Berta Sándor

Feldarabol­tatná a Facebookot a társalapítója

A férfi ritkán nyilatkozik a sajtónak, de úgy érezte, hogy most van az a pont, amikor a társaság már túl meghatározóvá vált.

Mark Zuckerberg, Dustin Moskovitz és Eduardo Saverin mellett Chris Hughes volt a Facebook negyedik társalapítója. A vállalkozó 2009-ben Barack Obama amerikai elnök online kampányának szervezője volt. Hughes a The New York Times hasábjain megjelentetett vendégcikkében fejtette ki, hogy a Facebook az Instagram és a WhatsApp felvásárlásával túlzottan hatalmassá és befolyásossá vált, s ezért kellene feldarabolni. Szerinte Mark Zuckerberg jelenleg teljesen kontrollálatlan hatalmát is mielőbb korlátozni kellene. A férfi hozzátette, hogy egy menedzser nem tudja megjavítani a közösségi portált, de az amerikai kormány annál inkább. Amennyiben másként nem menne a dolog, akkor kényszeríteni kellene az óriáscéget, hogy az Instagramot és a WhatsAppot válassza le a Facebookról, s azok újra külön vállalkozások legyenek.


Mark Zuckerberg és Chris Hughes a Harvardon 2004-ben

Hughes úgy folytatta a gondolatmenetét, hogy a két vállalat felvásárlásával a Facebook gyakorlatilag monopolhelyzetet biztosított magának. További problémát jelent, hogy ha valaki törli is magát a közösségi platformról - ami közel sem egyszerű, akkor nincs igazi alternatívája. Sokan például még azt sem tudják, hogy az Instagram már régóta a Facebook tulajdonában van. A társaság társalapítója kiemelte, hogy az elmúlt időszakban nem egy barátjától hallotta azt, hogy törli magát a Facebookról. A vállalkozó szerint az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottsága (FTC) hibázott akkor, amikor mind az Instagram, mind a WhatsApp felvásárlását engedélyezte. Abba ugyanis senki nem gondolt bele, hogy ennek milyen hatása lesz az IT-piacra és hogy a Facebook növekvő befolyása végül akadályozni fogja a piaci versenyt.


A Facebook platformok több embert érnek el, mint a többiek együttvéve

A férfi hangsúlyozta, hogy neki személyesen az volt az utolsó csepp a pohárban, amikor kiderült a közösségi oldal szerepe a 2016-os amerikai elnökválasztási kampányban és a Cambridge Analytica-botrányban. Bár úgy vélte, hogy Mark Zuckerberg jó ember, de a részvényei miatt überelhetetlen szavazati joggal rendelkezik és ezért gyakorlatilag kontrollálatlan a hatalma, ami példátlan. Ezért van az, hogy Zuckerberg egyedül dönthet arról, hogyan konfigurálhatók a Facebookon alkalmazott algoritmusok, amelyek meghatározzák, hogy lássák az emberek a hírfolyamot, milyen adatvédelmi beállításokat használhatnak és milyen üzenetek, közlemények jutnak el hozzájuk.

Hughes végül azt hangsúlyozta, hogy a Facebook minden bizonnyal az összes rendelkezésére álló eszközzel igyekezne megakadályozni a feldarabolását, ezért a döntéshozóknak gyorsan kellene cselekedniük.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • BruceZ #18
    Már hogy figyeljem, hogy mit töröl? :) Eleve ha törli akkor nem látom. Vagy fogalmazhatnál konkrétabban.
    Te ha ennyire képben vagy a moderációra alkalmas humán-erőforrás tekintetében (főként magyar nyelven), küld már el hol keressek?
    Magyar nyelvet értelmező algoritmussal ugyanez a problémám. Még nem láttam használhatót.
  • BruceZ #16
    Ha van online marketinged, akkor érzed, hogy gyakorlatilag a facebook/insta és már a messengeren túl nem is igazán rentábilis hirdetni. Persze célcsoportfüggő, meg van a google is, de ezek minden más kisebb szereplőt lassan gyakorlatilag megfosztanak a hirdetési bevételeiktől.
  • BruceZ #15
    Milyen az a hiperlibsi cenzúra? Csak kíváncsiságból. Amúgy meg többnyire a facebookot használók döntik el jelentgetéssel, mit kellene cenzúrázni. Nincs az a humán erőforrás mennyiség, vagy algoritmus, ami automatikus cenzúrát valósíthatna meg.
  • kvp #14
    A Google mar feldarabolta magat, ebbol lett a betuleves (Alphabet soup) nevu gyujto (holding) ceguk, ami azt jelenti, hogy a benne levo cegek fuggetlenek es el is adogattak vagy meg is szuntettek azokat amik nem termeltek eleg profitot.

    A Facebook eseten mar nehezebb a helyzet, mert ott az instagram, a messenger ugyanabba az adatbazisba dolgozik. Ezert lathatjuk a facebook api-n az osszes tobbi program adatait. Gyakorlatilag csak skin-ek a nagy kozos Facebook adatbazison.

