SG.hu

Magrunner: Dark Pulse



Kiadó: Focus Home Interactive
Fejlesztő: Frogwares
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Celeron E1500 DualCore 2,2 GHz-es vagy AMD Athlon 64 X2 Dual Core 4800+ processzor, Nvidia GeForce GT 330 vagy ATI Radeon HD 6530 grafikus kártya, 2 GB RAM, 5 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core 2 Duo E7500 2,93 GHz-es vagy AMD Phenom II X2 560 Black Edition processzor, Nvidia GeForce GT 545 vagy ATI Radeon HD 6670 grafikus kártya, 4 GB RAM, 5 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Portal-sorozat, Quantum Conundrum
Kategória: FPS

A tripla-A kategóriás ügyességi, illetve logikai játékok alighanem az ipar mostohagyermekeinek tekinthetők, hiszen bár a kisebb indie stúdiók gyakran próbálkoznak ebben a műfajban, de a nagy költségvetésű projektek csak ritkán merik felvállalni, mert még a konkurencia hiányának fényében is nagyon nehéz maradandót alkotni a témában. Ennek köszönhető, hogy az elmúlt tíz év során egyetlen kezünkön is meg tudnánk számolni, hogy hány belsőnézetes alkotás született a műfajban. Kis túlzással a Portal-sorozat mellett az Airtight Games által fejlesztett Quantum Conundrumot tudnánk csak felhozni példaként, de hogy ne legyünk ennyire rossz helyzetben, a többnyire középszerű Sherlock Holmes-kalandjátékairól ismert Frogwares fejlesztői nemrégiben szintén úgy határoztak, hogy szerencsét próbálnak ebben a stílusban.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A Magrunner: Dark Pulse címet kapott alkotás már az első betöltést követő pillanatokban elhiteti velünk, hogy a fejlesztők nem a fentebb említett pályatársakat vették alapul ahhoz, hogy sikeres legyen a végeredmény, sokkal inkább azt tűzték ki célul, hogy valami egyedit alkossanak. Ennek köszönhetően egy szokatlan párosítással éltek az alkotók a koncepció megalkotása közben, hiszen az egyediséget úgy szerették volna elérni, hogy a játékban elrepítenek minket a jövőbe - egészen pontosan 2050-be -, ami már alapból egy jó ötletnek bizonyult, de a Frogwares nem érte be ennyivel, így a futurisztikus világot megfűszerezték Cthulhu mítoszával is.

Mielőtt bárki megörülne, H.P. Lovecraft világából sajnos szinte semmit sem érzékelhetünk majd a pályák során, leszámítva a kampány második felét, de ott is inkább csak egy átlagos és egyben sötét fantáziavilág érvényesül, semmint az említett író nagyszerű rémképei és szörnyei. Alapesetben tehát kijelenthető, hogy a Magrunner a futurisztikus-horror megközelítést helyezte a középpontba, de mindenekelőtt a fejtörőket, amelyek sajnálatos módon többnyire összefüggéstelenül, logikátlanul követik egymást, holott a fejlesztők egy egyszerű történettel is színesítették a végeredményt.

Ennek értelmében a jövő egyik űrkutatási intézetében az egyik kísérleti alany bőrébe bújhatunk bele, méghozzá annak érdekében, hogy segítsünk tökéletesre fejleszteni a Magtech-kesztyűt, amire természetesen az egész játékmenet is felépül. Az induló "magrunnerek" között ugyanakkor nem csak azért folyik a verseny, hogy ki tud többet segíteni a technológia fejlesztésében, aki ugyanis előbb teljesíti az alkotás első felében megtalálható tesztpályákat, az kijuthat a világűrbe. Itt jön a képbe Cthulhu, aki alaposan keresztülhúzza a versenyzők számításait!

