Berta Sándor

Online szolgál­tatások ellen tüntettek a taxisok

A világ számos városában több ezer taxis fejezte ki nemtetszését az Uber és más okostelefonról használható platformok kapcsán.

Az akcióra amiatt került sor, mert a taxisok az állásukat féltik. Párizsban több száz taxis állta el a Charles de Gaulle és az Orly repülőterek ki- és bevezető útjait, majd végül rendkívül lassú tempóban hajtottak be a belvárosba. A francia főváros környékén több mint 250 kilométer hosszan alakultak ki dugók és torlódások. Szintén demonstrációk voltak Londonban, Milánóban, Barcelonában, Hamburgban, Lisszabonban, Sao Paolóban, Chicagóban és Madridban is, míg Berlinben 1000 taxis hajtott az Olimpiai Stadionhoz. Londonban 10-12 000, Milánóban 5000, míg Madridban több ezer taxist vártak.


A megmozdulások szervezői és résztvevői arra akarták felhívni a figyelmet, hogy az alternatív szolgáltatások, például a Uber, amelyek egy mobil alkalmazásokon keresztül közvetítenek sofőröket a felhasználóknak, komoly problémákat jelentenek a taxisoknak.

A mobil programokon keresztül közvetített sofőrök körülbelül piaci áron kínálják a szolgáltatásaikat, így elvileg akár bármely autótulajdonos hobbitaxis lehet, mindezt úgy, hogy nem kell rendelkeznie egy igencsak drága engedéllyel és nem vonatkoznak rá a szigorú előírások sem. Európa néhány államában már bíróság előtt van az ügy és a német szervezetek is arra készülnek, hogy benyújtják a keresetüket. Michael Müller, a Német Taxi- és Bérautó Szövetség elnöke szerint a helyzet árt a piaci versenynek.

A szakmai szervezetek Spanyolországban már kormányzati segítséget kaptak a harcukhoz, Ana Pastor spanyol közlekedési miniszter ugyanis bejelentette, hogy a Uber és a többi hasonló szolgáltatás számára európai uniós szabályozást kell kidolgozni. A spanyol csomagban többek között az szerepel, hogy az Európai Bizottság foglalkozzon minden olyan szolgáltatóval, amely okostelefon-alkalmazásokon keresztül szállítási ajánlatokat közvetít az embereknek. A téma már az európai uniós miniszterek következő találkozóján napirendre kerülhet.


Spanyolországban azoknak a vezetőknek, akik engedély nélkül taxiznak, 4000 és 18 000 euró közötti büntetést kell fizetniük, de ilyen esetekben az utasok sem ússzák meg, ők is komoly pénzbüntetést kaphatnak. Egy spanyolországi taxiengedély egyébként 80 000 és 200 000 euró közötti összegbe kerülhet. A fővárosban rendkívül komoly tiltakozásokra került sor: a madridi taxisok gyakorlatilag sztrájkba léptek, mindez azt jelentette, hogy 24 órán keresztül egyetlen taxi sem közlekedett ott.

Neelie Kroes, az Európai Bizottság alelnöke szerint viszont a sztrájkok nem oldanak meg semmit, egyúttal pedig megvédte a szállítási cégek által megvalósított innovációt. Kiemelte: a sztrájkok helyett a felek közötti valódi párbeszédre van szükség.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Inquisitor #29
    Tudod az a nem vicc, hogy ez valahol 20020-30 között már reális lesz és valóban megtörténik.
  • fergusonpapa #28
    Jön majd a google auto és leváltja őket.. majd meglátjátok
  • fszrtkvltzttni #27
    A prostitúcióra gondolsz?
  • Sequoyah #26
    Az ilyenekről mindig a század elejei kikötői munkások jutnak eszembe. Addig háborogtak és tüntettek, hogy megőrizzék a pozícióikat; hogy a szállítmányozó cégek inkább bevezették a konténereket, és kirúgták mindet. Öngól.

    Fel kéne fogniuk, h a világ változásainak nem lehet ellenállni. Adaptálódni kell hozzá.
    Ha nincs szükség a munkájukra, akkor van más szakma amire szükség van. Mesterségesen fenntartani az kőkemény szocializmus, annak is a bukott fajtája, ezzel az erővel segélyt is kaphatnak.
  • Cat #25
    Ugyanúgy, ahogy az összes "autómegosztó" szolgáltatás. A BKV-sztrájk idején Budapesten is volt ilyen, még az újságok is reklámozták, hogy aki teheti, lassítson a megállóknál, és aki tud, vegyen fel még maga mellé mást is. Az pedig elvárható dolog, hogy akit felveszel, az beszáll a benzinköltségbe. Ez csupán annyi, hogy az autós ennél picit többet kér, és te mondod meg mit ejtsen útba. De említhetem az összes "autóbérlési" szolgáltatást is, ahol sofőrt is kapsz az autó mellé. Az tulajdonképpen taxi, és jelenleg féláron visznek ki a reptérre, mint a nagy társaságok. (Nevetséges, hogy a belvárosból 6500 ft a reptérre, míg pl. egy fapados repjegy is simán 10e alatt van. Azaz ugyanannyi kijutni, mint utána elrepülni pl. Milánóba.)
  • bunny #24
    Tök igazuk van, egyébként meg ha valaki pénzért vállalja a szállítást az már üzelszerű tevékenység, vállalkozó kell hozzá, számlát vagy legalább nyugtát kell adnia a pénzről stb. Szóval már itt durván bukik a dolog, és akkor nem beszélek arról amit többen leírtak , a taxizás spéci dolgai. Nem is értem, hogy működhet legálisan egy ilyen alkalmazás.
  • Andrevv #23
    Két kezemen meg tudom számolni, hogy hányszor taxiztam életemben. Nem szeretem, szinte mindet rossz arcú mogorva ember vezeti. Azok mennek taxisnak akik nem értenek semmi máshoz. Na de mostantól mégjobban utálom õket.
  • flashpointer2 #22
    Azért kell olyan munkát tanulni/végezni amit ez jelenleg nem fenyeget és nem helyettesíthető más emberrel sem csak nehezen.
  • Narxis #21
    ennyi
  • fonak #20
    Egyszer majd a te munkádat is feleslegessé fogják tenni a gépek, aztán nézhetsz.