Berta Sándor
EU - zöld utat kaphat a Google-Fitbit üzlet
Európai szakértők bírálják a tranzakciót, de valószínűleg a Google felvásárolhatja a fitneszkarkötő-gyártót.
A Google tavaly novemberben döntött úgy, hogy 2,1 milliárd dollárért megvásárolja a Fitbitet. Júliusban kiderült, hogy húsz egyesült államokbeli, európai, latin-amerikai, kanadai és ausztráliai szervezet közös nyilatkozatban azt sürgette, hogy az illetékes versenyfelügyeletek adatvédelmi és versenyjogi okokból ne engedélyezzék a tranzakciót. A csoportok többek között azt taglalták, hogy ha a Google hozzáférhet a Fitbit egészségügyi adatbázisához, akkor még inkább növelheti az egészségügyi szektorban az adathatalmát, hiszen több millió felhasználó bizalmas információihoz juthat hozzá. Ezután derült ki, hogy az Európai Unió vizsgálja az üzletet. Az eljárásra azért kerül sor, mert az Európai Bizottságot nem győzte meg a keresőcég ígérete. A vizsgálat elindult és annak lefolytatását nemrég december 23-ig meghosszabbították.
A kontinens tizennégy vezető gazdasági szakembere fordult az Európai Bizottsághoz azért, hogy ne engedélyezze a felvásárlást. A szakértők a 12 oldalas levelükben azt írták, hogy az üzlet nem csupán egy újabb eszközzel egészítené ki a Google ökorendszerét, hanem nagyon érzékeny adatokkal is, amelyek valószínűleg kárt okoznának a felhasználóknak például a betegbiztosítás, az egészségügyi ellátás és akár a munkaerőpiac területén. A tranzakció megtiltása ugyan nem oldaná meg az egészségügyi információkkal kapcsolatos összes problémát, de hozzájárulna a kiélezett helyzet tompításához.
A levél aláírói között vannak belgiumi, brit, francia, német, svájci és svéd tudósok, akik három alapvető problémát ecseteltek a tervezett felvásárlással összefüggésben. Az első gond, hogy a Google előnyben részesíthetné a Fitbit termékeit más fitneszkarkötőkkel szemben. A második, hogy a társaság a Fitbit egészségügyi adatait ötvözheti a saját átfogó információival, hogy így szerezzen előnyt a hirdetési piacon, s akár meghatározó pozícióba kerülhet az egészségügyi szolgáltatások és a betegbiztosítások területén is. A harmadik dolog pedig, hogy más vállalatok a saját operációs rendszereiket nehezen tudják optimalizálni a Fitbit és a Google eszközeire. Szintén problémát okozhat a felhasználók adatainak védelme.
A szakértők felhívták a figyelmet arra, hogy a webes társaság előszeretettel hirdeti azt, hogy a célja az, hogy megszerezze a világ információit, majd azokat mindenki számára hozzáférhetővé tegye és hasznosítsa. Az elmúlt évtizedek üzleti gyakorlatából azonban világossá vált, hogy a Google sokkal inkább pénzzé teszi a világ adatait. A szakemberek végül leszögezték, hogy ha az üzletet mégis engedélyezik, akkor az illetékes felügyeleteknek figyelniük kell arra, hogy a Google hirdetési célokra ne ötvözze az egészségügyi és a más típusú adatokat, ezenkívül meg kell tiltani, hogy a cég a gyártási költségeknél alacsonyabb áron értékesítse a fitneszkarkötőket.
A fentiek ellenére a Reuters arról számolt be, hogy a társaság szinte biztosan azzal számolhat, hogy zöld utat fog kapni a tranzakcióval kapcsolatban az illetékes európai uniós versenypiaci felügyelettől. Ezt az ügyet ismerő több bennfentes is megerősítette a gazdasági hírügynökségnek. A Google vállalta, hogy a Fitbit által készített fitneszkarkötők adataihoz való hozzáféréseket a tranzakció lezárulta után korlátozni fogja. A vállalat szintén ígéretet tett arra, hogy más viselhető termékeket gyártó piaci szereplők számára is megkönnyíti majd a jövőben, hogy összeköthessék a megoldásaikat és azok szoftvereit az Android platformmal. Ez utóbbit úgy akarja lehetővé tenni, hogy hozzáférést biztosít az érintett fejlesztőknek és vállalkozásoknak az Android alkalmazásprogramozási interfészéhez.