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A történet tehát finoman szólva is hagy maga után kívánnivalót, nem úgy a háttérben felépített mechanizmus, ami szó szerint az egész Magrunnert elviszi a hátán, köszönhetően a jól kitalált és elgondolkodtató fejtörőknek. Az alkotás játékmenete - ahogyan fentebb is említettük - a Magtech-kesztyűre épül, amivel nem portálokat nyithatunk meg, hanem a mágneses erőkkel játszadozhatunk. Ennek fényében az alkotás legtöbb logikai fejtörője erre épül, méghozzá úgy, hogy bizonyos tárgyakat képesek leszünk manipulálni a kesztyű segítségével olyan formában, hogy valamilyen töltöttséggel látjuk el őket. A fejlesztők az alapokat vélhetően a valódi fizikából kölcsönözték, de sikerült megbolondítaniuk néhány aprósággal, így például a játékban zöld és piros színek jelölik a mágneses erőket, az ellentétes színek pedig nem vonzzák, hanem taszítják egymást. Utóbbira bizonyára azért volt szükség, hogy a későbbiekben ne zavarodjunk meg az olyan fejtörők megoldása közben, amelyek során már legalább tucatnyi tárgyat kell elmozgatunk ahhoz, hogy eljussunk az egyik pontból a másikba. Célunk ugyanis a legtöbb esetben az lesz, hogy a feladványok leküzdésével elérjünk a kijárathoz, de a gyakran feltűnő logikátlanság, valamint a segítség szinte teljes mellőzése miatt ez korántsem lesz olyan egyszerű, mint gondolnánk.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Mivel a Magrunner: Dark Pulse játékmenete igencsak összetettnek tekinthető, egy egyszerű példával tudnánk szemléltetni alapvető lényegét. Vegyünk két egyszerű, töltöttség nélküli dobozt, amelyeket az FPS-nézetnek köszönhetően szabadon megfoghatunk, dobálhatunk és rakosgathatunk úgy, ahogyan nekünk tetszik. A feladatunk az, hogy a két doboz segítségével jussunk el egy olyan kiszögellésre, amit alapesetben, szimpla ugrással nem érhetnénk el. Ebben az esetben egyetlen dolgot tehetünk, mégpedig először töltöttség nélkül egymás tetejére pakoljuk a dobozokat, majd a legalsót valamilyen töltöttséggel, példának okáért piros színnel látjuk el, a felül lévő objektumot pedig meghagyjuk semlegesnek.

Ezt követően felállunk a dobozok tetejére, majd mivel a jól felépített szabályrendszer értelmében az ellentétes színek taszítják egymást a játékban, a felső dobozt zöld színnel látjuk el a kezünkön lévő kesztyű segítségével. A cselekménysorozat eredménye, hogy a doboz, amelyre ráálltunk, hirtelen felemelkedik - az alsó doboz ellentétes pólusa miatt ugyebár -, mi pedig könnyedén elérhetjük az adott kiszögellést. Ez természetesen a lehető legegyszerűbb fejtörőnek tekinthető a játékban - talán a betanító mód legelső kihívásaként állná meg a helyét -, így ennél csak nehezebb és összetettebb feladatok várnak majd ránk. Sőt mi több, azzal is számolnunk kell, hogy a töltöttséggel ellátott objektumok egyfajta mágneses mezővel is el lesznek látva, gyakran tehát már távolról is képesek lesznek vonzani, illetve taszítani egymást.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Ezenfelül a különféle objektumok mellett találkozhatunk majd mozgó platformokkal, különféle katapultokkal és egyebekkel is a játék során, sőt, egy ponton majd egy társ is csatlakozik hozzánk, akiről nem szeretnénk lerántani a leplet, de annyit elmondhatunk róla, hogy alaposan megbolondítja az addigra már kissé monotonná váló játékélményt. A Magrunner: Dark Pulse elsődlegesen ugyanis azért nem emelkedik ki a fentebb említett kiválóságok közül, mert egy idő után már olyannyira túlbonyolított feladatokkal lát el minket - vagy éppen ellenkezőleg -, amelyek külön-külön egyrészt ismétlődőek, egy nagy egészként pedig olyannyira átláthatatlanok, hogy gyakran inkább kilépünk majd az adott pályáról, minthogy nekiálljunk az újabb céltalan fejtörő megoldásának. Grafika: Küllem terén a Magrunner: Dark Pulse igencsak felemásra sikeredett, ami elsődlegesen annak köszönhető, hogy a készítők vélhetően a fejlesztés közben is gyakran módosították elképzeléseiket. Gyakorlati példával szemléltetve mindezt, a játék első fele rendkívül műanyag, mondhatni steril lett, köszönhetően az unalmas, színtelen tesztpályáknak, de ahogyan közeledünk a finálé felé, úgy válik az összkép egyre változatosabbá. H.P. Lovecraft világa ugyanis a későbbi szinteken egyre hangsúlyosabbá válik, így sötét, már-már horrorisztikussá váló tesztkamrák, illetve pályarészek tárulnak elénk, amelyek a játékmenet szempontjából sajnos már nem tudnak újdonsággal szolgálni, így be kell érnünk ezzel a komor fantáziavilággal. Túl kiemelkedőnek azonban így sem tekinthető ezen a téren a végeredmény.

Kezelőfelület, irányíthatóság: Ha a kezelőfelületet vesszük figyelembe, az egyszerűség és az átláthatóság folyamatos dominanciát élvez a pályákon, irányíthatóság terén viszont akadnak problémák. Az FPS-nézet ugyanis bár szerencsés választás volt a fejlesztők részéről, gyakran mégsem lehet ezáltal pontosan irányítani karakterünket, holott a szűkös platformok között alapvető követelmény lenne a makulátlan navigáció. A legnagyobb probléma azonban talán mégis az átláthatóságban rejlik, hiszen gyakran hosszú percekig kell nézegetnünk a pályákat ahhoz, hogy egyáltalán arra rájöjjünk, mihez kellene elsőként hozzányúlnunk.

