Gyurkity Péter
Csak lassan fogynak az Android One telefonok
Eddig az online forgalmazás, most pedig a boltok ellenállása jelent gondot a gyártóknak.
Szeptemberben mi is hírt adtunk arról, hogy a Google, illetve három indiai gyártó összefogásának eredményeként elsőként ebben az országban rajtolt el az Android One program, amely a kifejezetten olcsó, szinte mindenki számára megfizethető okostelefonok elterjesztését célozza. Az eddigi eredmények alapján azonban nincs okuk az örömre.
Ahogy arról mi is írtunk, az internetes óriás a Spice, a Karbonn, valamint a Micromax segítségére támaszkodva indította be a kezdeményezést, mindhárom cég egy-egy olcsó készüléket dobott piacra. A hardveres specifikációban nagy eltérést akkor nem találtunk, ezek a készülékek egységesen 4,5 hüvelykes kijelzőre, 480 x 854 pixel felbontásra, egy 1,3 GHz-en futó négymagos MediaTek chipre, 1 GB RAM-ra, valamint egy 4 GB-os belső tárolóra építettek, áruk pedig 100 dollár körül alakult. A három cég úgy döntött, hogy kizárólag online módon terjeszti megoldásait, ami nagy valószínűséggel hiba volt, hiszen az eladások jócskán a várt szint alatt maradtak, hiába nyerték el az Amazon, a Flipkart, illetve a Snapdeal együttes támogatását.
Mivel az országban az iparági becslések szerint a teljes forgalom mindössze 12 százalékát bonyolítják le online módon, talán előre sejthető volt a lassú terjeszkedés, ezt azonban az érintett gyártók orvosolni szeretnék. Itt rögtön komoly akadályba ütköztek, hiszen az első körből kihagyott hagyományos üzletláncok (akik összesen mintegy 1800 ilyen boltot üzemeltetnek az országban) azzal vágtak vissza a sérelemért, hogy megtagadták az együttműködést, ami azonban nem csak szimpla bosszú a részükről, hanem azzal is magyarázható, hogy míg a legtöbb hasonló megoldás esetében 9-10 százalék körüli profitmarzzsal számolhatnak, ez az Android One készülékei esetében alig 3-4 százalék – a jelek szerint úgy vélik, hogy nem éri meg a fáradtságot a készletek felöltése.
Az sem segít, hogy az országban bőven akad a hasonló fejlesztésekből, a piac már-már telítettnek mondható (különösen a belépő szinten), ezért az Android One számára különösen nehéz feladatnak bizonyulhat a megkapaszkodás. Az egyéb üzletekben megkezdett hagyományos forgalmazás azonban eddig jótékony hatással volt az eladásokra, a Spice például az eddig értékesített 100 ezer példány 80 százalékát ennek köszönheti, míg a Karbonn (amely online módon naponta alig 500 telefont tudott eladni) a fizikai értékesítés révén immár napi 3 ezerrel növelte forgalmát.
Szeptemberben mi is hírt adtunk arról, hogy a Google, illetve három indiai gyártó összefogásának eredményeként elsőként ebben az országban rajtolt el az Android One program, amely a kifejezetten olcsó, szinte mindenki számára megfizethető okostelefonok elterjesztését célozza. Az eddigi eredmények alapján azonban nincs okuk az örömre.
Ahogy arról mi is írtunk, az internetes óriás a Spice, a Karbonn, valamint a Micromax segítségére támaszkodva indította be a kezdeményezést, mindhárom cég egy-egy olcsó készüléket dobott piacra. A hardveres specifikációban nagy eltérést akkor nem találtunk, ezek a készülékek egységesen 4,5 hüvelykes kijelzőre, 480 x 854 pixel felbontásra, egy 1,3 GHz-en futó négymagos MediaTek chipre, 1 GB RAM-ra, valamint egy 4 GB-os belső tárolóra építettek, áruk pedig 100 dollár körül alakult. A három cég úgy döntött, hogy kizárólag online módon terjeszti megoldásait, ami nagy valószínűséggel hiba volt, hiszen az eladások jócskán a várt szint alatt maradtak, hiába nyerték el az Amazon, a Flipkart, illetve a Snapdeal együttes támogatását.
Mivel az országban az iparági becslések szerint a teljes forgalom mindössze 12 százalékát bonyolítják le online módon, talán előre sejthető volt a lassú terjeszkedés, ezt azonban az érintett gyártók orvosolni szeretnék. Itt rögtön komoly akadályba ütköztek, hiszen az első körből kihagyott hagyományos üzletláncok (akik összesen mintegy 1800 ilyen boltot üzemeltetnek az országban) azzal vágtak vissza a sérelemért, hogy megtagadták az együttműködést, ami azonban nem csak szimpla bosszú a részükről, hanem azzal is magyarázható, hogy míg a legtöbb hasonló megoldás esetében 9-10 százalék körüli profitmarzzsal számolhatnak, ez az Android One készülékei esetében alig 3-4 százalék – a jelek szerint úgy vélik, hogy nem éri meg a fáradtságot a készletek felöltése.
Az sem segít, hogy az országban bőven akad a hasonló fejlesztésekből, a piac már-már telítettnek mondható (különösen a belépő szinten), ezért az Android One számára különösen nehéz feladatnak bizonyulhat a megkapaszkodás. Az egyéb üzletekben megkezdett hagyományos forgalmazás azonban eddig jótékony hatással volt az eladásokra, a Spice például az eddig értékesített 100 ezer példány 80 százalékát ennek köszönheti, míg a Karbonn (amely online módon naponta alig 500 telefont tudott eladni) a fizikai értékesítés révén immár napi 3 ezerrel növelte forgalmát.