Dojcsák Dániel

CivCity: Rome



Kiadó: 2k Games
Fejlesztő: Firefly Studios
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Pentium IV 1,6 GHz, 256 MB RAM, 64 Mbyteos videokártya, 2,5 Gbyte hely
Ajánlott: 2 GHz-es Intel Pentium IV, 512 MB RAM, 128 Mbyte-os DirectX 8-at támogató videókártya,
Hasonló játékok: Caesar III, Stronghold II, Simcity IV
Kategória: városszimulátor

A pofátlanságnak nincs határa - nem elég, hogy a Firefly Studios egy ezeréves ötletet újragyárt, leklónoz, mondhatni plagizál, de ráadásul még nevet is kölcsönöz két jól csengő elődtől. A Civilization és a Simcity keresztezéséből megszületett a nem egészen fajtiszta CivCity: Rome.

Gondoltam, hogy nem lesz egy eget rengető játék, abban is biztos voltam, hogy a Caesar sorozatot nem múlja fölül, illetve a hasonló építgetős szimulációk nyomába sem fog érni. Erre onnan jöttem rá, hogy ha nem egy B kategóriás szenny lenne, akkor nem nyáron, hanem karácsonykor kerülne a polcokra. A negatív fennhang annak köszönhető, hogy nem szeretem, mikor egy nagy névvel visszaélnek, vagy finomabban szólva nem elég magas szinten használják ki a brandben rejlő lehetőségeket.

Történt ugyanis, hogy a Firefly Studios a Stronghold 2 sikerén felbuzdulva visszatekerte az idő kerekét és meg sem álltak a Sid Meier apánkhoz viszonylag kevéssé közelálló római korban, ahol állítólag a nagy Civilization hangulatában Strongholdozhatunk, vagyis inkább Caesar III-azhatunk. Szerződés ide vagy oda, méltatlan marketing célokra használni a Civ és a Sid betűsorokat, kivéve ha tényleg az van a dobozban.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Már indítás után nagyon kíváncsi voltam, hogy mi köze lehet a játéknak a Civilizationhoz. Aztán mikor már az első kis kolóniám lélekszáma 5000 köré emelkedett, akkor döbbentem rá, hogy a képernyő tetején ráklikkelhetek a kutatás menüpontra, ahol mindenféle csodatudományokra tehetek szert - "majdnem" úgy, mint a Civ-ben.

Például felfedezhetem az ABC-t, amivel 10%-kal javul a kutatás sebessége, vagy éppen a kertészetet, amitől ingyenessé válnak az egyébként is fillérekbe kerülő kertek. Gyakorlatilag a Warcraft III szintjén marad a technológiai fejlesztés, csak sok van belőle és minél fejlettebbek vagyunk, annál több jelenik meg. Sorba lőni nem lehet őket és egy pittyegésen kívül más nem jelzi ha kész van, tehát ha nem halljuk meg, akkor lehet, hogy évekig unatkoznak majd tudósaink.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A másik másolat a Civilopedia. A menüből elérhető -pédia olyan komoly adathalmazt tartalmaz, amit nem ajánlok senkinek vacsora után, mert megfekszi a gyomrát. Gyakorlatilag hülyeségeket hordanak össze, mint például azt, hogy egy rabszolga éves tartási díja mennyi lenne dollárban kifejezve. A játékon belül éppenséggel kapunk némi tájékoztatást arról, hogy a felépíthető dolgok hogyan is néztek ki a valóságban és mondjuk egy nyilvános fürdőnek milyen részei voltak pontosan. Ez tetszetős volt, de inkább megnézek a NatGeo-n egy az okóri Rómával foglalkozó filmet.

Maga a játék elsőre sírhatnékot váltott ki belőlem, hiszen komoly visszalépést sikerült elérni a fejlesztőknek - főleg a kezelőfelület szintjén - az évekkel korábbi játékokhoz képest. Eszembe jut a Black and White 2, ahol már szintén ókori városcsodákat lehetett felhúzni, ehhez képest itt visszatértünk kockaországba: egy elrontott útszelvény eldózerolása is komoly veszélyt jelent a környék lakóépületeire, mert nem mindig lehet egyből rájönni, hogy az ásó vége vajon átlóg-e a másik négyzetbe vagy sem. Az épületek kötelező járdával kerülnek ki a panelgyárból, azaz ha nem is gondolunk az utcafrontokra, akkor is foglal magának.

