Berta Sándor
A jövőben sem tűnnek el a klasszikus fotók
Az Instagramon jelenleg 40 milliárd digitális kép érhető el és ez a mennyiség naponta 80 millió felvétellel nő.
Mike Krieger 2010-ben alapította a platformot Kevin Systrommal közösen. A céget később felvásárolta a Facebook. Azóta az Instagram munkatársai hozzáférhetnek az anyacég tudásához és megoldásaihoz. Kriegernek meggyőződése, hogy a klasszikus fotók a jövőben is szerepet játszanak majd, de a virtuális valóság meg fogja változtatni ezek érzékelésének módját.
"Két olyan jövőbeli technológia van, amelyek a leginkább érdekelnek: a mesterséges intelligencia és a virtuális valóság. A Facebook jelenleg mindkét területet nagyon intenzíven kutatja és gyakran beszélünk a kollégákkal arról, hogy miben történt előrelépés. Még nincsenek konkrét terveink, de személy szerint nagyon izgatottan várom, hogy mikor lehet a világot a 360 fokos képek és videók, valamint a virtuális valóság segítségével látni. Az Instagram azt jelenti számomra, hogy a világot a közösségünk perspektívájából láthatom és ez az egyedülálló látásmód a virtuális valóságnak köszönhetően még izgalmasabb lesz."
"Jelenleg a mesterséges intelligenciát elsősorban a kéretlen elektronikus üzenetek és a zaklatások kiszűrésére használjuk. A technológiánk megtanulja, hogy felismerje a kéretlen reklámozókat vagy a gyűlölködő tartalmakat. Mindez főleg a szövegek felismerésével és a bejegyzések elemzésével valósul meg. De ezt a feladatot nem tudjuk teljesen a mesterséges intelligenciára bízni, mindig a csapatunk hozza meg a végső döntést azzal kapcsolatban, hogy bizonyos tartalmak megsértik-e az irányelveinket vagy sem. Azonban a mesterséges intelligencia segíthet az előzetes szűrésben és a jelzett tartalmak értékelésében, továbbá annak megállapításában, hogy az adott Instagram-tag korábban is felhívta-e már a figyelmet vitatható vagy illegális tartalmakra" - ecsetelte Mike Krieger.
Az Instagram társalapítója közölte, hogy a mesterséges intelligencia kutatása az egyik olyan projekt, amelynél együttműködnek a Facebookkal. Ezáltal nagyon sok munkát megspórolhatnak, hiszen számtalan feladatot a Facebooknál dolgozó kollégáik már elvégeztek. A két vállalat szakemberei jelenleg azon dolgoznak, hogy a rendszereik felismerjék a fotók tartalmát. Amennyiben ezt sikerülne megoldani, úgy jelentősen könnyebben lehetne az embereknek olyan fotókat ajánlani, amelyek fontosak a számukra vagy érdekelhetik őket. A jövőben lehetőség lesz a képek tartalma alapján is kereséseket indítani.
A képszerkesztők munkáját már most is támogatja a mesterséges intelligencia. Halloween és az 50. Superbowl kapcsán már ki is próbálták a gyakorlatban ezt a megoldást. Mind a kettő olyan esemény volt, amelynél az Instagram-tagok több millió felvételt osztottak meg a világgal. Az emberek képtelenek lettek volna valós időben ekkora fotómennyiséget kezelni, de a megalkotott rendszer ezzel megbirkózott, sőt, még azt is tudta, hogy mely tartalmak milyen más anyagokkal összefüggésben lehetnek érdekesek. A mesterséges intelligencia és az emberi munka ötvözése izgalmas dolgokat eredményez. Az 50. Superbowl napján 155 millió alkalommal hívtak le az eseményhez kapcsolódó tartalmakat a felhasználók az Instagramról.
"A jövőben az Instagram követni akarja a különböző élő eseményeket, például a sportrendezvényeket vagy a koncerteket. Szolgáltatásunk több ezer tag egyéni perspektíváiból rekonstruálhatja az adott eseményt. A virtuális valósággal ötvözve az embereknek lehetőségük lesz arra, hogy a koncertterem különböző pontjaira ugorjanak vagy megnézzék azt is, hogy a koncert után mi zajlott a kulisszák mögött. Úgy gondolom, hogy a képek még hosszú ideig nagy szerepet fognak játszani a platform életében, s szép és fontos pillanatokat egyaránt megörökítenek majd. Én ugyanakkor szeretném, ha a tartalmakat eszközönként lehetne csoportosítani, így mind az okostelefonokra elérhetővé válnának, mind a virtuális valóság szemüvegeken is megjeleníthetők lennének."
