárok jelenléte (Gwyneth Paltrow, Angelina Jolie, Judd Law) számított - mindezen ismert nevek ellenére a film mind Amerikában (37 millió dollár bevétel), mind Európában (20 millió dollár bevétel) alaposan megbukott anyagilag. Pedig sokat vesztettek azok, akik mellőzték a filmet, hiszen a Sin City-hez hasonlóan a teljes film zöld háttér előtt, egy stúdióban készült, sőt a főbb szereplőkön kívül szinte minden egyéb komputer által generált.
A film cselekménye egy olyan érdekes világban játszódik, amely furcsa ötvözete a 30-40-es évek film noir-jainak (a film képi világa is végig sárga-fekete és van benne minden végzet asszonyától kezdve Errol Flynn-alteregóig), valamint egy futurisztikus, enyhén szürreális sci-fi-nek óriásrobotokkal és zeppelinekkel. A történetről annyit érdemes tudni, hogy valamilyen oknál fogva hírneves tudósok tünedeznek el és a miértet kinyomozandó egy újságírónő, Polly Perkins (Gwyneth Paltrow) ered a történtek nyomába, miután egy titokzatos levelet kap egy ismeretlentől. Mint kiderül bizonyos Totenkopf doktor az, akinek valamiért el akaródzik pusztítani a világot. A várost pedig mindeközben repülő alkalmatosságok és a Világok harca-beliekhez is hasonlító nagy robotok lepik el.
Meglepő, hogy egy elsőfilmes író és rendező nagyszabású terve zöld utat (és 75 millió dollárt) kapott, viszont annál sajnálatosabb, hogy szegény Kerry Conran minden erőfeszítése ellenére sem tudta megszólítani a tömegeket - talán ez esetben, ha szigorúan az anyagi oldalt nézzük, akkor a kevesebb több lett volna, de igazából nincs miért szégyenkeznie a rendezőnek, hiszen borzasztóan látványos világot teremtett, mely annak ellenére, hogy teljes mértékben szémítógépek által generált, mégis valóságosnak hat, él és lélegzik. Az egészben talán az a legjobb, hogy számtalan kikacsintás, utalás, filmbeli gesztus állít emléket a 30-as évek filmjeinek - s ezek közül nem egy színpadias, szinte nyálas - de természetesen ironikus módon, szándékosan, és a jobb szemű nézők ilyenkor láthatják esetleg az ablaküvegben a rendező kaján vigyorra húzódó arcát.
Bár egyértelműen a vizualitás az, ami magasba emeli a filmet, a többi komponenssel, a hozzávalók megfelelő adagolásával sincs gond, jó a film és élvezhető, de mintha valami mégis hiányozna és emiatt nem lehet egy új klasszikus születéséről beszélni a Sky kapitány és a holnap világa esetében. Aki kedveli az igényes filmeket vagy a sci-fi-ket, esetleg azokat a sci-fi-ket, amelyek igényesek, azok nagy valószínűséggel már tudják, hogy ezt a filmet és nem a Charlie és a csokigyárat nézik meg szombat este.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése (Mérete 2,3 MB, formátuma .wmv)