A lakóházaknak elég egy front, az üzleteknek kettő, de mondjuk egy templom vagy egy fürdő háztömbként viselkedik, körbeutaztatja magát. Már a Pharao nevű játék is képes volt megjeleníteni kisebb tömegeket, sok pici pixel-egyiptomi rohangált fel-alá és az épületeket ott a helyszínen barkácsolták össze a jómunkásemberek. Ehhez képest 2006-ban megjelenik egy játék, ahol a 15 000-es városomban látszólag 25 ember mozog. Persze lehet, hogy a lélekszám csak egy arány, ami nem darabra, hanem mondjuk kilóra méri az embereket. Nagy része hajléktalan és munkanélküli volt, gondoltam építek még nekik lakhelyet. Oda vagy nem költöztek be minden komfort ellenére, vagy ha igen, akkor még kétszer annyi csöves érkezett a városba. Hogy ez bug vagy feature azt nem tudom, de elég érdekes volt.

A városszimulációkhoz képest újszerűen jelzik, meddig hajlandó pontosan elmenni a tisztelt lakos a neki járó termékekért és szolgáltatásokért. Valami olyasmi módon látszik ez, mint a Pylonok hatóköre a Starcraftban. Az már érdekesebb kérdés, hogy elméletileg minél fejlettebb egy ház, annál jobban nő ez a kör. A korai kapitalizmus úgy működik, hogy vannak a termelő területek, mint a kecskefarm, a búzamező, az olajfa liget. Ehhez kapcsolódhat feldolgozóipar, mint a malom, de az esetek nagy részében a manufaktúra végzi a termékmegmunkálást és az értékesítést is, majd a vevő, a fogyasztó önmaga, magasabb körökben a rabszolga szállítja haza a dolgokat.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Az még hihető, mikor egy köcsög vízzel rohangálnak a pixeldémonok, de azon nagyot nevettem, mikor az asztalostól egy kb. IKEA-s ágykerettel a hátán rohant haza valamelyik kis jószág. A kereskedelem rész elméletileg működne, de inkább egy nesze semmi fogd meg jól dolognak találtam, sőt ha valaki nem debil módon építkezik, akkor azt is nehezen tudom elképzelni, hogy anyagi gondjai lennének. Normál fokozaton az egyik pályán hármasával dobáltam le minden épületet, mégis hipp-hopp összegyűlt 150 000 dénár, ami épp a kezdőtőkém háromszorosa volt.

Nem szeretném porig alázni a játékot ezért most a cikk vége felé elmondok róla néhány pozitívumot is. El lehet vele molyolni akár órákig is minden nap. Ha valaki végiszalad a kampányon, akkor láthat háborút is, meg csodákat is építhet, persze az idő masszívabb részében csak komfortosabb várost kell teremteni a "Sid Meier's Civilization által inspirált innovatív városépítő játék" (részlet a doboz hátuljáról) lakóinak. Ha már itt tartunk: "Nézz be az épületekbe. Városépítő játékban először távolíthatod el a tetőt és nézheted meg mit csinálnak odabent." (újabb idézet ugyanonnan). Ha jól emlékszem, akkor a Strongholdban is be lehetett nézegetni, de mindegy. A lényeg valóban az, hogy lehetséges követni a családok, illetve munkások életét.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Vannak munka- és szabadidő periódusok, amiket váltanak, illetve egy egyént megkeresve láthatjuk hol lakik, hol dolgozik, hol van épp most, stb. Kicsit fura a dolog, de tetszett, hogy nyilak vannak szerte a pályán. Az épületek kidolgozottsága viszonylag jó, sőt vannak nagyon szép és tetszetős házak. Ha valaki komolyan gondolja a játékot és bíbelődik vele sokat, akkor nagyon pofás kis negyedeket lehet kihozni. A harmadik jó amit említenék, a szórakoztatás.

A Strongholdban is jó volt a kivégzéseket nézni, nyilván ez inspirálta a gladiátor show minden eddiginél részletesebb hátterét, miszerint háromféle gladiátor és kb. nyolc féle állat (krokodil, oroszlán, párduc, strucc, de lehet, hogy alligátor, tigris, gepárd és emu) közül válogathatunk. Tegyünk le minél többet az aréna köré és a gladiátorok néha egymással, néha az állatokkal hadakoznak. Olyat sajna nem láttam, hogy az elefánt vsv ember küzdelem hogy zajlik, de várom a screenshotot. Grafika: Van a játéknak valamiféle bája, amit talán a shaderek és az egyéb extra csillogós dolgok adnak neki, de egyébként a víz idejétmúlt, az emberkék közepesek, a mozgások néhol nevetségesek. Igaz, nagyon gyorsan fut egy átlagos gépen, magas beállítások mellett is, de új nem sok van benne. A grafikai résznél újra kiemelném az épületek tervezését, hiszen sok esetben tényleg látványos és számomra autentikusnak tűnő megoldásokkal találkoztam.