    A whatsapp talan levalaszthato lenne, kerdes a Facebook message mining rendszere mennyi adatot lapatol at a whatsapp message queue-bol a facebook egyseges profil ala. (ez az az adatbazis, amiben barmilyen facebook-os szolgaltatast hasznalok ossze azonosithato adata megvan, az adatforras azonositokkal egyutt, azoke is akik nem rendelkeznek facebook account-tal csak valami mas globalisan egyedi azonositoval, pl. telefonszam, mac cim, stb.)
  • Sequoyah #11
    Miert valaszolod meg a hozzam intezett kerdesedet? Igy nyilvan hulyeseg lesz a valasz... Mar hogy lenne "sehogy"?

    Mar tobbszor leirtam, hogy ha a kulon szolgaltatas kulon ceget is jelent, nem lehet csak ugy hozzavagni a penzt szamolatlanul amig minden versenytars el nem tunik. Cegen belul pedig az egvilagon semmi nem akadalyozza meg ezt...
    A felvasarlasokat pedig ugy akadalyozza meg, hogy precedenst teremt, es igy mindig fennall az eselye, hogy a versenyjogi hivatal elkaszalja, igy kevesbe lesznek lelkesek is hogy mindent felvasaroljanak...
  • Kryon #10
    És hogyan is hagyna a mainál nagyobb teret a feldarabolás a külső versenyzőknek és hogyan is akadályozná meg a felvásárlásokat? Erről beszélek, sehogy.
  • Sequoyah #9
    Inkabb te nem erted. Nem feltetlenul a Facebook/Google kulonbozo alkalmazasainak kell versenyezni egymassal. Hanem a tobbi, kulso versenyzonek kellene teret hagyni.
    Ha a Facebook nyakonont penzzel minden sajat, onalloan eletkeptelen alkalmazast, az erosen versenyellenes onmagaban is.

    Es ami meg fontosabb, ez elvenne a kedvuket attol, hogy minden mas startupot felvasaroljanak ami barmifele potencialis veszelyt jelentene szamukra...
  • Kryon #8
    Nem érted. Ezek együtt lefedik a közösségi média piacát, de más-más részét, mert nem ugyanazt a típusú szolgáltatást nyújtják. Igaz, hogy ezek így együtt kiszorítják a versenytársakat, de hiába szednék őket külön, semmi sem változna, mert az eltérő jellegű szolgáltatásaik miatt közvetlenül nem versenyeznének egymással. Nem csak a tulajdonosi körük lenne azonos, de mára a felhasználóik is nagyrészt megegyeznek, ezen az ökoszisztémán belül mozognak. Nem versenyeznének egymással a felhasználókért, mert ugyanazok használják őket, csak mindegyiket másért. Mivel pedig az eltérő típusú szolgáltatásaik miatt nem tekinthetők egyértelműen közvetlen versenytársaknak sem (Amerikában egy jobb ügyvéd simán bebizonyítja, hogy tényleg nem azok) ezért a versenyhatóságok még akkor sem igazán tehetnének velük semmit, ha a felhasználói profilokat (nagyrészt ugye azonos emberek) továbbra is megosztanák egymással a felhasználóik beleegyezésével (egyetlen pipa a felhasználói szerződés végén).

    Úgyhogy valószínűleg ezért is nem tesznek semmit a hatóságok, mert pontosan tudják, hogy csak sok hűhó lenne a nagy semmiért. Aztán persze, ha mondjuk politika lesz az ügyből (amerre úgy néz ki most épp tart), akkor lehet, végül mégis feldarabolják, de az égvilágon semmi nem fog változni tőle, mert a felhasználóikat sem lehet arra kötelezni, hogy csak az egyiket használják, és az együttműködés miatt sem tudnák büntetni őket, ha egyébként nem pont azonos típusú szolgáltatásokat nyújtanak. Szóval az ökoszisztéma ugyanúgy kiszorítana minden versenytársat. Ezt már ebben a fázisban nem lehet megfogni, ha egyáltalán valaha meg lehetett volna.
  • Sequoyah #7
    Pont az Instagram es a WhatsApp a jo peldak arra, hogy ezeknek kulon cegekben kellene elniuk... A Facebook mint kozossegi oldal, vagy a Google mint kereso nyilvan nem feldarabolhato. De a millio szolgaltatas amit masszakent magukba olvasztottak csak azert hogy kinyirjak a versenytarsakat, az nyugodtan levalaszthato roluk. Kulon cegkent kulon koltsegvetessel is rendelkeznenek, es nyilvanvalova valna hogy melyik eletkepes es profitabilis szolgaltatas, es melyik az amelyik az anyaceg lelegeztetogepen el, es csak azert tartjak eletben, hogy elszivjak a levegot a versenytarsaktol...

    A Standard Oil is okoszisztema volt, es pont ez volt a problema, mert igy mindenbe belefolytak, mindenen "uralkodtak", ott is amihez nem sok kozuk volt. A technologia az persze meroben mas, de mint gazdasagi/politikai problema nagyon is hasonlo.
  • Kryon #6
    Almát hasonlítasz össze körtével. A Standard Oil esete a 100 évvel ezelőtti környezetben és egy hagyományos iparágban történt. A Facebook az Instagram és a WhatsApp esetében olyan alkalmazásokról van szó, melyek már egy ökoszisztémát alkotnak. Ez pedig a feldarabolástól nem változna meg, mert nem közvetlen versenytársai, hanem sokkal inkább kiegészítői egymásnak, mindegyik másban erős és szimbiózisban működnek. Ezzel a gyakorlatban nem lehet mit kezdeni, ezek soha nem fognak egymással érdemben versenyezni.