SG.hu
Az európai autóipart megrémíti a Hollandia és Kína közötti chipháború
A holland–kínai Nexperia körüli geopolitikai konfliktus az ellátási láncok összeomlásával fenyegeti az európai gyárakat.
A holland kormány döntése, hogy átveszi az irányítást az Nexperia chipgyártó vállalat felett, abból fakadt, hogy attól tartott, a vállalat vezérigazgatója felszámolja a vállalat európai tevékenységét és Kínába helyezi át a gyártást. Hágai források szerint a Nexperia korábbi vezérigazgatója, Zhang Xuezheng - aki egyben a Nexperia kínai anyavállalata, a Wingtech alapítója is - azt tervezte, hogy elbocsátja az európai alkalmazottak 40%-át, valamint bezárja a müncheni kutatási és fejlesztési központot. A vállalat manchesteri gyárából a Wingtech tulajdonában lévő kínai gyárnak adott át titkokat, beleértve a chipek tervezését és a gépek beállításait. A vállalat hamburgi gyártóüzemének fizikai berendezéseit is el akarták vinni. A holland kormány szeptember 30-án átvette az irányítást az Nexperia felett, hivatkozva a vállalatirányítás hiányosságaira, majd október 1-jén egy holland bíróság felfüggesztette vezérigazgatói tisztségéből Zhangot.
Október 4-én a kínai kereskedelmi minisztérium blokkolta a vállalat termékeinek Kínából történő exportját. A Nexperia chipjeinek többsége Európában készül, de körülbelül 70%-ukat Kínában csomagolják forgalmazás előtt. A vállalat kínai leányvállalata lépéseket tett a függetlenség felé, és újra megkezdte a termékek értékesítését a kínai belföldi ügyfeleknek. A holland kormány úgy véli, hogy tárgyalások útján olyan megoldást tud elérni Kínával, amely visszaállítja a vállalat egységes holland-kínai struktúráját. Azonban az autógyártók attól tartanak, hogy a pandémiás időszakban tapasztalt chiphiány ismét megismétlődik. Bár a Nexperia által gyártott chipek nagyon egyszerűek, nagy számban használják őket a légzsákoktól a szórakoztató rendszerekig az autóipari értéklánc egészében.
A Nexperia miatt Kína és Hollandia között kialakult patthelyzet arra késztette az európai, amerikai és japán autógyártókat, hogy a chiphiány miatt esetlegesen felmerülő gyártási problémákra figyelmeztessenek. "Rövid időn belül globális szinten termelésleállásokra és lassulásokra számíthatunk, mert sok beszállító nem rendelkezik elegendő chipkészlettel” - mondta egy magas rangú autóipari tisztviselő, aki a kérdés érzékenysége miatt névtelenséget kért. „Az autóipar a vihar középpontjában áll.” Egy hagyományos autóban akár 500, egy elektromos járműben pedig akár 1000 darab is található a vállalat chipjeiből.
Az autógyártók 2022 óta keveset tettek azért, hogy megerősítsék ellátási láncaikat a geopolitikai változásokkal szemben, és az EU terve, hogy egyes chipgyártási tevékenységeket visszahozzon, messze elmarad a célkitűzéseitől. A holland székhelyű chipgyártó október 9-én kiadott vis maior nyilatkozatában figyelmeztette ügyfeleit "előre nem látható fejleményekre, amelyek hatással lehetnek bizonyos termékek elérhetőségére”. A figyelmeztetés lázba hozta az autógyártókat és beszállítóikat, hogy megpróbáljanak beszerezni minden elérhető chipet, ami anyaghiányt okozott. "Olyan, mint a világjárvány idején, amikor az emberek toalettpapír-vásárlási lázba estek” - mondta egy autóipari bennfentes.
A 2022-es hiányt követően az EU elfogadta a Chips Act törvényt, hogy enyhítse a szektor veszélyes függőségét más régióktól a fejlett chipek tekintetében. Három évvel később látszólag nem sok minden változott. Ezúttal a zűrzavar akkor kezdődött, amikor a holland kormány szeptember végén úgy döntött, hogy egy 1952-es nemzeti törvényre hivatkozva átveszi az irányítást a Nexperia felett, amelyet 2019-ben vásárolt meg a kínai Wingtech. A döntés egy nappal azután született, hogy az Egyesült Államok kiterjesztette a Wingtechre vonatkozó exportellenőrzést leányvállalatára, a Nexperiára is.
