Hunter

Óriásbuszok gördülnek majd a pekingi forgalom fölött

Kínában minden a közlekedés jövőjéről szól. Az országban egyre több a nagy sebességű vasútvonal, amin óránkénti 300 kilométeres sebességgel szállítják az embereket az utasokat a nagyvárosok között. A General Motors kifejezetten a kínai városi vezetőkre szabott kapszulaszerű járműveket fejlesztett ki. A legújabb ötlet azonban messze felülmúlja az eddigieket, legalábbis ami a furcsaságát illeti.

Az úgynevezett "szétterpesztett busz" egyfajta kerekeken gördülő magasvasútra hasonlít, ami egyben egy mozgó alagút is. Minden busz megközelítőleg két sáv széles és 4,5 méter magas, ismertette a paramétereket a hatalmas járművet kivitelező Söndzsen Hasi cég elnöke, Szong Jou-csou. A kínai közlekedés gyors növekedésével a tervezők a lehető leghatékonyabb utasszállításra törekednek. Ha újabb buszokat vonnának be a közlekedésbe, azzal a dugók kialakulásának esélyét növelik, a föld alá vinni a forgalmat időigényes és rendkívül költséges. A sávok fölött átívelő busz nem akadályozná a gépjármű forgalmat, csupán növelné a tömegközlekedési infrastruktúra kapacitását, a szükséges kiszolgáló létesítmények megépítése pedig jóval olcsóbb mint egy metróvonal kivitelezése.

"A szétterpesztett busz legnagyobb újítása abban rejlik, hogy az autók fölött halad. Legnagyobb erőssége hogy helytakarékos, hatékony és nagy a befogadóképessége" - taglalta Jou-csou prezentációjában.


A busznak jelentős hatásai lesznek a kínai közlekedésben, elvileg 25-30 százalékkal csökkentheti a főutakon kialakuló dugókat, átlagsebessége 40 km/h lesz, egyszerre 1200 utas szállítását teszi lehetővé, kocsinként 300 ember kaphat helyet a szerelvényen. A környezet szempontjából sem közömbös az újítás, a buszok egyenként 860 tonna üzemanyagot takarítanának meg évente, 2640 tonnával csökkentve Kína amúgy is kritikus szénkibocsátását.

Energiaellátását részben napelemekkel oldják meg, nagyobb részt azonban az állomásokon vagy az útvonala mentén elhelyezett elektromos töltő póznák biztosítják. A buszokat szuperkondenzátorokkal látják el, amik rendkívül gyorsan tölthetők fel, meríthetők le, miközben képesek tárolni is az elektromosságot. A tervek szerint a busz elegendő energiát kap az állomásokon töltött várakozásai során, hogy eljusson a következő megállójáig, így nincs közvetlen károsanyag kibocsátása.


A buszok többszörös biztonsági rendszerrel lesznek felszerelve, amik figyelmeztetik a túl közel hajtó autósokat, illetve a túl magas járművek vezetőit. A busz pályáját vagy sínekkel oldják meg, vagy fehér vonalakkal, amit egy robotpilóta követ stabilan tartva az óriásbuszt, melynek pályaudvarokra sincs szüksége, a parkolást megoldhatja bármelyik állomásán, átívelve a közút fölött. Az állomásokon kétféle módon közelíthető meg a busz, vagy a klasszikus oldalsó ajtókon át, vagy felülről, a buszban elhelyezett lépcsősoron lesétálva.

Elsőként Pekingben jelennek majd meg az óriások, a tervek szerint 186 kilométernyi úthálózatot alakítanak át számukra, a munkálatok már az idén, az év vége megkezdődnek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Simkó77 #126
    aha az ötlet sztem nem rossz de... kanyarban ez majd úgy hajlik vagy mi?
  • djhambi #125
    Szerintem a gyorsuló-lassuló alagút érzéki csalódáshoz vezet, és az autósok egy ideig jobbra-balra fognak kacsázni, másrészt zavarni fogja őket a saját sebességük meghatározásában, az ember rutinosan vezet, a környezetéhez igazítja a sebességét. Ha vele megy az alagút, akkor gyorsír, amikor lassít az alagút, akkor ő is lassít. Szerintem futurisztikus, de szar ötlet.
  • Molnibalage #124
    Azzal meglehetősen sokmindent leírtál, hogy nincs jogsid. Így érthető az álláspontod sok dologban.

    Ezt a rész nem értem. Azt meg főleg, hogy sokan nem tekintik komptenesnek azt az embert, akinek nincs jogsija. Miért? Úgy kezelitek, mintha az valami világmegváltó és felvilágosító dolog lenne. Attól, hogy nincs, majd 2 évtizeted utazok kocsival, mint utas. Az utas meg nem vak és nem hülye...

    Szerinted megddig lehet és meddig érdemes növelni az emberek szállítgatását?

