SG.hu

A kattintás kora lejárt

A chatbotok használati statisztikái az egekbe szöknek, a weboldalak forgalma pedig összeomlik. A Google webes keresőjének átalakítása különösen jól mutatja meg, hogyan vonzza magára az MI a figyelmet az interneten.

Az MI-szökőár száguld, és egyre több mindet nyel el. Egyre több weboldalt, terméket, alkalmazást, munkahelyeket, több társadalmi területet, több üzleti modellt, több mindent. A szökőár helyett józanul azt is mondhatnánk: átalakulás. De ez a változás sokkal gyorsabban történik, mint a korábbi digitális átalakulások. Az internetnek tíz évbe telt, hogy széles körben elterjedjen, a közösségi médiának hét, az okostelefonoknak pedig öt. A ChatGPT még nem töltötte be a harmadik évét, és ma már rengeteg ember "élet tanácsadónak” használja a mesterséges intelligenciát, ahogyan az OpenAI vezetője, Sam Altman mondja. Nem hoznak meg egyetlen fontos döntést sem anélkül, hogy konzultálnának kedvenc chatbotjukkal.

A mesterséges intelligencia rendszeres használata a 35 év alatti generációban felmérések szerint 50-60 százalékos. Még soha nem volt olyan technológia, amely ilyen gyorsan ilyen forradalmi változást hozott volna. Elképesztő dolog, hogy ennyien, főleg fiatalok, ilyen gyorsan megváltoztatják az életüket, és ilyen készségesen hagyják, hogy új szokások alakítsák a mindennapjaikat. Ez a fiatalok nagy erőssége, hogy természetesnek fogadják a változást, és önként részt vesznek benne, anélkül, hogy állandóan a veszteségről és a hanyatlásról panaszkodnának.

Ennek ellenére a mesterséges intelligencia által előidézett átalakulás sötét oldala, a pusztító szökőár egyre szembetűnőbbé válik. A legtöbb ember számára észrevétlenül sok weboldalon „forgalmi apokalipszis” következett be. Zuhanásszerűen esett vissza azok száma, akik a Google-on vagy a közösségi médián keresztül látogatják az internetes oldalakat. A közösségi médiában ez stratégiai algoritmus-döntéseknek köszönhető, például Mark Zuckerberg vagy Elon Musk döntéseinek. Korábban a Facebookon vagy a Twitteren található linkek gyakran tízezer vagy százezer kattintást eredményeztek. Ma már a linkeket tartalmazó bejegyzések alig érik el a figyelem küszöbét.

A Google azonban bizonyos értelemben lezárt egy korszakot. Kritikus hangok szerint a cég háborút indított. A keresőmotorja évtizedeken át tartó dominanciája alatt megművelte az internetet azáltal, hogy az információk, tartalmak és funkciók hirtelen megtalálhatóvá váltak. Cserébe a Google billiókat osztott szét érdeklődésalapú kattintások formájában az egész hálózaton. Ez egy többnyire kimondatlan, de gyakran minden fél számára előnyös üzlet volt: információ cserébe a figyelemért. 2025 március vége óta nem érvényes ez a megállapodás. A Google számos keresési lekérdezés eredményeinél MI-összefoglalókat dob ki. A tíz linket tartalmazó lista még mindig létezik, de a lista tetején a cég MI-jének saját válasza található. A kattintások száma összeomlott.

Jogos a weboldalak Google-vel szembeni haragja, mert a figyelemgazdaság legfontosabb megállapodásának egyoldalú felmondása cinikusnak és arcátlannak tűnik. Végül is a Google letölti a weboldalakat, mesterséges intelligenciával átfogalmazza az ott talált információkat - és azután nem gondoskodik a figyelem továbbvándorlásáról. Ez nem feltétlenül tűnik fenntarthatónak, de a Google olyan nagy, olyan erős és olyan hatékony, hogy már többször is felelőssé tették olyan fejleményekért, amelyek valójában általánosan technológiai előrelépést jelentettek. Így van ez ebben az esetben is.

