Berta Sándor
Világszerte terjeszkedésbe kezd a Hisense
A dél-koreaiaknak össze kell kapniuk magukat, a kínai óriáscég immár a világ negyedik legnagyobb televíziógyártójának számít.
A kínai vállalkozások napjainkra szinte minden területen meghatározó piaci pozícióba kerültek, nincs ez másként a televíziók területén sem. A Hisense már 13 évvel ezelőtt vezető volt a kínai tévépiacon, de szeretne nemzetközileg is vezető televíziógyártóvá válni. A kínai piac hatalmas, de komoly hírnevet csak a világpiacon szerezhet meg bármely vállalat. A Hisense 1969-ben jött létre Csingtaóban, amely egy 9 milliós városka Kína keleti részén. A cégnek jelenleg már 10 gyára van, ezek közül a legnagyobb Csingtao szélén található és évente 20 millió televíziót gyárt. A szállítószalagoknál 20 000 munkás dolgozik, a társaság összesen 75 000 alkalmazottat foglalkoztat.
Lan Lin, a konszern alelnöke kijelentette, hogy a céljuk az, hogy nemzetközi márkává tegyék a Hisense-t, ez azonban egy hosszadalmas folyamat. Sok kínai vállalat ment Európába, majd tűnt el újra, azaz egy ilyen lépéssel ártani lehet egy márkának, ők viszont szeretnének fennmaradni. A cég már 2004 óta terjeszkedik globálisan, először Dél-Afrikában és Ausztráliában jelent meg, csak ezután célozták meg Európát is, először Németországot, majd Angliát, Olaszországot, Spanyolországot és Belgiumot. 2014-re meghódították a francia tévépiacot is.
A recept mindig ugyanaz: először meggyőzik a vásárlókat arról, hogy érdemes Hisense televíziót venniük, ezzel felkeltik az érdeklődésüket a többi termékük iránt is. Utóbbiakból sok van, hiszen a Hisense a világ harmadik legnagyobb hűtőszekrény-gyártója, de emellett készít mosógépeket, klímaberendezéseket, táblagépeket, okostelefonokat, vízforralókat és elszívókat is. Lan Lin szerint ha valaki egy jó tévét mutat az embereknek, utána azok számára könnyebb egyéb háztartási berendezéseket is eladni.
A Hisense 13 év alatt a nyolcszorosára növelte az eladási számait, ennek ellenére a társaság teljes bevételének csak a 23 százaléka származik külföldről. A társaság három gyárat vásárolt Kínán kívül: egyet Mexikóban, egyet Csehországban és egyet Dél-Afrikában. Lan Lin közölte, hogy Mexikóban a jövőben még alacsonyabbak lesznek a munkabérek és a telekárak, mint Csingtaóban. Más külföldi üzemeket is fognak még vásárolni, ez önmagában ugyanakkor nem lesz elég, hiszen a gyártó hiába erősíti az ipari tevékenységét és a rendszereit, emellett globálisan is nevet kell még szerezni. Ebben a tekintetben a Hisense még messze dél-koreai vetélytársai, a Samsung és az LG mögött van.
A kínai konszern a jövőben új stratégiát akar alkalmazni, amely hosszú távon fizetődhet ki. Tavaly a gyártó több millió dollárt fektetett be azért, hogy a franciaországi labdarúgó-Európa-bajnokság hivatalos szponzora lehessen. Ez volt az első alkalom, hogy egy labdarúgó-Európa-bajnokság főszponzora kínai volt. Damien Neymarc, a Hisense franciaországi marketingigazgatója elmondta, hogy az ismertségi fokuk 1 százalékról 12-re nőtt. A siker miatt az oroszországi világbajnokság minden stadionjában látható lesz a Hisense logója. Lan Lin úgy vélte, hogy e lépésnek köszönhetően eladási számaik 5-10 százalékkal fognak nőni, ami további egymilliárd dollár bevételt jelent nekik.