Kezelőfelület: Az utak és épületek lepakolása a régi jó szögletes módszer, sok helyen nagyon nehézkes, ráadásul az épületek véletlenül sem arányosan kisebbek és nagyobbak, nem tudunk túl könnyen New York térképet rajzolni. (értsd: négyzet/téglalap alakú tömbökben építkezni). Bár itt az sem gáz, ha nincs út, mert mennek ők a sárban is, de azért csak nézzen ki valahogy a város.

Intelligencia, nehézség: Se nehéznek, se intelligensnek nem tartom a játékot. Nagyon egyszerű algoritmusok sokaságán alapul az egész. A lényeg valójában annyi, hogy vannak az emberkéink, akik családokat képviselnek. Jó esetben laknak valahol, dolgoznak valahol és az alvás és a munka idején túl beszerzik a háztartás számáta szükséges dolgokat. Mindig van egy kielégítetlen igényük, ha azt sikerül megoldani, mondjuk lesz iskola, akkor felújítják a lakást egy szebbre. Ha megint nem lesz iskola, akkor visszacsúnyítják. (Ugye a Simcity 4-ben már gettósodtak a nagyobb épületek, nem fejlődtek vissza).

Játszhatóság: Csakis azért adok erre négy csillagot, mert akármennyi sebből vérzik a játék, mégis hihetetlen sokat tudunk felette ülni úgy, hogy észre sem vesszük az idő múlását. Az igazi gond az, hogy a nagy város nem jelent olyan szintű makrogazdasági gondolkodást, mint egy Sim esetében, hanem inkább egy tuti mintát kell képezni a lakó-, kereskedelmi, szolgáltató és termelői épületekből. A termelés sok helyet foglal, a lakóhoz közel kell legyen a szolgáltatás, ami pedig szintén komolyabb helyigényű a felsőbb szinteken.

Zene,hang: A kommentár idegesítő. Mikor épp kifogyóban van a magtár, az idióta hang folyton üvölti, hogy Sir, our granary is almost running out of food. Utána 5 másodperccel: Sir, our granary is already empty. (vagy valami ilyesmi). És ha épp határon vagyunk valamiben, akkor számíthatunk arra, hogy feszt ezt visítja. Az ambient hangok teljesen rendben vannak, annyira, hogy míg ezt a cikket írtam, a játék a háttérben futott, így igazi Sid Meier által inspirált környezetben, zsibongás, vízcsobogás közepette alkothattam. A zene a játék egészéhez képest kiemelkedő. Bár nem értem, hogy miért szól néha háborús zene, mikor a legagresszívabb egységem épp az utcaseprő.

Összegzés: Szerencsétlen húzásnak tartom ezt a játékot, épp ezért nem tudtam kihagyni, hogy ne dolgozzam meg kicsit. Alapjában véve lehetne jó is. Vagy betehetném az elmegy kategóriába, de tudva, hogy olyan játékok vannak e szegmensben, mint a Caesar I-II-III, a Pharao, a Settlers II, a Simcity IV, azt mondom, hogy ez nem egy hiánypótló termék. A szememben a Firefly most jól leégette magát, azt pedig nem értem, hogy Sid hogy adhatta ehhez a nevét.

A játék bemutató videója
Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Davids14 #41
    jo játék lehet nekem az elozo része van meg és az is király
  • CB Dávid 18 #40
    kamion
  • zolika8415 #39
    Nem pihennek babérjaikon a zeneipar tagjai: a Kazaa romba döntése után
  • zolika8415 #38
    A LimeWire a vádlottak padján
  • Rise Against #37
    fiatal és buta az aki a civ-et szarnak nevezi?
    Szal a civilization sorozat az okos felnőtt ember játéka. mindenki, akinek nem jön be a stílus és a hangulat, az balfasz.
    hát szerintem ez nem így van... de végülis te tudod, okosabb vagy nálam, hiszen civezel.
  • Attie #36
    Nekem bejön a játék, viszont érdekes, hogy az ajánlott konfigurációval szaggat keményen a játék, ha már egy kicsit nagyobb a város. 1280-ban meg 1024-ben is. Csak egy két dolog nincs bepipálva a konfigban, minden maximumon.
  • soni88 #35
    aHA!
  • saxicola #34
    Helló!

    A Civcity Rome grafikája elég gyenge. A játékélményre én közepest adnék. A zene nekem személy szerint bejön. Értékelésem:60%
  • Loverman #33
    "Fikázni könnyű, alkotni nehéz"
    ezt írtam le, más megközelítésben.
  • mezeimodell #32
    Jajj. Mit eresztettem itt el:) Mikor kapok büntetőpontot?