Gyurkity Péter
Az Apple értékesíti a hordozható lejátszók egyharmadát
Egy friss felmérés szerint az Apple birtokolja a hordozható zenelejátszók piacának egyharmadát, és világszerte minden harmadik készüléket Steve Jobs vállalata értékesít.
Az amerikai In-Stat felmérése az mp3-lejátszók piacának tekintélyes bővülését emeli ki: az eladásokból befolyt bevételek mára elérték a 4,5 milliárd dollárt, ami több mint 200 százalékos növekedést jelent 2003-hoz képest, és az előrejelzések szerint a piac az elkövetkezendő években is hasonló ütemben növekedik majd. Eszerint a tavalyi évben elért 27,8 milliós példányszám 2009-re eléri az évi 104 milliót, így elmondhatjuk, hogy néhány éven belül az mp3-lejátszók - a mobiltelefonokhoz hasonlóan - világszerte mindennapos és megszokott fogyasztói cikké válnak.
A folyamatos növekedés mellett azonban megfigyelhető a folyamatos szegmentálódás, ahogy a piac egyre kisebb részekre bomlik szét, és ez az újabb típusok megjelenésével mind a merevlemez-alapú, mind a flash memóriára támaszkodó lejátszók területén érvényes. A gyártók ugyanis szoros versenyt folytatnak, és egyrészt a lejátszók méretével, másrészt a nagyobb kapacitással igyekeznek nagyobb népszerűségre szert tenni a felhasználók körében. E tekintetben egyértelműen az Apple vezet, mégpedig tekintélyes fölénnyel: a vállalat a piac 30,2 százaléka felett uralkodik, ami legfőképpen az iPod átütő sikerének köszönhető.
Jobs vállalata mögött a Rio, az iRiver, illetve a Creative helyezkedik el, amelyek szintén előkelő pozíciót vívtak ki maguknak.
A lejátszók növekvő népszerűségéből és elterjedtségéből természetesen mások is megpróbálnak hasznot húzni: a spamküldők körében például már tavaly decemberben is az iPod számított abszolút kedvencnek, és az ünnepek táján az elektronikus postafiókok egy részét szinte elárasztották a lejátszót reklámozó kéretlen üzenetek. A csalások ráadásul egyre meggyőzőbbek, és a "jóakaróink" mindent elkövetnek, hogy hitelesnek tüntessék fel ajánlatukat. Ennek köszönhetően az utánzatok és az álweboldalak száma jelentősen megnőtt, ami minden bizonnyal nem volt jótékony hatással a vásárlói bizalom alakulására.
Mindenesetre a lejátszók terjedése világszerte és itthon is töretlen, amit szerencsére nemcsak a fokozódó vásárlói igények, hanem a fejlesztések is mutatnak. Az autóba szerelhető ice>Link Plus például a magyar tulajdonban lévő Dension fejlesztése, és nagy előnye, hogy az iPod lejátszó és az autó hangrendszerének összekapcsolásával nagymértékben leegyszerűsíti és kényelmesebbé teszi a vezetés közbeni zenehallgatást. A hasznos készülékhez kompatibitási listát is mellékelnek, amelyet itt találhatunk.
Az amerikai In-Stat felmérése az mp3-lejátszók piacának tekintélyes bővülését emeli ki: az eladásokból befolyt bevételek mára elérték a 4,5 milliárd dollárt, ami több mint 200 százalékos növekedést jelent 2003-hoz képest, és az előrejelzések szerint a piac az elkövetkezendő években is hasonló ütemben növekedik majd. Eszerint a tavalyi évben elért 27,8 milliós példányszám 2009-re eléri az évi 104 milliót, így elmondhatjuk, hogy néhány éven belül az mp3-lejátszók - a mobiltelefonokhoz hasonlóan - világszerte mindennapos és megszokott fogyasztói cikké válnak.
A folyamatos növekedés mellett azonban megfigyelhető a folyamatos szegmentálódás, ahogy a piac egyre kisebb részekre bomlik szét, és ez az újabb típusok megjelenésével mind a merevlemez-alapú, mind a flash memóriára támaszkodó lejátszók területén érvényes. A gyártók ugyanis szoros versenyt folytatnak, és egyrészt a lejátszók méretével, másrészt a nagyobb kapacitással igyekeznek nagyobb népszerűségre szert tenni a felhasználók körében. E tekintetben egyértelműen az Apple vezet, mégpedig tekintélyes fölénnyel: a vállalat a piac 30,2 százaléka felett uralkodik, ami legfőképpen az iPod átütő sikerének köszönhető.
Jobs vállalata mögött a Rio, az iRiver, illetve a Creative helyezkedik el, amelyek szintén előkelő pozíciót vívtak ki maguknak.
A lejátszók növekvő népszerűségéből és elterjedtségéből természetesen mások is megpróbálnak hasznot húzni: a spamküldők körében például már tavaly decemberben is az iPod számított abszolút kedvencnek, és az ünnepek táján az elektronikus postafiókok egy részét szinte elárasztották a lejátszót reklámozó kéretlen üzenetek. A csalások ráadásul egyre meggyőzőbbek, és a "jóakaróink" mindent elkövetnek, hogy hitelesnek tüntessék fel ajánlatukat. Ennek köszönhetően az utánzatok és az álweboldalak száma jelentősen megnőtt, ami minden bizonnyal nem volt jótékony hatással a vásárlói bizalom alakulására.
Mindenesetre a lejátszók terjedése világszerte és itthon is töretlen, amit szerencsére nemcsak a fokozódó vásárlói igények, hanem a fejlesztések is mutatnak. Az autóba szerelhető ice>Link Plus például a magyar tulajdonban lévő Dension fejlesztése, és nagy előnye, hogy az iPod lejátszó és az autó hangrendszerének összekapcsolásával nagymértékben leegyszerűsíti és kényelmesebbé teszi a vezetés közbeni zenehallgatást. A hasznos készülékhez kompatibitási listát is mellékelnek, amelyet itt találhatunk.