Hunter

Nem dőlhetett volna ilyen gyorsan a Costa Concordia

Sürgős felülvizsgálatra szorulnak a több ezer utast szállító tengerjáró hajók, hangoztatja a Nautilus International, egy tengeri kereskedelmi egyesülés a Costa Concordia január 13-i gyors és végzetes felborulásának fényében. Az egyesülés már korábban is kampányolt a hatalmas méretű luxushajók biztonságosabbá tétele érdekében.

A közel 4200 főnyi utast és legénységet szállító Costa Concordia bal oldalát egy szikla lékelte meg az olaszországi Giglio szigete mellett este 9 óra 42 perckor. Mindössze 45 perc elteltével a hajó már túl meredek szögben volt megdőlve ahhoz, hogy a bal oldali mentőcsónakokat leereszthessék. A balesetben legalább 11 ember vesztette életét, többeket pedig még keresnek. Mindennek nem lett volna szabad megtörténnie, hangsúlyozta a Nautilus International szóvivője, Tony Minns.

A vízhatlan kamrák kialakításának olyannak kellene lennie, hogy az ilyen hajók sokkal tovább maradjanak stabilak, például a hajótest víz alatt elhelyezkedő részének nagyobbnak kellene lenni, vagy olyan rendszerekkel kellene ellátni a hajókat, amik kipumpálják a vizet, segítve a dőlő hajót egyensúlyának visszanyerésében. "A szabályalkotóknak felül kellene vizsgálniuk ezeknek a hatalmas tengerjáró hajóknak a konstrukcióját, hogy javuljanak a túlélési képességeik, elfogadható esélyt biztosítva az összes utas és legénység kimenekítésére" - mondta Minns.

A kereskedelmi érdekek azonban ellentétesek a jelentős változtatásokkal, tette hozzá. A teljes kényelem érdekében, hogy a festői kikötőkbe ne külön hajókon kelljen átszállítani az utasokat, az óceánjárók hajótestének nagyon kis merüléssel kell rendelkezniük, ami a 13 emeletes Costa Concordia esetében mindössze 8,2 méter volt. "A merülés jelenleg lekorlátozza a stabilitás fenntartását biztosító rekeszek kialakítási lehetőségeit" - magyarázta Minns. "Az alacsony merülés és a magas vízszint feletti rész oka kereskedelmi. A piaci igények szerint az utasok jobban szeretik, ha kiköthetnek az óriás hajókkal, sem mint lehorgonyozzanak, és kisebb hajókkal szállítsák partra őket."


"A luxushajók magassága is aggályos" - mondta Minns. "A tengeri kísérletekből köztudott, hogy ezek a járművek stabilitási szempontból érzékenyek, más szavakkal meglehetősen dőlékenyek. A szabályalkotóknak ezért nagyon körültekintőeknek kell lenniük, amikor a kereskedelmi érdekek és az olyan esetek elkerülése között próbálnak egyensúlyozni, mint a pénteki."

Mark Staunton-Lambert, a londoni Királyi Hajómérnöki Intézet műszaki igazgatója egyetért abban, hogy a Costa Concordia gyors dőlése magyarázatra szorul. "Egy modern tervezésnek nem szabadna ilyen gyorsan az oldalára dőlnie" - tette hozzá, mondván, nem a szabályokkal van a baj. A hajó hajtóművei, a vízfenéksúly tartályok és az üzemanyag, mind a hajótest mélyén helyezkednek el. A hajó lehet, hogy magas, de megfelelő súlyeloszlással megfelelő stabilitás biztosítható, amit az IMO (Nemzetközi Tengerészeti Szervezet) szabályoz. Az összeszerelés utolsó fázisában különböző hatósági tesztekkel és szimulációkkal ellenőrzik ezt a stabilitást, éppen ezért is figyelmeztető a mostani eset.

A 290 méter hosszú és 31 méter magas, 3780 utas befogadására alkalmas hajó 2006-ban állt szolgálatba, az olasz Fincantieri cég építette 450 millió euróért. A Nautilus International szerint a hajó GPS és hanglokátor eszközeit összefogó és egy képernyőre kivetítő ECDIS (Elektronikus Térkép Megjelenítő és Információs Rendszer) lehetett a baleset egyik forrása, a GPS és a szonár adatok ugyanis nem mindig vannak összhangba, így egyes megjelenő információk elavultak lehetnek. Erre utal a kapitány beszámolója is, aki elmondása szerint 100-150 méterrel távolabbinak észlelte az elektronikus térképen a balesetet okozó sziklákat. Emellett, vagy éppen ezért, a rendszer túl sok riasztást generál, aminek egy részét a hajósok kénytelenek figyelmen kívül hagyni. Andrew Limington, a Nautilus International egyik szakértője szerint az ECDIS kezelői felülete és ergonómiája is hagy kívánni valókat maga után.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • teddybear #59
    Én nem tudom hogy miért, de az utóbbi pár évben a középszintű vezetők egyre kevésbé érdemlik meg szakmai és emberi szempontból a beosztásukat.
    Ez is csak kiseggelte a beosztását. Ha igaz amit gugliztam róla, akkor évekig szárazföldi, íróasztal mögötti beosztásai voltak, aztán megdobták a kapitányi ranggal és beosztással.
  • Lucy in the Sky #58
    A videót elnézve, az nem fér a fejembe, ilyenkor hova siet a hős kapitány? Egy ilyen hajó útjának a java része (monduk 99%) jó mély, zátonyoktól mentes vizeken vezet, ott lehet nyugodtan tolni neki, de a túróért kell ilyen tempót diktálni efféle környéken, pláne, ha már úgyis tömegesen vonulnak a népek a partról megnézni, integetni a nagy úszó-tülkölő izének, már csak a show kedvéért is logikus lenne, ha kicsit finomabban mozgatnák.

