Berta Sándor
A Galileo teheti biztonságosabbá a jövő közlekedését
A rendszer előnye az, hogy nem teszi lehetővé a manipulált vagy hamisított pozíciós adatok továbbítását. Ez fontos a hálózatba kötött autók esetében.
Carlo des Dorides, a prágai székhelyű GSA hivatal igazgatója kiemelte, hogy a műholdjelek sajnos nincsenek titkosítva, így lehetséges a hamisított jelek továbbítása a vevők felé. A Galileo segítségével viszont ez a kockázat kiküszöbölhető. Jelenleg ez az egyetlen navigációs rendszer, amely ilyen funkciót kínál. A szakember hozzátette, hogy ha az autonóm gépkocsik által vett pozíciós adatok nem lennének korrektek, akkor az drasztikus mértékben aláásná az automatizált járművek koncepcióját.
Az alkalmazott módszer egyébként rendkívül egyszerű, a műholdak a pozíciós jelek mellett aláírásokat is küldenek, amelyeket a vevőegységek egy kód segítségével azonosítanak. Amennyiben ezek az aláírások hiányoznak, akkor a vevők felismerhetik, hogy a pozíciós adatok hamisítottak vagy manipuláltak. A GSA igazgatója közölte, hogy az autógyártók már jelezték nekik, hogy érdekli őket az azonosítási eljárás.
A Galileo rendszere még nincs teljesen kész, jelenleg 22 műhold üzemel. A Galileo teljes átadása 2020-ra várható, s Des Dorides rámutatott, hogy a pozíciókat 1 méter és 1,20 méter közötti pontossággal tudja majd meghatározni.
Carlo des Dorides, a prágai székhelyű GSA hivatal igazgatója kiemelte, hogy a műholdjelek sajnos nincsenek titkosítva, így lehetséges a hamisított jelek továbbítása a vevők felé. A Galileo segítségével viszont ez a kockázat kiküszöbölhető. Jelenleg ez az egyetlen navigációs rendszer, amely ilyen funkciót kínál. A szakember hozzátette, hogy ha az autonóm gépkocsik által vett pozíciós adatok nem lennének korrektek, akkor az drasztikus mértékben aláásná az automatizált járművek koncepcióját.
Az alkalmazott módszer egyébként rendkívül egyszerű, a műholdak a pozíciós jelek mellett aláírásokat is küldenek, amelyeket a vevőegységek egy kód segítségével azonosítanak. Amennyiben ezek az aláírások hiányoznak, akkor a vevők felismerhetik, hogy a pozíciós adatok hamisítottak vagy manipuláltak. A GSA igazgatója közölte, hogy az autógyártók már jelezték nekik, hogy érdekli őket az azonosítási eljárás.
A Galileo rendszere még nincs teljesen kész, jelenleg 22 műhold üzemel. A Galileo teljes átadása 2020-ra várható, s Des Dorides rámutatott, hogy a pozíciókat 1 méter és 1,20 méter közötti pontossággal tudja majd meghatározni.