daweed
B-17 Flying Fortress: The Mighty Eighth

Kiadó: Hasbro Interactive
Fejlesztő: Wayward Design
Rendszer Követelmények:
Minimum: P2 300, 128MB RAM, Win95/98/ME
Ajánlott: P2 400, 256MB RAM, WinME
Hasonló játékok: Combat Flight Simulator 2
Kategória: Repülő szimulátor
Mikor egy átlagos játékos repülésszimulátorra gondol, rögtön két kategória ugrik be: először egy F-16-osban száguldozás a hegyek között, miközben ellenséges rakétáktól próbál megszabadulni, másodsorban egy sokkal technikásabb variáció. Ezek a játékok megpróbálják a legteljesebb mértékig reprodukálni a valósághű fizikai effekteket, amik a repülőgépet érik. Amíg az előző típusú játék főleg az akciók szerelmeseinek készült, addig a második inkább azoknak, akik a valós életben is legszívesebben pilótaként keresnék a kenyerüket. Mind a két játéktípusnak megvannak a saját sztárjai. Az akciósoknak ott van a Jetfighter sorozat, míg a másik oldalon a Combat Flight Sim és a Microsoft Flight Sim sorozat. A történelmi szimulátorok területén is rengeteg játékot kipróbálhattunk már, és most pedig itt a legújabb próbálkozás ebben a témában, a Microprose és a Wayward Design közös játéka a B-17.

B-17 Flying Fortress: The Mighty Eighth sokkal több, mint egy próbálkozás, hogy betömjék a lyukat, ami jelenleg jelentkezett a szimulátoros piacon. A B-17 megpróbálja megragadni a gépek lelkét, és azokét az emberekét, akik ezeket a hatalmas bombázókat vezették a győzelembe. A Második Világháború előtt a Lockheed Martin, a North American és a Boeing mind arra vágyott, hogy az amerikai légierőnek elkészíthessék a legújabb vadász- és bombázógépeket. Így született a B-17 is 1935-ben. 250 mph volt a csúcssebessége, maximális emelkedési képessége pedig 25000 láb. Mikor egy riporter azzal viccelődött, hogy a repülő inkább egy erődhöz hasonlít, mint bombázóhoz, a név rajtamaradt a B-17-en, és azóta hívják "Repülő Erődnek", azaz Flying Fortress-nek. A háború során a gép folyamatos fejlesztésen esett át, a játékban mi, a hetedik variációt repülhetjük. A '40-es években a B-17-esekre várt a feladat, hogy mélyen behatoljanak a náci Németország fölé, és ott a legfontosabb célpontokat támadják.

A játékos feladata, hogy részt vegyen a nagy háború légi csatáiban a szövetségesek vagy a tengelyhatalmak oldalán. Amint azt a bevezető animáció is sugallja, a játék nemcsak a bombázóbevetésekről és a bombázókról szól, hanem ugyanolyan fontos szerepet kapnak a kísérővadászok is, akik minden útjukra elkísérték a hatalmas madarakat. Így tehát a B-17 mellett lehetőségünk van, hogy beszíjazzuk magunkat a P-38 Lightning, a P-47 Thunderbolt vagy a P-51 Mustang pilótafülkéjébe. Akik pedig inkább a német oldalt próbálnák ki, azoknak három gép áll rendelkezésére, többek között a Me-262 is, a háború első és egyetlen sugárhajtásos vadásza.

