SG.hu
Betiltható az Uber Magyarországon
Ma délelőtt ismét taxistüntetés bénította a főváros forgalmát, délután pedig a parlamentben vitáztak a személyszállításról. Blokkolni lehet majd a külföldi szolgáltatók honlapját.
A taxisok ma ismét demonstráltak, az Erzsébet hidat kora délután hagyták el. A tüntetők reggeltől két sávot foglaltak el a híd Pest felé vezető oldalán, a forgalom a fennmaradó négy sávon haladt, kettőn Budára, kettőn Pestre. Az év eleje óta ez volt a hatodik taxisdemonstráció Budapesten a közösségi személyszállítás betiltásáért, illetve a szolgáltatás megfelelő szabályozásáért. Az Országgyűlés ma folytatott vitát arról a javaslatról, amellyel a kormány szándékai szerint akár be is tilthatják az internetes fuvarmegosztást végző Uber tevékenységét Magyarországon.
"A kormány a magyar jogszabályoknak megfelelően dolgozó, Magyarországon adót fizető taxisok mellett áll - mondta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára, Fónagy János. Az NFM-előterjesztés szerint aki jogosulatlan diszpécsertevékenységet végez, vagy bár van jogosítványa diszpécserszolgálatra, de olyanoknak nyújtja, akiknek nincs személyszállítási engedélyük, annak az elektronikus adatszolgáltatását - vagyis a honlapját és az applikációját - a hatóság határozott időre letilthatja kifejezetten a jogosulatlan tevékenység megakadályozása érdekében.
Az államtitkár hangsúlyozta ugyanakkor: a kormány támogatja az okostelefonos taxirendelést. "Baj akkor van, amikor ezt a korszerű eszközt egy jogosulatlan tevékenység támogatására használják fel" - fogalmazott. A törvénymódosítási javaslatnak része, hogy az engedély nélkül taxizó a rá kiszabott közigazgatási bírság mellett 9-re emelt büntetőpontot is kaphasson, így ismételt elkövetés esetén a pontjainak száma 18 lesz, amikor is a jogosítványt fél évre el kell venni. A gépkocsijának rendszámát első alkalommal szintén fél évre, újbóli elkövetésnél pedig 3 évre vennék el - ismertette a tervezett változtatásokat.
A jogszabály-módosítás a kihirdetését követő 31. napon léphet hatályba. Fónagy János úgy fogalmazott: a kormány nem a korszerű lehetőségek ellen van, hanem tiszta versenyt szeretne biztosítani. A Fidesz egyetért a kormányzati törekvéssel, és elfogadhatatlannak tartja, hogy egyesek "feketén taxiznak", míg mások legálisan szállítják az utasokat és megfizetik az adót. A kormánypárt álláspontja szerint, ha az Uber vagy bárki más nem tartja be a szabályokat, akkor nincs helye a magyar személyszállítási piacon.
Az LMP az Uber és a taxisok között zajló vitában az utazóközönség érdekeit kívánja szem előtt tartani - mondta a párt szóvivője, Gál József, aki szerint az utasoknak az az érdekük, hogy megfelelő áron kapjanak jó minőségű szolgáltatást. A politikus javaslatot tett arra, hogy töröljék el a taxis társaságoknál alkalmazott hatósági árat, hogy ezzel is teret engedjenek a versenynek. Az Uber képviselőinek pedig tárgyalóasztalhoz kellene ülniük a kormány képviselőivel, hogy közösen létrehozzanak egy olyan törvényjavaslatot, amelyik biztosítja, hogy a cég Magyarországon adózzon - tette hozzá.
A Párbeszéd Magyarországért (PM) "elképesztően ostoba" lépésnek tartja, hogy a kormány be akarja tiltani az Ubert. A PM elnökségi tagja, Barabás Richárd azt mondta, hogy a taxisok egy új technológia ellen tiltakoznak, miközben valójában azzal a rossz és túlszabályozó fővárosi rendelettel van a baj, amelyik megakadályozza, hogy a taxisok "labdába rúgjanak" az Uberrel szemben. Barabás Richárd szerint a kormánynak feltételül kellene támasztania, hogy az Uber egy magyarországi leányvállalaton keresztül bonyolítsa le a forgalmát és a profitja után Magyarországon adózzon. Emellett arra kellene kérni az Ubert, hogy teremtsék meg a nekik dolgozó sofőrök védelmét szolgáló keretrendszert - közölte.