    De nem csak ezért, hiszen a fele ekkora tempó az negyedannyi mozgási energia, ezzel egyenesen arányos a sérülés ha gebasz van, azaz néhány elárasztott rekesz, elégedetlen utasok hada, gyorsan gazdagodó ipari búvárok, meg néhány jelentéktelen cikk a bulvárlapok utolsó oldalain lenne most ahelyett, ami történt.

    Ez a Schettino egy igazi baromállat, a dolgok pedig ma úgy állnak, hogy az ilyeneknek simán kapitányi rangot osztanak, ez azért megnyugtató, nem? Persze, elmaradottabb kultúrákban meg álamfőt csinálnak az ilyenekből, és mint tudjuk, egy álamon még mentőcsónakok sincsenek...
  • Tomalak #57
    Alakítsanak ki cellát a hídból és legyen ugyan az a kapitány. Nincs menekvés :D
  • Willenbrock #56
    Csináltak amúgy már ilyet a Concordiával Giglio partjainál itt van-e:2011 Augusztus
  • teddybear #55
    Arról nem is beszélve, hogy a biztosítósok sem hülyék. Egy ilyen balesetnél olyan részletességgel vizsgálják ki az okokat, hogy az ilyen biztosítási csalások mindig kiderülnek. A biztosítók nem jótékonysági szervezetek, ha a kárt okozó esemény nincs benne a szerződésben, azonnal megtagadják a kifizetést.

    Nem mondanának ilyeneket, ha csak egy kárrendezésen is részt vettek volna. Akár csak autóbaleset után.
  • kvp #54
    A concordia mar fent sincs a listan, viszont az oldala meg el, csak atiranyitjak egy sajtokozlemenyre...

    "Ha jól volt megírva a szerződés, még az sem kizárt, hogy a kapitány az út elött beszélt a cég vezetésével, akik monták neki, hogy ugyanmár látogassák meg a szakács rokonait a szigeten."

    Nem valoszinu, ha hajot selejteznek, akkor altalaban szetvagjak a hajogyarban. Egy ilyen biztositasi esemeny ugyan visszahozza a hajo arat, de par ev alatt nagyjabol a duplajat fizethetik vissza, annyival no az alapdijuk. Meg mindig jobban megeri ha eladjak ocskavasnak, a maradekot meg beepitik az uj hajoba es orulnek a biztositasi dijkedvezmenynek.
  • Willenbrock #53
    Nemsokára első útjára indul egyébként a Concordia testvérhajója a Costa Fascinosa.
    A Costa Cruises legújabb büszkesége.
  • NEXUS6 #52
    És persze valszeg biztosítva volt. Ha jól volt megírva a szerződés, még az sem kizárt, hogy a kapitány az út elött beszélt a cég vezetésével, akik monták neki, hogy ugyanmár látogassák meg a szakács rokonait a szigeten.

    CT rulez!:D
  • kvp #51
    hajto = hajot, utodjak = utodjat (ez a hatranya ha mobilon gepel az ember)
  • kvp #50
    A hajo gps rendszere jol mukodott, van par weboldal ahol kovetni lehet az eppen aktiv hajokat egy terkepen. Ezen jol latszik, hogy kozel ment, latszik az utkozes utani kb. 15-20 fokos eles szogu elteres a korabbi menetiranytol, aztan a hurok eleje a kikoto fele. Kb. annak a kozepen ment el a jel, amikor a tartalek rendszerek is megadtak magukat.

    "A vészjelzés leadása azonban csak 30 perccel később történt meg, és a kiürítést csak 22.58-kor rendelték el. Ekkor a hajó dőlésszöge már 30 fokos volt!"

    Az elozo hozzaszolasomban leirtam az idorendet. Egyebkent a hajto pont az Andrea Doria balesete miatt szereltek fel olyan mentocsonakokkal, amiket akar 20 fokos dolesszog mellett is le lehet ereszteni. A hajo utodjak egyebkent a tulaj mar akkor elkezdte epittetni, amikor meg folyt a vizsgalat. Valoszinuleg most is a napokban fognak szerzodest kotni a Concordia potlasrara egy azonos gepeszeti alapokra epitett, de valamivel nagyobb felepitmennyel es utaskapacitassal rendelkezo hajora.