Demkó Zsolt
Need for Speed Underground 2
Kiadó: Electronic Arts
Fejlesztő: Black Box
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Pentium III 700 MHz, 256 MB RAM, 32 MB-os DirectX 9 kompatibilis videókártya
Ajánlott: Athlon XP vagy P4, 512 MB RAM, 64 MB-os DirectX 9 kompatibilis videókártya
Hasonló játékok: Need for Speed Underground, Street Legal, Street Rod
Kategória: autóverseny
A Need for Speed sorozat újabb része érkezett meg november 16-án. Már hozzászokhattunk, hogy szinte menetrendszerűen minden évben egy új résszel gazdagodhatunk. Az első rész közel 10 évvel ezelőtt, 1995 augusztusában jelent meg, akkor nagy port kavarva. A folytatás 1997-ben került a boltokba, de a magas elvárásoknak szinte sehol nem felelt meg.
A Need For Speed III: Hot Pursuit 1998-ban készült el és a sorozat újra régi fényében tündökölt. Rendőrök, üldözések, sportkocsik, nem is kellett több. Ezt a fejlesztők is tudták, a Need For Speed: High Stakes 1999-ben nem sok újat, de azért hozott. Ebben a részben először láthattunk bele a kocsik belsejébe és láthattuk virtuális magunkat tekerni a kormányt. És igaz kis mértékben, de törtek a kocsik is.
Az igazán kidolgozott autókkal a 2000-ben megjelent Need For Speed: Porsche Unleashed-ben találkozhattunk, amelyben az össze Porsche-t kipróbálhattunk és teljesen 3D-ben megtekinthettük a belső(!) teret is. Az autók elég reálisan lettek lemodellezve, még a menettulajdonságok is. A következő részeket már az EA Black Box csapata fejlesztette. A Need For Speed: Hot Pursuit 2-vel a 3-4. rész tündöklését próbálták újraéleszteni, de a gyenge hálózati játék és a butuska rendőrök hazavágták az egészet. Ekkor éppen jókor érkezett a mozikba a Halálos Iramban című film, amely megfertőzte a fejlesztőket is. 2003-ban, pont egy éve jelent meg a Need for Speed Underground első része.
A Black Box rátapintott a lényegre, szinte napra pontosan egy évvel az első rész után adták ki a folytatást. Persze a lényeg a részletekben rejlik. Úgy tűnik nagyon odafigyeltek a visszajelzésekre és nem akartak kockáztatni, vagy pedig jó érzékük van hozzá, de az alapokhoz nem nyúltak. A játék grafikai motorja megfelel a mai elvárásoknak is ezért nem is írtak újat, csak egy kicsit tovább fejlesztették. Bele lehetne kötni a kissé szögletes és gyengén textúrázott dolgokba, de cserébe a gépigény még mindig ideális, nem kell a legújabb csodamasinával rendelkeznünk, hogy játszani tudjunk ezzel a játékkal. Persze aki rendelkezik atomerőművel annak sem kell aggódni, meg tudja izzasztani azokat is.
A játék legnagyobb újítása, hogy immár nem kötött utak vannak, a fejlesztők egy egész várost lemodelleztek. Persze vannak versenyek amelyekben nem autózhatunk akármerre, de lesz lehetőségünk egyszerű utcai futamokra is. Ezt már a játék elején megtapasztalhatjuk, ugyanis a radarunkon lévő kis narancssárga háromszögek potenciális versenytársakat jelölnek. Ha nem figyelnénk a radarra akkor is rájuk lehet ismerni a nem éppen kresz szerinti vezetésükről.
A HUD egyszerűen áttekinthető mint az első részben, de kapunk pár újdonságot. A jobb alsó sarokban terpeszkedő kijelzőket már az első részből ismerhetjük, a balfelső sarokban egy ikon helyezkedik el, ami aszerint változik, hogy mit csinálhatunk, amolyan akciógombnak is fel lehet fogni. A kis konzol jelzi nekünk, hogy ha mondjuk versenyezhetünk egy mellettünk elhaladó autóval (sárga háromszög), vagy új üzenetünk érkezett. A lent elhelyezkedő radar is mutat újdonságokat, ugyanis nem csak az utcákat és a potenciális versenyzőket jelzi ki, hanem a versenyhelyszíneket és a boltokat is. A játék kezdetén megérkezünk városkánkba egy repülőgéppel, és egy Nissan 350Z vár a parkolóban. Ezzel el kell autóznunk egy garázshoz ami innentől a főhadiszállásunk lesz. Itt tarthatjuk az autóinkat és a megvásárolt kiegészítőket. Igen-igen egyszerre több autót is tarthatunk, nem úgy mint az elődben. Az első részből nagyobbrészt átmentették az autókat, de 13 továbbit is készítettek, így összesen 29 autó közül választhatunk magunknak négykerekűt. Immár nem csak vadi új sportkocsikat vásárolhatunk, hanem már vannak igazi böszme gépek is, mint például a Hummer H2 és a Lincoln Navigator. De igazi kuriózumokat is láthatunk, mint a 87-es Toyota Corolla GTS.