    Most távolságról, időről vagy mennyiségről beszélsz? Ahogy írtam, más városokban kétszer gyorsabban is haladhatsz messziről, mint itthon és tényleg sokan is használják. Ne a szar magyar állapotokból indulj ki. Budapest közlekedési rendszerének felfejlesztésével az agglomerációkból olyan közlekedés alakítható ki, hogy csúcsidőban az autó csak a notórius autózóknak és azoknak alternatíva, akiknek tényleg kell szállításhoz vagy speciláis igényekhez. Csak a HÉV-ek bekötésével a metró hálózaba - persze pályafelújítás + járműcserével - a mostani utazási idő lazán megfelezhető lenne...

    Az eredmény meglepő: a lakótelep maximum dupláját, mint a családi házas!

    Megint nem definiálod, hogy mit a lakótelep. A csepeli panelrengeteg 5-8-10 embelet házakkal? A Flórián tér mellett levő hosszú házban többen laknak, mint a nagymuteromél falujában. Még, ha a környező zöld területet hozzáveszem, akkor is több x10-es szorzóról beszélünk.


    Ez is lakótalep. Csak éppen kertes zöldteraszos és mindössze kétszines. Minden lakáshoz garázzsal...

    Ez a fenti mellett van.

    Szóval nagyon lazán dobálózol a "lakótelep" szóval. Legszélsőségesebb példa pl. Hong Kong. Ott is lakótelepek vannak a szó tágabb értelmében. 20-30 emeletes lakóéületekben élnek százezrek vagy milliók...
  • halgatyó #123
    Molni:
    Azzal meglehetősen sokmindent leírtál, hogy nincs jogsid. Így érthető az álláspontod sok dologban.

    Hát igen, a 4-6-os villamos sok embert visz. De honnan és hová és miért?
    Mielőtt válaszolsz, egy picit gondolkodj el ezen a 3 kérdésen.
    Az egyes ember közlekedési akciójának mindig van egy kiindulópontja, van egy célállomása és van egy célja magának az utazásnak.
    Vajon nem kellene-e ezeket vizsgálni, ahelyett hogy a közlekedés "környezetszennyező" hatásáról értekeznek, és próbálják -- nagyon rossz helyen -- visszaszorítnai? Ez olyan, mintha a reumát a végtagok apró lépésekben történő amputációjával "gyógyítanák"

    Szerinted megddig lehet és meddig érdemes növelni az emberek szállítgatását?
    (Ne a saját pillanatnyi helyzetedből indulj ki.)

    Másik kérdés a kívánatos lakókörnyezet kérdése. Szerintem a Budapest belvárosi lakókörnyezet nagyon messze van a kívánatostól és az egészségestől (nemcsak a járdákat borító kutyaürülék miatt)
    Én néztem egyszer lakást a Széna-tér közelében. Egy 7 emeletes ház legalsó szintje, udvari lakás. Amikor az utcai nappali világosságról beléptem, fekete sötétség fogadott, az ablak környékén derengett valami...

    A lakótelepi beépítési forma -- bár sokan szidják -- sokkal emberibb és egészségesebb, mint a belvárosi! Ám valamit nem árt meggondolni. Évekkel ezelőtt készült egy felmérés, hogy a különböző beépítési formák mekkora népsűrűséget tesznek lehetővé. Az eredmény meglepő: a lakótelep maximum dupláját, mint a családi házas!
    Az ok: nem lehet egymáshoz túl közel építeni magas házakat, az árnyékolás miatt.

    Számolj. Ma Magyarországon van kb. 4 milió család. Ha mindegyik családi házban lakik (400 m2 teleknagysággal, ami nem nagy, de azért elég) akkor ez összesen 1600 km2 területet. A telkek "kiszolgálásához" szükséges utakra rászámolunk még egyszer ennyit, akkor 3200 km2. A munkahelyekre (ahol az emberek sokkal sűrűbben vannak, mint otthon) az előbbi felét, az összesen 4000 km2.
    Sok ez?
    Szerintem nem. Budapest területe 625 km2. Magyarország településeinek összterülete jóval nagyobb, mint 4000 km2, vagyis a fenti számszerű becslésben van tartalék.
  • halgatyó #122
    Az előző hozzászólást nem fejeztem be.
    Szóval: a városi életet tönkretevők, a városi élet folyamatos gyalázói egyáltalán nem akarnak elköltözni a sok "PM10-zel nehezített" levegőből.

    Hanem amikor mi elköltözünk az állandó autósnyomorgatás elől, és Budapest agglomerációja kezd felfejlődni, városiasodni, akkor ezek is kijönnek utánunk!!!