Matthew Prince az egyik legfontosabb és egyben legismeretlenebb internetes vállalat vezérigazgatója: a Cloudflare hatalmas szerverfarmokat üzemeltet, és egyfajta biztonsági zónát kínál a kattintó közönség és az alkalmazások, platformok és weboldalak szerverei között. Mivel a Cloudflare a teljes internetes forgalom 20 százalékát irányítja a szerverein keresztül, a vállalat olyan adatokkal és statisztikákkal rendelkezik a hálózatról, amelyekkel senki más. Prince vezérigazgató egy podcastban elmesélte, hogy az MI-chatbotok és a közönség gyorsan változó digitális viselkedése milyen hatással van az internetre. Tíz évvel ezelőtt két Google-keresés eredményezett egy kattintást. Hat hónappal ezelőtt hat Google-keresés eredményezett egy kattintást. Ma, az MI-áttekintéssel, 18 Google-keresés eredményez egy kattintást. És ez még jó eredménynek számít. A ChatGPT esetében ugyanis hihetetlen 1500 kérés eredményez egy kattintást, míg a versenytárs termék, a Claude, 60 000 keresésenként csak egy gyenge kattintást küld a platformról azoknak az oldalaknak, ahonnan az átfogalmazott információk származnak.

A cél egyértelmű: a kattintás kora lejárt. Az egér, az érintőpad és az érintőképernyő közötti meghatározó digitális tevékenység nyilvánvalóan kifutott. Helyébe a csevegőprogrammal való párbeszéd lépett. A kattintás alapvető fontosságú volt a hálózat számára, a kattintás volt és marad az internetkorszak legfontosabb találmányának, a hiperhivatkozásnak az alkalmazása. Link, kattintás, link, kattintás, link, kattintás - így áramlott a figyelem, és vele együtt a pénz is.

A laikusok számára nem könnyű megérteni ennek a változásnak a radikális voltát. Míg a klasszikus gazdaság az áruk szűkösségén alapul, az információs társadalomban információbőség, de figyelemhiány uralkodik. Ezért a hozzáadott érték a materiális áruk gyártásától a figyelem előállítására, összpontosítására és irányítására helyeződik át. Egy új korszakot élünk a digitális hálózatok terén, amelyben a mesterséges intelligencia sok-sok vállalat üzleti modelljét veszélybe sodorja. Ez nem csak a médiavállalatokra vonatkozik. A Google-t túl sokáig tekintették a közönség állandó érdeklődése kimeríthetetlen forrásának, amíg az első tíz találat között szerepelt.

Természetesen mára már vannak útmutatók, ügynökségek és tanulmányok arról, hogyan lehet a nagy nyelvi modellekben megjelenni a tartalmakkal. Ez érdekes, de attól még nem változtat a 60 000 MI-lekérdezés és egy kattintás arányán. Bizonyos értelemben kétszeresen ironikus, hogy éppen akkor, amikor skálázhatóvá és technikailag megvalósíthatóvá válik, hogy MI-generált tartalomözönt pumpáljanak a netre, a tartalmak értéke a a töredékére zuhan. Október elején az OpenAI bejelentette, hogy hamarosan alkalmazások lesznek integrálva a ChatGPT-be, de nem klasszikus app store-ként, hanem az alkalmazásokat a platform fogja aktívan javasolni, ha egy kérés az MI-hez az alkalmazás segítségével jobban megoldható. Az alkalmazások integrálása a platformba az MI-t a jövő digitális operációs rendszerévé teszi. Egy saját MI-univerzum jön létre, amelyet már nem lesz ok elhagyni, függetlenül attól, hogy mit szeretnénk tudni vagy tenni. A cél egy hermetikus figyelemkert létrehozása, amelybe minden adatáramlás bevezet, és amelyből nincs kiút.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • militavia #1
    "Nem hoznak meg egyetlen fontos döntést sem anélkül, hogy konzultálnának kedvenc chatbotjukkal."

    Gratulálok a sok agyhalottnak...