Persze nem a Hisense az egyetlen feltörekvő kínai gyártó, a TCL megvásárolta a Schneider és a Thomson márkákat; de ott van még a TPV, a Haier és a Sichuan Changhong Electric is.
A kínai vállalkozások napjainkra szinte minden területen meghatározó piaci pozícióba kerültek, nincs ez másként a televíziók területén sem. A Hisense már 13 évvel ezelőtt vezető volt a kínai tévépiacon, de szeretne nemzetközileg is vezető televíziógyártóvá válni. A kínai piac hatalmas, de komoly hírnevet csak a világpiacon szerezhet meg bármely vállalat. A Hisense 1969-ben jött létre Csingtaóban, amely egy 9 milliós városka Kína keleti részén. A cégnek jelenleg már 10 gyára van, ezek közül a legnagyobb Csingtao szélén található és évente 20 millió televíziót gyárt. A szállítószalagoknál 20 000 munkás dolgozik, a társaság összesen 75 000 alkalmazottat foglalkoztat.
Lan Lin, a konszern alelnöke kijelentette, hogy a céljuk az, hogy nemzetközi márkává tegyék a Hisense-t, ez azonban egy hosszadalmas folyamat. Sok kínai vállalat ment Európába, majd tűnt el újra, azaz egy ilyen lépéssel ártani lehet egy márkának, ők viszont szeretnének fennmaradni. A cég már 2004 óta terjeszkedik globálisan, először Dél-Afrikában és Ausztráliában jelent meg, csak ezután célozták meg Európát is, először Németországot, majd Angliát, Olaszországot, Spanyolországot és Belgiumot. 2014-re meghódították a francia tévépiacot is.
A recept mindig ugyanaz: először meggyőzik a vásárlókat arról, hogy érdemes Hisense televíziót venniük, ezzel felkeltik az érdeklődésüket a többi termékük iránt is. Utóbbiakból sok van, hiszen a Hisense a világ harmadik legnagyobb hűtőszekrény-gyártója, de emellett készít mosógépeket, klímaberendezéseket, táblagépeket, okostelefonokat, vízforralókat és elszívókat is. Lan Lin szerint ha valaki egy jó tévét mutat az embereknek, utána azok számára könnyebb egyéb háztartási berendezéseket is eladni.
A Hisense 13 év alatt a nyolcszorosára növelte az eladási számait, ennek ellenére a társaság teljes bevételének csak a 23 százaléka származik külföldről. A társaság három gyárat vásárolt Kínán kívül: egyet Mexikóban, egyet Csehországban és egyet Dél-Afrikában. Lan Lin közölte, hogy Mexikóban a jövőben még alacsonyabbak lesznek a munkabérek és a telekárak, mint Csingtaóban. Más külföldi üzemeket is fognak még vásárolni, ez önmagában ugyanakkor nem lesz elég, hiszen a gyártó hiába erősíti az ipari tevékenységét és a rendszereit, emellett globálisan is nevet kell még szerezni. Ebben a tekintetben a Hisense még messze dél-koreai vetélytársai, a Samsung és az LG mögött van.
A kínai konszern a jövőben új stratégiát akar alkalmazni, amely hosszú távon fizetődhet ki. Tavaly a gyártó több millió dollárt fektetett be azért, hogy a franciaországi labdarúgó-Európa-bajnokság hivatalos szponzora lehessen. Ez volt az első alkalom, hogy egy labdarúgó-Európa-bajnokság főszponzora kínai volt. Damien Neymarc, a Hisense franciaországi marketingigazgatója elmondta, hogy az ismertségi fokuk 1 százalékról 12-re nőtt. A siker miatt az oroszországi világbajnokság minden stadionjában látható lesz a Hisense logója. Lan Lin úgy vélte, hogy e lépésnek köszönhetően eladási számaik 5-10 százalékkal fognak nőni, ami további egymilliárd dollár bevételt jelent nekik.
Persze nem a Hisense az egyetlen feltörekvő kínai gyártó, a TCL megvásárolta a Schneider és a Thomson márkákat; de ott van még a TPV, a Haier és a Sichuan Changhong Electric is.