"Dolgozunk azon is, hogy lehetővé váljon a részletes keresés. Jelenleg három módon lehet keresni: személyre, bejegyzésre és a bizonyos helyekkel kapcsolatos tartalmakra. Ugyanakkor számos további keresési technika is kialakulhat. Amennyiben például tudnánk, hogy valakit egy bizonyos kutyafajta érdekel, akkor megmutathatnánk neki olyan felvételeket, amelyek kapcsolódnak ahhoz a témához. De ehhez a fotók felismerésének nagyon jól kell működnie, hogy a rendszer különbséget tudjon tenni az egyes kutyafajták között és az illetőnek ne csupán általános kutyaképeket mutassunk. Egy másik lehetőség az összetett keresés lehet."
"Végül fontos megemlítenem, hogy az Instagram most és a jövőben is a Facebooktól függetlenül működik. A Facebook nagyon erősen a tagok identitására, az emberek valódi nevére és adataira épül. Az Instagramon jelenlévő emberek viszont szabadon kiválaszthatják a profilnevüket és ezáltal sokkal kreatívabban tevékenykedhetnek. A két társaság között az együttműködés inkább a színfalak mögött zajlik, például a szervertechnika, a mesterséges intelligencia és más dolgok területén. A kooperáció által három éves fejlesztőmunkát tudtunk megtakarítani. A fejlesztőink jelenleg egy intelligens képszerkesztési funkció megalkotásán gondolkodnak, amely automatikusan csak egy fotó bizonyos részét teszi világosabbá, sötétebbé vagy élesíti. Mindez jelentős mértékben javíthat az adott felvétel minőségén. Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy ha a képszerkesztés teljesen automatikussá válna, akkor eltűnne a kreativitás öröme. A mesterséges intelligencia segíthet majd például az elő- és a hátterek felismerésében, a háttérben lévő nem odaillő vagy nem tetsző tartalmak eltávolításában" - szögezte le a menedzser.
Mike Krieger 2010-ben alapította a platformot Kevin Systrommal közösen. A céget később felvásárolta a Facebook. Azóta az Instagram munkatársai hozzáférhetnek az anyacég tudásához és megoldásaihoz. Kriegernek meggyőződése, hogy a klasszikus fotók a jövőben is szerepet játszanak majd, de a virtuális valóság meg fogja változtatni ezek érzékelésének módját.
"Két olyan jövőbeli technológia van, amelyek a leginkább érdekelnek: a mesterséges intelligencia és a virtuális valóság. A Facebook jelenleg mindkét területet nagyon intenzíven kutatja és gyakran beszélünk a kollégákkal arról, hogy miben történt előrelépés. Még nincsenek konkrét terveink, de személy szerint nagyon izgatottan várom, hogy mikor lehet a világot a 360 fokos képek és videók, valamint a virtuális valóság segítségével látni. Az Instagram azt jelenti számomra, hogy a világot a közösségünk perspektívájából láthatom és ez az egyedülálló látásmód a virtuális valóságnak köszönhetően még izgalmasabb lesz."
"Jelenleg a mesterséges intelligenciát elsősorban a kéretlen elektronikus üzenetek és a zaklatások kiszűrésére használjuk. A technológiánk megtanulja, hogy felismerje a kéretlen reklámozókat vagy a gyűlölködő tartalmakat. Mindez főleg a szövegek felismerésével és a bejegyzések elemzésével valósul meg. De ezt a feladatot nem tudjuk teljesen a mesterséges intelligenciára bízni, mindig a csapatunk hozza meg a végső döntést azzal kapcsolatban, hogy bizonyos tartalmak megsértik-e az irányelveinket vagy sem. Azonban a mesterséges intelligencia segíthet az előzetes szűrésben és a jelzett tartalmak értékelésében, továbbá annak megállapításában, hogy az adott Instagram-tag korábban is felhívta-e már a figyelmet vitatható vagy illegális tartalmakra" - ecsetelte Mike Krieger.
