SG.hu
Nem bíznak az online vásárlók a Magyar Postában
Sem az online boltok, sem az online boltokban vásárlók nem elégedettek a Magyar Posta teljesítményével.
A GKI Digital kutatása 250 online bolt válaszait összegezte, és ez alapján a legtöbb online áruház által biztosított kézbesítési mód a futárszolgálat, mely a kereskedők 88%-ánál érhető el. Ezt a megoldást követi a személyes, bolti átvétel 63%-os részesedéssel. Az átadópontok szerepe is egyre nagyobb, a vizsgált webáruházak 56%-a kínál ilyen átvételi lehetőséget. Ebből 22% saját – jellemzően raktárhelyiségben kialakított – átadópontot üzemeltet, 34%-nál pedig megoldható a csomagátvétel valamely külső szolgáltató országos lefedettségű hálózatán (posta) keresztül is.
Az egyes kiszállítási, átvételi megoldások tranzakciókból való részesedése alapján számolt súlyát tekintve a sorrend nem változik jelentősen, kizárólag a postai kiszállítás kerül hátrébb. A személyes bolti átvétel aránya 33%-ot ért el, míg az összes tranzakció csaknem felét (46%-át) a futárszolgálatok kézbesítik. Az átadópontos hálózattal rendelkező szolgáltatók részesedése a csomagkiszállításból 14%-ot ért el. Ez az alacsony érték így is kedvezőnek mondható, hiszen ez a megoldás alig 4 éve érhető el a hazai piacon.
AZ EGYES ÁTVÉTELI, KISZÁLLÍTÁSI MÓDOK KÍNÁLATA, ELÉRHETŐSÉGE ÉS RÉSZESEDÉSE A FORGALOMBÓL A TRANZAKCIÓK SZÁMA ALAPJÁN
Fontos kiemelni a Magyar Posta szerepét, amely a hazai webáruházak körében nem tud olyan szerepet betölteni, mint amekkora szállítási kapacitással bírna. Miközben minden harmadik bolt esetében választható lenne ez a szolgáltatás, a tranzakciókból való részesedése elenyésző, mindössze 2%. Ennek hátterében a boltok, illetve a fogyasztók postai szolgáltatással szembeni véleménye, ellenérzése áll, mivel a webáruházak számára fontos vevőik tapasztalatának ismerete, ők pedig nem elégedettek a postai kiszállítással.
A klasszikus postai szolgáltatások súlya a webáruházak kiszállítását tekintve nagyon alacsony, szinte elenyésző. A cég megvizsgálta, hogy milyen tényezők állhatnak ennek hátterében. Klasszikus postai kézbesítést biztosító válaszadóikat arra kérték, hogy értékeljék a postai szolgáltatást az ár, a gyorsaság, a minőség és a szervezettség tekintetében. Mind a négy szempont esetben igaz, hogy a webáruházak negatívan értékelték a Magyar Posta szolgáltatását.
A POSTA SZOLGÁLTATÁSAINAK MEGÍTÉLÉSE A WEBÁRUHÁZAK KÖRÉBEN
Az ár tekintetében kissé drágállták a Magyar Posta szolgáltatását, míg a gyorsasággalcsak kissé voltak elégedetlenek. Ugyanakkor a postai szolgáltatás minőségével rendkívül elégedetlenek voltak a piaci szereplők, s hasonlóan lesújtó véleményük volt a Magyar Posta szervezettségéről is. Persze minden egy olyan piac véleményét tükrözi, ahol nem érvényesül a Magyar Posta monopóliuma, ahol a szolgáltatások igénybe vevői válogathatnak a szolgáltatók közül. Ez is mutatja, hogy mit várhatunk majd egy olyan állami „közszolgáltatótól”, aki a lakossági „rezsi” piacon kíván majd egyedüliként szolgáltatni.
Mondhatnánk, hogy a webáruházak azért elfogultak a Posta szolgáltatásaival, mert le akarják szorítani az árakat. Ezért megnéztük azt is, hogy a lakosság mennyire elégedett a kiszállításokkal. A 2014 szeptemberében zajlott lakossági felmérés során összesen 2300, az adott hónapban interneten vásárló felnőtt véleményét kérdezték meg az egyes kiszállítási lehetőségekkel kapcsolatban. Ezek alapján az online vásárlók háromszor nagyobb arányban voltak elégedetlenek a postai szolgáltatásokkal, illetve jóval kisebb arányban voltak elégedettek, mint az egyéb szállítási módot kérők.
LAKOSSÁGI ELÉGEDETTSÉG (AZOK KÖRÉBEN, AKIK IGÉNYBE VETTÉK AZ ELMÚLT 1 HÓNAPBAN TÖRTÉNT INTERNETES VÁSÁRLÁS SORÁN AZ ADOTT SZOLGÁLTATÁST)
Mindez egy olyan piacon, amely a legdinamikusabban növeli évről-évre az eladásait, s ahol az értéknövelt szolgáltatások súlya is nagyobb. Vajon mi történne a levélforgalomban, ha ott is megjelenhetne a verseny, amit eddig sikerrel blokkolt a Magyar Posta? Mennyivel csökkennének a díjak, s mennyivel javulna a szolgáltatás minősége, ha a verseny ezen a piacon is megjelenhetne? Az online boltok tapasztalatai alapján a kérdés könnyen megválaszolható.
