Berta Sándor
Európai fogyasztóvédők támadják a Google-t
A szervezetek vitatják, hogy Androidos telefonhoz kötelező egy Google-fiókot is párosítani, illetve létrehozni.
Az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezetek Szövetsége (BEUC) által koordinált tíz csoport azt állítja, hogy a Google megakadályozza a fogyasztókat abban, hogy megvédjék magánéletüket, ami tisztességtelen üzleti gyakorlatnak minősül. Az indoklás alapján az óriáscég tisztességtelenül veszi rá a felhasználókat egy Google-fiók létrehozására, ami lehetővé teszi a cég számára, hogy nagy mennyiségű személyes adatot gyűjtsön. A cég a személyes adatok védelmét jobban kímélő lehetőségeket előnyök kihagyásaként fogalmazza meg. Ez megakadályozza a fogyasztót abban, hogy tájékozott döntést hozzon, és személyes adatainak tisztességtelen, átláthatatlan és jogellenes kezelését eredményezi.
Ursula Pachl, a BEUC főigazgató-helyettese hangsúlyozta, hogy a Google egyetlen egyszerű lépéssel mindent nyomon követhet és elemezhet, amit az emberek tesznek. Amennyiben valaki az adatvédelem-barát beállítások előnyeit szeretné élvezni, akkor hosszadalmas folyamaton, nem egyértelmű és félrevezető lehetőségek keverékén kell átnavigálnunk. A panaszt tevő csoportok arra hivatkoznak, hogy a világszerte az okostelefonok 70 százalékát kitevő Android operációs rendszert futtató okostelefon vásárlásakor Google-fiókot kell létrehozni.
A fogyasztók a fiókjuk létrehozásakor egyetlen kattintással "kifejezhetik a személyre szabást", és ezzel beleegyeznek abba, amit a fogyasztóvédők "alapértelmezett felügyeletnek" neveznek. Ezzel szemben öt lépést (és tíz kattintást) kell megtenniük ahhoz, hogy lemondjanak a "kézi személyre szabásról". A Google nem biztosítja a fogyasztóknak azt a lehetőséget, hogy minden beállítást egy kattintással kikapcsoljanak. Függetlenül attól, hogy a fogyasztó milyen megoldást választ, a Google adatkezelése átláthatatlan és tisztességtelen.
A BEUC és tagjai szerint az is komoly problémát jelent, hogy a kézikönyvben szereplő információk nem egyértelműek, hiányosak és félrevezetőek. Ez arra készteti a felhasználókat, hogy úgy hozzanak döntéseket, hogy nem értik, hogyan történik a személyes adataik átlátható módon történő feldolgozása. A panasz alapján a Google a magánéletet kevésbé sértő opciót nem előnyösnek tünteti fel és megakadályozza a fogyasztókat abban, hogy szabadon és tájékozottan döntsenek. A Google-fiókok az összes Google-szolgáltatásban - beleértve a Chrome-ot, a Gmailt, a YouTube-ot és a Google Mapset - nyomon követik az embereket, így a regisztrációs folyamat kritikus fontosságú a vállalat működése szempontjából.
"A Google visszaeső elkövető. Több mint három éve, hogy panaszt nyújtottunk be a Google helymeghatározási gyakorlata ellen, és az illetékes ír adatvédelmi biztos még mindig nem hozott határozatot az ügyben. Eközben a Google gyakorlata lényegében nem változott. A technológiai óriás továbbra is folytatja a fogyasztók folyamatos nyomon követését és profilalkotását, és gyakorlata irányt mutat a piac többi szereplőjének. Elfogadhatatlan, hogy az egyik legnagyobb szereplő figyelmen kívül hagyja a GDPR-t. Ez az ügy stratégiai jelentőségű" - nyilatkozta Ursula Pachl.
A társaság visszautasította azt a vádat, hogy a bemutatott lehetőségek nem egyértelműek, hangsúlyozva, hogy azokat széles körű kutatás és a webhelytesztelők visszajelzései alapján dolgozták ki. A társaság emellett rámutatott, hogy megközelítése összhangban van az Európai Adatvédelmi Testület iránymutatásával, amelyben az Európai Unió összes adatvédelmi hatósága képviselteti magát. Ez rávilágít arra, hogy a felhasználók pontos és érthető tájékoztatása érdekében a részletes információkat tartalmazó többszintű megközelítést tartják megfelelőnek.
Az ügyben a nemzeti fogyasztóvédelmi szövetségek panaszt nyújtottak be a Csehország, Franciaország, Norvégia, Norvégia, Görögország és Szlovénia adatvédelmi hatóságaihoz. Németországban figyelmeztető levelet küldtek a Google számára, ami az első lépés lehet a jogi eljárás megindítása felé. Dán, svéd és holland fogyasztói csoportok pedig levelet küldtek nemzeti hatóságaiknak, hogy figyelmeztessék őket a Google gyakorlatára. Az amerikai fogyasztóvédők szintén levélben fordultak az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottságához.
A Google a világ egyik legjövedelmezőbb vállalata, európai fogyasztók tízmilliói támaszkodnak termékeire és szolgáltatásaira naponta. Bevételeinek 81%-a reklámtevékenységeiből származik, ami viszont azoktól az adatoktól függ, amelyeket az emberektől kap, hogy személyre szabhassa a hirdetéseket. A cég reklámbevétele 2022-ben az előrejelzések szerint 221 milliárd euró (244 milliárd dollár) lesz, ami majdnem kétszerese annak az összegnek, amelyet legközelebbi versenytársa, a Facebook digitális reklámozásból vár. (123,6 milliárd euró, azaz 136 milliárd dollár) várható.
