Csoma Péter

F.E.A.R. 2: Project Origin



Kiadó: Warner Bros. Interactive Entertainment
Fejlesztő: Monolith Productions
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Windows XP/Vista, Pentium 4 @ 2.8 GHz (3.2 Vista alatt)/Athlon 64 3000+ (3200+ for Vista) processzor, 1 GB (1.5 GB Vista alatt) RAM, 12 GB szabad hely a merevlemezen, 256 MB video-memória, Shader Model 2.0b támogatás (nVidia GeForce 6800/ATI X700)
Ajánlott: Windows XP/Vista, Intel Core 2 DUO @ 2.2 GHz/Athlon 64 X2 4400+ processzor, 1.5 GB RAM, 12 GB szabad hely a merevlemezen, 512 MB video-memória, Shader Model 3.0 támogatás (nVidia GeForce 6800/ATI X700)
Hasonló játékok: FarCry, Half-Life 2
Kategória: FPS

A Monolithot - számomra érthetetlen módon - soha nem övezte akkora rajongás, mint néhány más, neves fejlesztőcsapatot, pedig nagyon sokat letettek már az asztalra. FPS-ek terén - egy-két ballépést leszámítva - különösen kiemelkedő a munkásságuk, hiszen olyan játékokat köszönhetünk nekik, mint a Blood, az Aliens vs. Predator 2, a No One Lives Forever 1-2, a Condemned 1-2, illetve a F.E.A.R. Ez utóbbi fejlesztése közben a Warner Brothers felvásárolta a csapatot, és a folytatást már az ő támogatásukkal kezdték el fejleszteni.

Persze eközben a név jogaival magára hagyott Vivendi még kisajtolt néhány kiegészítőt a franchise-ból, mielőtt az újonnan alakult Activision-Blizzard visszaszolgáltatta volna a jogokat (természetesen némi pénzért cserébe). Mivel a kiegészítőkhöz semmi közük nem volt, a Monolith érthetően úgy döntött, hogy a Perseus Mandate és az Extraction Point történetét teljesen figyelmen kívül hagyják, így aki ezekkel nem játszott, az semmiről nem maradt le.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A történet kb. fél órával a F.E.A.R. vége előtt veszi fel a fonalat: főszereplőnk ugyanolyan kuka, mint az első részben, de ezúttal legalább nevet kapott: Michael Becketnek hívják, és a Delta Force kommandó tagja, melynek feladata Genevieve Aristide elfogása és biztonságba helyezése. Aristide otthonában azonban fegyveres ellenállásba ütköznek, az ellenséges zsoldosok pedig pont azért érkeztek, hogy leszámoljanak a nővel. A két csapat között versenyfutás kezdődik, azonban a cél előtt elérkezünk a F.E.A.R. utolsó jelenetéhez, és a nukleáris reaktor robbanása hősünket is kiüti. Egy félálomban átélt műtét után egy kórházi szobában tér magához, ekkor már a jól ismert időlassító képességgel (akarom mondani: villámgyors reflexekkel) felruházva. Sok ideje nem jut az új helyzet felmérésére, hiszen a küldetést még nem teljesítették, így folytatódhat az Aristide utáni hajtóvadászat.

Sajnos akármilyen érdekfeszítően indul a történet (egészen a robbanásig az), hamarosan leül, és két-három óra után minden érdeklődésemet elveszítettem aziránt, hogy mi miért történik. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy az egész feleslegesen kusza: tele van titkos és még titkosabb projektekkel (Origin, Harbinger, Icarus, Paragon, Perseus), melyekre folyamatosan hivatkozik a történet, de vagy én siklottam el a részletes kifejtésük felett, vagy tényleg nem dörgölik eléggé az arcomba (pedig érdemes lenne, hiszen minden körülöttük forog), mivel többnyire fogalmam sem volt, hogy pontosan melyik mit takar.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A megértésükhöz szükséges információk jelentős részét a pályákon elszórt naplófájlokból, emlékeztetőkből és körlevelekből gyűjthetjük össze, ezzel a módszerrel bizonyára már mindenki találkozott valamelyik FPS-ben. A megoldás többnyire azt a célt szolgálja, hogy aki nem akar elmerülni a játék világának háttértörténetében, az kikerülheti azt, és koncentrálhat a sztori magjára, aki pedig kíváncsi a különböző motivációkra, az ezekből a naplókból megtudhatja ezeket. Sajnos itt nem sikerült megtalálni az egyensúlyt: a naplók nélkül a történet értelmezhetetlen, azok azonban feldolgozhatatlan mennyiségben öntik a száraz információt, ráadásul nem tudjuk őket menet közben hallgatni (lásd: Bioshock), hanem el kell olvasni őket, ami megtöri a játék tempóját. Szerencsére a F.E.A.R. folytatását nem is a magával ragadó történet miatt vártuk (legalábbis én nem, számomra már az előd sztorija is öncélúan túl volt komplikálva), így inkább tovább is lépnék a fontosabb részekre. A játékmenettel kapcsolatban meglehetősen felemásak az érzéseim, és nem tudom eldönteni, hogy két lehetséges nézőpont közül melyiket válasszam (bár az első felé húzok), így inkább leírom mindkettőt.