A Demokratikus Koalíció úgy látja, hogy csak egy új, tisztességes szabályozás tudná megoldani a taxisok és az Uber vitáját. "Az internetadó pártja" láthatóan továbbra sem igazán érti a 21. század működését, ha tisztességes szabályozás kialakítása helyett csak rendszámtáblák lecsavarozását tudta kitalálni - értékelte Gy. Németh Erzsébet. A DK szerint a túlszabályozott, hatósági áras fővárosi taxizás jelenleg nem tud versenyezni a közösségi alapon működő, számtalan szempontból szabályozatlan Uberrel. Ha a kormány egy olyan szabályozás kialakításán dolgozna, amelyben a taxisoknak kevesebb kötelező költséget kellene befizetnie, az ubereseknek pedig több fogyasztóvédelmi és biztonsági előírást kellene betartania, akkor már közelebb lennének a tisztességes versenyhelyzethez.
A Magyar Liberális Párt szintén tárgyalást javasol, Fodor Gábor helytelennek nevezte, hogy a kormányzat nem ennek a "modern és újfajta" személyszállítási módnak a legalizálásán gondolkodik, hanem a "régi védelmére rendezkedett be". A politikus azt mondta, az Uber szabályozásával egyelőre sok minden nincs rendben, de ez nem jelenti azt, hogy nincs szükség erre a személyszállítási formára.
Az Együtt - a Korszakváltók Pártja továbbra is megengedné, hogy az Uber működjön, és az utasokra bízná, hogy eldöntsék, mivel akarnak közlekedni. A párt budapesti elnöke keddi sajtótájékoztatóján azt mondta, a kormány egy éven belül "harmadszorra tiltja be az Ubert". Mindenkinek tisztességesen és azonos módon kell adót fizetni, a közlekedés résztvevőinek meg kell felelniük a műszaki és biztonsági követelményeknek, de ezen túl az utasok el tudják dönteni, hogy mire van szükségük és mire nincs - jelentette ki Pataki Márton. Hangsúlyozta, hogy az Uber egy telefonos applikáción keresztül szervezi a rendeléseket, ezért nincs szükségük szabadjelzőre, diszpécserekre és bankkártya-leolvasóra. Cserébe viszont nem használhatják a drosztokat és a buszsávokat - tette hozzá. Jelentős előrelépésnek nevezte, hogy az Uber sofőrei már számlát adnak és be vannak jelentve vállalkozóként.
A taxisok ma ismét demonstráltak, az Erzsébet hidat kora délután hagyták el. A tüntetők reggeltől két sávot foglaltak el a híd Pest felé vezető oldalán, a forgalom a fennmaradó négy sávon haladt, kettőn Budára, kettőn Pestre. Az év eleje óta ez volt a hatodik taxisdemonstráció Budapesten a közösségi személyszállítás betiltásáért, illetve a szolgáltatás megfelelő szabályozásáért. Az Országgyűlés ma folytatott vitát arról a javaslatról, amellyel a kormány szándékai szerint akár be is tilthatják az internetes fuvarmegosztást végző Uber tevékenységét Magyarországon.
"A kormány a magyar jogszabályoknak megfelelően dolgozó, Magyarországon adót fizető taxisok mellett áll - mondta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára, Fónagy János. Az NFM-előterjesztés szerint aki jogosulatlan diszpécsertevékenységet végez, vagy bár van jogosítványa diszpécserszolgálatra, de olyanoknak nyújtja, akiknek nincs személyszállítási engedélyük, annak az elektronikus adatszolgáltatását - vagyis a honlapját és az applikációját - a hatóság határozott időre letilthatja kifejezetten a jogosulatlan tevékenység megakadályozása érdekében.
Az államtitkár hangsúlyozta ugyanakkor: a kormány támogatja az okostelefonos taxirendelést. "Baj akkor van, amikor ezt a korszerű eszközt egy jogosulatlan tevékenység támogatására használják fel" - fogalmazott. A törvénymódosítási javaslatnak része, hogy az engedély nélkül taxizó a rá kiszabott közigazgatási bírság mellett 9-re emelt büntetőpontot is kaphasson, így ismételt elkövetés esetén a pontjainak száma 18 lesz, amikor is a jogosítványt fél évre el kell venni. A gépkocsijának rendszámát első alkalommal szintén fél évre, újbóli elkövetésnél pedig 3 évre vennék el - ismertette a tervezett változtatásokat.
A jogszabály-módosítás a kihirdetését követő 31. napon léphet hatályba. Fónagy János úgy fogalmazott: a kormány nem a korszerű lehetőségek ellen van, hanem tiszta versenyt szeretne biztosítani. A Fidesz egyetért a kormányzati törekvéssel, és elfogadhatatlannak tartja, hogy egyesek "feketén taxiznak", míg mások legálisan szállítják az utasokat és megfizetik az adót. A kormánypárt álláspontja szerint, ha az Uber vagy bárki más nem tartja be a szabályokat, akkor nincs helye a magyar személyszállítási piacon.
Az LMP az Uber és a taxisok között zajló vitában az utazóközönség érdekeit kívánja szem előtt tartani - mondta a párt szóvivője, Gál József, aki szerint az utasoknak az az érdekük, hogy megfelelő áron kapjanak jó minőségű szolgáltatást. A politikus javaslatot tett arra, hogy töröljék el a taxis társaságoknál alkalmazott hatósági árat, hogy ezzel is teret engedjenek a versenynek. Az Uber képviselőinek pedig tárgyalóasztalhoz kellene ülniük a kormány képviselőivel, hogy közösen létrehozzanak egy olyan törvényjavaslatot, amelyik biztosítja, hogy a cég Magyarországon adózzon - tette hozzá.
A Párbeszéd Magyarországért (PM) "elképesztően ostoba" lépésnek tartja, hogy a kormány be akarja tiltani az Ubert. A PM elnökségi tagja, Barabás Richárd azt mondta, hogy a taxisok egy új technológia ellen tiltakoznak, miközben valójában azzal a rossz és túlszabályozó fővárosi rendelettel van a baj, amelyik megakadályozza, hogy a taxisok "labdába rúgjanak" az Uberrel szemben. Barabás Richárd szerint a kormánynak feltételül kellene támasztania, hogy az Uber egy magyarországi leányvállalaton keresztül bonyolítsa le a forgalmát és a profitja után Magyarországon adózzon. Emellett arra kellene kérni az Ubert, hogy teremtsék meg a nekik dolgozó sofőrök védelmét szolgáló keretrendszert - közölte.
A Demokratikus Koalíció úgy látja, hogy csak egy új, tisztességes szabályozás tudná megoldani a taxisok és az Uber vitáját. "Az internetadó pártja" láthatóan továbbra sem igazán érti a 21. század működését, ha tisztességes szabályozás kialakítása helyett csak rendszámtáblák lecsavarozását tudta kitalálni - értékelte Gy. Németh Erzsébet. A DK szerint a túlszabályozott, hatósági áras fővárosi taxizás jelenleg nem tud versenyezni a közösségi alapon működő, számtalan szempontból szabályozatlan Uberrel. Ha a kormány egy olyan szabályozás kialakításán dolgozna, amelyben a taxisoknak kevesebb kötelező költséget kellene befizetnie, az ubereseknek pedig több fogyasztóvédelmi és biztonsági előírást kellene betartania, akkor már közelebb lennének a tisztességes versenyhelyzethez.
A Magyar Liberális Párt szintén tárgyalást javasol, Fodor Gábor helytelennek nevezte, hogy a kormányzat nem ennek a "modern és újfajta" személyszállítási módnak a legalizálásán gondolkodik, hanem a "régi védelmére rendezkedett be". A politikus azt mondta, az Uber szabályozásával egyelőre sok minden nincs rendben, de ez nem jelenti azt, hogy nincs szükség erre a személyszállítási formára.
Az Együtt - a Korszakváltók Pártja továbbra is megengedné, hogy az Uber működjön, és az utasokra bízná, hogy eldöntsék, mivel akarnak közlekedni. A párt budapesti elnöke keddi sajtótájékoztatóján azt mondta, a kormány egy éven belül "harmadszorra tiltja be az Ubert". Mindenkinek tisztességesen és azonos módon kell adót fizetni, a közlekedés résztvevőinek meg kell felelniük a műszaki és biztonsági követelményeknek, de ezen túl az utasok el tudják dönteni, hogy mire van szükségük és mire nincs - jelentette ki Pataki Márton. Hangsúlyozta, hogy az Uber egy telefonos applikáción keresztül szervezi a rendeléseket, ezért nincs szükségük szabadjelzőre, diszpécserekre és bankkártya-leolvasóra. Cserébe viszont nem használhatják a drosztokat és a buszsávokat - tette hozzá. Jelentős előrelépésnek nevezte, hogy az Uber sofőrei már számlát adnak és be vannak jelentve vállalkozóként.