Berta Sándor

Vezető nélküli buszok fognak közlekedni egy svájci kisvárosban

A Wallis kantonban található Sitten két vezető nélküli minibuszt helyez üzembe a közeljövőben.

Az elektromos meghajtású járműveket a Navya nevű francia cég gyártja, 4,80 méter hosszúak, 2,05 méter szélesek, míg a magasságuk 2,60 méter. A buszok 11 ülő- és négy állóhellyel rendelkeznek, azonban a gyártó ajánlásai alapján az az ideális, ha a forgalomban másfajta kiosztással, csak nyolc ülőhelyet használnak. Az új közlekedési eszközöket Sitten városa, a Post Auto Schweiz AG és a flottamenedzsment-szoftvereket fejlesztő Best Mile közösen üzemelteti majd.


A tesztek során két busz az utasokat Sitten belvárosában 20 kilométer/órás sebességgel szállította, de egyébként a járművek maximális sebessége 45 kilométer/óra. Az elektromos motor 15 kilowattos. Egy feltöltéssel a közlekedési eszközök 5-7 órán át haladhatnak, a beépített akkumulátor feltöltése körülbelül ugyanennyi időt vesz igénybe. A felhasznált áram kizárólag megújuló energiaforrásokból származik.

A buszok fő tájékozodó egységét a hat LIDAR-szenzor jelenti. Ezek közül kettő a jármű közvetlen környezetét, míg négy a 100-200 méteres körzetét figyeli. Felül és alul négy sztereókamerát helyeztek el, amelyek felismerik a közlekedési lámpákat és táblákat. Az útvonalat elektronikus módon határozták meg és 3D-térképen jelenítik meg. A haladást, a kanyarodást és a fékezést a Navya szoftvere vezérli. Az utastérben elhelyeztek két vészhelyzeti gombot. Marcel Maurer, Sitten vezetője közölte, hogy a belvárosi tesztek után tesztutakat szerveznek a környező Valere és Tourbillon kastélyokhoz is.


Hollandia Gelderland régiójában tavaly novembertől elérhető az a szolgáltatás, amelynek keretében a Wageningen és Ede közötti 7 kilométeres távolságot önállóan közlekedő gépkocsikkal tehetik meg a helyi lakosok. A vezető nélküli és elektromos meghajtású WEpod járművek hat személy számára kínálnak ülőhelyeket. Az egyes járatok alkalmazással rendelhetők meg és a felhasználók megadhatják, hogy a gépkocsi honnan hová vigye el őket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • molnibalage83 #12
    Nem lehetne, hanem LESZ, mert a 4-es metróra ennek bevezetésének a fejében is kaptuk a pénzt. Ha nem lesz bevezetve, akkor bukta lenne cirak 200 milliárd HUF. Persze a 4-es metró 0 hatással van a belvárosi autós forgalomra...
    Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2016.03.28. 18:11:31
  • NEXUS6 #11
    Nem az a gond, hogy mennyi kocsi megy a belvárosban, hanem hogy mennyi áll! Ezt a múltkor egy cikkben egy volt BKV vezető is megmondta egy riportban.
    Amikor a szűk mellékutca mindkét oldalán kocsik parkolnak és a középen még meglevő egyirányú sávra rányomják a bicós utat, ja még szemből is jöhetnek, akkor elgondolkodik az ember hogy mi van.

    Hát az van kérem, hogy baxnak megépíteni a parkolókat, mert a jelenlegi szabályok szerinti parkolásból rengeteg pénze van a kerületeknek. És sajna ez ugye nem a főváros felelőssége, nem tudják egész BP-re kiterjedően szabályozni. A kerületek jogkörét és bevételét meg nincs az az isten aki elvegye. Az hogy a kisember naponta szopik, meg fizet az csak jó, mert mindig lehet valamivel zsarolni, vagy látszat jót tenni vele (megválmolom a levegőt, majd kegyesen elengedem.)

    Nem kéne itt permanens harcot folytatni az autósoknak, tömegközinek, bicósnak, meg gyalognak, ebbe a kerületi fejesek kényszerítenek bennünket.
  • NEXUS6 #10
    Az ellenőrrel megtámogatva kiszáll a vezető és az orroddal radírozza fel az aszfaltot a gépjármű előtt, kb.
    XD

    Ja, helyi specialitás a 8. kerben az ellenőr helyett (ott az nem jár) kapsz 15 kisebbségit.
  • M2 #9
    45 km/h, városban bőven elég.
  • M2 #8
    Mert ha most beállsz egy busz elé, akkor mi történik?
  • Ender Wiggin #7
    Dízel személtyautók kitiltva és voilá, meg is van oldva a szmog meg a dugó problematikája...:-D
  • dartois83 #6
    Dugódíj most is lehetne, megfelelően előkészítve, mert szerintem a belvárosban autóval közlekedőket jobban be kellene vonni a közteherviselésbe. Nekem is van autóm, havonta max. 1-2 alkalommal megyek a belvárosba, minden más esetben pedig tömegközlekedem. Nekem inkább megérne arra a néhány alkalomra fizetni a behajtásért, ha cserébe javul a belváros levegője/forgalma és a bevételeket célirányosan a tömegközlekedésre/útfelújításokra költenék. Sajnos utóbbi biztosan nem valósulna meg.
  • Nos #5
    Igen, én sem bánnám, ha kevesebb autó mászkálna a belvárosban. Kár, hogy Tarlós még mindig ezt az irányt erőlteti. A szűkebb belvárosba már jó régóta nem indulok kocsival, csak az zavar, hogy a sok barom szivatja magát bent, én meg szívom a piszkot, amit kitermelnek. Én simán kitiltanám az autókat a belváros egy nagyobb részéről, de ehhez tényleg jó tömegközlekedés kell.
  • halgatyó #4
    20 km/óra... elmehetnek a legbüdösebb p***ába.
    Akik ezt a mocskot ránk trükközik, azok 600 lóerős autókkal járnak.
    Zavarja őket a mi autónk, hogy nem tudnak 300-zal repeszteni.
    INKÁBB AKÖZLEKEDÉSI SZÜKSÉGLETEK CSÖKKENTÉSÉT OLDANÁK MEG, azzal mindenki jól járna.
    Tragikus, mivé kezd válni ez a világ. 1990 óta minden csak egyre szarabb és szarabb, évről évre.
    Meg kellene kérdezni az emberekt, hogy ki akar "belvárosi" (=szándékosan autózhatatlanná tett) környezetben lakni, és az azt választó emberek számarányának megfelelően alakítani a városokat. De aki a "belvárost" választotta (=autómentes városrász) annak ne lehessen saját autója se!
    Így lenne tisztességes, és mindenki jól járna, mert olyan helyen élhetne, amilyenen akar.
  • molnibalage83 #3
    A felhasznált áram kizárólag megújuló energiaforrásokból származik

    És ezt az ökörséget mi alapján merik kijelentei, ha a gridről veszi az áramot..?