Ha már így elejtettem pár nevet akkor jöjjön a lista kommentárok nélkül: 2003-as Acura RSX Type S, 2004-es Audi A3, 2004-es Audi TT, 2004-es Cadillac Escalade, 2003-as Ford Focus ZX3, 2005-ös Ford Mustang GT, 2000-es Honda Civic Coupe Si, 2004-es Hummer H2, 2003-as Hyundai Tiburon GT, 2004-es Infiniti G35, 2002-es Lexus iS300, 2004-es Lincoln Navigator, 1999-es Mazda Miata - MX5, 1995-ös Mazda RX-7, 2004-es Mazda RX-8, 1999-es Mitsubishi 3000 GT, 1999-es Mitsubishi Eclipse GSX, 2003-es Mitsubishi Lancer EVO VIII, 1992-es Nissan 240sx, 2003-as Nissan 350Z, 2003-as Nissan Sentra SE-R Spec V, 1999-es Nissan Skyline R34 GTR, 2003-as Peugeot 206 GTI, 2004-es Pontiac GTO, 2004-es Subaru WRX STI, 2003-as Toyota Celica GT-S, 1987-es Toyota Corolla GTS (AE86), 1998-as Toyota Supra, 2003-as Volkswagen Golf GTI.
Szóval van miből válogatni, indulhat a tunigolás. Azaz indulhatna ha ilyen egyszerű lenne... Ugyanis a tuning alkatrészeket a megfelelő boltokban vásárolhatjuk meg, amiket meg kell találnunk a városban. Nem olyan nehéz mert színes utcai lámpa hívja fel rá a figyelmet és a zsákutcák 90%-ban találhatunk egyet, de azért eltelik vele jó pár óra mire az összes boltot megtaláljuk majd. A radaron a már ismert boltok teli körökkel vannak jelölve. Mivel az elején csak a város egy részén tevékenykedhetünk, így nem is lehet az össze boltot megtalálni. De aggodalomra semmi ok, versenyezni kell.
Ebben a részben is erre helyezték a főhangsúlyt. A radaron láthatunk karikákat amik a versenyhelyszíneket jelölik. Amelyiket megnyerjük, az eltűnik, amelyiket pedig nem, az pedig marad a helyén így nem kell visszatölteni. Ha esetleg elvesztünk egyet, újra lehet próbálkozni. A versenyek megnyerése kemény ezreseket és szponzorokat juttat el hozzánk, sőt, egyes versenyek megnyerése meg az utat a város többi részéhez és az új alkatrészekhez. Nem túl bonyolult.
Az első részből megismert versenytípusok itt is megtalálhatóak, de egy újat is kapunk. Nézzük szépen sorban: A "Circuit" körversenyt jelent, a város lezárt utcáin kell nyernünk. A "Sprint" azt takarja, hogy egy útvonalon kell végigtépni és nyerni. A "Drag" nem túl bonyolult, de annál nagyobb odafigyelést igényel. Kézzel kell váltani és egy közel egyenes szakaszon kell győzedelmeskedni. A "Drift"-ben csúsztatni kell az autót a kanyarokban és azért sok pontot kapunk. Ha mi kapjuk a legtöbbet, nyertünk. Az "Underground Racing League" a kiesős versenyzésnek felel meg, egy megtett kör után az utolsó versenyző nem mehet tovább. A Street X a Drift rokona, csak itt nem egyedül, hanem legalább 4-en gyűrhetjük az aszfaltot. Összesen 100 verseny vár ránk, ha nem számítom bele a nem limitált utcai versenyzéseket amivel egy kis aprót gyűjtögethetünk. Az utcai versenyzés lényege, hogy 300 méterre lehagyjuk az ellenfelünket, vagy vesztünk, ha ő teszi ezt velünk. Hogy ne veszítsünk sokszor érdemes minden pénzünket a verdára költeni. Itt nem csak a belső értékekre gondolok, a külső is sokat számít. Nem tudtam elképzelni, hogy az első részben megismert tuningolási lehetőségeket mivel lehet még kibővíteni, de most kiderült elég maradi vagyok, ugyanis közel megduplázódtak a lehetőségek, immár 50 kategória van, amikkel fokozhatjuk a kocsijainkat. Olyan újítások vannak, hogy pl. hangládát dobhatunk a csomagtérbe, mindenhova neoncsöveket pakolhatunk, de ami nekem a legjobban tetszett az a hidraulikák beszerelése, amivel szó szerint megdobhatjuk a kocsinkat.