    Aztán ott is elkezdik a puffogást, hogy húúú húúúú. Követelik a futóműgyilkos buckák milióinak a kihelyezését, meg a fizetőparkolást....
    Mi meg menekülhetünk tovább. De meddig?
    Legszívesebben máglyára küldeném mindet.
  • halgatyó #121
    Asperot #76:
    Megpróbálok úgy válaszolni, hogy ne offoljam szét a kommentelést.

    1.) a sorozatgyártás: persze, vannak alkatrészek, amelyek átvehetők már nagy sorozatban gyártott más gépekből. Pl.: LEDek, lámpák, fogantyúk, ülések, padlóanyag (valszeg PVC-padló), elektromos kapcsolók, kijelzők, képernyők, számítógép, utastájékoztató hangszórók, néhány apróbb hidraulikus alkatrész, klímagép, csavarok, stb... hosszú lista helye.

    Ám azon alkatrészek listája is hosszú, amelyeket csak ebbe a szuperbuszba tervenek és építenek. És ez utóbbi alkatrészek többége igen nagy méretű és súlyú. A legyártásukhoz külön üzemcsarnokot kell tervezni és építeni.

    Persze, a kínaiak majd megcsinálják.... ez azért nem olyan egyszerű. Az a baj, hogy az optikánk csalóka: amikor mások dolgoznak, akkor minden olyan gyorsan és gördülékenyen megy, de amikor nekünk kell valamit megtervezni és készre csinálni, akkor valahogy akadozik, és rettentő nehéz. Ezt tapasztalatból írom.

    A kínaiakat nem becsülöm le, hatalmas ország, és tényleg fejlődik
    (ebben azért nagy szerepe van a "nyugati" készülékek lekoppintásának is, meg az ottani fejlődési út ismeretének, mármint hogy milyen irányban kell egyáltalán elmenni a kutatásokkal... Ha mondjuk a "nyugati" világ 200 évvel ezelőtt hirtelen eltűnt volna, akkor a kínaiak szerintem nem tartanának itt, és nemcsak a lekoppintható technológia hiánya miatt, hanem a példamutatás, a fejlődési irányok kijelölése híján, és a fejlődés kívülről ható kényszere híján...)

    Szóval meglátjuk, hogy ezt megcsinálják-e, vagy a sajtóban időnként felröppenő csodagyógyszerek sorsára jut

    2.) A szerelvény hossza. Nem győzzük meg egymást, képleteket kár mutogatni, ha megvalósul, majd meglátjuk hány méter hosszú, és hány főt visz el.

    3.) No most kezdődik a tánc... hogy ki mikor utazik amikor akar, meg hova költözik, amikor akar. Felveszem a fapofát, és a a jómodor-szűrőt.

    Magyarország területe finoman fogalmazva is nem egységes! A munkahelyek eloszlása és a közlekedés minősége döntően meghatározza egy ingatlan értékét (ha már tanulmányoztad behatóan az ingatlanárakat).
    Továbbá a közeli környék etnikai összetétele és az ezzel összefüggő közbiztonsági helyzet szintén döntő befolyással van az ingatlanárakra.
    A többi tényező -- ez jól látható az ingatlanárakból -- elhanyagolható.

    Namármost. Azokon a környékeken, ahol sok jólfizető munkahely van, ott az ingatlanárag irtózatosak. Ahol viszont nincsenek munkahelyek, és a közlekedés is rosz, ott az ingatlanok eladhatatlanok és elcserélhetetlenek.
    A bérleti díjak hasonló területi tendenciát követnek.

    Az emberek többségébnek -- veled ellentétben -- nincs akkora tartalék pénze, hogy ingatlant tudjon vásárolni a drága övezetekben, vagy családostól éveken át fizessen bérleti díjat.
    Viszont a munkahelyükön -- ma még -- fizikailag ott kell lenniük.
    Vagyis a távoli lakóhelyükről hosszas közlekedés által el kell jutniuk a munkahelyükre. Meg vissza. Plussz a bevásárlás, ovoda, iskola, időnként különböző hivatalok...
    Jelentős probléma okozója, hogy egy családban két kereső van. Ha valami véletlen folytán az egyikük oda tud költözni a munkahelye közleébe, akkor a másik vagy új munkahelyet keres, vagy közlekedik.
    Ezért ül csak egy ember abban az autóban, B+! (ez másnak szólt)

