SG.hu

Betiltható az Uber Magyar­országon

Ma délelőtt ismét taxistüntetés bénította a főváros forgalmát, délután pedig a parlamentben vitáztak a személyszállításról. Blokkolni lehet majd a külföldi szolgáltatók honlapját.

A taxisok ma ismét demonstráltak, az Erzsébet hidat kora délután hagyták el. A tüntetők reggeltől két sávot foglaltak el a híd Pest felé vezető oldalán, a forgalom a fennmaradó négy sávon haladt, kettőn Budára, kettőn Pestre. Az év eleje óta ez volt a hatodik taxisdemonstráció Budapesten a közösségi személyszállítás betiltásáért, illetve a szolgáltatás megfelelő szabályozásáért. Az Országgyűlés ma folytatott vitát arról a javaslatról, amellyel a kormány szándékai szerint akár be is tilthatják az internetes fuvarmegosztást végző Uber tevékenységét Magyarországon.

"A kormány a magyar jogszabályoknak megfelelően dolgozó, Magyarországon adót fizető taxisok mellett áll - mondta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára, Fónagy János. Az NFM-előterjesztés szerint aki jogosulatlan diszpécsertevékenységet végez, vagy bár van jogosítványa diszpécserszolgálatra, de olyanoknak nyújtja, akiknek nincs személyszállítási engedélyük, annak az elektronikus adatszolgáltatását - vagyis a honlapját és az applikációját - a hatóság határozott időre letilthatja kifejezetten a jogosulatlan tevékenység megakadályozása érdekében.

Az államtitkár hangsúlyozta ugyanakkor: a kormány támogatja az okostelefonos taxirendelést. "Baj akkor van, amikor ezt a korszerű eszközt egy jogosulatlan tevékenység támogatására használják fel" - fogalmazott. A törvénymódosítási javaslatnak része, hogy az engedély nélkül taxizó a rá kiszabott közigazgatási bírság mellett 9-re emelt büntetőpontot is kaphasson, így ismételt elkövetés esetén a pontjainak száma 18 lesz, amikor is a jogosítványt fél évre el kell venni. A gépkocsijának rendszámát első alkalommal szintén fél évre, újbóli elkövetésnél pedig 3 évre vennék el - ismertette a tervezett változtatásokat.

A jogszabály-módosítás a kihirdetését követő 31. napon léphet hatályba. Fónagy János úgy fogalmazott: a kormány nem a korszerű lehetőségek ellen van, hanem tiszta versenyt szeretne biztosítani. A Fidesz egyetért a kormányzati törekvéssel, és elfogadhatatlannak tartja, hogy egyesek "feketén taxiznak", míg mások legálisan szállítják az utasokat és megfizetik az adót. A kormánypárt álláspontja szerint, ha az Uber vagy bárki más nem tartja be a szabályokat, akkor nincs helye a magyar személyszállítási piacon.


Az LMP az Uber és a taxisok között zajló vitában az utazóközönség érdekeit kívánja szem előtt tartani - mondta a párt szóvivője, Gál József, aki szerint az utasoknak az az érdekük, hogy megfelelő áron kapjanak jó minőségű szolgáltatást. A politikus javaslatot tett arra, hogy töröljék el a taxis társaságoknál alkalmazott hatósági árat, hogy ezzel is teret engedjenek a versenynek. Az Uber képviselőinek pedig tárgyalóasztalhoz kellene ülniük a kormány képviselőivel, hogy közösen létrehozzanak egy olyan törvényjavaslatot, amelyik biztosítja, hogy a cég Magyarországon adózzon - tette hozzá.

A Párbeszéd Magyarországért (PM) "elképesztően ostoba" lépésnek tartja, hogy a kormány be akarja tiltani az Ubert. A PM elnökségi tagja, Barabás Richárd azt mondta, hogy a taxisok egy új technológia ellen tiltakoznak, miközben valójában azzal a rossz és túlszabályozó fővárosi rendelettel van a baj, amelyik megakadályozza, hogy a taxisok "labdába rúgjanak" az Uberrel szemben. Barabás Richárd szerint a kormánynak feltételül kellene támasztania, hogy az Uber egy magyarországi leányvállalaton keresztül bonyolítsa le a forgalmát és a profitja után Magyarországon adózzon. Emellett arra kellene kérni az Ubert, hogy teremtsék meg a nekik dolgozó sofőrök védelmét szolgáló keretrendszert - közölte.

