Berta Sándor
Egyre több a külföldi szakember a Szilícium-völgyben
Korábban az orosz befektetők fedezték fel a területet, most a kínaiak próbálják megtalálni a szerencséjüket.
A külföldi befektetők és szakemberek évek óta meghatározzák a Szilícium-völgy életét. A lakosok 36 százaléka külföldön született, a mérnökök 60 százaléka külföldről származik. Az angol és a spanyol után jelenleg a kínai a leggyakrabban használt nyelv. A bevándorlók többsége nem csupán a tehetségét viszi magával a Szilícium-völgybe, hanem közvetve vagy közvetlen módon a tőkét is. Tavaly 12 milliárd dollár kockázati tőke folyt be a Szilícium-völgybe, de nem lehet tudni, hogy az összeg mekkora része származik külföldi forrásból. Becslések alapján az arány elérheti a 40 százalékot.
Az egyik legfontosabb befektető Jurij Milner orosz milliomos volt, aki több százmillió dollárral támogatta a Twittert, egymilliárd dollárral szállt be a Facebookba, 151 millió dollárral a Grouponba, hasonló összeggel támogatta a Zyngát, s több tízmillió dollárt fordított az AirBnB és a Spotify felvirágoztatására.
Az orosz korszak után jött az ázsiai, most elsősorban a kínai üzletemberek látnak komoly lehetőségeket a Szilícium-völgyben. Részben ingatlanokat vásárolnak, valamint cégekben szereznek tulajdonrészt. A CB Insight piackutató vállalat tanulmánya szerint a kínai és tajvani üzletemberek, illetve csoportok 2007 óta legalább 2,6 milliárd dollárt fektettek be amerikai online vállalkozásokba. Az Alibaba és a Tencent saját alapokat hoztak létre, miként a Fosun is, amely 100 millió dollárt különített el beruházási célokra és irodát nyitott a Szilícium-völgyben. A Baidu pedig bejelentette, hogy létrehozza a mesterséges intelligenciát kutató központját és sikerült megnyernie Andrew Ng-t, aki korábban a Stanford Egyetem mesterséges intelligencia laboratóriumát vezette és a Google kutatója is volt. A kijelölt cél az, hogy a szakemberek ne csak alaposabban elemezzék, hanem összefüggéseiben is megértsék a mesterséges intelligenciát.
Anand Sanwal, a CB Insight vezérigazgatója szerint a Baidu tervei bepillantást engednek a kínaiak befektetési filozófiájába. Amíg az amerikai és az európai támogatók mindenekelőtt a tengerentúli piacra koncentrálnak, addig a kínaiak hídfőállásként tekintenek a Szilícium-völgyre. A kínai terjeszkedés miatt egyébként már komoly viták vannak, mert miközben a Baidu vagy az Alibaba az amerikai piacon megvetheti a lábát, az ázsiai államban a Facebook vagy a Twitter gyakorlatilag meg sem jelenhet, és a Google is komoly cenzúrával szembesült.
A külföldi befektetők és szakemberek évek óta meghatározzák a Szilícium-völgy életét. A lakosok 36 százaléka külföldön született, a mérnökök 60 százaléka külföldről származik. Az angol és a spanyol után jelenleg a kínai a leggyakrabban használt nyelv. A bevándorlók többsége nem csupán a tehetségét viszi magával a Szilícium-völgybe, hanem közvetve vagy közvetlen módon a tőkét is. Tavaly 12 milliárd dollár kockázati tőke folyt be a Szilícium-völgybe, de nem lehet tudni, hogy az összeg mekkora része származik külföldi forrásból. Becslések alapján az arány elérheti a 40 százalékot.
Az egyik legfontosabb befektető Jurij Milner orosz milliomos volt, aki több százmillió dollárral támogatta a Twittert, egymilliárd dollárral szállt be a Facebookba, 151 millió dollárral a Grouponba, hasonló összeggel támogatta a Zyngát, s több tízmillió dollárt fordított az AirBnB és a Spotify felvirágoztatására.
Az orosz korszak után jött az ázsiai, most elsősorban a kínai üzletemberek látnak komoly lehetőségeket a Szilícium-völgyben. Részben ingatlanokat vásárolnak, valamint cégekben szereznek tulajdonrészt. A CB Insight piackutató vállalat tanulmánya szerint a kínai és tajvani üzletemberek, illetve csoportok 2007 óta legalább 2,6 milliárd dollárt fektettek be amerikai online vállalkozásokba. Az Alibaba és a Tencent saját alapokat hoztak létre, miként a Fosun is, amely 100 millió dollárt különített el beruházási célokra és irodát nyitott a Szilícium-völgyben. A Baidu pedig bejelentette, hogy létrehozza a mesterséges intelligenciát kutató központját és sikerült megnyernie Andrew Ng-t, aki korábban a Stanford Egyetem mesterséges intelligencia laboratóriumát vezette és a Google kutatója is volt. A kijelölt cél az, hogy a szakemberek ne csak alaposabban elemezzék, hanem összefüggéseiben is megértsék a mesterséges intelligenciát.
Anand Sanwal, a CB Insight vezérigazgatója szerint a Baidu tervei bepillantást engednek a kínaiak befektetési filozófiájába. Amíg az amerikai és az európai támogatók mindenekelőtt a tengerentúli piacra koncentrálnak, addig a kínaiak hídfőállásként tekintenek a Szilícium-völgyre. A kínai terjeszkedés miatt egyébként már komoly viták vannak, mert miközben a Baidu vagy az Alibaba az amerikai piacon megvetheti a lábát, az ázsiai államban a Facebook vagy a Twitter gyakorlatilag meg sem jelenhet, és a Google is komoly cenzúrával szembesült.