Egyrészt a F.E.A.R. 2 pontosan azokat a feszes, pörgős csatákat nyújtja, amit az előd is, és ezen a téren hibátlan. Hatalmas érzés az időt lelassítva bebalettozni egy szobába, és leszámolni az ott állomásozó katonákkal, mielőtt azok egyáltalán felfognák, hogy mi történt. A nehézséget remekül sikerült belőni: közepes szinten soha nem kellett vért izzadnom, ugyanakkor, ha felelőtlen voltam, akkor pillanatok alatt a fűbe haraptam. Hasonló módon a tempó is tökéletes: megfelelő arányban és időközönként követik egymást az akciódús csaták és a lassúbb, félelmetes horror-részek. Fegyverek terén ugyan nem túl nagy a változatosság (géppisztolyok, vadászpuskák, meg néhány speciális fegyver, amelyek roppant erősek, de soha nem fogjuk használni őket, mert kevés a lőszer), de ennyi pont elég is, nem igazán éreztem úgy, hogy bármi hiányozna az arzenálból.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Másrészt viszont - sajnálatos módon - a játékmenetből nem csak a jó dolgokat hagyták meg, hanem gyakorlatilag mindent, és így számos olyan megoldással találkozhatunk, amelyek ma már eléggé elavultak, és emiatt szemet szúrnak egy modern FPS-ben. A pályák rendkívül lineárisak: ha egy irányba öt lépésnél többet tudunk megtenni, akkor az biztos, hogy a jó irány. Ez önmagában még nem lenne akkora gond, sokkal zavaróbb, hogy a kötött útvonalak teljesen véletlenszerűen alakulnak. Például, ha egy szobának négy ajtaja van, akkor abból egy a bejárat, egy a kijárat, kettő elé pedig pont bútorok zuhantak a másik oldalról, így nem lehet kinyitni őket.

Vagy - ami még kirívóbb - a négy ajtóból három zárva, egy a bejárat, és egy ablak nyitva van, előtte pedig "véletlenül" pont úgy hullott egy palánk a sokadik ilyen alkalommal is, hogy át tudunk mászni a szomszédba. Az egész probléma az interaktivitás szinte teljes hiányára vezethető vissza: nem lenne gond, ha ezek az útvonalak nem léteznének, és a játékosnak kellene menet közben kialakítani őket (például felkapva egy palánkot és a két ablak közé helyezve azt), ekkor nem lenne annyira feltűnő az atomrobbanás "nagylelkűsége", ami mindenhol nyitva hagyott egy átjárót a törmelék között.

Egy módon azért mégis hathatunk a tereptárgyakra, ami új az elődhöz képest: a nagyobb, mozdítható bútordarabokat (kanapék, üdítőital-automaták stb.) felboríthatjuk, és így fedezékké alakíthatjuk őket. Állítólag ez rajongói kérésre került be, mivel az első részben az ellenfelek már képesek voltak erre, és a játékosok szerették volna utánozni őket. A módszer ennek megfelelően szinte teljesen haszontalan, "nesze nektek" jellegű: nem jelent előnyt egy csatában, fel sem tűnne a hiánya.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Technológiai oldalról a fentiekhez hasonlóan vegyes képet mutat a játék. Meglehetősen ködösek az emlékeim az első rész grafikájáról (illetve inkább torzultak, hiszen csak a saját korához viszonyítottam a minőségét), de meg vagyok arról győződve, hogy a folytatás annyival nem lett szebb. Természetesen magasabb a poligonszám, szebbek az árnyékok, nagyobb felbontásúak a textúrák, és minden egyéb, minimális szinten elvárt követelménynek megfelel a motor, de míg a F.E.A.R. korának egyik legszebb FPS-e volt, a Project Origin grafikája "csak" nem rossz.

Ami viszont fura, az az optimalizálás: maximális felbontáson egy-két másodpercenként megakad egy pillanatra a játék, pedig játszottam már szebb FPS-eket zökkenés nélkül ugyanezen a konfiguráción. Ráadásul a F.E.A.R. 2 szűk, sötét helyeken játszódik, azaz ennyivel is könnyebb dolga van a videokártyának. Félreértés ne essék: a játék messze van a GTA IV vagy a Saints Row 2 féle botrányos teljesítménytől (sőt!), egyszerűen csak messze nem hozták ki belőle a maximumot. Külön hiányoltam a beépített benchmarkot a grafikai beállítások teszteléséhez: a F.E.A.R.-ben nagyon sokat könnyített az optimális beállítások megtalálásán, és itt is segített volna, ha nem kell minden egyes piszkáláshoz kilépnem a játékból a főmenübe, majd újra betöltenem a legutóbbi mentett állást. Grafika: Messze nem olyan kiemelkedő a vetélytársakhoz képest, mint az első rész volt. Az optimalizálás sem tökéletes, ennek ellenére nem csúnya, csak átlagos. Ráadásul minden "realisztikus" barnában és a szürke különböző árnyalataiban tündököl, így aki nem szereti ezt a látványvilágot, az nem fogja túlságosan értékelni.

Kezelőfelület: Az irányítás a megszokott FPS-sablonokra épül, valószínűleg már álmában is mindenki megtalálja a WASD-t, így egyáltalán nem fog nehézségeket okozni. A HUD viszont felháborító: egy felesleges és idegesítő, díszítésnek szánt keret zavarja a látást, ami a ténylegesnél jóval kisebb látószög érzetét kelti

Játszhatóság: Rendkívül élvezetesek a harcok, ez a játék legfőbb erőssége. Kb. 8-10 órába telik végigjátszani, ami pont ideális hossz: pár órával több, és a negatívumok kezdték volna elnyomni a harc nyújtotta élményt. A legfőbb gond, hogy semmi motivációt nem érzek az újrajátszásra: egyszer jó volt, másodjára semmi újat nem nyújtana.

Intelligencia, nehézség: A nehézség pont ideális, remekül sikerült belőni, hogy ne legyen sem vért izzasztóan nehéz, sem túl könnyű. Az MI pedig ugyanolyan kiváló, mint az elődben is volt; egy-két igazán buta húzástól eltekintve az ellenséges katonák következetesen okosan cselekednek (mármint egy videojátékhoz képest).

Hangok, zene: A zene és a zörejek, hangok kiválóan illenek a horrorisztikus hangulathoz, a szinkronhangok azonban elég gyengécskék. Pedig ismert nevekről van szó (női parancsnokunkat például a Halo-széria Cortanája szólaltatja meg), mégis rendkívül erőltetetten és hiteltelenül adják elő szövegeiket.

Összegzés: A F.E.A.R. 2 egy tisztességes FPS, bár olyan sok túlhaladott játékelemet tartalmaz, hogy az "oldschoolsága" már a játékélmény rovására megy. Szerencséje, hogy az év eleji pangás közben jelent meg: egy zsúfoltabb időszakban csak az előd hírneve miatt figyeltek volna fel rá a játékosok. Ennek ellenére egy végigjátszásra kiváló, köszönhetően a remek harcoknak.

Kapcsolódó letöltések:
Videó #1
Videó #2

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • spidey #32
    Tudom, nem pörög ez a topic, de nincs valakinek save-je valahonnan a közepéről?
  • csab76 #31
    Sziasztok !!!
    Valaki tudna nekem küldeni a FEAR 2-höz telepitö kulcsot???!!!
    Köszi Nektek!
  • darkcyberxeno #30
    "Az igazi rémálmok sosem érnek véget... igazából csak akkor kezdődnek, amikor felébredsz." Hihetetlenül paráztatós egy game! Imádtam!
  • kérdező00 #29
    Sziasztok!!!

    Az iskolás részt kezdené el tölteni, de 73% betöltésnél nem megy tovább a játék vártam rá már félórát is, de semmi:( Valakinél volt már ilyen probléma? Valami tipp? Nekem nagyon bejön a játék:)))
  • Dj Lyon #28
    Az az Alma az a csaj,aki megjelent az első részben is nemde?
  • Zoliz #27
    Nagyon ferek Almától olyan félelmetes amikor megjelenik.
    Eddig a legdurvább az volt amiko felmentem a medence fölé az erkélyre és amikor fordultam vissza megjelent előttem fél méterre az erkény ajtajában.
    Azt hittem eldobom a Razer egerem, úgy megijedtem. Asszem többször újrajátszható, jó barátnők ijesztgetésére is. Aszittem a Dead Space a király, hát ez a fer 2 sokszor lenyomja aztat.

    Muszály lehúzni geczik?
  • Zoliz #26
    Nahát, az én régi konfigommal nem győztem felpakolni a 24x-es antialisingot, és mindent maxra, olyan gyors a játék. Nem tudom mivel lelassítani. Szerintem ezért nem kellett benchmark a játékba, mert még az 5 éves gépek is simán viszik, ha jó a videókártya.
  • no93 #25
    Sziasztok!
    Van egy kis gondom: mikor elindítom a játékot azt írja ki h: C:\ProgramFiles\F.E.A.R.2 Project Origin\FEAR2.exe

    Az alkalmazást nem sikerült elindítani, mert a konfigurációja helytelen. Az alkalmazás újratelepítése megoldhatja a problémát.
    De nem oldja meg :D Valaki tud segíteni?
    Gépem: AMD Athlon x2 5200+(2,6), 2GB ram, Galaxy 9800GT(512Mb)
  • oregon1987 #24
    Multiban miért írja egyes szervereknél hogy más verziót használ?
  • AbyssLord #23
    Mivel meg lett említve, nem tudom megállni, hogy ne reagáljak rá: GTA4 az új patch után 1000%-al jobb, stabilabb és játszhatóbb lett!