Minták és szponzorlogók garmadája áll készen a felhasználásra, teljesen olyanra festhetjük a verdát, amilyenre szeretnénk. Több dolgot nem árulok el, legyen még sok meglepetés. Üdvözlendő újítás, hogy most már nem csak "belepakolunk-a-verdába-egy-turbót-és-döngetünk", hanem most már finomhangolhatjuk is a picikénket. Különböző versenyekre állíthatjuk be a gépet, mindezt egy fékpadon és egy zárt pályán is tesztelhetjük.
Az ígéretek szerint törés is került volna a játékba, de az elmaradt. Ugyan nem vártam sokat ettől a 2. résztől, éppen ezért pozitív csalódás ért. A városban való szabad autókázás nagyon megdobja a játék értékét, örülök is, hogy nem csak egy újabb bőrt akartak lehúzni a fejlesztők, hanem dolgoztak is rajta eleget. Negatívumként lehetne mondani, hogy nincs még mindig nincs nappali versenyzés, de ez van, az éjszakát kell szeretni. Kíváncsi leszek, hogy ezek után mit találnak ki a fiúk. Underground 3? Vagy egy egészen új játék? Majd kiderül körülbelül egy év múlva.
Grafika: Szép-szép, de azért ma már többet várnánk. A gyönyörűen kidolgozott város és az ideális gépigény azért megmelengeti a szívemet, ezért a négy csillagot feltétlenül megérdemli.
Kezelőfelület: Nagyon látványos és használható is, mindent részletesen beállíthatunk a főmenüben, habár számomra erősen konzol-szagú a dolog. Billentyűzettel teljesen jól irányítható a játék, oda kell figyelni a kipörgésekre és a csúsztatásokra.
Játékmenet: A játékmenetben nem találtam kivetni valót, száguldozásaink köré egy történet is van kanyarítva, ami szerintem nagyon megdobta a játékot. Végre nem egy alagútban száguldozva, hanem garázsokban, boltokban szerelhetjük fel a megvásárolt alkatrészeket, kiegészítőket. Amikből nagyon(-nagyon) sok van.
Multiplayer: Ahogy a demót, a végleges verziót is lehet interneten keresztül játszani, és végre a helyi hálósokat sem felejtették ki. Sajnos csakúgy mint az első részben, a LanPatch-nál nincsenek utcai autók ami szerintem elég nagy hiba. Az internetes játék sokszor belaggzik, de valószínű ezen dolgoznak még. A csatlakozás és szerver indítás elég körülményes.
Hangeffektek: A motorhangok megérnek egy misét az biztos, igazi 300 lóerős fenevadak bömbölnek fülünkbe. Ebből ízelítőt már mindenki kaphatott, aki legalább a demót megnézte. A környezeti zajok hagynak némi kivetni valót, például a város lehetett volna élettel telibb is, de most ennyire tellett a fiúktól.
Zene: Első osztályú muzsikák csendülnek fel az egész játék folyamán, erre aztán semmi panasz nem lehet. A sok hip-hop, rap nóta a száguldás és csillogás érzetéhez teljesen passzol. Néha felcsendül egy-két keményebb szám is, nekem mindegyik bejött.
Összegzés: Igazán kitettek magukért a fejlesztők, már fentebb kitértem az újításokra és a halom új verdára. Önmagukért beszélnek. Van még mit alakítani a játékon, például lehetne benne törés, részletesebb lehetne a város, de ez most így jó ahogy van.
A Need for Speed Underground 2 demójának letöltése