Berta Sándor
Autonóm buszokat tesztelnek Berlinben
A jövőben önállóan közlekedő buszok róhatják majd a német főváros két kórházkomplexumának belső útvonalait.
A Charité Egyetemi Klinika és a Berlini Közlekedési Vállalat (BVG) közösen fogja tesztelni a jövő év elejétől a Navya francia gyártó és az Easy Mile összesen négy robotbuszát, amelyek két klinika területén közlekednek majd Berlin-Mitte és Berlin-Wedding kerületrészekben. A két járatnak egyaránt 7-9 megállója lesz, a buszok sebességét 20 kilométer/órára korlátozzák. A két klinika területe nem tartozik a közúthálózathoz, de vannak kereszteződések, járóutak, valamint gyalogosok, kerékpárosok, buszok, személy- és tehergépkocsik. Különleges kihívást jelenthetnek a két tesztelt modell számára a mentőautók.
Henrik Haenecke, a BVG pénzügyekért, digitalizálásért és értékesítésért felelős vezetője kifejtette: meggyőződésük, hogy a jövő kisbuszai autonóm módon fognak közlekedni Berlinen keresztül. Michael Müller berlini polgármester hozzátette, hogy a projekt "látványos és szenzációs". Ugyanakkor a városvezető és Ramona Pop gazdasági vezető is csalódott volt amiatt, hogy a német ipar nem képes ilyen innovatív szállítójárműveket gyártani.
Az első utakon lesz személyzet is a buszokon és felvilágosítja az utasokat a különböző funkciókról. Később a járművek teljesen önállóan fognak közlekedni, de a tervek között szerepel a távfelügyeleti funkció alkalmazása. Ennek keretében nem lesz lehetőség beavatkozni a buszok irányításába, viszont a jármű megállítására igen. Mindkét modellt ellátták lézerszkennerekkel és kamerákkal, továbbá GPS-egységgel. Az Easy Mile EZ-10-be hét LiDAR-t is beépítettek (egyet-egyet a tetőre, az elülső és a hátulsó részbe, valamint a járműtest négy sarkába), melyek segítségével az EZ-10 végig tud haladni egy útvonalon. A modellt a Ligier gyártja, az ára körülbelül 220 000 euró. Clément Delbouys menedzser elmondta, hogy az összeg felét teszik ki az akkumulátorok és a LiDAR-egységek.
Haenecke hangsúlyozta, hogy Hamburggal közösen szeretnének beszerezni elektromos buszokat és idővel meg is vásárolnák azokat. Berlinben évek óta tesztelnek elektromos buszokat. A helyi álláspont az, hogy az autonóm közlekedés most még nem valóság, de néhány esztendőn belül az lehet, ezért akarja a BVG időben tesztelni és kutatni ezeket a járműveket. A lényeg ugyanakkor nem csupán a műszaki megvalósítás, hanem az új technika elfogadtatása is a lakossággal.
2015 novembere óta Hollandia Gelderland régiójában a Wageningen és Ede közötti 7 kilométeres távolságot önállóan közlekedő minibuszokkal tehetik meg a helyi lakosok. A Navya modelljei közlekednek a svájci Wallis kantonban található Sittenben, míg a Local Motors nevű gyártó Olli típusú robotbuszai szállítják majd az utasokat a zugi pályaudvar és a helyi technológiai központ között.
A Charité Egyetemi Klinika és a Berlini Közlekedési Vállalat (BVG) közösen fogja tesztelni a jövő év elejétől a Navya francia gyártó és az Easy Mile összesen négy robotbuszát, amelyek két klinika területén közlekednek majd Berlin-Mitte és Berlin-Wedding kerületrészekben. A két járatnak egyaránt 7-9 megállója lesz, a buszok sebességét 20 kilométer/órára korlátozzák. A két klinika területe nem tartozik a közúthálózathoz, de vannak kereszteződések, járóutak, valamint gyalogosok, kerékpárosok, buszok, személy- és tehergépkocsik. Különleges kihívást jelenthetnek a két tesztelt modell számára a mentőautók.
Henrik Haenecke, a BVG pénzügyekért, digitalizálásért és értékesítésért felelős vezetője kifejtette: meggyőződésük, hogy a jövő kisbuszai autonóm módon fognak közlekedni Berlinen keresztül. Michael Müller berlini polgármester hozzátette, hogy a projekt "látványos és szenzációs". Ugyanakkor a városvezető és Ramona Pop gazdasági vezető is csalódott volt amiatt, hogy a német ipar nem képes ilyen innovatív szállítójárműveket gyártani.
Az első utakon lesz személyzet is a buszokon és felvilágosítja az utasokat a különböző funkciókról. Később a járművek teljesen önállóan fognak közlekedni, de a tervek között szerepel a távfelügyeleti funkció alkalmazása. Ennek keretében nem lesz lehetőség beavatkozni a buszok irányításába, viszont a jármű megállítására igen. Mindkét modellt ellátták lézerszkennerekkel és kamerákkal, továbbá GPS-egységgel. Az Easy Mile EZ-10-be hét LiDAR-t is beépítettek (egyet-egyet a tetőre, az elülső és a hátulsó részbe, valamint a járműtest négy sarkába), melyek segítségével az EZ-10 végig tud haladni egy útvonalon. A modellt a Ligier gyártja, az ára körülbelül 220 000 euró. Clément Delbouys menedzser elmondta, hogy az összeg felét teszik ki az akkumulátorok és a LiDAR-egységek.
Haenecke hangsúlyozta, hogy Hamburggal közösen szeretnének beszerezni elektromos buszokat és idővel meg is vásárolnák azokat. Berlinben évek óta tesztelnek elektromos buszokat. A helyi álláspont az, hogy az autonóm közlekedés most még nem valóság, de néhány esztendőn belül az lehet, ezért akarja a BVG időben tesztelni és kutatni ezeket a járműveket. A lényeg ugyanakkor nem csupán a műszaki megvalósítás, hanem az új technika elfogadtatása is a lakossággal.
2015 novembere óta Hollandia Gelderland régiójában a Wageningen és Ede közötti 7 kilométeres távolságot önállóan közlekedő minibuszokkal tehetik meg a helyi lakosok. A Navya modelljei közlekednek a svájci Wallis kantonban található Sittenben, míg a Local Motors nevű gyártó Olli típusú robotbuszai szállítják majd az utasokat a zugi pályaudvar és a helyi technológiai központ között.