Kína chipek exportjára vonatkozó szigorításai, valamint a ritkaföldfém mágnesek - egy ugyanolyan fontos járműalkatrész - ellenőrzése miatt a Nexperia válsága Brüsszel prioritási listájának élére került. "A chipek kérdése rendkívül fontos a politikánk számos aspektusa szempontjából, különösen az energetikai átállás tekintetében” - mondta Paula Pinho, az Európai Bizottság szóvivője. Hozzátette, hogy Stéphane Séjourné ipari biztos egy találkozón felvetette a kérdést az iparág vezetői előtt, „hogy meghallgassa a vállalatok véleményét az esetleges hiányról”. A vállalatok véleményét Maros Sefcovic, az EU kereskedelmi biztosa és kínai kollégája, Wang Wentao közötti telefonbeszélgetés során is megvitatták. A következő lépés a kínai tisztviselők várható látogatása az EU-ban, ahol az exportkorlátozásokról fognak tárgyalni.
A vállalatok már megkezdték a nyilvános vitát a Nexperia-nál történtek lehetséges hatásairól. Az ACEA autóipari lobbicsoport a múlt héten kijelentette, hogy „mélyen aggódik a gyártás lehetséges jelentős zavarai miatt”, ha nem sikerül gyorsan megoldani a Nexperia chipellátásának megszakadását. A csoport azzal érvel, hogy ugyan a Nexperia-tól származó chipeket máshonnan is be lehet szerezni, de az átállás több időt venne igénybe, mint amennyi ideig a Nexperia chipek jelenlegi készlete kitartana. A Volkswagen figyelmeztette munkavállalóit, hogy a termelés leállása küszöbön áll. "A Nexperia nem a Volkswagen csoport közvetlen beszállítója. Azonban néhány Nexperia alkatrész szerepel járműveink alkatrészeiben, amelyeket közvetlen beszállítóink szállítanak nekünk” - nyilatkozta a VW szóvivője. "Jelenleg termelésünk nem érintett. Azonban a változó körülmények miatt nem zárható ki, hogy rövid távon hatással lesz a termelésre. ”
Az Nexperia-ügy és a lehetséges hiányok újra a politikai napirendre tűzték az EU veszélyes mikrochip-függőségét. Az Európai Bizottság a múlt héten bejelentette, hogy a 2026 szeptemberére tervezett felülvizsgálatot követően jövő év első negyedévében elindítja a második Chips Act-et. Mindezt úgy, hogy még az első célját sem érték el, amely szerint 2030-ra 20 százalékra kell növelni az unió piaci részesedését a globális mikrochip-értékesítési láncban, ami körülbelül a jelenlegi részesedésének kétszerese. "Az európai Chips Act 2.0 kidolgozása folyamatban van. De az Nexperia-ügy azt mutatja, hogy kevés az idő” - írta blogbejegyzésében Herman Quarles van Ufford, az Európai Külkapcsolatok Tanácsának vezető politikai munkatársa.
A holland kormány döntése, hogy átveszi az irányítást az Nexperia chipgyártó vállalat felett, abból fakadt, hogy attól tartott, a vállalat vezérigazgatója felszámolja a vállalat európai tevékenységét és Kínába helyezi át a gyártást. Hágai források szerint a Nexperia korábbi vezérigazgatója, Zhang Xuezheng - aki egyben a Nexperia kínai anyavállalata, a Wingtech alapítója is - azt tervezte, hogy elbocsátja az európai alkalmazottak 40%-át, valamint bezárja a müncheni kutatási és fejlesztési központot. A vállalat manchesteri gyárából a Wingtech tulajdonában lévő kínai gyárnak adott át titkokat, beleértve a chipek tervezését és a gépek beállításait. A vállalat hamburgi gyártóüzemének fizikai berendezéseit is el akarták vinni. A holland kormány szeptember 30-án átvette az irányítást az Nexperia felett, hivatkozva a vállalatirányítás hiányosságaira, majd október 1-jén egy holland bíróság felfüggesztette vezérigazgatói tisztségéből Zhangot.
Október 4-én a kínai kereskedelmi minisztérium blokkolta a vállalat termékeinek Kínából történő exportját. A Nexperia chipjeinek többsége Európában készül, de körülbelül 70%-ukat Kínában csomagolják forgalmazás előtt. A vállalat kínai leányvállalata lépéseket tett a függetlenség felé, és újra megkezdte a termékek értékesítését a kínai belföldi ügyfeleknek. A holland kormány úgy véli, hogy tárgyalások útján olyan megoldást tud elérni Kínával, amely visszaállítja a vállalat egységes holland-kínai struktúráját. Azonban az autógyártók attól tartanak, hogy a pandémiás időszakban tapasztalt chiphiány ismét megismétlődik. Bár a Nexperia által gyártott chipek nagyon egyszerűek, nagy számban használják őket a légzsákoktól a szórakoztató rendszerekig az autóipari értéklánc egészében.
