Berta Sándor

Munkába állt az első autonóm konténerszállító hajó

Azonban még évekig személyzettel közlekedik, mert a tanulási szakasz sokkal hosszabb, mint várták.

A Yara Birkeland nevű konténerszállító hajó fejlesztése több évet csúszott. Az eredeti tervek alapján a jármű 2022-től a Yara cég Porsgrunnban lévő vegyianyag-gyára, s a breviki és larviki konténerkikötő között közlekedett volna naponta a fjordokban és a Skagerrak tengerszorosban, teljesen önállóan, személyzet nélkül. A 80 méter hosszú jármű közel 103 konténert tud szállítani legfeljebb 13 tengeri csomós (24 kilométer/órás) sebességgel és évente 40 000 kamionos utat tud kiváltani. Nos, az élet - többek között a koronavírus-járvány - közbeszólt.

Most kiderült, hogy a Yara Birkelandnak már önállóan kellene közlekednie, de mivel minden bonyolultabb, mint várták, a teherhajó továbbra is legénységgel hajózik, akik adatokat gyűjtenek és tanulnak. A konténerszállító tavaly év végén teljesítette az első útját és április óta menetrendszerű szolgálatot teljesít - de legénységgel a fedélzeten. "A hajó műtrágyát szállít a Yara gyártóüzemből a breviki kikötőbe, ahol a rakomány továbbhalad az ellátási láncban" - mondta Pia Meling. A szakember a Massterly nevű vállalatnak dolgozik, amely létrehozta azt az irányítóközpontot, ahonnan a Yara Birkeland és más autonóm járművek megfigyelése és irányítása történik majd.


"Megpróbálják automatizálni az összes lépést, a gyárból való kilépéstől a hajóra rakodásig. A cél tehát egy integrált logisztikai lánc, amelynek a Yara Birkeland is része lesz" - nyilatkozta An-Magritt Tinlund Ryste, a Kongsberg Maritime munkatársa. A technológiai vállalat alkotta meg az autonóm hajó koncepcióját. A Yara Birkeland jelenleg hetente egyszer indul rakománnyal a gyárból a breviki rakodási területre, a második kikötő, Larvik már nem része a projektnek. Jelenleg ötfős legénységgel hajóznak. A személyzet két navigátorból, egy műszaki tisztből és két matrózból áll. A hajón egy ideiglenes hidat építettek kifejezetten a legénység számára, amelyet lebontanak, amikor már senki sem tartózkodik majd a fedélzeten és nem lesz rá szükség.

A heroyai termelési és rakodási helyszín és a breviki kikötő közötti távolság körülbelül hét tengeri mérföld, azaz alig 13 kilométer. A menetidő körülbelül egy óra, a hajó szándékosan lassan halad. A rakodás Heroyában történik, az egyetlen olyan helyen, ahol a szükséges infrastruktúra rendelkezésre áll. Mivel az oda-vissza út csak 14 tengeri mérföld (alig 26 kilométer) és nem 60 tengeri mérföld (körülbelül 111 kilométer), mint eredetileg tervezték, a svájci Leclanché cég által szállított akkumulátor kapacitása elegendő. Jelenleg nem az utazás időtartama a korlátozó tényező: a teherhajó be- és kirakodása önmagában órákat vesz igénybe. A folyamatot is automatizálni kell, és a darunak még tanulnia kell.

"Ez egy tanulási folyamat. Amíg a legénység a fedélzeten van, adatokat gyűjtünk, hogy minél többet tanuljunk a valós műveletekből. Lehet tesztelni a laboratóriumban és integrált rendszerekkel, de ez soha nem elég pontos ahhoz, hogy a valós helyzetet reprodukálja. Ezért nagy előny számunkra, hogy a hajó már üzemel, és menet közben is gyűjthetünk adatokat" - hangsúlyozta Ryste.


A teherhajó GPS műholdas navigációs rendszer segítségével navigál. Más hajók észlelésére az automatikus azonosító rendszert (AIS) használják, amelyen keresztül a járművek automatikusan adatokat küldenek. Ez magában foglalja a hívójeleket és a hajó méreteire, rakományára és a rendeltetési kikötőre vonatkozó információkat, de mindenekelőtt a konténerszállító helyzetét, irányát és sebességét. A GPS-hez hasonlóan az AIS is kötelező a személyzettel ellátott hajózásban. A teherhajó emellett kamerákkal, radarral és LiDAR-egységgel is rendelkezik. A Yara Birkeland technológiájának nagy része nem új: a KM már jó ideje épít automatikus navigációs és hajóirányítási rendszereket. A rendszereket ötvözték a fedélzeti érzékelőkkel. Újdonság a kormányzáshoz használt szoftver, valamint a veszélyes helyzeteket felismerő és az ütközést megakadályozó rendszerek.

