Berta Sándor
Digitális segítőkkel a stressz ellen
Alkalmazások segíthetnek abban, hogy a munkáltatók megtudják, mekkora stressznek vannak kitéve a beosztottjaik.
Az Aachen mellett működő Saint-Gobain-Sekurit üvegmanufaktúrában a dolgozóknak rendszeresen pihenőt kell tartaniuk és a munkaadó azt kéri tőlük, hogy egy körülbelül 10 perces tesztet töltsenek ki az egyik számítógépen. Az emberek az anonim és automatizált interjúk során teljesen hétköznapi kérdéseket válaszolnak meg, hogy így tegyék lehetővé a hangjuk elemzését. A válaszok tartalma és felépítése alapján a Precire nevű program képes megállapítani, hogy az adott munkavállalókat mekkora stressz éri.
A cég a DAK-Gesundheit nevű betegbiztosítóval közösen teszteli a megoldást. A tesztekben eddig közel 100 alkalmazott vett részt és a cél a stressz mielőbbi felismerése volt, hogy ezáltal elkerülhetők legyenek a súlyosabb tünetek, következmények. Sabine Winterstein, a DAK-Gesundheit illetékese azt mondta, hogy a szoftver már kiforrott.
A Német Szövetségi Munkavédelmi és Munkaegészségi Hivatal megállapította, hogy a német gazdaság évente több mint tízmilliárd eurót veszít el a pszichikai megbetegedések miatt és az ilyen okokból kieső munkanapok száma a 2001-es 33,6 millióról 61,5 millióra nőtt. A piac a növekvő stresszre digitális segítők kifejlesztésével és megjelentetésével reagált. Ezek a megoldások felismerik a stressz tüneteit és tanácsokat adnak. Ugyanakkor Stephan Weiler, a Német Munka- és Környezetegészségügyi Társaság elnökségi tagja kifejtette, hogy kevés ilyen alkalmazást használnak jelenleg, így még nem lehet őket értékelni.
A Soma Analytics nevű startup egy különleges szoftvert kínál a nagyobb, 1000 embert foglalkoztató vállalatoknak. A munkavállalók az okostelefonjaikra telepíthetik fel a programot és az a mikrofon segítségével figyeli a telefonálás közbeni érzelmeiket. Többek között az is kiderül, hogy egy SMS-t valaki nyugodtan vagy hektikusan ír be, illetve a mozgást is figyeli. Amennyiben az adatokat hosszabb időn keresztül gyűjtik, akkor meghatározható a stressz mértéke és javasolható egy annak elkerülését segítő stratégia. A felhasználók hetente kapnak jelentést, a személyzeti részlegek pedig megtudhatják, hogy melyik napszakban vagy melyik részlegben a legjelentősebb a stressz.
Az Aachen mellett működő Saint-Gobain-Sekurit üvegmanufaktúrában a dolgozóknak rendszeresen pihenőt kell tartaniuk és a munkaadó azt kéri tőlük, hogy egy körülbelül 10 perces tesztet töltsenek ki az egyik számítógépen. Az emberek az anonim és automatizált interjúk során teljesen hétköznapi kérdéseket válaszolnak meg, hogy így tegyék lehetővé a hangjuk elemzését. A válaszok tartalma és felépítése alapján a Precire nevű program képes megállapítani, hogy az adott munkavállalókat mekkora stressz éri.
A cég a DAK-Gesundheit nevű betegbiztosítóval közösen teszteli a megoldást. A tesztekben eddig közel 100 alkalmazott vett részt és a cél a stressz mielőbbi felismerése volt, hogy ezáltal elkerülhetők legyenek a súlyosabb tünetek, következmények. Sabine Winterstein, a DAK-Gesundheit illetékese azt mondta, hogy a szoftver már kiforrott.
A Német Szövetségi Munkavédelmi és Munkaegészségi Hivatal megállapította, hogy a német gazdaság évente több mint tízmilliárd eurót veszít el a pszichikai megbetegedések miatt és az ilyen okokból kieső munkanapok száma a 2001-es 33,6 millióról 61,5 millióra nőtt. A piac a növekvő stresszre digitális segítők kifejlesztésével és megjelentetésével reagált. Ezek a megoldások felismerik a stressz tüneteit és tanácsokat adnak. Ugyanakkor Stephan Weiler, a Német Munka- és Környezetegészségügyi Társaság elnökségi tagja kifejtette, hogy kevés ilyen alkalmazást használnak jelenleg, így még nem lehet őket értékelni.
A Soma Analytics nevű startup egy különleges szoftvert kínál a nagyobb, 1000 embert foglalkoztató vállalatoknak. A munkavállalók az okostelefonjaikra telepíthetik fel a programot és az a mikrofon segítségével figyeli a telefonálás közbeni érzelmeiket. Többek között az is kiderül, hogy egy SMS-t valaki nyugodtan vagy hektikusan ír be, illetve a mozgást is figyeli. Amennyiben az adatokat hosszabb időn keresztül gyűjtik, akkor meghatározható a stressz mértéke és javasolható egy annak elkerülését segítő stratégia. A felhasználók hetente kapnak jelentést, a személyzeti részlegek pedig megtudhatják, hogy melyik napszakban vagy melyik részlegben a legjelentősebb a stressz.