MTI

Németországban bevezetik a drónvezetői jogosítványt

Németországban megszigorítják a távirányítású légi járművek (drónok) használatának szabályait, a kormány szerdai ülésén elfogadott rendelet alapján a többi között bevezetik a drónvezetői jogosítványt.

A vezetői engedélyt az 5 kilogrammnál nagyobb tömegű drónok reptetéséhez kell kiváltani. A jogosítványt 16 éven felüliek szerezhetik meg, a drónvezetői jártasságot a tartományi közlekedési hatóságnál kell bizonyítani egy vizsgán. Az engedély tíz évig érvényes. Bevezetik a drónazonosító "rendszámot" is, ez a 250 grammot meghaladó tömegű modellrepülőknél és drónoknál lesz kötelező. A járműn a tulajdonos nevét és lakcímét kell feltüntetni. További új szabály, hogy az 5 kilogrammnál kisebb tömegű drónokat legfeljebb 100 méteres repülési magasságban szabad használni, és csak úgy, hogy a jármű mindig a vezető látóterében maradjon. Kijelölnek tiltott területeket is, nem szabad reptetni drónt egyebek mellett természetvédelmi területek, rendőrségi vagy mentőszolgálati, tűzoltósági, katasztrófavédelmi műveleti területek és tömegrendezvények felett.

Amennyiben ezeket az előírásokat egy robotrepülőgép tulajdonosa nem teljesíti, akkor nem működtetheti a járművét. Lesznek ugyanakkor kivételes helyzetek. A hatóságok például engedélyezhetnek drónrepüléseket, ha azok nem veszélyeztetik a légi közlekedést és a közbiztonságot. Figyelembe kell venni azonban az adat- és a természetvédelmet, továbbá biztosítani kell, hogy az üzemeltetés ne járjon túl nagy zajjal. A német légi közlekedési törvény és a légi közlekedési rendelet alapján drónnak minősül minden olyan pilóta nélküli légi jármű, amelyet nem kizárólag sport- vagy szabadidős tevékenységre használnak, hanem kereskedelmi célra is. A kizárólag szabadidős tevékenységre használt járművek repülőgép-modellnek minősülnek. A maximális repülési magasság 100 méter lehet.

A kormány a közlekedés biztonságának erősítésével és a polgárok magánszférájának védelmével indokolja a szabályozást, amelyhez a törvényhozás tartományokat képviselő kamarájának, a Bundesratnak is hozzá kell még járulnia. A légiközlekedési vállalatok szövetsége (BDL) és az ellenzéki Zöldek szigorúbb szabályozást sürgetnek, szerintük a balesetek és káresetek, illetve a közlekedési vétségek feltárásához ki kell alakítani egy központi drónnyilvántartási rendszert. Németországban becslések szerint több mint 400 ezer drón van magántulajdonban, számuk 2020-ra elérheti az 1,1 milliót. A német repülésbiztonsági hatóság (DFS) kimutatása szerint tavaly 64 alkalommal tettek bejelentést pilóták arról, hogy veszélyes közelségben észleltek drónt, ami csaknem ötszörös növekedés az egy évvel korábbihoz képest.

Az Európai Unió már tavaly januárban felvetette, hogy kötelezően regisztráltatni kellene a drónokat, míg a Német Légiforgalmi Irányítás (DFS) az Európai Légi Biztonsági Hivatallal (EASA) és a Deutsche Telekommal közösen minden pilóta nélküli légi járművet azonosítóchippel akar ellátni, s elérnék, hogy a robotrepülőgépek pozíciós adatai haladéktalanul bekerüljenek a légiforgalmi irányítórendszerekbe. Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója szerint a drónipar gyors fejlődésére a légi irányítóknak is fel kell készülniük.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Atyuska #1
    Egy még ennél részletesebb leírást szívesen fogadnék, hogy hol nem lehet repülni No-ban dronnal..
    Mikortól lép életbe, stb.