Egy olyan komplex gép vezetése mint a B-17 bizony rengeteg gyakorlást igényel. Az eddigi szimulátorokban egy-, maximum kétfős legénységgel volt dolgunk, ezzel szemben, most 10 ember tartozik a parancsnokságunk alá. Ahhoz, hogy sikeresen tudjuk teljesíteni a küldetéseket, fontos, hogy megismerjük minden pozíció szerepét és elsajátítsuk az egyedi irányítási technikákat. Habár lehetőség van a gép vezetésére is, a B-17 ennél mégis sokkal többet kínál számunkra. A játék hangulata akár egy stratégiai programéhoz is hasonlítható. Lehetőség van egyetlen vagy egy teljes századnyi bombázó irányítására akár direkt, akár indirekt módon. Mivel a tíz pozíció irányítása még tíz monitorral sem lenne lehetséges, a programozók beépítettek egy elképesztően jól működő mesterséges intelligenciát, ami képes ellátni a fennmaradó kilenc "munkahely" legfontosabb teendőit. A B-17 nem csak azért egyedi, mert egy bombázót dolgoz fel, hanem mert a csapattagok kezelése eddig nem látott módon működik. A B-17 legénysége két pilótából, egy navigátorból, egy mérnökből, egy bombázótisztből, egy rádiósból és több géppuskásból áll. Egyes tagoknak, mint például a rádiósnak, géppuskája is van, így több lehetősége kínálkozik munkára a harc hevében. Persze a tízfős legénység irányítása a légvédelemtől szaggatott légtérben és a nyüzsgő német vadászoktól körülvéve még akkor is nehéz, ha nem kell a navigációval, a rádiózással és az esetleges géphibák kijavításával törődnünk. Hogy ez ne legyen lehetetlen feladat, a Wayward Design kialakított egy automatikus rendszert, ami mindig a legoptimálisabb módon irányítja a tagokat. Tehát miközben egy géppuskával próbáljuk levadászni a ránk törő német gépeket, a pilóta a legjobb tudása szerint vezeti tovább a gépet.

A Flying Fortress törzse meglehetősen jól páncélozott, de persze messze nem ad annyi védelmet, hogy mindenki ép bőrrel megúszhasson egy-egy jól irányzott flak vagy vadásztámadást. A legénység tagjai lebénulhatnak vagy akár meg is halhatnak. Sebesülés esetén elég csak elsősegélyben részesíteni a rászorulót, de előfordulhat, hogy egy melegebb helyzetben a gyengébb idegzetű katonák bepánikolnak és elhagyják harcálláspontjukat. Halál esetén a mi feladatunk, hogy megtaláljuk a legjobb helyettesítést az adott pozícióra. Minden katona rendelkezik bizonyos képzettségponttal, mellyel képesek ellátni egymás feladatát egy bizonyos szint keretén belül.

Ha viszont valakinek nincs kedve a hatalmas bombázó minden gondját a vállára venni, akkor ott a lehetőség, hogy behuppanjon valamelyik vadászgép fülkéjébe és elkísérje a bombázókat Németország fölé. Ezt azok a pilóták fogják leginkább élvezni, akik a legnagyobb kihívásra vágynak, ugyanis egy-egy ilyen küldetés bizony igencsak megizzaszthatja az egyszeri hálószoba-pilótát.

A B-17 több módot is felkínál a játékmenetre. Irányíthatunk egyetlen bombázót vagy egy teljes századot. Ez utóbbiban már nem csak a tízfős legénység élete múlik rajtunk, hanem a teljes hadjárat sikere. Lehetőség van ugyanis a legapróbb részlet kidolgozására is, a felszállástól a leszállásig. Kijelölhetjük a célpontot, kiküldhetünk felderítőgépeket, majd bevihetjük a bombázókat az általunk legjobbnak ítélt útvonalon, hozzájuk persze kísérőket is rendelhetünk. Habár lehetőség van gyakorló és egyedi repülésekre is, ezek mégsem készítenek fel a hadjáratmód komplexitására. Grafika:
Kezelőfelület:
Játékmenet:
Multiplayer: Mivel nincs multiplayer opció a játékban, ezért ez a kritérium nem értékelhető.
Hangeffektek:
Zene: Mivel nincs zene a játék közben, ezért ez a kritérium nem került osztályzásra.
Intelligencia és nehézség:
Összegzés: