Szekeres Viktor

Sweeney Todd, a Fleet Street démoni borbélya

Tim Burton, Johnny Depp, büntető, Oscaros látványvilág - mintha ismét Az Álmosvölgy legendája elevenedne meg a vásznon.

Tim Burton - kell-e mondanunk mást műfajmeghatározásnak? Ööö, kell, hiszen van, aki simán megnéz és élvez minden Burton-filmet, van aki azonban csak a mester életművének kommersz darabjaira bukik. Ez esetben viszont kihagy olyan zseniális próbálkozásokat, mint az animált Karácsonyi lidércnyomás vagy az ugyancsak stop and motion Halott menyasszony. Burton szerencsére ezúttal ismét nem tudott "normális" filmet készíteni és musicalbe vágta fejszéjét.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A musical pedig naná, hogy a Sweeney Todd lett, hiszen a musicaltörténelem egyik legsötétebb darabjáról van szó, melyet itthon nem nagyon állítanak színpadra. Horrormusicalek terén mi kénytelenek vagyunk beérni a kellőképpen véres és teljesen korrekt Frank Wildhorn-féle Jekyll és Hyde-dal, így idehaza maximum a Londonba fapadoson színházazni járók ismerhetik testközelből a gyilkos fodrász történetét. Plusz aki annak idején figyelmesen szemrevételezte Kevin Smith Apja lánya című filmjét, ahol is Ben Affleck filmbéli lánya mindenki megrökönyödésére az iskolában a Sweeney Toddból ad elő egy részletet.

A Sweeney Todd története, bár sokan Hasfelmetszőhöz hasonlítják, inkább csak egy sötét bosszúsztori, amelyben a Johnny Depp által alakította fodrász, Bejnamin Barker meg akarja bosszulni London egyik bíráján, hogy annak idején elvette tőle szíve szerelmét. Barker több éves távollétet követően visszatér Londonba és Sweeney Todd néven borbélypraxist nyit, hogy székébe csalogassa a gyaur bírót, hogy elvághassa a torkát.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Egyszerű történet, hihetetlen jó, sötét látványvilág - ez jellemzi a Sweeney Toddot. No, meg a klasszikus színpadi musicaleken felnőtt közönséget meglepő musical stílus, ugyanis a Sweeney Toddban a dalok nem annyira a körítést és a nagy össztáncok, tömegjelenetek megteremtését szolgálják, hanem nagyrészt szimplán a párbeszédeket helyettesítik. És éppen ezen párbeszéd-dalok és a burtoni világ miatt lesz annyira bizarr maga a Sweeney Todd-film, ami pár szereplőt mozgatva és megénekeltetve sajnos nem egyszer unalomba fullad. Hiába jelennek meg a neves mellékszereplők (Alan Rickman vagy Sascha Baron Cohen), ha egyszerűen nem tudják jelenlétükkel magukkal ragadni a közönséget.

Tim Burton és a forgalmazó minden bizonnyal az Oscar-díjat odaítélők figyelmének felkeltésében is bízott a Sweeney Toddal, azonban sajnos ez újfent nem sikerült a direktornak. Ugyan Johnny Depp alakítása mellett nem mehetett el az Akadémia, és a remek díszleteket és kosztümöket is jelöléssel ismerték el (előbbiek tervezője az aranyszobrot is megkapta), de Burton továbbra is tabu maradt a jelölők számára...

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

De nem csak az Oscarok elmaradása okozott csalódást, hanem összességében maga a film is, mert hiába a remek vizualitás, a nem tipikus musical stílus sajnos nehezen fogyaszthatóvá teszi a filmet. Persze az efféle megítélés még a szokásos szubjektívnél is szubjektívebb, hiszen a zenei ízlés - akárcsak a filmes - nagyon sokrétű lehet. Így viszont hiába nagy musical-rajongó és Burton-rajongó a kritikus, a film csak külsőségeiben hozza az elvárásokat.

Lehet, hogy klasszikus musical-alapokon jobban működött volna a Sweeney Todd is (de hát Burton azért az, aki, hogy ne az elvárásoknak feleljen meg), így 2007-ben, ha musicalről van szó, továbbra is a Hajlakkot kell, hogy első helyen említsük (és persze a hazai forgalmazást elkerülő Once-ot...). Sebaj, idén jön a Mamma mia! és visszaállítja a műfaj renoméját. Feltételezhetően. Burton pedig forgathatja következő filmjét, ami ismét animáció lesz, és amit végre talán díjaznak is valamivel.

Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése

Klikk
ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Sweeney Todd - A Fleet Street démoni borbélya
(Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street)


Rendező: Tim Burton
Forgatókönyvíró: John Logan, Stephen Sondheim, Hugh Wheeler
Zeneszerző: Stephen Sondheim
Operatőr: Dariusz Wolski
Jelmeztervező: Colleen Atwood
Producer: John Logan, Laurie MacDonald, Walter F. Parkes, Richard D. Zanuck
Látványtervező: Dante Ferretti

Johnny Depp (Sweeney Todd)
Helena Bonham Carter (Mrs. Lovett)
Alan Rickman (Turpin bíró)
Timothy Spall (Beadle Bamford)
Sacha Baron Cohen (Signor Adolfo Pirelli)
Jamie Campbell Bower (Anthony Hope)
Jayne Wisener (Johanna)

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ricsa008 #47
    Jön DVD-re
  • sgblake06 #46
    Nem feltétlen vagyok oda a musicel-ért, de ez nekem nagyon tetszett.
    Pl. számomra ismeretlen volt, hogy Johnny Depp tud énekelni is!
    Nekem ez a film kellemes csalódás volt.
  • sgblake06 #45
    Nem feltétlen vagyon oda a musicel-ért, de ez nekem nagyon tetszett.
    Pl. számomra ismeretlen volt, hogy Johnny Depp tud énekelni is, de még mennyire! Nekem ez a film kellemes csalódás volt.
    Engem minden szempontból tetszett.
  • giga123 #44
    szerintem nem volt annyira jó kevesebb éek több vér-ez a mottom.
  • Yoshimitsu #43
    Hát pont ezért ég és föld. Mert a mai fodrász leginkább hajjal foglalkozik.
    A borbélynál meg volt olyan frankó régimódi borotva ami a Sweeney Todd-nak is van.
    És hát ha mai értelemben vett fodrásznak nevezzük akkor az egész történet értelmetlenné válik. :) Mert hát eléggé vicces lenne ha hajszárítóval ölne.
  • Inquisitor #42
    Miért lenne ég és föld? A kettő töj ugyan az a szakma volt régen. Éppen az a vicces, hogy egy csomó mai fodrséz nem vállal borotválást, ilyen szakáligazítástól meg sikítva menekül. :D
  • Yoshimitsu #41
    A cikk írónak nem tűnt fel hogy főhős egy borbély és nem pedig egy fodrász.A kettő ég és föld.

    Ennyire jövő gyermeke???
  • opeca #40
    Jól rémlik, a rendőröket valóban bobby-nak becézik, régen, amikor a rendet még a városi őrség tagjai akarták fenntartani - akik természetesen nem kaptak semmilyen egységes kiképzést - a charlie becenevet kapták.
  • opeca #39
    Ezt írtad:

    "Mi az hogy tönkrevágta? Egy musical a film alapja."

    Erre reagáltam én, hogy nem, nem egy musical az alapja, vagy ha igen, akkor nem Sweeney Todd-ként kell eladni, hanem úgy, hogy Sweeney Todd Musical-je.

    "nem igaz, ennek a mostani sweeney todd-nak a musicales sweeney todd az alapja, ami színdarabként is játszódott!"

    Ezeket ne nagyon hagoztassuk, mert az ilyenkből szokot lenni, hogy nem Moszkvában, hanem Szibériában, nem ajtót, hanem autót, nem osztogattak, hanem fosztogattak.

    Ha Tim Burton úgy gondolta, hogy a musical-ből készíti el a filvászonos adaptációt, az legyen az ő baja, de ettől mi még nyugodtan tisztában lehetünk azzal, hogy a musical is már egy kiformált történetet dolgozott fel.

    Ettől kezdve a kérdés már csak az, hogy szükség volt-e arra, hogy Tim Burton mindenképpen a már elkészített musical-hez nyúljon szamárvezetőként, vagy jobban járt-e / jártunk-e volna, ha az eredeti alapanyagból dolgozik.
  • opeca #38
    Szerintem többet érek, ha a karakterét írom le és nem a nevét, de ha mégsem, akkor te úgyis utánam jössz, és kiegészítesz:)