Berta Sándor

Elektromos autók a 3D nyomtatóból

Amennyiben minden a gyártó tervei szerint alakul, úgy jövőre elérhetővé válhatnak az első olyan gépkocsik, amelyek 3D-nyomtatóval készülnek.

Az új járműveket a Local Motors gyártaná és várhatóan 18 000 és 30 000 dollár közötti összegbe kerülnek majd. A kívánt járműkonfiguráció közvetlenül képernyőn keresztül kiválasztható és alig két nappal később már el is készül az új autó - legalábbis ezt állítja a Local Motors.


Az amerikai gyártó koncepciója egyedülálló. Nem foglalkozik alternatív dizájnokkal és nem összpontosít új üzleti modellekre. Platformján 30 000 tervező és mérnök osztja meg a koncepcióit. A legtehetségesebbeket bevonják a prototípusok fejlesztésébe, míg az autóipar a platformon toborozza az új szakembereket. A projektre és a gyártóra még Barack Obama amerikai elnök is felfigyelt, amikor Jay Rogers, a Local Motors vezetője 2011 nyarán bemutatta neki az XC2V katonai járművet.


A 3D nyomtatóval készített elektromos autónál a megrendelő meghatározhatja a gépkocsi színét és azt is, hogy a jármű milyen rendszerekkel legyen felszerelve. Az alkatrészeket egy automatizált egység készíti el szénszál erősítésű műanyagból, majd összeilleszti azokat. Bizonyos kábelek elhelyezésekor és az elektronika beépítésére viszont szükség van szakemberekre. Amíg az egyes utcai autók akár 25 000 vagy még több alkatrészből is állhatnak, addig a Local Motors modelljei csupán 50 alkatrészből.


Az első termék egy két üléses sportkocsi, ami a Starti nevet kapta. Jay Rogers kiemelte, hogy a jármű teljes egészében újrahasznosítható, feltéve, ha nem lakkozták le újra. Elvileg lehetőség van arra is, hogy a teljes autót szétszedjék és a felhasznált anyagokat por alakúra alakítsák át, így a tulajdonosok minimális költséggel válthatnak később egy másik dizájnú modellre, ha egy új termékcsalád jelenik meg a piacon. A Local Motors hosszú távú tervei között szerepel, hogy a következő 10 évben 100 minigyárat létesít az Amerikai Egyesült Államok területén.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Vol Jin #14
    Ez gyakorlatilag egy fröccsöntött szemeteskuka négy kerékkel meg egy kormánnyal, de nem autó. Zseniális egy mocsármenti tanyáról egy talicska szar átfuvarozására a szomszédba, meg nyilván elfér anyósülésen egy kapa is, azt slaggal csapatható a beltér is, de ez akkor is csak ennyi.
  • gombabácsi #13
    és így 10x annyiba kerül mint amúgy kerülne :D
  • Ender Wiggin #12
    nézzük meg, hogy a nyomtatott karosszéria hogy viseli a szokásos törésteszteket. egy ilyen roadster konfigurációnak komoly csővázas merevítés nélkül semmi értelme. az üvegszál már az első Corvette-k ideje óta használatban van, amikor még szintén nem volt merevítés a héj alatt. de most komolyan, az 50-es évek szintjét visszahozni a cél?
  • M2 #11
    Aztán arról ki fog hősi eposzt írni, hogy Kis Pista a pár óra alatt kinyomtatott autóját hogyan hozatta forgalomba nálunk röpke 50 év alatt?
  • kvp #10
    "Amíg az egyes utcai autók akár 25 000 vagy még több alkatrészből is állhatnak, addig a Local Motors modelljei csupán 50 alkatrészből."

    Csak a karosszeria keszul 3d nyomtatassal, egy darabbol. (nyithato ajtok, stb. eseten mondjuk 7-8 darabbol) A tesa uj jarmuveinek karosszeriaja hasonlo modon, csak uvegszalas anyabol keszul. Minden mas a ket auto eseten egyforma, hiszen a burkolat alatt ugyanolyan vaz, motor, stb. van.

    Egyebkent a prototipus nyomtatasi technikaja nem az a nagyfelbontasu retegezett uv kotott poros technika, amint pl. a shapeways is hasznal, hanem egyszeru csikozott olvasztott muanyag, amit muanyag huzalbol nyomtatnak. Lattam mar ilyet kozelrol es eleg gyenge minosegu, kisse szunyoghaloszeru az eredmeny. Annyira, hogy meg a forumos fotokon is latszanak a csikok. Raadasul az egesz iszonyat merev es torekeny, tehat a legkisebb erohatasra (koccanas) darabokra torik. Tehat lehet jo lenne az otlet, de nem ezzel a technikaval.

    Ha mar 3d nyomtatott auto, akkor en szemely szerint egy uvegszalas technikat tartanek jonak, ami ugy mukodne, hogy habbol kifaragja egy nagyobb cnc a format, majd ragasztoba aztatott uvegszalas paplanokat raknak ra. Szaradas utan leveheto es sorjazas utan festheto es mehet fel a fem vazra mint most a teslaknal. Egyebkent manapsag a legtobb gyari concept car mar igy keszul, tehat a technologia adott.
  • Ferrer #9
    Majd 10-15 év múlva nézzétek vissza ezeket a hozzászólásaitokat :D
  • barret #8
    Haggyggyuk már a parasztvakítást!
    Ennek a halandzsának a töredéke sem igaz...
    Most hosszan sorolhatnám azokat az alkatrészeket,anyagokat,amit NEM lehet 3D nyomtatóval elkészíteni.
    DE Jóskapista elhiszi hogy ez működhet,mert olvasta a Zinterneten.
  • Meridian #7
    Golfpályákra jó lesz, közutakra biztosan nem...
  • Euro #6
    Ezek az autók működnek is? Vagy mi értelme?
  • Fantaarc #5
    Nem az aktuális állapotot kell nézni, hanem a potenciált ami benne rejlik és robbanásszerűen fejlődik a technológia. Nem tudom, hogy ennek az adatnak a jelentősége feltűnt-e:
    "Amíg az egyes utcai autók akár 25 000 vagy még több alkatrészből is állhatnak, addig a Local Motors modelljei csupán 50 alkatrészből."