SG.hu
A holland kormány és Peking közti konfliktus globálisan megrázta az autógyártást
Az amerikai diplomáciai közvetítés eredménytelen maradt, a Mercedes, a Nissan és a Stellantis vészforgatókönyveket készít.
A világ autógyártói és beszállítóik elkezdték visszafogni a termelést, miután egy Hollandiában lévő kínai tulajdonú chipgyártóval kapcsolatos vita a járművek rendszereinek működtetéséhez szükséges félvezetők hiányához vezetett. Kína és az Európai Unió képviselői kedden találkoztak, hogy megoldást találjanak a patthelyzetre, több mint egy hónappal azután, hogy a holland kormány átvette az irányítást az Nexperia chipgyártó felett. Peking leállította a chipek szállítását gyáraiból, és bírálta a holland tisztviselőket, mert nem tettek erőfeszítéseket a megoldás megtalálására.
Washington erőfeszítései a vita megoldására kudarcot vallottak, ami miatt egyre több vállalat attól tart, hogy kénytelen lesz leállítani a termelést, ha hamarosan nem találnak megoldást. Európa autóipara van a leginkább pánikban, de az Nexperia több ezer chipet gyárt, amelyeket más iparágak is felhasználnak olyan termékek gyártásához, mint a mosógépek, porszívók, éjjellátó készülékek, radarok és tankok. "Úgy gondolom, hogy nagyon is indokolt az aggodalom, hogy a globális gyártási teljesítményre hatással lesz, ha ez a helyzet nem oldódik meg a következő néhány hétben” - mondta Chris Miller chipipari szakértő.
A hollandiai székhelyű Nexperia-t 2019 decemberében vásárolta meg a kínai Wingtech vállalat, és azóta alapvető, de szükséges chipeket szállít gyártóknak szerte a világon. Szeptember végén a holland kormány átvette az irányítást a vállalat felett, mert attól tartott, hogy a gyártás egy része Európából Kínába kerülhet. Az amszterdami bíróság dokumentumai szerint az amerikai tisztviselők nyomást gyakoroltak a holland kormányra a vállalat tulajdonjogával kapcsolatban. Peking erre úgy reagált, hogy leállította a Nexperia gyáraiban csomagolt chipek exportját, ami miatt az autógyártók világszerte igyekeztek biztosítani az ellátást, és figyelmeztettek a zavarokra.
A Fehér Ház szombaton bejelentette, hogy Trump elnök és a kínai vezető, Hszi Csin-ping közötti kereskedelmi megállapodás részeként újraindulnak a szállítások a Nexperia kínai gyártóüzemeiből. Ez még nem történt meg. Egyes iparági szakértők párhuzamot vontak a jelenlegi helyzet és a világjárvány idején a világ gazdaságainak leállása után kialakult hiány között, míg mások jelentős különbségre mutattak rá. "Ez egy politikailag indukált helyzet” - emelte ki Ola Källenius, a Mercedes vezérigazgatója.
A más chipgyártóra váltás nem egyszerű, mert a félvezetők gyártása kétlépcsős folyamat. A Nexperia esetében az előzetes gyártás Hamburgban történik, míg a végső gyártás, ahol a chipeket befejezik és csomagolják, többnyire Kínában zajlik. Ahhoz, hogy Kínában gyárthassa a chipeket, a Wingtechnek helyben gyártott szilíciumlapokat kellene találnia, míg a Nexperia több lehetőséget igényelne a gyártás Kínán kívüli befejezéséhez. A vállalat már rendelkezik háttérgyártással Malajziában és a Fülöp-szigeteken, de ez nem elegendő a kínai telephely kiesésének kompenzálásához. "A Nexperia pénzügyi stabilitása ezt lehetővé tenné, de legalább négy-hat hónapra lenne szükség ehhez - mondta Antonia Hmaidi, a berlini Mercator Institute for China Studies vezető elemzője. Ráadásul a chipeket tesztelni kell és tanúsítani kell, mielőtt autókban felhasználhatók lennének.