A hagyományos navigációs érzékelőket kiegészítő optikai érzékelőket például már jó ideje tesztelték a norvég partokon. Különböző időjárási körülményeknek voltak kitéve és különböző hajókkal és hajótípusokkal kellett megküzdeniük. A navigációs rendszereket és algoritmusokat már több mint két éve használják egy közúti komphajón. A feladat most az objektumfelismerő, osztályozó és validáló rendszerek kombinálása az automatikus dokkolás és keresztezés megvalósításához. "Az objektumok észlelésére, osztályozására és a kitérő intézkedések megtételére szolgáló algoritmusokon természetesen még dolgozunk. De már most is rengeteg adat áll rendelkezésre, amelyeket fel lehet használni az algoritmusok lehető legnagyobb mértékű javítására" - tette hozzá Meling.


Amikor minden működik a fedélzeten, a legénység elhagyja a hajót. De nem teszik magukat feleslegessé, csupán munkahelyet váltanak: a fedélzeten végzett munka helyett a legénység tagjai a jövőben az irányítóközpontban fognak dolgozni. Meling szerint ennek az előnye, hogy nem volt gond hozzáértő embereket találni, márpedig manapság ez elég nehéz szokott lenni. A Massterlynél való munkavégzés kettős vonzerővel bír: az alkalmazottak egy olyan jövőbeli projekt részesei, amely változatosságot is ígér, mert nem csak egy hajóval van dolguk. Augusztustól ugyanis további két hajóval bővül a rendszer egy másik ügyfél számára, jövőre pedig további két hajóval egy harmadik ügyfél számára, amelyeket az irányítóközpontból fognak kiszolgálni.

Az irányítóközpontban végzett munka azért is vonzó, mert az alkalmazottaknak nem kell hónapokig a tengeren tartózkodniuk. Ahogy Meling fogalmazott, kiszámítható munkaidejük van és a hajó állapotától függetlenül be tudják fejezni a műszakjukat. Utána hazamehetnek és a nap végét a családjukkal együtt élvezhetik. Más hajók legénysége számára viszont semmi sem fog változni. "Észre sem kell venniük, hogy ez egy pilóta nélküli hajó. Úgy fog viselkedni, mint egy személyzettel ellátott hajó. Ugyanazokat a szabályokat és ütközési előírásokat követi. Beszélhetsz majd a kapitánnyal, mert van kapitány - csak a szárazföldön" - ecsetelte Meling.

A szakemberek jelenleg az automatikus kikötési rendszert tesztelik. Amennyiben az beválik és a hatóságok jóváhagyják, akkor a legénységet fokozatosan a partra rendelik. Elsőként a két fedélzeti segédet, akik jelenleg a kikötésért felelősek és akikre ezután már nem lesz szükség. Képzett navigátorokként azonban amúgy is túlképzettek a feladatra. A következő személy, aki a terv szerint elhagyja a hajót, a műszaki tiszt lesz. A két kormányos marad a legtovább a fedélzeten. A tesztelési szakasz végén, amely a becslések szerint még két évig tart, egymás után kerülnek át az irányítóközpontba. Ryste közölte, hogy a kétéves ütemterv ambiciózus, de kezelhető.

Meling kiemelte, hogy eddig nem voltak kellemetlen meglepetések a műszaki oldalon, eltekintve attól, hogy az egész projekt összetettségét alábecsülték. "Az a tény, hogy ennyi különböző vállalatnak kell együttműködnie, sokkal összetettebbé teszi a projektet, mintha csak egy hajóval kellene számolnunk. Elvégre nem csak a hajóról van szó, a szárazföldi infrastruktúrának is működnie kell. Ez elég gyakran előfordul: az ember a fedélzeti technológiára és különösen a navigációra összpontosít - ez az érdekes dolog, amiről az autonóm működéssel kapcsolatban gondolkodni kell. De a munka nagy része a logisztikáról és az egymással beszélgető informatikai rendszerekről szól. Ha minden működik, a be- és kirakodásnak gyorsabbnak kell lennie, mint ma, és az egész logisztika zökkenőmentesen integrálódik, hogy minden tökéletes időzítéssel történjen. A hajó maga hozza meg a döntéseket. Az üzemeltetők figyelemmel kísérik, és csak akkor kell beavatkozniuk, ha megakad valami" - szögezte le a kutató.