A Nexperia miatt Kína és Hollandia között kialakult patthelyzet arra késztette az európai, amerikai és japán autógyártókat, hogy a chiphiány miatt esetlegesen felmerülő gyártási problémákra figyelmeztessenek. "Rövid időn belül globális szinten termelésleállásokra és lassulásokra számíthatunk, mert sok beszállító nem rendelkezik elegendő chipkészlettel” - mondta egy magas rangú autóipari tisztviselő, aki a kérdés érzékenysége miatt névtelenséget kért. „Az autóipar a vihar középpontjában áll.” Egy hagyományos autóban akár 500, egy elektromos járműben pedig akár 1000 darab is található a vállalat chipjeiből.
Az autógyártók 2022 óta keveset tettek azért, hogy megerősítsék ellátási láncaikat a geopolitikai változásokkal szemben, és az EU terve, hogy egyes chipgyártási tevékenységeket visszahozzon, messze elmarad a célkitűzéseitől. A holland székhelyű chipgyártó október 9-én kiadott vis maior nyilatkozatában figyelmeztette ügyfeleit "előre nem látható fejleményekre, amelyek hatással lehetnek bizonyos termékek elérhetőségére”. A figyelmeztetés lázba hozta az autógyártókat és beszállítóikat, hogy megpróbáljanak beszerezni minden elérhető chipet, ami anyaghiányt okozott. "Olyan, mint a világjárvány idején, amikor az emberek toalettpapír-vásárlási lázba estek” - mondta egy autóipari bennfentes.
A 2022-es hiányt követően az EU elfogadta a Chips Act törvényt, hogy enyhítse a szektor veszélyes függőségét más régióktól a fejlett chipek tekintetében. Három évvel később látszólag nem sok minden változott. Ezúttal a zűrzavar akkor kezdődött, amikor a holland kormány szeptember végén úgy döntött, hogy egy 1952-es nemzeti törvényre hivatkozva átveszi az irányítást a Nexperia felett, amelyet 2019-ben vásárolt meg a kínai Wingtech. A döntés egy nappal azután született, hogy az Egyesült Államok kiterjesztette a Wingtechre vonatkozó exportellenőrzést leányvállalatára, a Nexperiára is.
Kína chipek exportjára vonatkozó szigorításai, valamint a ritkaföldfém mágnesek - egy ugyanolyan fontos járműalkatrész - ellenőrzése miatt a Nexperia válsága Brüsszel prioritási listájának élére került. "A chipek kérdése rendkívül fontos a politikánk számos aspektusa szempontjából, különösen az energetikai átállás tekintetében” - mondta Paula Pinho, az Európai Bizottság szóvivője. Hozzátette, hogy Stéphane Séjourné ipari biztos egy találkozón felvetette a kérdést az iparág vezetői előtt, „hogy meghallgassa a vállalatok véleményét az esetleges hiányról”. A vállalatok véleményét Maros Sefcovic, az EU kereskedelmi biztosa és kínai kollégája, Wang Wentao közötti telefonbeszélgetés során is megvitatták. A következő lépés a kínai tisztviselők várható látogatása az EU-ban, ahol az exportkorlátozásokról fognak tárgyalni.
A vállalatok már megkezdték a nyilvános vitát a Nexperia-nál történtek lehetséges hatásairól. Az ACEA autóipari lobbicsoport a múlt héten kijelentette, hogy „mélyen aggódik a gyártás lehetséges jelentős zavarai miatt”, ha nem sikerül gyorsan megoldani a Nexperia chipellátásának megszakadását. A csoport azzal érvel, hogy ugyan a Nexperia-tól származó chipeket máshonnan is be lehet szerezni, de az átállás több időt venne igénybe, mint amennyi ideig a Nexperia chipek jelenlegi készlete kitartana. A Volkswagen figyelmeztette munkavállalóit, hogy a termelés leállása küszöbön áll. "A Nexperia nem a Volkswagen csoport közvetlen beszállítója. Azonban néhány Nexperia alkatrész szerepel járműveink alkatrészeiben, amelyeket közvetlen beszállítóink szállítanak nekünk” - nyilatkozta a VW szóvivője. "Jelenleg termelésünk nem érintett. Azonban a változó körülmények miatt nem zárható ki, hogy rövid távon hatással lesz a termelésre. ”
Az Nexperia-ügy és a lehetséges hiányok újra a politikai napirendre tűzték az EU veszélyes mikrochip-függőségét. Az Európai Bizottság a múlt héten bejelentette, hogy a 2026 szeptemberére tervezett felülvizsgálatot követően jövő év első negyedévében elindítja a második Chips Act-et. Mindezt úgy, hogy még az első célját sem érték el, amely szerint 2030-ra 20 százalékra kell növelni az unió piaci részesedését a globális mikrochip-értékesítési láncban, ami körülbelül a jelenlegi részesedésének kétszerese. "Az európai Chips Act 2.0 kidolgozása folyamatban van. De az Nexperia-ügy azt mutatja, hogy kevés az idő” - írta blogbejegyzésében Herman Quarles van Ufford, az Európai Külkapcsolatok Tanácsának vezető politikai munkatársa.