Az elmúlt években az elemzők arra figyelmeztettek, hogy a gyártást Kínába áthelyező vállalatoknak tartalék tervvel kell rendelkezniük, még akkor is, ha ez magasabb működési költségeket jelent a vészhelyzetekre való felkészülés és az ellátási láncok diverzifikálása érdekében. "Ez a legújabb figyelmeztetés, amire mindenkinek szüksége van azzal kapcsolatban, hogy Kína milyen messzire hajlandó elmenni saját vállalatai védelme érdekében” - mondta Hmaidi.
Az Nexperia chipjeinek fontosságát tükrözi az a tény, hogy számos autógyártó jelentette be termelésének visszafogására vonatkozó terveit. A Mercedes, a Stellantis és a Nissan munkacsoportokat hozott létre, hogy kitalálják, hogyan tudják fenntartani a termelést, miközben más forrásokból szerzik be a chipeket. Európa legnagyobb autóalkatrész-beszállítója, a Bosch szerint a Nexperia helyzet „komoly kihívásokat” jelent, amelyek rugalmasságot igényelnek. A vállalat közölte, hogy két németországi gyárában akár 1000 alkalmazottja is kénytelen lehet részmunkaidőre váltani egy kormányzati program keretében, amelyet a pandémia idején is alkalmaztak. "Alternatív beszerzési forrásokat használunk, optimalizáljuk a globális gyártási hálózatunk készletszintjét és technikai alternatívákat vezetünk be” - mondta Inga Ehret, a Bosch szóvivője.
A Nissan szerdán bejelentette, hogy a Nexperia szállításainak felfüggesztése miatt két japán gyárában csökkenti a termelést. A vállalat szóvivője szerint a jövő héttől kezdődően minden gyárban „néhány száz darabot érintő kis léptékű termeléskiigazításokra” lesz szükség. "Az ellátási helyzet továbbra is bizonytalan, és szorosan figyelemmel kísérjük a fejleményeket” - közölte a cég. "Amint az ellátás stabilizálódik, gyorsan helyreállunk, és gondoskodunk arról, hogy a vevői szállításokra gyakorolt hatások minimálisak legyenek.”
A világ autógyártói és beszállítóik elkezdték visszafogni a termelést, miután egy Hollandiában lévő kínai tulajdonú chipgyártóval kapcsolatos vita a járművek rendszereinek működtetéséhez szükséges félvezetők hiányához vezetett. Kína és az Európai Unió képviselői kedden találkoztak, hogy megoldást találjanak a patthelyzetre, több mint egy hónappal azután, hogy a holland kormány átvette az irányítást az Nexperia chipgyártó felett. Peking leállította a chipek szállítását gyáraiból, és bírálta a holland tisztviselőket, mert nem tettek erőfeszítéseket a megoldás megtalálására.
Washington erőfeszítései a vita megoldására kudarcot vallottak, ami miatt egyre több vállalat attól tart, hogy kénytelen lesz leállítani a termelést, ha hamarosan nem találnak megoldást. Európa autóipara van a leginkább pánikban, de az Nexperia több ezer chipet gyárt, amelyeket más iparágak is felhasználnak olyan termékek gyártásához, mint a mosógépek, porszívók, éjjellátó készülékek, radarok és tankok. "Úgy gondolom, hogy nagyon is indokolt az aggodalom, hogy a globális gyártási teljesítményre hatással lesz, ha ez a helyzet nem oldódik meg a következő néhány hétben” - mondta Chris Miller chipipari szakértő.
A hollandiai székhelyű Nexperia-t 2019 decemberében vásárolta meg a kínai Wingtech vállalat, és azóta alapvető, de szükséges chipeket szállít gyártóknak szerte a világon. Szeptember végén a holland kormány átvette az irányítást a vállalat felett, mert attól tartott, hogy a gyártás egy része Európából Kínába kerülhet. Az amszterdami bíróság dokumentumai szerint az amerikai tisztviselők nyomást gyakoroltak a holland kormányra a vállalat tulajdonjogával kapcsolatban. Peking erre úgy reagált, hogy leállította a Nexperia gyáraiban csomagolt chipek exportját, ami miatt az autógyártók világszerte igyekeztek biztosítani az ellátást, és figyelmeztettek a zavarokra.