Az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezetek Szövetsége (BEUC) által koordinált tíz csoport azt állítja, hogy a Google megakadályozza a fogyasztókat abban, hogy megvédjék magánéletüket, ami tisztességtelen üzleti gyakorlatnak minősül. Az indoklás alapján az óriáscég tisztességtelenül veszi rá a felhasználókat egy Google-fiók létrehozására, ami lehetővé teszi a cég számára, hogy nagy mennyiségű személyes adatot gyűjtsön. A cég a személyes adatok védelmét jobban kímélő lehetőségeket előnyök kihagyásaként fogalmazza meg. Ez megakadályozza a fogyasztót abban, hogy tájékozott döntést hozzon, és személyes adatainak tisztességtelen, átláthatatlan és jogellenes kezelését eredményezi.
Ursula Pachl, a BEUC főigazgató-helyettese hangsúlyozta, hogy a Google egyetlen egyszerű lépéssel mindent nyomon követhet és elemezhet, amit az emberek tesznek. Amennyiben valaki az adatvédelem-barát beállítások előnyeit szeretné élvezni, akkor hosszadalmas folyamaton, nem egyértelmű és félrevezető lehetőségek keverékén kell átnavigálnunk. A panaszt tevő csoportok arra hivatkoznak, hogy a világszerte az okostelefonok 70 százalékát kitevő Android operációs rendszert futtató okostelefon vásárlásakor Google-fiókot kell létrehozni.
A fogyasztók a fiókjuk létrehozásakor egyetlen kattintással "kifejezhetik a személyre szabást", és ezzel beleegyeznek abba, amit a fogyasztóvédők "alapértelmezett felügyeletnek" neveznek. Ezzel szemben öt lépést (és tíz kattintást) kell megtenniük ahhoz, hogy lemondjanak a "kézi személyre szabásról". A Google nem biztosítja a fogyasztóknak azt a lehetőséget, hogy minden beállítást egy kattintással kikapcsoljanak. Függetlenül attól, hogy a fogyasztó milyen megoldást választ, a Google adatkezelése átláthatatlan és tisztességtelen.
A BEUC és tagjai szerint az is komoly problémát jelent, hogy a kézikönyvben szereplő információk nem egyértelműek, hiányosak és félrevezetőek. Ez arra készteti a felhasználókat, hogy úgy hozzanak döntéseket, hogy nem értik, hogyan történik a személyes adataik átlátható módon történő feldolgozása. A panasz alapján a Google a magánéletet kevésbé sértő opciót nem előnyösnek tünteti fel és megakadályozza a fogyasztókat abban, hogy szabadon és tájékozottan döntsenek. A Google-fiókok az összes Google-szolgáltatásban - beleértve a Chrome-ot, a Gmailt, a YouTube-ot és a Google Mapset - nyomon követik az embereket, így a regisztrációs folyamat kritikus fontosságú a vállalat működése szempontjából.
"A Google visszaeső elkövető. Több mint három éve, hogy panaszt nyújtottunk be a Google helymeghatározási gyakorlata ellen, és az illetékes ír adatvédelmi biztos még mindig nem hozott határozatot az ügyben. Eközben a Google gyakorlata lényegében nem változott. A technológiai óriás továbbra is folytatja a fogyasztók folyamatos nyomon követését és profilalkotását, és gyakorlata irányt mutat a piac többi szereplőjének. Elfogadhatatlan, hogy az egyik legnagyobb szereplő figyelmen kívül hagyja a GDPR-t. Ez az ügy stratégiai jelentőségű" - nyilatkozta Ursula Pachl.
A társaság visszautasította azt a vádat, hogy a bemutatott lehetőségek nem egyértelműek, hangsúlyozva, hogy azokat széles körű kutatás és a webhelytesztelők visszajelzései alapján dolgozták ki. A társaság emellett rámutatott, hogy megközelítése összhangban van az Európai Adatvédelmi Testület iránymutatásával, amelyben az Európai Unió összes adatvédelmi hatósága képviselteti magát. Ez rávilágít arra, hogy a felhasználók pontos és érthető tájékoztatása érdekében a részletes információkat tartalmazó többszintű megközelítést tartják megfelelőnek.
Az ügyben a nemzeti fogyasztóvédelmi szövetségek panaszt nyújtottak be a Csehország, Franciaország, Norvégia, Norvégia, Görögország és Szlovénia adatvédelmi hatóságaihoz. Németországban figyelmeztető levelet küldtek a Google számára, ami az első lépés lehet a jogi eljárás megindítása felé. Dán, svéd és holland fogyasztói csoportok pedig levelet küldtek nemzeti hatóságaiknak, hogy figyelmeztessék őket a Google gyakorlatára. Az amerikai fogyasztóvédők szintén levélben fordultak az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottságához.
A Google a világ egyik legjövedelmezőbb vállalata, európai fogyasztók tízmilliói támaszkodnak termékeire és szolgáltatásaira naponta. Bevételeinek 81%-a reklámtevékenységeiből származik, ami viszont azoktól az adatoktól függ, amelyeket az emberektől kap, hogy személyre szabhassa a hirdetéseket. A cég reklámbevétele 2022-ben az előrejelzések szerint 221 milliárd euró (244 milliárd dollár) lesz, ami majdnem kétszerese annak az összegnek, amelyet legközelebbi versenytársa, a Facebook digitális reklámozásból vár. (123,6 milliárd euró, azaz 136 milliárd dollár) várható.