Az Instagram társalapítója közölte, hogy a mesterséges intelligencia kutatása az egyik olyan projekt, amelynél együttműködnek a Facebookkal. Ezáltal nagyon sok munkát megspórolhatnak, hiszen számtalan feladatot a Facebooknál dolgozó kollégáik már elvégeztek. A két vállalat szakemberei jelenleg azon dolgoznak, hogy a rendszereik felismerjék a fotók tartalmát. Amennyiben ezt sikerülne megoldani, úgy jelentősen könnyebben lehetne az embereknek olyan fotókat ajánlani, amelyek fontosak a számukra vagy érdekelhetik őket. A jövőben lehetőség lesz a képek tartalma alapján is kereséseket indítani.
A képszerkesztők munkáját már most is támogatja a mesterséges intelligencia. Halloween és az 50. Superbowl kapcsán már ki is próbálták a gyakorlatban ezt a megoldást. Mind a kettő olyan esemény volt, amelynél az Instagram-tagok több millió felvételt osztottak meg a világgal. Az emberek képtelenek lettek volna valós időben ekkora fotómennyiséget kezelni, de a megalkotott rendszer ezzel megbirkózott, sőt, még azt is tudta, hogy mely tartalmak milyen más anyagokkal összefüggésben lehetnek érdekesek. A mesterséges intelligencia és az emberi munka ötvözése izgalmas dolgokat eredményez. Az 50. Superbowl napján 155 millió alkalommal hívtak le az eseményhez kapcsolódó tartalmakat a felhasználók az Instagramról.
"A jövőben az Instagram követni akarja a különböző élő eseményeket, például a sportrendezvényeket vagy a koncerteket. Szolgáltatásunk több ezer tag egyéni perspektíváiból rekonstruálhatja az adott eseményt. A virtuális valósággal ötvözve az embereknek lehetőségük lesz arra, hogy a koncertterem különböző pontjaira ugorjanak vagy megnézzék azt is, hogy a koncert után mi zajlott a kulisszák mögött. Úgy gondolom, hogy a képek még hosszú ideig nagy szerepet fognak játszani a platform életében, s szép és fontos pillanatokat egyaránt megörökítenek majd. Én ugyanakkor szeretném, ha a tartalmakat eszközönként lehetne csoportosítani, így mind az okostelefonokra elérhetővé válnának, mind a virtuális valóság szemüvegeken is megjeleníthetők lennének."
"Dolgozunk azon is, hogy lehetővé váljon a részletes keresés. Jelenleg három módon lehet keresni: személyre, bejegyzésre és a bizonyos helyekkel kapcsolatos tartalmakra. Ugyanakkor számos további keresési technika is kialakulhat. Amennyiben például tudnánk, hogy valakit egy bizonyos kutyafajta érdekel, akkor megmutathatnánk neki olyan felvételeket, amelyek kapcsolódnak ahhoz a témához. De ehhez a fotók felismerésének nagyon jól kell működnie, hogy a rendszer különbséget tudjon tenni az egyes kutyafajták között és az illetőnek ne csupán általános kutyaképeket mutassunk. Egy másik lehetőség az összetett keresés lehet."
"Végül fontos megemlítenem, hogy az Instagram most és a jövőben is a Facebooktól függetlenül működik. A Facebook nagyon erősen a tagok identitására, az emberek valódi nevére és adataira épül. Az Instagramon jelenlévő emberek viszont szabadon kiválaszthatják a profilnevüket és ezáltal sokkal kreatívabban tevékenykedhetnek. A két társaság között az együttműködés inkább a színfalak mögött zajlik, például a szervertechnika, a mesterséges intelligencia és más dolgok területén. A kooperáció által három éves fejlesztőmunkát tudtunk megtakarítani. A fejlesztőink jelenleg egy intelligens képszerkesztési funkció megalkotásán gondolkodnak, amely automatikusan csak egy fotó bizonyos részét teszi világosabbá, sötétebbé vagy élesíti. Mindez jelentős mértékben javíthat az adott felvétel minőségén. Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy ha a képszerkesztés teljesen automatikussá válna, akkor eltűnne a kreativitás öröme. A mesterséges intelligencia segíthet majd például az elő- és a hátterek felismerésében, a háttérben lévő nem odaillő vagy nem tetsző tartalmak eltávolításában" - szögezte le a menedzser.