A Demokratikus Koalíció úgy látja, hogy csak egy új, tisztességes szabályozás tudná megoldani a taxisok és az Uber vitáját. "Az internetadó pártja" láthatóan továbbra sem igazán érti a 21. század működését, ha tisztességes szabályozás kialakítása helyett csak rendszámtáblák lecsavarozását tudta kitalálni - értékelte Gy. Németh Erzsébet. A DK szerint a túlszabályozott, hatósági áras fővárosi taxizás jelenleg nem tud versenyezni a közösségi alapon működő, számtalan szempontból szabályozatlan Uberrel. Ha a kormány egy olyan szabályozás kialakításán dolgozna, amelyben a taxisoknak kevesebb kötelező költséget kellene befizetnie, az ubereseknek pedig több fogyasztóvédelmi és biztonsági előírást kellene betartania, akkor már közelebb lennének a tisztességes versenyhelyzethez.

A Magyar Liberális Párt szintén tárgyalást javasol, Fodor Gábor helytelennek nevezte, hogy a kormányzat nem ennek a "modern és újfajta" személyszállítási módnak a legalizálásán gondolkodik, hanem a "régi védelmére rendezkedett be". A politikus azt mondta, az Uber szabályozásával egyelőre sok minden nincs rendben, de ez nem jelenti azt, hogy nincs szükség erre a személyszállítási formára.

Az Együtt - a Korszakváltók Pártja továbbra is megengedné, hogy az Uber működjön, és az utasokra bízná, hogy eldöntsék, mivel akarnak közlekedni. A párt budapesti elnöke keddi sajtótájékoztatóján azt mondta, a kormány egy éven belül "harmadszorra tiltja be az Ubert". Mindenkinek tisztességesen és azonos módon kell adót fizetni, a közlekedés résztvevőinek meg kell felelniük a műszaki és biztonsági követelményeknek, de ezen túl az utasok el tudják dönteni, hogy mire van szükségük és mire nincs - jelentette ki Pataki Márton. Hangsúlyozta, hogy az Uber egy telefonos applikáción keresztül szervezi a rendeléseket, ezért nincs szükségük szabadjelzőre, diszpécserekre és bankkártya-leolvasóra. Cserébe viszont nem használhatják a drosztokat és a buszsávokat - tette hozzá. Jelentős előrelépésnek nevezte, hogy az Uber sofőrei már számlát adnak és be vannak jelentve vállalkozóként.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Jawarider #45
    Nálunk minden betiltható....
  • TokraFan #44
    JA, mert a taxis hiéna a számlaadási fegyelméről híres mi? Ne röhögtess, ennyire naiv még te sem lehetsz...
  • TokraFan #43
    tetszik neked vagy sem, teljesen legális ha egy vállalkozás az adók szempontjából kedvezőbb országba települ. A söfőr meg itt adózik, tehát no problem. A taxisok meg elmehetnek a p*csába, aljanép csürhe, autót vezetni 4 elemivel is lehet...ez nem szakma, ez egy nagy nulla, egy semmi...
    Az meg jellemző imádott kormányodra, hogy a fővárost sokadszorra megbénító csürhe követeléseire azonnal reagál, míg a tanárok ügyében semmit érdemben nem lépnek hónapok, évek óta...Orbanisztánban így megy az élet.
    Utoljára szerkesztette: TokraFan, 2016.05.28. 07:36:05
  • kiralysanyi #42
    "Szabályozni kellett volna a biztonsághoz fűződő kérdéseket és kész."

