Berta Sándor
Átláthatóbbak lehetnek az alkalmazásokon belüli vásárlások
Több konszern is sikeresen megállapodott az olasz kartellügyi hivatallal.
A The Wall Street Journal értesülései alapján az Amazon, az Apple és a Google olyan megállapodást kötöttek az olasz versenyhivatallal a szoftvereken belüli vásárlások kapcsán, amely egész Európában érvényes. A három társaság kötelezte magát arra, hogy egyetlen olyan programot sem fognak a jövőben ingyenesnek feltüntetni, amelyek az elindításuk után bizonyos összegek kifizetését kérik a felhasználóktól.
Az Amazon, az Apple, a Google, valamint a Gameloft nevű francia játékfejlesztő cég emellett még egyértelműbbé fogják tenni, hogy ha egy szoftvernél belső vásárlási lehetőség van. Az érintett négy társaságnak 60 napja van arra, hogy a gyakorlatba ültesse át a megállapodásban foglaltakat, ugyanis csak így kerülhetik el az egyenként 5 millió eurós pénzbüntetést.
Az olasz versenyhivatal tavaly májusban kezdett el vizsgálódni az ügyben és a kezdetektől szorosan együttműködött az Európai Bizottsággal. Az egyezség a fogyasztóknak sokkal nagyobb biztonságot teremt, mintha megbüntették volna a vállalatokat. A The Wall Street Journal rámutatott, hogy a programokon belüli vásárlások teszik ki Európában az online játékokkal kapcsolatos bevételek több mint felét. A Google úgy reagált a hírre, hogy az alkalmazások piaca még minden résztvevőnek meglehetősen új, de számára mindig az optimális felhasználói élmény áll a középpontban.
A vizsgálatot egyébként Marco Pierani, az Altroconsumo nevű olasz fogyasztóvédelmi egyesület vezetője kezdeményezte. A szakember kiemelte, hogy a hivatallal közösen sikerült a három webes gigászt a magatartásuk megváltoztatására ösztönözni, s ez nem mindennapi dolog volt. Most pedig meg kell bizonyosodniuk arról, hogy a cégek teljesítik is a kötelezettségeiket.
A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) 2014 januárjában az Apple gyakorlatát vizsgálta meg hasonló okokból. A kaliforniai konszernnek 32,5 millió dollárt kellett visszafizetnie a vásárlóknak, mert az alkalmazásboltjában túlzottan egyszerűvé tette a gyerekek számára a programok megvásárlását. Az Amazon szintén éveken át nem tett az ellen semmit, hogy a gyerekek ne költhessenek annyira egyszerűen pénzt, például nem integrált például gyermekvédelmi megoldást az alkalmazásboltján belül használt kiegészítő fizetési rendszerébe. Így a mit sem sejtő szülők a csemetéik több száz dolláros vásárlásaival szembesültek.
A The Wall Street Journal értesülései alapján az Amazon, az Apple és a Google olyan megállapodást kötöttek az olasz versenyhivatallal a szoftvereken belüli vásárlások kapcsán, amely egész Európában érvényes. A három társaság kötelezte magát arra, hogy egyetlen olyan programot sem fognak a jövőben ingyenesnek feltüntetni, amelyek az elindításuk után bizonyos összegek kifizetését kérik a felhasználóktól.
Az Amazon, az Apple, a Google, valamint a Gameloft nevű francia játékfejlesztő cég emellett még egyértelműbbé fogják tenni, hogy ha egy szoftvernél belső vásárlási lehetőség van. Az érintett négy társaságnak 60 napja van arra, hogy a gyakorlatba ültesse át a megállapodásban foglaltakat, ugyanis csak így kerülhetik el az egyenként 5 millió eurós pénzbüntetést.
Az olasz versenyhivatal tavaly májusban kezdett el vizsgálódni az ügyben és a kezdetektől szorosan együttműködött az Európai Bizottsággal. Az egyezség a fogyasztóknak sokkal nagyobb biztonságot teremt, mintha megbüntették volna a vállalatokat. A The Wall Street Journal rámutatott, hogy a programokon belüli vásárlások teszik ki Európában az online játékokkal kapcsolatos bevételek több mint felét. A Google úgy reagált a hírre, hogy az alkalmazások piaca még minden résztvevőnek meglehetősen új, de számára mindig az optimális felhasználói élmény áll a középpontban.
A vizsgálatot egyébként Marco Pierani, az Altroconsumo nevű olasz fogyasztóvédelmi egyesület vezetője kezdeményezte. A szakember kiemelte, hogy a hivatallal közösen sikerült a három webes gigászt a magatartásuk megváltoztatására ösztönözni, s ez nem mindennapi dolog volt. Most pedig meg kell bizonyosodniuk arról, hogy a cégek teljesítik is a kötelezettségeiket.
A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) 2014 januárjában az Apple gyakorlatát vizsgálta meg hasonló okokból. A kaliforniai konszernnek 32,5 millió dollárt kellett visszafizetnie a vásárlóknak, mert az alkalmazásboltjában túlzottan egyszerűvé tette a gyerekek számára a programok megvásárlását. Az Amazon szintén éveken át nem tett az ellen semmit, hogy a gyerekek ne költhessenek annyira egyszerűen pénzt, például nem integrált például gyermekvédelmi megoldást az alkalmazásboltján belül használt kiegészítő fizetési rendszerébe. Így a mit sem sejtő szülők a csemetéik több száz dolláros vásárlásaival szembesültek.