A Google tavaly novemberben döntött úgy, hogy 2,1 milliárd dollárért megvásárolja a Fitbitet. Júliusban kiderült, hogy húsz egyesült államokbeli, európai, latin-amerikai, kanadai és ausztráliai szervezet közös nyilatkozatban azt sürgette, hogy az illetékes versenyfelügyeletek adatvédelmi és versenyjogi okokból ne engedélyezzék a tranzakciót. A csoportok többek között azt taglalták, hogy ha a Google hozzáférhet a Fitbit egészségügyi adatbázisához, akkor még inkább növelheti az egészségügyi szektorban az adathatalmát, hiszen több millió felhasználó bizalmas információihoz juthat hozzá. Ezután derült ki, hogy az Európai Unió vizsgálja az üzletet. Az eljárásra azért kerül sor, mert az Európai Bizottságot nem győzte meg a keresőcég ígérete. A vizsgálat elindult és annak lefolytatását nemrég december 23-ig meghosszabbították.
A kontinens tizennégy vezető gazdasági szakembere fordult az Európai Bizottsághoz azért, hogy ne engedélyezze a felvásárlást. A szakértők a 12 oldalas levelükben azt írták, hogy az üzlet nem csupán egy újabb eszközzel egészítené ki a Google ökorendszerét, hanem nagyon érzékeny adatokkal is, amelyek valószínűleg kárt okoznának a felhasználóknak például a betegbiztosítás, az egészségügyi ellátás és akár a munkaerőpiac területén. A tranzakció megtiltása ugyan nem oldaná meg az egészségügyi információkkal kapcsolatos összes problémát, de hozzájárulna a kiélezett helyzet tompításához.
A levél aláírói között vannak belgiumi, brit, francia, német, svájci és svéd tudósok, akik három alapvető problémát ecseteltek a tervezett felvásárlással összefüggésben. Az első gond, hogy a Google előnyben részesíthetné a Fitbit termékeit más fitneszkarkötőkkel szemben. A második, hogy a társaság a Fitbit egészségügyi adatait ötvözheti a saját átfogó információival, hogy így szerezzen előnyt a hirdetési piacon, s akár meghatározó pozícióba kerülhet az egészségügyi szolgáltatások és a betegbiztosítások területén is. A harmadik dolog pedig, hogy más vállalatok a saját operációs rendszereiket nehezen tudják optimalizálni a Fitbit és a Google eszközeire. Szintén problémát okozhat a felhasználók adatainak védelme.
A szakértők felhívták a figyelmet arra, hogy a webes társaság előszeretettel hirdeti azt, hogy a célja az, hogy megszerezze a világ információit, majd azokat mindenki számára hozzáférhetővé tegye és hasznosítsa. Az elmúlt évtizedek üzleti gyakorlatából azonban világossá vált, hogy a Google sokkal inkább pénzzé teszi a világ adatait. A szakemberek végül leszögezték, hogy ha az üzletet mégis engedélyezik, akkor az illetékes felügyeleteknek figyelniük kell arra, hogy a Google hirdetési célokra ne ötvözze az egészségügyi és a más típusú adatokat, ezenkívül meg kell tiltani, hogy a cég a gyártási költségeknél alacsonyabb áron értékesítse a fitneszkarkötőket.
A fentiek ellenére a Reuters arról számolt be, hogy a társaság szinte biztosan azzal számolhat, hogy zöld utat fog kapni a tranzakcióval kapcsolatban az illetékes európai uniós versenypiaci felügyelettől. Ezt az ügyet ismerő több bennfentes is megerősítette a gazdasági hírügynökségnek. A Google vállalta, hogy a Fitbit által készített fitneszkarkötők adataihoz való hozzáféréseket a tranzakció lezárulta után korlátozni fogja. A vállalat szintén ígéretet tett arra, hogy más viselhető termékeket gyártó piaci szereplők számára is megkönnyíti majd a jövőben, hogy összeköthessék a megoldásaikat és azok szoftvereit az Android platformmal. Ez utóbbit úgy akarja lehetővé tenni, hogy hozzáférést biztosít az érintett fejlesztőknek és vállalkozásoknak az Android alkalmazásprogramozási interfészéhez.