A legfontosabb, hogy a hajónak biztonságos állapotba kell tudnia hoznia magát, ahol nem károsítja a környezetet és saját épségét. Ez lehet például dinamikus pozicionálás, vagyis hogy a motor és a kormány segítségével aktívan tartja az aktuális pozícióját, amíg valaki be nem avatkozik. Az irányítóközpontban egy olyan személyzet fog dolgozni, amely egyszerre öt-hét hajóról tud gondoskodni. Más funkciókat is onnan felügyelnek vagy irányítanak, például a rakodórámpán lévő automata darukat. Az egyik projektben egy autonóm vontató szállítja majd a pótkocsikat a hajóra és a hajóról. "Az a cég, amelyik a szoftvert fejleszti ehhez, szintén az irányítóközpontunkban fog dolgozni. Ez inkább a jövő logisztikai központja lesz, mint egy hajókezelő létesítmény" - mutatott rá Meling.

Minden funkciót lépésről lépésre tesztelnek és mutatnak be, már csak a jogi hiányosságok miatt is. Még nincs szabályozás a létrehozandó rendszerekre, de olyan rendszerek sincsenek, amelyekre hivatkozhatnának. "Úgy látom, hogy ez egy 22-es csapdája. A hatóságok nem tudnak előrelépni, amíg nincsenek tesztplatformok. Másrészt szükséged van a tesztplatformokra és engedélyre, hogy dolgozhass velük. A munka ezért egy iteratív folyamatban zajlik: engedélyt kapunk valaminek a kipróbálására, majd ezt a tudást visszavisszük a körforgásba, és továbbfejlesztjük. Tehát nem fejlődik ki nagyon gyorsan" - írta le a problémát Ryste.

Melung és Ryste ugyanakkor úgy vélte, hogy a norvég tengerészeti hatóságok jelenleg a területen a többi állam előtt járnak. Ennek oka, hogy politikai szándék van arra, hogy a teherszállítást kivonják a közútról és szén-dioxid-mentessé tegyék. A projekt jól illeszkedik ehhez.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • defiant9 #21
    Igen, a lényeg az hogy egyáltalán nem egy a nagytőkés kijelölte hogy ki lesz az elnök, és nincs apelláta.
    Még államonként is nagy a szórás a támogatottságban jelöltek kapcsán.
    Csak hát kvp mindenbe a héttérhatalom konteóját próbálja beleszőni.
  • Agyturbinikusz #20
    Azt mondd meg, ha így is lenne, mit zavar téged?
    Mert a rövid kis életed mint mindenki más is, kb egy légypiszokkal ér fel.
    Ha még hulla vagy, akkor nem teljesen mindegy?
    Vagy most éppen az önző részed beszél, hiszen előbb gondolkodni kellett volna mielőtt gyereket vállal az ember, nem a világot megváltani (amit nem lehet) azért hogy a csemete el tudjon tartani (ugye gyereket nem adókedvezmény, vagy éppen öregkori ápoló hiánya miatt vállalunk, vagy ha igen azt természetesen elmondjuk neki, hiszen kell a saját rabszolga)?