A GKI Digital kutatása 250 online bolt válaszait összegezte, és ez alapján a legtöbb online áruház által biztosított kézbesítési mód a futárszolgálat, mely a kereskedők 88%-ánál érhető el. Ezt a megoldást követi a személyes, bolti átvétel 63%-os részesedéssel. Az átadópontok szerepe is egyre nagyobb, a vizsgált webáruházak 56%-a kínál ilyen átvételi lehetőséget. Ebből 22% saját – jellemzően raktárhelyiségben kialakított – átadópontot üzemeltet, 34%-nál pedig megoldható a csomagátvétel valamely külső szolgáltató országos lefedettségű hálózatán (posta) keresztül is.
Az egyes kiszállítási, átvételi megoldások tranzakciókból való részesedése alapján számolt súlyát tekintve a sorrend nem változik jelentősen, kizárólag a postai kiszállítás kerül hátrébb. A személyes bolti átvétel aránya 33%-ot ért el, míg az összes tranzakció csaknem felét (46%-át) a futárszolgálatok kézbesítik. Az átadópontos hálózattal rendelkező szolgáltatók részesedése a csomagkiszállításból 14%-ot ért el. Ez az alacsony érték így is kedvezőnek mondható, hiszen ez a megoldás alig 4 éve érhető el a hazai piacon.
AZ EGYES ÁTVÉTELI, KISZÁLLÍTÁSI MÓDOK KÍNÁLATA, ELÉRHETŐSÉGE ÉS RÉSZESEDÉSE A FORGALOMBÓL A TRANZAKCIÓK SZÁMA ALAPJÁN
Fontos kiemelni a Magyar Posta szerepét, amely a hazai webáruházak körében nem tud olyan szerepet betölteni, mint amekkora szállítási kapacitással bírna. Miközben minden harmadik bolt esetében választható lenne ez a szolgáltatás, a tranzakciókból való részesedése elenyésző, mindössze 2%. Ennek hátterében a boltok, illetve a fogyasztók postai szolgáltatással szembeni véleménye, ellenérzése áll, mivel a webáruházak számára fontos vevőik tapasztalatának ismerete, ők pedig nem elégedettek a postai kiszállítással.
A klasszikus postai szolgáltatások súlya a webáruházak kiszállítását tekintve nagyon alacsony, szinte elenyésző. A cég megvizsgálta, hogy milyen tényezők állhatnak ennek hátterében. Klasszikus postai kézbesítést biztosító válaszadóikat arra kérték, hogy értékeljék a postai szolgáltatást az ár, a gyorsaság, a minőség és a szervezettség tekintetében. Mind a négy szempont esetben igaz, hogy a webáruházak negatívan értékelték a Magyar Posta szolgáltatását.
A POSTA SZOLGÁLTATÁSAINAK MEGÍTÉLÉSE A WEBÁRUHÁZAK KÖRÉBEN
Az ár tekintetében kissé drágállták a Magyar Posta szolgáltatását, míg a gyorsasággalcsak kissé voltak elégedetlenek. Ugyanakkor a postai szolgáltatás minőségével rendkívül elégedetlenek voltak a piaci szereplők, s hasonlóan lesújtó véleményük volt a Magyar Posta szervezettségéről is. Persze minden egy olyan piac véleményét tükrözi, ahol nem érvényesül a Magyar Posta monopóliuma, ahol a szolgáltatások igénybe vevői válogathatnak a szolgáltatók közül. Ez is mutatja, hogy mit várhatunk majd egy olyan állami „közszolgáltatótól”, aki a lakossági „rezsi” piacon kíván majd egyedüliként szolgáltatni.
Mondhatnánk, hogy a webáruházak azért elfogultak a Posta szolgáltatásaival, mert le akarják szorítani az árakat. Ezért megnéztük azt is, hogy a lakosság mennyire elégedett a kiszállításokkal. A 2014 szeptemberében zajlott lakossági felmérés során összesen 2300, az adott hónapban interneten vásárló felnőtt véleményét kérdezték meg az egyes kiszállítási lehetőségekkel kapcsolatban. Ezek alapján az online vásárlók háromszor nagyobb arányban voltak elégedetlenek a postai szolgáltatásokkal, illetve jóval kisebb arányban voltak elégedettek, mint az egyéb szállítási módot kérők.
LAKOSSÁGI ELÉGEDETTSÉG (AZOK KÖRÉBEN, AKIK IGÉNYBE VETTÉK AZ ELMÚLT 1 HÓNAPBAN TÖRTÉNT INTERNETES VÁSÁRLÁS SORÁN AZ ADOTT SZOLGÁLTATÁST)
Mindez egy olyan piacon, amely a legdinamikusabban növeli évről-évre az eladásait, s ahol az értéknövelt szolgáltatások súlya is nagyobb. Vajon mi történne a levélforgalomban, ha ott is megjelenhetne a verseny, amit eddig sikerrel blokkolt a Magyar Posta? Mennyivel csökkennének a díjak, s mennyivel javulna a szolgáltatás minősége, ha a verseny ezen a piacon is megjelenhetne? Az online boltok tapasztalatai alapján a kérdés könnyen megválaszolható.