    Szabályozva van itthon (meg úgy mindenhol), hogy ki milyen feltételekkel végezhet személyszállítást. Nehogy má' a szabályoknak kelljen alkalmazkodni az uberhez, mert az most épp trendi. Meg szobrot se állítsunk már nekik, mert végre méltóztatnak számlát adni.
  • ostoros #41
    " Ahhoz meg, hogy a társaság nem itt adózik, senkinek semmi köze!"
    Na, én itt befejeztem a beszélgetést, és elküldelek melegebb éghajlatra.
  • TokraFan #40
    Pont azzal nincs versenysemlegesség, hogy a mafiózókat tartják meg kizárólagosan a piacon! Vagyis állami szinten támogatják a monopóliumot. Már többször leírtam, hogy nem a szabályozás feltételeinek megteremtése kérdőjelezhető meg, hanem az eszetlen tiltás. Vélhetően a taxik is csalnak adót.
    Eleve téves az összehasonlításod, mert egy olyan feltételre alapozol, ami csak elvben létezik. A taxiban valóban van óra, de minek, ha senki nem tudja ellenőrizni, hogy bekapcsolta-e? Fizet ilyenkor utána valaki adót? Nem! Törvényben szabályozott a hatósági ár, de minek, ha baszik betartani és háromszoros áron fuvarozza a turistát?

    Mellesleg az Uber sofőrök hónapok óta adnak számlát, tehát fizetnek adót! Ahhoz meg, hogy a társaság nem itt adózik, senkinek semmi köze! Ilyen alapon tiltsák be az Internetet mint platformot! Jelnleg is milliónyi szolgáltatást veszünk igénybe külföldön bejegyzett cégektől ezen keresztül. Gattyán ügye kapcsán a NAV is elhasalt ezen. Semmi törvénysértő nincs abban, ha egy cég kedvezőbb adóztatású helyre vándorol. Akinek van esze és legálisan megoldhatja, nem fizet adót az orsós bandának. Szabályozni kellett volna a biztonsághoz fűződő kérdéseket és kész. Helyette megint villantott a digitális analfabéta kormányunk.
  • ostoros #39
    Csak a kérdésre nem válaszoltál.
    Mellébeszélés rulez!
  • TokraFan #38
    Nézd már meg a videót! Ott van világosan, a "törvényesen működő" taxisod baszik bekapcsolni az órát és eurót vált forintra, az utast meg háromszoros áron viszi holott állítólag hatósági áras ez a szar! Mit nem értesz ezen, mit nem hiszel el ezen? A saját szemednek sem hiszel már, ha orsós az ellenkezőjét mondja neked? Mondjuk jellemző, hogy a lényegre persze ismét nem térsz ki abból, amit írtam. A taxisok sem tartanak be semmit. Tekert vagy be sem kapcsolt órákkal m ennek, 3x-os áron basszák át a turistákat, trükköznek stb. Ugyanmár...És eleve, milyen jogon zárja le 150 tetves, iskolázatlan paraszt az egész fővárost? Te valami mese országban élsz, nem itt. Na mindegy. Szemellnző rulez.
  • ostoros #37
    Ne hazudozz már! Az ubernek is ugyanazokat kell teljesítenie mint a taxinak. Ha képes rá, akkor jó, ha nem akkor így járt.
    Ezt hívják törvényes rendnek. Mi több ezt hívják versenysemlegességnek, tudod, amit az egész EU úgy ajnároz!
    Vagy most a verseny semlegességet csak úgy félre tehetjük, mert úgy tetszik?

  • TokraFan #36
    Láttad a videót amit itt linkelt valaki? Ahol a hiéna 15kFt-ért viszi be a usert a reptérről a városba úgy, hogy az órát be sem kapcsolja, Euróból forintban ad vissza -tehát itt élből 3 törvényt sértett meg, adót csalt, törvénytelen pénzváltást kvázi illegális banktevékenységet végzett, és becsapta az utast-, miközben az Uber sofőr azonos utat 5kFt-ból tette meg és számlát adott! Az appon keresztül pedig a teljes útvonal, annak minden adatával együtt megjött a user telefonjára az út végeztével. Enny! A többi csak középkori propaganda...