    Érdekes ugye, mindig az kiabál a legjobban akinek a háza ég.
    Utoljára szerkesztette: Agyturbinikusz, 2022.08.17. 03:48:38
  • Sequoyah #19
    Az a "zart csoport" az tobb millio ember, es barmely allampolgar reszt vehet benne.
    Lehet nem effektiv (sot kifejezetten rossz) rendszer az, hogy az elnokjelolteket mindket part szelsosegesebb fele valasztja ki, ezert egy kozepen allo, mindket fel altal elfogadhato jelolt az hamar kiesik, de ettol fuggetlenul a szavazas egyaltalan nem zart...
  • Sequoyah #18
    Ezzel a logikaval most 95%-osnak kellene lennie a munkanelkulisegnek, mert a mezogazdasag gepesitesevel ennyi ember veszitette el a munkajat...
  • defiant9 #17
    "Abban egy Great Reset nevű esemény van a középpontban..."
    És hol van ebben az apokalipszis?
    The Great Reset Initiative is the name of an economic recovery plan drawn up by the World Economic Forum (WEF) in response to the COVID-19 pandemic.
    Legalább alapszinten értelmezd már amit olvasol/leírsz.
  • defiant9 #16
    "Mindenki kedvenc Soros Gyorgye peldaul beszel."
    Nyilván ha Putyin ránk szabadítja a nukleáris háborút akkor az lesz. Ilyen elven viszont bármely téma alpján ezt kell etalonnak venni és kb. az jön ki hogy semminek semmi értelme. A MAD doktrína véd ettől minket. Egyébként nem igazán látom hogyha újra visszaesnénk az anarchiába akkor miért ne tudna idővel újra kialakulni a demokrácia, ahogy már több helyen és időben megtörtént. Mi a valószínűbb ennél?

    "amikor az amerikai elnokot effektive egy nagy gazdasagi hatalommal biro zart csoport jeloli ki"
    Ezt nyilván nem engedi az alkotmány, ha a nép úgy gondolja hogy bármely jelölt nem megfelelő akkor nem szavaz rá. Ennél perpill nincs jobb ismert módszer, te sem tudsz egyel sem előállni csak fikázni a mostanit.
  • Tetsuo #15
    Legalább azt próbáld értelmezni, amire válaszoltál: a 8-as hozzászólást. Abban egy Great Reset nevű esemény van a középpontban...
  • kvp #14
    "De rajtad kívül senki nem is beszélt a poszt apokaliptikus világrendről. Egyébként te is úgyanúgy vissasírnád a jelen demokráciát amint az első erősebb ember aki szembejön elvenné a kajád vagy megverhetne mert nem tetszik a képed."

    Mindenki kedvenc Soros Gyorgye peldaul beszel. Tehat arrol, hogy az uj vilagrendbe torteno eljutas egy anarchikus idoszakon at vezet majd el.

    Egyebkent a vicces az, hogy a romai birodalomban a csaszarsag bevezetese utan meg hosszu ideig megmaradtak a valasztasok, ugyanis a romai szenatust ugyanugy valasztottak, sot meg a neptribunusok is mukodtek. Ezek a valasztasok ugyanugy korruptak voltak, tehat letezett a szavazatvasarlas es a kozvetlen valasztasi csalas is. A nep ugy erezhette, hogy van beleszolasa a dolgokba es vannak valasztott kepvieseloi. A gyakorlatban meg egy ideig penzen vasarolt pozicio volt a szenatusi tagsag, a romai nagytokesek egyfajta statusz szimbolumkent vettek maguknak poziciot, de ez mar semmilyen politikai hatalommal nem jart.

    Az amerikai demokraciaban is elkepzelheto egy olyan allapot, amikor az amerikai elnokot effektive egy nagy gazdasagi hatalommal biro zart csoport jeloli ki, mikozben a szenatorok a gazdagabb retegbol kerulnek ki, de tenyleges poltikai hatalommal mar nem rendelkeznek, csak az elnokot kijelolo csoport akaratat szentesithetik. A nep meg azt hiszi, hogy megmentettek a demokraciat es rendesen eljar 4 evente szavazni. A kerdes az, hogy ez egy jovobeli allapot vagy mar be is kovetkezett?
  • defiant9 #13
    Feltételezés hogy lesz apokalipszis. (egyébként ha lesz akkor valóban, az anarchia a legvalószínűbb forma(ez a kiinduló állapot), a demokrácia fenntartásához civilizáció kell)
    De rajtad kívül senki nem is beszélt a poszt apokaliptikus világrendről. Egyébként te is úgyanúgy vissasírnád a jelen demokráciát amint az első erősebb ember aki szembejön elvenné a kajád vagy megverhetne mert nem tetszik a képed.
  • Gabbbbbbbbbbbb #12
    A feltételezés, hogy a demokrácia életképes államforma egy poszt apokaliptikus világban elég naiv. Én azt látom, hogy a nyugati demokrácia nagyon törékeny, nem csak Magyarországon és az USA-ban, hanem szinte mindenhol.
    Utoljára szerkesztette: Gabbbbbbbbbbbb, 2022.08.14. 13:40:58