A Fehér Ház szombaton bejelentette, hogy Trump elnök és a kínai vezető, Hszi Csin-ping közötti kereskedelmi megállapodás részeként újraindulnak a szállítások a Nexperia kínai gyártóüzemeiből. Ez még nem történt meg. Egyes iparági szakértők párhuzamot vontak a jelenlegi helyzet és a világjárvány idején a világ gazdaságainak leállása után kialakult hiány között, míg mások jelentős különbségre mutattak rá. "Ez egy politikailag indukált helyzet” - emelte ki Ola Källenius, a Mercedes vezérigazgatója.
A más chipgyártóra váltás nem egyszerű, mert a félvezetők gyártása kétlépcsős folyamat. A Nexperia esetében az előzetes gyártás Hamburgban történik, míg a végső gyártás, ahol a chipeket befejezik és csomagolják, többnyire Kínában zajlik. Ahhoz, hogy Kínában gyárthassa a chipeket, a Wingtechnek helyben gyártott szilíciumlapokat kellene találnia, míg a Nexperia több lehetőséget igényelne a gyártás Kínán kívüli befejezéséhez. A vállalat már rendelkezik háttérgyártással Malajziában és a Fülöp-szigeteken, de ez nem elegendő a kínai telephely kiesésének kompenzálásához. "A Nexperia pénzügyi stabilitása ezt lehetővé tenné, de legalább négy-hat hónapra lenne szükség ehhez - mondta Antonia Hmaidi, a berlini Mercator Institute for China Studies vezető elemzője. Ráadásul a chipeket tesztelni kell és tanúsítani kell, mielőtt autókban felhasználhatók lennének.
Az elmúlt években az elemzők arra figyelmeztettek, hogy a gyártást Kínába áthelyező vállalatoknak tartalék tervvel kell rendelkezniük, még akkor is, ha ez magasabb működési költségeket jelent a vészhelyzetekre való felkészülés és az ellátási láncok diverzifikálása érdekében. "Ez a legújabb figyelmeztetés, amire mindenkinek szüksége van azzal kapcsolatban, hogy Kína milyen messzire hajlandó elmenni saját vállalatai védelme érdekében” - mondta Hmaidi.
Az Nexperia chipjeinek fontosságát tükrözi az a tény, hogy számos autógyártó jelentette be termelésének visszafogására vonatkozó terveit. A Mercedes, a Stellantis és a Nissan munkacsoportokat hozott létre, hogy kitalálják, hogyan tudják fenntartani a termelést, miközben más forrásokból szerzik be a chipeket. Európa legnagyobb autóalkatrész-beszállítója, a Bosch szerint a Nexperia helyzet „komoly kihívásokat” jelent, amelyek rugalmasságot igényelnek. A vállalat közölte, hogy két németországi gyárában akár 1000 alkalmazottja is kénytelen lehet részmunkaidőre váltani egy kormányzati program keretében, amelyet a pandémia idején is alkalmaztak. "Alternatív beszerzési forrásokat használunk, optimalizáljuk a globális gyártási hálózatunk készletszintjét és technikai alternatívákat vezetünk be” - mondta Inga Ehret, a Bosch szóvivője.
A Nissan szerdán bejelentette, hogy a Nexperia szállításainak felfüggesztése miatt két japán gyárában csökkenti a termelést. A vállalat szóvivője szerint a jövő héttől kezdődően minden gyárban „néhány száz darabot érintő kis léptékű termeléskiigazításokra” lesz szükség. "Az ellátási helyzet továbbra is bizonytalan, és szorosan figyelemmel kísérjük a fejleményeket” - közölte a cég. "Amint az ellátás stabilizálódik, gyorsan helyreállunk, és gondoskodunk arról, hogy a vevői szállításokra gyakorolt hatások minimálisak legyenek.”