Játszhatóság: A Magrunner egy rendkívül rövid játék, már az első végigjátszáson is túl lehet esni 6 óra alatt, amit nyugodtan megduplázhattak volna a fejlesztők, de egy kooperatív móddal is könnyedén feldobhatták volna a végeredményt. Erre azonban sajnálatos módon nem került sor, az ismétlődő és gyakran idegesítő fejtörők miatt pedig az újrajátszhatósági faktort sem tekinthetnénk túl magasnak.

Intelligencia, nehézség: A Magrunner: Dark Pulse nem tekinthető egy kiemelkedően nehéz játéknak, de akadnak helyzetek, amikor a fejlesztők túl magasra tették a mércét ezen a téren. Rémálommá természetesen ekkor sem válik, sokkal inkább az állandó ismétlődések váltanak ki efféle érzéseket az emberből, de a feladatok többsége ettől függetlenül is könnyedén teljesíthető.

Hangok, zene: A hangok és a hanghatások terén a középszerűség mindent maga alá temet az alkotásban, így az effektek szó szerint borzasztóra, mondhatni műre sikerültek, a szinkronok pedig - bár nincs belőlük túl sok -, szintén hagynak maguk után kívánnivalót.

Összegzés: A Magrunner: Dark Pulse összességében egy rendkívül nehéz műfajban próbált meg maradandót alkotni, és bár ez csak hellyel-közzel sikerült neki, de szégyenkezésre így sincs okuk a fejlesztőknek. Ha egy kicsit változatosabb fejtörőket állítottak volna csatasorba, ha Lovecraft világát sokkal hangsúlyosabbá teszik - már a kezdetektől fogva -, és jobban szabadon eresztik fantáziájukat a történet terén, akkor könnyen lehet, hogy ma a stílus egyik új dobogósát köszönthetnénk. Így azonban csak egy újabb ügyességi játék lett a sorban, ami ettől függetlenül is tökéletes időtöltést jelenthet számodra a Portal 3 megjelenéséig!

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • breckinridge #9
    Te meg tehetsz egy szívességet.
  • tomsolo #8
    Elsétálhatsz.
  • breckinridge #7
    Szerinted ki nem szarja le, hogy neked hány EU elég, he? Ja, oda kellene "némi" koncepció, terv, hosszabb távú gondolkodás.
    Rókabőr...
    Ha egy stratégiának nem elég trendi a grafikája, akkor leszólják, hogy "hhúúdegagyi". Ha pedig folyamatosan fejlesztve aktuális grafikával adják ki, akkor rókabőr. Valójában egyre összetette, hosszabb távú előre gondolkodást igényelnek az EU sorozat tagjai. Sokkal több összetevő, több mindenre kell figyelni. A mostaniban pl. nagyon jó, ahogyan megnehezítették a hódítást. Előtérbe kerül a diplomácia. De nem csak annyira, hogy mindenkivel szövetséget kötök, akivel lehet, mert annak is megvan a hátulütője... Az EU sorozat nem az ilyen "egyszervégigmegyekrajtaéselfelejtem" vacak.

    Ne, ne dögöljön meg. Csak éppen az esgé ilyen típusú cikkeiben nem éppen egészséges az arány. Persze a stratégiák hátrányára, az "ilyenek" javára.
  • ugh #6
    Ki nem szarja le, hogy neked tetszik e?
    EU-ubol egy is eleg, nem hogy negy. :D
    Azonkivul meg egy sokadik rokabor.
    De ha annyira bejon jatsz vele cikk nelkul is megy nem?
    Az ilyenekrol kell cikk nem ami folyik csapbol is.
    Raadasul sokan szeretjuk az ilyet.
    Ja hogy akinek az ilyen tetszik az dogoljon meg mi?
    Ja.

    Dontkillme:
    Vegyel fel heggesztopajzsot.
    A mirror edge-el is volt gondod egyebkent?
  • breckinridge #5
    Ismeritek az EU4-et?
    Azért bonyolultsági fokban ne hasonlítsuk egymáshoz azt az ilyenekkel!
  • Evoluti0N #4
    Facepalm.
    A leírás alapján ez egy logikai játék. Ahhoz meg általában agyra van szükség.
  • Xellos999 #3
    Végig is játszottad ezt, hogy ennyire tudod, hogy nem kell hozzá agy? Mert szerintem a game feléig sem jutnál benne. Spec. voltak olyan részek, ahol kb. vért hugyoztam mire megcsináltam, mondom ezt úgy, hogy játszottam a portal 1 és 2-vel, + fan mappok. Leginkább a Portal: Prelude-hoz hasonlítanám, az volt kb. ilyen szinten.
  • breckinridge #2
    Ekkora fost...
    Nyilván eszükbe sem jutott az Europa Universalist IV-et bemutatni ehelyett a szar helyett. Ja, hogy ahhoz már némi agyra is szükség lenne?
  • DontKillMe #1
    Atya világ. ezek a színek. A szemem majd kifolyik..