    Hogy lehetne ezen a problémán segíteni?
    -- Közelebb kell hozni a lakásokat a munkahelyekhez. Ez nem megy állami "besegítés" nélkül. Törvényekkel, kedvezményekkel, állami cégek/munkahelyek létrehozásával, a tudatipar (sajtó) hosszú időn át tartó, erős nyomásával segítve, stb.
    -- Nagymértékben kellene a távmunkát elterjeszteni. Nagyon sok, elsősorban intelligenciát igénylő munkahelyen elég lenne, ha a hét 5 munkanapjából csak 2-3 napot töltenének ott az emberek.
    Egyéb munkaszervezési intézkedések a személyes jelenlétet igénylő munkák mennyiségének csökkentésére, és gépi munkával történő kiváltására.
    -- Csökkenteni kell a különbséget ember és ember, környék és környék között, de NEM úgy, hogy a becsületes, civilizált embereket összezárjuk az antiszociális bűnözőkkel! Nagyn kemény, rettenetesen kemény kézzel rendet kellene tenni, amit a "rendszerváltás" nevű nagy átverés óta elmulasztottak, azt csak sokkal keményebben lehet visszafordítani, mint ahogyan a "rendszerváltás" előtt csinálták (KMK tényállása, gumibot, stb... most már 10-szeresére fokozva)
    -- Nagyon fontos: MEGSZÜNTETNI azokat az autót terhelő költségeket, amelyek a GARÁZSBAN ÁLLÓ autót sújtják. Ezáltal megérné takarékoskodni, és csak a szükséges mértékben használni. Viszont abba kellene hagyni ezt a mocskolódást az "autósok" ellen, és nem túlzásokba esni az üzemanyagárakkal, mint amit egyes ÁL-környeztevédők szeretnének.
    -- Nagyon jó tömegközlekedésre lenne szükség. Ez csak úgy érhető el, ha a tömegközlekdésre manapság nehezedő rettenetes nyomást csökkentjük! (ld. 1. és 2. bajusz)

    A nap minden embernek 24 órából áll. Ha ebből 8 óra a munka (kemény, kimerítő munkára gondolok), 8 óra alvás, akkor már csak 8 óra maradt.

    Ebből a maradék 8 órából kell megoldani a közlekedést, a gyerekekkel foglalkozást, a házimunkák nagy részét (nem lehet mindent hétvégére hagyni), a házastárssal való foglalkozást, a szórakozást és az ön-továbbképzés azon részét, amely a munkahelyen nem megy.


    Az utóbbi lista bizony hosszú. Sajnos, több, mint 8 óra! Mindenki, aki maga is "benne van a mókuskerékben", tudhatja: egyik csak a másik rovására teljesíthető!

    És ezt a helyzetet súlyosbítja a munkahelyek szándékos eltávolítása a lakásoktól, és az autózás ellehetetlenítése. Mivel nem tudok kultúráltan nyilatkozni ezekről, inkább semmit sem mondok.

    Végül a "miért nem költözöl el..." dumára: ezt inkább azoknak kellene mondani, akik egyfolytában puffognak hogy a városban milyen szar az élet, merthogy a sok autó meg kevés a zöld, meg a PM10, meg a zaj....
    NEKIK KELLENE ELKÖLTÖZNI.
    De nem fognak. Sőt!!!
    Megfigyelhető Budapesten: ahogy a közlekedést lehetetlenítik el, úgy kezdenek elvándorolni onnan az emberek. Végül csak a kisnyugdíjsok maradnak, meg a segílybül élők... aztán a boltok is sorra mennek el, mewg lehet nézni pl. az Üllői út Nagyvárad tár tájéki (tehát nem a legkülső) részét, vagy a belső körutat (ahol a 4-6 vili megy), az sem prosperál, hiába erőlködnek, az egyre kevesebb kirakat mögött egyre reménytelenebb arcokat látni. De máshol is, Budapest belső részein -- persze próbálkoznak a pénzeszsákok mindenféle rehabilitációval meg hasonlókkal -- nincs már meg az a csillogás-előny a külső kerületekhez képest, ami 30 évvel ezelőtt még megvolt.
    Ennyi.
  • xyl #120
    Ja, mégegy: Elsőre valószínűleg nagyon zavaró lehet az, hogy az út és az "alagút", mert kb. úgy érzi magát alatta az ember más sebességgel mozog a kocsihoz képest.
  • xyl #119
    Dugóban szerintem jól jönne. Amíg az autósok ott araszolgatnak a dugóban, addig ez szép komótosan, de elsiklik a fejük fölött, a kocsiban ülők nagyobb irigységére...
  • Molnibalage #118
    Viszont a legkényelmesebb az estek többségéban az emberek szerint. Nekem nincs jogsim, de nem vágyok arra, hogy vezessek. Ebből a szempontból a tömegközlekedés világbajnok, mert nekem lényegében semmi dolgom nincs. :)
  • Molnibalage #117
    Számomra már az rejtély, hogy a HÉV 30 éve jár és ezalatt sehol nem sikerült egy kibaszot magasperont építeni. Pedig a Batyi tér és a Boráros tér is legalább egyszer fel lett túrva az elmúlt 10-20 évben. Mibe telt volna egy nagyon enyhe emelkedővel felvinni a járdaszintet a HÉV szintjére? Ilyenkor megy fel a vérnyomásom...